ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ В МОВІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Творче спостереження з елементами аналізу 1.Прочитати текст. Визначити його стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання відповідають, що означають, до яких слів належать). 2.Пригадати основні правила вживання великої літери в іменниках
Вибіркова робота 1.Прочитати вголос уривки хроніки літературно-мистецького життя Волині. 2.Виписати прикладки з означуваними словами. 3.Указати на значення прикладок, підкреслити їх. Уривок 1 Волиняни взяли участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та книговидавничих організацій. Було організовано виставку-продаж книг видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа».
Уривок 2 «Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ляльок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», виконаних матір’ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки - їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135 річчю з дня народження Лесі Українки (З альманаху «Світязь»).
Правопис непоширених прикладок Дефіс ставиться Дефіс не ставиться 1. Якщо у ролі прикладки виступає родова назва: звіробій-трава, Ахун-гора, Донець-ріка. 2. Якщо означуване слово і прикладка є загальними назвами: дівчина-красуня, жінка-легенда, герой-рятівник. 3. Якщо означуване слово і прикладка можуть мінятися місцями: художник-пейзажист і пейзажист-художник. 4. Якщо прикладка входить до складу терміна: льон-довгунець, заєць-русак 1. Якщо прикладкою виступає видова назва: місто Херсон, ріка Дніпро, трава звіробій. 2. Якщо іменник, що має означальне значення і вжитий у ролі прикладки, стоїть перед означуваним словом: красуня дівчина, богатир хлопець
Дослідження-відновлення деформованого висловлювання 1.Дослідити, чи становлять подані речення зв’язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. 2.Записати його, правильно оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис. 3.Назвати прикладки з тексту, які в лапки не беруться. Пояснити чому. 4.Пояснити вживання великої літери в іменниках.
Вибірково-розподільний диктант 1.Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити прикладки. Прикладки, що пишуться через дефіс Прикладки, що пишуться окремо
Творче моделювання 1.До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо. Зразок. Художник-декоратор, художник Михайло Врубель; картина-вітраж, картина «Демон». Світлина, довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс, фестиваль. 2.Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках.
Творче конструювання (робота в парах) 1.Скласти й записати речення так, щоб подані слова і словосполучення виступали: а) прикладками; б) іншими членами реченнями. Зразок. На березі річки Дніпро, поблизу Канева, відбувся концерт народних аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху «Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими письменниками. Дніпро — найбільша водна артерія України. Шляхами Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня. 2.Визначити синтаксичну роль означуваних слів при прикладках.
Подумати й дати відповіді на запитання: 1.Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки. 2.Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами. 3.За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади. 4.Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо? 5.Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки.
Домашнє завдання Виписати з підручника української літератури по 5 речень з: 1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс; 2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії