Від задатків до здібностей
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ВІД ЗАДАТКІВ ДО ЗДІБНОСТЕЙ Презентація до лекції для студентів спеціальності 5.02010401 “Народна художня творчість” Викладач вищої категорії: Близнюк Валентина Іванівна Практикант-педагог: Міненко Катерина Євгеніївна
Тема: Здібності План 1. Поняття про здібності 2. Здібності та задатки 3. Види здібностей 4. Рівні здібностей: обдарованість, талант, геніальність
Поняття про здібності Здібності не є вроджені, а за життя набуті новоутворення Здібності – це індивідуально-психологічні особливості особистості, які є умовою успішного здійснення певної діяльності.
Здібності і діяльність Кожна людина здібна до певного виду діяльності. Поза діяльністю цю властивість людини не можна описати, розпізнати та охарактеризувати. Тому ми й складаємо думку про здібності людини за її роботою та результатами діяльності.
Здібності й знання, вміння та навички Здібності залежать від знань, умінь та навичок людини. Але й від здібностей залежить як успішно людина буде оволодівати знаннями. Подібно до того, як вкинуте в землю зерно ще не є колоском, а тільки має змогу для його розвитку залежно від якості ґрунту, вологи, погоди, так і здібності людини є лише можливістю для оволодіння ЗУН, це пов'язано з умовами навчання, методами та формами навчання
На жаль бездарними свого часу вважали Вальтер Скотт англ.письм. Джонатан Свіфт англ.письм. Ісаак Ньютон англ.фізик Микола Гоголь укр.письм. Василь Суриков рос.худ. Альберт Ейнштейн нім-амер.фізик
Здібності та задатки Задатки – це лише одна з умов формування здібностей. Не можна вважати, що кожній здібності відповідає певний задаток. Задатки багатозначні. На основі одного задатку можуть виникнути різні здібності, наприклад : на основі такого задатку як швидкість, точність, спритність рухів можуть, в залежності від умов життя, виробитись здібності гімнаста, хірурга, скрипаля.
Види задатків Особливості зорового і слухового аналізаторів; Властивості нервової системи, а саме здатність утворювати тимчасові нервові зв'язки, це допомагає швидше і точніше виробляти необхідні професійні навички ; Рівень розвитку і співвідношення І та ІІ сигнальних систем
Тест : “Тип нервової системи” 1. Переплетіть пальці рук. Зверніть увагу – який із двох великих пальців виявився зверху – правий чи лівий? 2. Складіть вказівні пальці рук перед очима так, ніби прицілюєтесь з пістолета. Визначте й зафіксуйте очима точку, в яку ви “стріляєте”(не закривайте очі). А тепер, закрийте спочатку одне, а потім друге око. Зафіксуйте, в якому випадку точка змістилася. Якщо при закритому правому оці – то тип реакції “правий”, а при лівому – “лівий”. 3. “Поза Наполеона” 4. “Оплески”. Зверніть увагу, яка рука виявилася зверху – права чи ліва. Зафіксуйте результат в зошиті.
Види здібностей Загальні Загальними - називаються здібності, які певною мірою виявляються в усіх видах діяльності – навчанні, грі, праці, розумовій діяльності. Завдяки загальним здібностям люди успішно оволодівають різними видами діяльності, легко переходять від однієї діяльності до іншої (наприклад, при навчанні ці здібності виявляються в успішному засвоєнні різних навчальних дисциплін.) Спеціальні Спеціальні здібності виявляються у спеціальних видах діяльності. Їх основою є наявність певних властивостей . Так , уява – важлива ознака літературних здібностей, музичний слух – основа музичних здібностей.
Загальні і спеціальні здібності взаємопов’язані і доповнюють одні одних. Серед видатних діячів було багато людей, у діяльності яких поєднувався високий рівень розвитку загальних і спеціальних здібностей М. Ломоносов Т.Шевченко
Здібності не даються людині в готовому вигляді від природи. Здібності кожної людини є результат її розвитку, вони залежать від задатків, умов життя, навчання, освіти, виховання. З біографій відомих особистостей ми дізналися, що у них рано виявлялися здібності до музики, літератури, поезії
Микола Римський-Корсаков - російський композитор З 2-х річного віку добре розрізняв музичні мелодії. Опери: “Снігуронька”, “Травнева ніч”, “Садко”, “Казка про царя Салтана”
Во льфґанґ Амаде й Мо царт – австрійський композитор У 3 роки грав на клавесині, а в чотири почав писати музику. Творчий доробок Моцарта складає понад 600 творів: більш як 40 симфоній, понад 20 опер, велику кількість інструментальних концертів (зокрема 27 фортепіанних), 13 струнних квартетів, 35 сонат для скрипки
Олександр Сергійович Пушкін – російський поет Писав вірші з дев'яти років Поеми: “Про царя Салтана”, “Про рибака і золоту рибку”, “Руслан і Людмила”, “Євгеній Онєгін” “Мідний вершник”
Леся Українка В 11 років написала перший вірш “Надія”. У тринадцять років видала свою першу поетичну збірку. Відомі збірки поезій «На крилах пісень» (1893), «Думи і мрії» (1899), поема «Давня казка» (1903), драми «Бояриня» (1913), «Кассандра» (1903-07), «В катакомбах» (1905), «Лісова пісня» (1911) українська письменниця, перекладач, культурний діяч.
