ПИТАЛЬНІ ТА ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ. УЖИВАННЯЗАЙМЕННИКІВ ДЛЯ ЗВ'ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ПИТАЛЬНІ ТА ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ. УЖИВАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ ДЛЯ ЗВ'ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ
ЗАВДАННЯ УРОКУ: ознайомитися з питальними та відносними займенниками, їх значенням; визначити морфологічні ознаки цих займенників; навчитися їх відмінювати; з'ясувати синтаксичну роль у реченні; аналізувати речення й тексти щодо стилістичної ролі в них питальних і відносних займенників; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення у складні, використовуючи відносні займенники для зв'язку.
Питальні займенники використовуються для вираження запитань про особу чи предмет, їхню ознаку, кількість. За допомогою питальних займенників будують питальні речення: Хто серця чистого добро Злобою чорною поборе? (М.Рильський). – Діду, а які в сонця ключі? – ще більше дивуюсь я. (М.Стельмах). – Ой чий то кінь стоїть? (Укр. нар. пісня)
ПИТАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ ХТО, ЩО, СКІЛЬКИ НЕ МАЮТЬ РОДУ Й ЧИСЛА, ЗМІНЮЮТЬСЯ ЛИШЕ ЗА ВІДМІНКАМИ: Н. хто що скільки Р. кого чого скількох Д. кому чому скільком Зн. кого що скільки (скількох) Ор. ким чим скількома М. ( на) кому, кім (на ) чому, чім (на) скількох
У ФОРМІ НАЗИВНОГО ВІДМІНКА ЗАЙМЕННИКИ ХТО, ЩО ВИКОНУЮТЬ РОЛЬ ПІДМЕТА: ХТО МОЖЕ ВИПИТИ ДНІПРО?(М.РИЛЬСЬКИЙ). ЩО ТЕБЕ НАЛЯКАЛО, ДИТИНО? У ФОРМІ НЕПРЯМИХ ВІДМІНКІВ ЗАЙМЕННИКИ ХТО, ЩО ВИСТУПАЮТЬ У РОЛІ ДОДАТКА: І Я ЗГАДАВ СВОЄ СЕЛО. КОГО Я ТАМ ПОКИНУВ? (Т. ШЕВЧЕНКО). ОЙ ЧОГО КАЛИНА ВІТИ ПОХИЛИЛА? (НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ).
Однина Однина Множина Чоловічий і середній рід Жіночий рід Н. чий , чиє чия чиї Р. чийого чиєї чиїх Д. чийому (чиєму) чиїй чиїм Зн. Н. або Р. чию чиї (чиїх) Ор. чиїм чиєю чиїми М. (на) чиєму, чийому, чиїм (на) чиїй (на) чиїх
У РЕЧЕННІ ЦІ ЗАЙМЕННИКИ НАЙЧАСТІШЕ Є ОЗНАЧЕННЯМИ: ЧИЯ ЦЯ ДІВЧИНА ДЗВІНКОГОЛОСА? (П.ТИЧИНА). ЯКІ КВІТИ ТОБІ ПОДОБАЮТЬСЯ? КОТРА ГОДИНА? ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ – ТІ САМІ, ЩО Й ПИТАЛЬНІ (ХТО, ЩО, ЯКИЙ, ЧИЙ, КОТРИЙ, СКІЛЬКИ), АЛЕ ВЖИВАЮТЬСЯ ВОНИ ДЛЯ ЗВ'ЯЗКУ ЧАСТИН СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ. ДОБРЕ ТОГО ВЧИТИ, ХТО ХОЧЕ ВСЕ ЗНАТИ (Народна творчість). ЄСТЬ ТАКІ У СВІТІ РЕЧІ, ВІД ЯКИХ ДУША СІЯ (П.Тичина). ЗА ВИСОКОЮ СТРУНКОЮ ДЗВІНИЦЕЮ, ЩО ТЕЖ ПОРИВАЄТЬСЯ ВГОРУ, ДЕСЬ У БІЛОМУ ПІДХМАР'Ї ЗНИКАЮТЬ ЛЕБЕДІ (М.Стельмах)
Прочитайте речення. До кожного з них доберіть і запишіть речення-запитання, уживаючи питальні займенники. Найкращою рибою дід вважав линину. Більш за все на світі любив він сонце. Дід прожив під сонцем коло ста літ, ніколи не ховаючись у холодок. Він любив кашляти. Його кашель чув увесь куток. Старі люди по дідовому кашлю вгадували навіть погоду. О. Довженко «Зачарована Десна»
Яку рибу дід вважав найкращою? Що він любив більш за все на світі? Скільки літ дід прожив під сонцем? Що він любив робити? Що чув увесь куток? Що вгадували старі люди по дідовому кашлю?
Дослідження-відновлення Записати Соломонові притчі, уставляючи потрібні за змістом відносні займенники (І варіант – 1, 2, 3, 4 реч.; ІІ варіант – 4, 5, 6, 7 реч.). 1. Мудрим стає той, ... з мудрим ходить. 2 Губи брехливі в того, ... ненависть ховає . 3. Хай веселиться батько твій і хай радіє мати твоя, ... народила тебе. 4. Блаженна людина, ... мудрість знайшла, і людина,... розум одержала. 5. Над усе, ... лише стережеться, серце своє стережи, бо з нього походить життя. 6 ... береже уста свої, той береже душу свою. 7. Людина, ... лестить своєму другу, розстилає сіті ногам його. 1. Мудрим стає той , хто з мудрим ходить. 2. Губи брехливі в того, хто ненависть ховає. 3. Хай веселиться батько твій і хай радіє мати твоя, яка народила тебе. 4. Блаженна людина, що мудрість знайшла, і людина, що розум одержала. 5. Над усе, що лише стережеться, серце своє стережи, бо з нього походить життя. 6. Хто береже уста свої, той береже душу свою. 7. Людина, яка лестить своєму другу, розстилає сіті ногам його.
