Морфологічний розбір дієслова
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ПІСНЯ ПРО РУШНИК Рідна мати моя, Ти ночей недоспала Ти водила мене у поля край села, І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала. (А.Малишко)
МЕТА: узагальнити і систематизувати знання з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах; виховувати любов до України, її культури та пісні
Що таке дієслово? Які категорії дієслова притаманні лише цій частині мови, а іншим – ні Дієслово має вид… Назвіть способи дієслова А який спосіб має часи? Які часи має дієслово? Подивіться на схему, замість знаків питання поставте потрібні слова?
ДІЄСЛОВО має способи умовний дійсний ? число число рід ? число ? число рід змінюються за минулий теперішній майбутній часами особа особа
“Видова пара” !Завдання: до поданого слова підібрати слово іншого виду, утворивши видову пару. Писати – Заспівати – Зітхати – Організувати – Принести –
Вправа “Знайти зайве” !Завдання: у кожному рядку знайдіть “зайве” слово. Якими критеріями ви користувалися? 1) Співала б,танцюю, хотіли би, написала б 2) Хай співають, нехай пишуть, розспівалися, хай відповідає 3) Буду знати, вивчу, заплачу, нехай вчить
Вправа “Час ” !Завдання: утворити всі можливі форми теперішнього, минулого та майбутніх часі. І група – теперішній час співати ІІ група – минулий час заспівати ІІІ група – майбутній час складена форма переспівати
“ОБЕРИ ДІЄВІДМІНУ” !Завдання: у дві колонки з тексту виписати слова І та ІІ дієвідміни Не за синіми морями, не за високими горами, а на нашій славній Україні живе красуня пісня. Гоїть вона найболючіші рани, допомагає тим, хто збивається зі свого шляху. Бачать і чують красу та багатство української пісні лише ті, хто серце добре має. Вона купається в любистку та м’яті, п’є козацький вольний дух, колихається на чумацьких скрипучих возах. Вона – безцінна.
«Розповідь про пісню» ! Завдання: створити міні-розповідь про улюблену пісню за допомогою дієслів: Співати, мріяти , слухати, налаштовувати, ятрить, чарувати дарувати, подобатися, хотіти, вважати, знати, пригадувати.
“Пошук” !Завдання: знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом. 1. (Не)радуйся чужому лихові. 2. (Не)будь упертим, а будь одвертим. 3. Під лежачий камінь вода (не)тече. 4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить. 5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
“Морфологічний розбір. Виправ помилки та допиши…” Українська пісня,українське слово, Хто утратив берег, той і не зберіг. Українська пісня, українське слово – України вічний оберіг. (В.Бердник)
Утратив – дієслово, дія, перехідне, утратити, доконаний, наказовий, минулий, чол.р., одн, ІІ дієвід, присудок не зберіг
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготуватися до контрольної роботи, повторити теоретичний матеріал з теми “Дієслово”. Вправа 191 сторінка 116
Пісня про рушник Рідна мати моя, Ти ночей недоспала Ти водила мене у поля край села, І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала. І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя, на долю дала. Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, І зелені луги, й солов'їні гаї, І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, І засмучені очі хороші твої. (А.Малишко)
Схожі презентації
Категорії