Іноді здібності можуть виявитися й пізніше, в зрілому віці. Це залежить від того, коли саме з'являються умови для розвитку здібностей
Іван Андрійович Крилов - російський байкар Першу байку опублікував у сорок років Збірка “Байки дідуся Крилова”: “Ворона і сир”, “Мавпочка і окуляри”, “Лебідь, рак та щука”
Фактори, які впливають на розвиток здібностей Задатки Знання, вміння та навички Умови навчання та виховання Умови життя, можливість займатися певним видом діяльності Систематична праця
Йоганн-Себастьян Бах - німецький композитор Протягом 250 років (1550-1800) у сімї Баха, було 57 музикантів, із них 20 видатних. Щомісяця родина влаштовувала “музичні вечори”. Спілкування з талановитими родичами формувало інтерес до музики у дітей. Вони мали можливість розвивати свої музичні здібності.
Обдарованість Обдарованість - це поєднання здібностей, яке забезпечує людині можливість успішно виконувати яку-небудь одну діяльність. Ознаки обдарованості дитини: велика уважність і зібраність, постійна готовність до напруженої праці; переростання готовності до праці в нахил, любов до праці, потребу; швидкість розумових процесів, підвищення здатності до аналізу і узагальнення, висока продуктивність розумової праці.
Талант Талант ( з гр.talanton – вага, міра, рівень здібностей) – поєднання високорозвинутих спеціальних здібностей , яке дає людині можливість створювати такі продукти діяльності, що виділяються своєю новизною, досконалістю і мають високу суспільну значущість. Талант виявляється тільки в наполегливій творчій праці
Талановиті люди мають не одну, а кілька високорозвинутих здібностей. Наприклад , Микола Амосов(1913-2002) був видатним хірургом, кібернетиком і письменником. Основою його успіху стала систематична, творча і напружена праця. Адже, саме в ній найчастіше виникають моменти творчого піднесення, які називаються натхненням. Російський композитор Петро Чайковський (1840-1893) зазначав, що натхнення – це такий гість, який не любить відвідувати лінивих.
Геніальність Геніальність – найвищий ступінь розвитку здібностей, що виявляється у творчій діяльності, результати якої мають історичне значення. Геній – дуже рідкісне явище. Своєю діяльністю геній сприяє прогресивному розвитку всього суспільства. Таку роль в історії вітчизняної науки і культури відіграла творчість М.Ломоносова, О.Пушкіна, Т.Шевченка, Д.Менделєєва, І.Павлова та ін.
Любов Павлівна Міненко Художник професіонал, переможець III Міжнародного "Конкурсу без кордонів!", член спілки художників України.
Життя і творчість її в колі числа п'ять: 5 травня 1950 року народження. Людина, Бог, Земля, Вода, Місяць – п'ять складових її творчості. У її доробку більше 3000 творів: акварелей, полотен олією і темперою, тканих аплікацій, пастелей. Її картини виставляються в кращих національних галереях, значна частина її творів куплена в приватні колекції за кордон.
Персональні виставки Персональные выставки: 1992 год - Киев, Музей Т.Г. Шевченко 1993 год - Киев, Музей Литературы 1994 год - Канев, Музей-заповедник Т.Г.Шевченко; Киев, Музей Украинский Дом 1995 год - Киев, Музей Литературы; Музей Т.Г. Шевченко; Гуманитарный лицей им.Т.Г.Шевченка 1998 год - Канев, Музей-заповедник Т.Г.Шевченка; Киев, Галерея Киево-Могилянской Академии 1999 год - Киев, Музей истории Киева 2000 год - Львов, Дворец Творчества; Киев, Музей театра и кино 2002 год - Киев, Национальная библиотека им. Вернадского; Гос. научная библиотека Учителя; Галерея "Шаги навстречу" 2003 год - Киев, Дом Актёра; Печерская галерея 2004 год - Киев, Галерея Киево-Могилянской Академии 2005 год - Киев, Национальный союз художников Украины; Канев, Музей прикладного искусства 2006 год - Киев, МАУП 2007 год - Киев, Украинский Дом; Канев, Музей народного творчества 2008 год - Киев, Музей книги и печатника 2009 год - Канев, Музей народного творчества 2010 год - Киев, Музей Грушевского; Киев, Киево-Могилянская Академия; Канев, Музей народного творчества 2011 рік – Черкаси, Музей Кобзаря
Домашнє завдання: Від чого залежить розвиток здібностей? Чи визначають вроджені задатки вид майбутніх спеціальних здібностей? Чим відрізняються між собою обдарованість, талант і геніальність?
Схожі презентації
Категорії