Основа слова(корінь, префікс, суфікс) і закінчення. 5 клас
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Основа слова (корінь,суфікс, префікс) і закінчення – значущі частини слова урок української мови у 5 класі
Організація учнів до уроку В путь щасливу і широку Всіх виводить школа вас. До уроку! До уроку! В школі дзвоник кличе вас! Поспішіть місця зайняти, Час урок розпочинати!
П’ятикласнику! Ти пригадаєш, що таке корінь, префікс, суфікс, основа слова, закінчення Поглибиш знання про значущі частини слова та основу слова Навчишся розрізняти нульове закінчення та його відсутність в незмінюваних словах Удосконалиш навички розбору слова за будовою
«Я зможу!» Майже з перших шкільних класів ви дізналися, що слово складається з певних елементів... (коренів, префіксів, суфіксів, закінчень) Найголовнішим серед них є... (корінь), бо він – носій основного значення слова. Без ... слів не буває. (кореня)
Міркуй так! Щоб визначити в слові корінь, треба до цього слова дібрати спільнокореневі слова. Такими словами до слова тихенький будуть – Тихий, тихо, тихенько. Спільна частина в усіх цих словах –тих- Це і є корінь
Вибірковий диктант (випиши спільнокореневі слова) На сосні чи на ялинці Лісові збира гостинці. А в хатинці лісника Полісяночка прудка Знайде печиво й горішки, Ще й сухариків хоч трішки. Жвава, як вогонь, швидка, Донька лісу, хто така? Білка ПЕРЕВІР СЕБЕ! На сосні чи на ялинці Лісові збира гостинці. А в хатинці лісника Полісяночка прудка Знайде печиво й горішки, Ще й сухариків хоч трішки. Жвава, як вогонь, швидка, Донька лісу, хто така?
«П’яте зайве» Із поданої групи слів випиши спільнокореневі, визначи в них корінь. 1) Будівля, будувати,будильник, будова, будинок (Будівля, будувати,будова, будинок) 2) Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний (Підводний, водолаз,вода, водяний) 3) Гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка (Гірський, міжгір’я, гора, гірка) 4) Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля (Нічний, нічка, вночі, ночівля)
Мовне конструювання За допомогою суфіксів і префіксів доберіть до слова ЛІС спільнокореневі слова. Варіанти відповіді: Полісся, лісок, пролісок, узлісся, лісник, перелісок, лісовик, лісництво, праліс
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Ліс, лісник. Річка, море. Стіна, цвях. Кіт, котик. Сад, садівник. Дім, дим. Жовток, жовтий. Поле, полечко. Обід, стіл. (Учні встають біля парт. Якщо пара слів є спільнокореневими - учні плескають у долоні, а якщо ні – тупають ногами)
Запиши споріднені слова до слів: Перевір себе! Вода – водойма, підводний, водяний, водичка, водяник, водянистий Водій – водити, заводити Вода, водій
Спиши, змінюючи форму слів у дужках, визнач закінчення Перший (весняні) місяць називають в (Україна) березнем. У цей час прокидаються берези, даруючи (люди) цілющий березовий сік. Вважають, що (назви) місяця пішла від (давній) промислу. Ранньої (весна) вирубували (ліс), переважно (березовий), щоб на звільнених (ділянки) посіяти зернові. Перший весняний місяць називають в Україні березнем. У цей час прокидаються берези, даруючи людям цілющий березовий сік. Вважають, що назва місяця пішла від давнього промислу. Ранньої весни вирубували ліси, переважно березові, щоб на звільнених ділянках посіяти зернові.
Розбери слова за будовою, знайди слова з нульовим закінченням Татусь , татко , татуньо , татунь , дівчина , дівчинка , дівчатко , дівчатонько , дівчинонька Перевір себе!
Перевір себе! 1. Спільнокореневі слова – це: а) слова зі спільним коренем, але з різним лексичним значенням; б) слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням; в) слова, різні за звучанням і написанням, але однакові чи близькі за лексичним значенням. 2. Основа слова – це: а) головна значуща частина слова; б) змінна значуща частина слова; в) частина слова без закінчення. 3. Корінь – це: а) частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення слова; б) головна значуща частина слова, яка містить спільне значення споріднених слів; в) змінна значуща частина слова, яка виражає його граматичне значення. 4. Префікс – це: а) значуща частина слова, що стоїть перед коренем; б) значуща частина слова, що стоїть після кореня; в) значуща частина слова, що може стояти як перед коренем, так і після нього. 5. Коренем у словах голова, головний, головешка є: а) гол; б) голов; в) голови. 6. За допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -юсіньк-, -ісіньк- можна утворити: а) прикметники із значенням здрібнілості, пестливості; б) прикметники із значенням збільшеної ознаки; в) іменники – назви людей за національністю.
Автор презентації - Репецька Тамара Адамівна, учитель школи № 245 I-III ступенів Оболонського району м. Києва
Схожі презентації
Категорії