Числівник як частина мови
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Мета уроку: - дати поняття про числівник; - вчитися визначати функцію числівника у мовленні; - вчитись правильно вживати числівник у мовленні; - виховувати бажання говорити грамотно; - виховувати любов до української мови. Тип уроку: навчально-виховний
Числівником називається самостійна змінна частина мови, яка позначає кількість предметів або їх порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?
За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на кількісні і порядкові. Кількісними називаються числівники, котрі позначають кількість предметів і відповідають на питання скільки? Серед них виділяють власне кількісні (два, п'ять, вісімнадцять, тридцять шість); дробові (чотири восьмих, сім цілих три десятих); збірні (троє,десятеро); неозначено-кількісні (кілька, багато, чимало).
Кількісні числівники змінюються за відмінками, але не мають граматичних ознак роду і числа. Виняток становлять числівники один (одна, одне,-о), одні; два, дві; обидва, обидві; півтора, півтори
Порядковими називаються числівники, які позначають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? (котра? котре? котрі?): перший, перша, перше, перші; одинадцятий, одинадцята, одинадцяте, одинадцяті. Порядкові числівники, подібно до прикметників, змінюються за родами, числами і відмінками.
У реченні числівники можуть бути різними членами речення: І один у полі воїн (підмет) ; Семеро одного не ждуть (підмет, додаток); Одна ластівка весни не робить (означення). Якщо кількісний числівник поєднується з іменником, то разом із ним входить до складу підмета, присудка, додатка, означення, обставини: На румунському боці три пари волів тягло канатом проти води здорове червоне судно; Два ведмеді в однім барлозі живуть; Море буває трьох сортів: тихе море, хвильове й бур'яне море...
Простими називаються числівники, що мають один корінь: один, три, сто, перший, третій, сьомий; двоє, мало, багато. Складними називаються числівники, що у своєму складі мають два корені: одинадцять, дев'ятнадцять, двадцять, двісті, триста, одинадцятеро, двадцятеро, кількадесят, кількасот. Складеними називаються числівники, які містять в собі два і більше простих чи складених числівників: (двадцять чотири, тисяча дев'ятсот дев'яносто п'ятий).
кузьма н.в. * вимовляй числівники одина дцять двана дцять чотирна дцять п`ятдесяти вісімдесяти шістдесяти П Р А В И Л Ь Н О кузьма н.в.
кузьма н.в. * Чи знаєш ти, що… числівник – чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків. На шляхах історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий клас слів. У середині 18 століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особливою частиною мови. Такими вони є і досі. За частотою вживання серед інших мов числівник займає у нашому мовленні восьме місце. Ц і к а в о кузьма н.в.
кузьма н.в. * Вкажіть числівник. а) двійка; б) вдвох; в) два; г) подвоєння. 2. На які розряди за значенням поділяються числівники? а) якісні, відносні та присвійні; б) власні та загальні; в) кількісні та порядкові; г) прості та складені. Тестові завдання кузьма н.в.
кузьма н.в. * 3. Виділіть числівник який означає ціле число. а) дві п’ятих; б) сім десятих; в) сім; г) три цілих і одна друга 4. Позначте збірний числівник. а) три; б) тринадцять; в) троє; г) тридцять. 5. Визначте дробовий числівник. а) дев’яносто; б) дев’ятеро; в) дев’ять цілих і шість десятих; г) дев’ятнадцять; Т Е С Т кузьма н.в.
кузьма н.в. * 6. Вкажіть порядковий числівник. а) вісім; б) восьмеро; в) одна восьма; г) восьмий. 7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні. а) шість, шестеро, шостий; б) п’ять, п’ятеро, одна п’ята; в) перший, другий, сто; г) двадцять, двадцять один, двадцятий. 8. Позначте простий числівник. а) сто десять; б) одна третя; в) третій; г) сорок два. Т Е С Т кузьма н.в.
кузьма н.в. * 9. Знайдіть форму орудного відмінка числівника три. а) три; б) трьох; в) трьом; г) трьома. 10. Знайдіть форму давального відмінка числівника сорок. а) сорок (дівчат); б) сорока (дівчат); в) сорока (дівчатами); г) сорока (дівчатам); Т Е С Т кузьма н.в.
кузьма н.в. * 11. Вкажіть розряди за значенням числівника шістнадцять. а) ціле число; б) збірний; в) дробовий г) порядковий. 12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сто. а) стома; б) стами; в) ста; г) сто. Т Е С Т кузьма н.в.
кузьма н.в. * Раз і два. Раз і два. В нас лічилка – лісова! В лісі – дерево дуплисте, А в дуплі живе сова, Що жовтаві очі має, Спить – удень. Вночі – літає. Добрий сон, сові приснись! Я – ховаюсь! Ти – жмурись! ( Г. Чубай) Л і ч и л к а кузьма н.в.
кузьма н.в. * 1. Що таке числівник? 2. На які питання він відповідає? 3. Як відмінюються числівники? 4. Чи можуть мати числівники форму однини та множини? Запитання до теми кузьма н.в.
кузьма н.в. * Презентацію підготувала КУЗЬМА Наталія Василівна - учитель української мови та літератури Іршавської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 кузьма н.в.
Схожі презентації
Категорії