Прочитайте речення, визначте відмінки та синтаксичну роль вжитих у них питальних та відносних займенників 1. Хто ця жінка, чим вона стривожена, звідки вона і чому не знає шляху до повітового міста? (А.Шиян). 2. Добре жить тому, чия душа і думка добро навчилися любить (Т.Шевченко). 3. Ой , який хороший день, в небі чисто-чисто. Скільки музики й пісень розлилось над містом! (М.Познанська). Книга й школа – що є глибше, як з наукою дружить? (П.Тичина). Хто (Н.в,підмет) ця жінка, чим (Ор.в.,додаток) вона стривожена, звідки вона і чому (Д.в.,додаток) не знає шляху до повітового міста? (А.Шиян). 2. Добре жить тому, чия (Н.в, означення) душа і думка добро навчилися любить (Т.Шевченко). 3. Книга й школа – що (Н.в.,підмет) є глибше, як з наукою дружить? (П.Тичина).
Доповніть прислів'я реченнями із довідки. Запишіть їх у порядку відповідно за відмінками відносних займенників ... тому Бог дає. 2. ... тому весело живеться. 3. ...той від людського ока біжить. 4. ... того й наберешся. 5. ... тому добре всюди. 6. ... той ніколи не знає скуки. Довідка: кого поважають люди; хто рано встає; з ким поведешся; на кому шапка горить; у кого роботящі руки; кому легко все дається. КЛЮЧ Н. Хто рано встає, тому Бог дає. Р. У кого роботящі руки, той ніколи не знає скуки. Д. Кому легко все дається, тому весело живеться. Зн. Кого поважають люди, тому добре всюди. Ор. З ким поведешся, того й наберешся. М. На кому шапка горить, той від людського ока біжить.
Виконайте тестові завдання 1. Указати рядок, у якому всі займенники питально-відносні. А. Хто. що, чий, котрого, його. Б. Котрий, у нього, кого, скількох, ким. В. Чиєї, ким, на чому, котрим, якогось. Г. Чого, на кому, скількома, якому, котрим. 2. Указати рядки, у яких є речення з питальними займенниками? А. Куди їдеш, Явтуше? (Народна творчість). Б. Червона калино, чого в лузі гнешся? (І.Франко) В.Де ти, моя стежино? (А.Малишко) Г. – Скільки цей рисак править? – запитав дядько Трохим (М.Стельмах) 3. Указати речення, у якому вжито відносний займенник. А. Чим вище підбивалося вгору сонце, тим швидше розсіювався туман (Ю.Збанацький). Б.Усе там здавалося Валерикові звичайним(О.Гончар). В. Для науки всяка старовинна річ наших прадідів має неабияку цінність(Г.Коцур). Г. Хлопець усією істотою відчував красу цього зимового степу (О.Донченко).
4. Указати рядок, у якому допущено помилку щодо написання питально-відносних займенників. А.Кого, якої, скількох, чиїх, котрих. Б.Чим, скількома, на чиєму, на якому, чиїй. В. Чийого, скільком, на кім, чиїм, чим. Г. Ким, на чім, чиєго, на скількох , котрого. 5. Указати рядок, у якому всі займенники змінюються за родами, числами й відмінками . А.Кого, що, яка, котрий, чий. Б. Яка, чиє, котрі, чий, чого. В. Який, чия, котра, якої. чиї. Г. Котрої, скількох, чиїм, чию, на якім. 6. Указати речення, у якому відносний займенник виступає додатком. А.Не той багатий, хто багато живе (Народна творчість). Б.Що знаєш, за плечима не носиш (Народна творчість). В. Хто закінчує вчитися, той перестає жити (Народна творчість). Г.Яке йшло, таке й знайшло. КЛЮЧ: 1.Г; 2.Б,Г; 3. А; 4.Г; 5.Г; 6.Б.
Дайте відповіді на запитання: 1. Яку роль виконують питальні займенники в мовленні? 2. За яких умов питальні займенники переходять у розряд відносних? 3. Які питально-відносні займенники змінюються тільки за відмінками? 4. Назвати питальні й відносні займенники, які змінюються як прикметники. 5. У яких відмінках питальні й відносні займенники мають паралельні форми? Навести приклади.
Використана література Библия. – Москва , 1989. Глазова О., Кузнєцов Ю.Рідна мова. Підручник для 6 класу. – К. , 2006. Довженко О. Кіноповісті. Оповідання. – К., 1986. Малишко А. Вибрані твори в двох томах. – К., 1982. Мацько Л., Мацько О..Сидоренко М. Українська мова: Тексти для диктантів. – Донецьк, 2005. Омельчук А.,Ляшкевич А., Чаловська М. Українська мова: Мій конспект. – Харків, 2009. Рильський М. Вибрані твори. – К., 1987. Стельмах М. Гуси – лебеді летять... Щедрий вечір. – К., 1993. Українська мова: Практичний довідник. – Харків, 2008. Шевчук С. Українська мова: Збірник диктантів. – К., 1999.
Цимбалюк Ганна Миколаївна, вчитель української мови і літератури Матусівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2» Шполянської районної ради
Схожі презентації
Категорії