ОБДАРОВАНІ ДІТИ ТА НАВКОЛИШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Інтелект - загальний термін для позначення здібностей, необхідних для виконання широкого спектру завдань; здатність отримувати користь зі свого минулого досвіду; здатність засвоювати нову інформацію і пристосовуватися до нових ситуацій.
Креативність - здатність придумувати щось нове, яке представляє певну цінність, здатність долати традиційні уявлення та стереотипи і створювати продукти та ідеї, що випереджають свій час.
Обдарованість - «вище середнього загальні здібності або інтелект, спеціальні здібності і таланти» (1986) Обдарованість - «особливі здібності до навчання, до образотворчих або виконавчих видів мистецтва» (1872) Обдарованість - «видатні здібності в одній з областей діяльності» (2000)
США завжди були на першому місці в області діагностики, пропонуючи різні методики виявлення обдарованості і шкали, що дозволяють виміряти все від інтелекту до креативності. Обдаровані діти навчаються за спеціальними освітніми програмами, які були створені на додаток до тих, які пропонуються в рамках звичайної шкільної програми.
У Китаї конкурсний відбір для участі в програмах для обдарованих дітей має першорядне значення. Після відбору дитина неодмінно бере участь у спеціально розробленому навчанні,яке відповідає його здібностям . Відповідно до прийнятого в Китаї визначення щодо обдарованості, вона розглядається як комбінація виключно високого від природи інтелекту, прискореного навчання і позитивного сприйняття обдарованості.
В Індії термін «обдарований» не отримав широкого розповсюдження. Уряд Індії надає стипендії талановитим школярам, а під талантом мається на увазі ,головним чином, академічні здібності. Школярі, які успішно виконали академічні тести, можуть відвідувати школу, в якій надається так звана «сучасна» освіта.
В Скандинавських країнах не існує програм навчання і виявлення обдарованих. Освітня політика будується на принципі рівноправності, тому всі школярі отримують навчання, що відповідає їхнім потребам, однак при цьому навчання ніяк не диференціюється залежно від потенційних здібностей. Громадськість цих країн не турбується про те, що вони залишаться без «талантів». За результатами міжнародного оцінювання школярів, Скандинавські країни знаходяться в першій десятці з математики та розвитку вербальних навичок (письма та читання).
Освітня політика Японії стосовно обдарованих дітей має багато спільного з політикою Скандинавських країн. Японські вчителі погоджуються з тим, що природні здібності існують, але вони нічого не означають. Тут важливу роль відіграє наполеглива праця. Проте все більшу популярність в Японії набувають олімпіади. Учні, які продемонстрували здібності в одній з областей знань отримують можливість відвідувати університет.
У Гонконзі офіційні постанови декларують необхідність забезпечення спеціальних умов обдарованим школярам. Серед першочергових завдань у 90-ті роки минулого століття називалися формування команди фахівців з навчання обдарованих, а також створення інформаційно-освітнього центру.
У ряді африканських країн керівники освіти відстоюють необхідність прийняття концепції обдарованості та забезпечення необхідних умов навчання. Реалізація освітньої політики ЮАР призвела до створення спеціальних шкіл для обдарованих дітей, що пройшли відбір, а також системи освітніх послуг, у тому числі програм збагачення навчання і програм підтримки батьків обдарованих дітей.
Відмінності в процентних відносинах, ймовірно, обумовлені використаними методиками виявлення. У різних країнах застосовуються різні стандартизовані тести. Країна Відсоток школярів Великобританія 5-10 Іспанія 8,5 Канада 10-15 Австралія 15 Німеччина 2-3
Математик Л.Л. Терстоун виявив, що якщо людина володіє високим інтелектом в одній сфері, це не обов'язково означає, що він буде володіти високим інтелектом у всіх інших областях. Терстоун поставив завдання відокремити соціальний інтелект від несоціального, академічний від неакадемічного та механічний від абстрактного. На основі цього твердження психолог Гіолфорд виділив близько 150 видів інтелекту.
«Глобалісти» стверджують, що інтелект розвивається на основі якоїсь загальної здібності; «Сепаратисти» виступають на захист безлічі різних видів відносно незалежних інтелектуальних здібностей
Однак високі творчі здібності неможливо передбачити з допомогою тестів інтелекту. Для творчого розумового процесу характерно дивергентне мислення, а більшість тестів інтелекту вимагають зусиль конвергентного мислення. Дивергентне мислення - пошук способів вирішення проблеми. Конвергентне мислення - аналіз наявних знань.
Здатність бачити різні рішення однієї проблеми значно відрізняється від здатності вибирати правильну відповідь з великої кількості інформації. Люди, що мають однакові значення IQ, значно розрізняються за своєю креативністю. Тести інтелекту зазвичай вимірюють такі інтелектуальні здібності, які не беруть участь у процесах творчого мислення.
Інтелект не є характеристикою, суворо визначеною з моменту народження, якою він може володіти або не мати, він скоріше є властивістю, яке значною мірою є результатом взаємодії генетичних, культурних факторів і життєвого досвіду. Але можна з упевненістю сказати, що якщо батьки мають високий IQ, то їхні діти з більшою ймовірністю будуть мати високі значення IQ. Однак інтелект може серйозно змінитися під дією середовища. Батьки Діти Високий IQ креативність ?
Фактори оточуючого середовища, які мають істотний вплив на показники IQ: 1.Психічні захворювання батьків. 2.Жорстока поведінка батьків щодо розвитку та виховання дитини. 3.Відсутність позитивних контактів між матір'ю і дитиною в перший рік життя. 4.Батьки не мають повної середньої освіти. 5. Дитина виховується в неповній сім'ї. 6. У сім'ї четверо і більше дітей.
У 1896 році Френсіс Гальтон виявив вельми цікавий факт, пов'язаний з порядком народження дитини. Він зауважив, що велика кількість британських вчених були первістками. Ряд досліджень показали, що діти, які народилися першими, переважали за низкою параметрів розвитку інших дітей у сім'ї. Не тільки первістки випереджають з інтелектуального розвитку другу дитину, але друга дитина, в свою чергу, частіше має вищі показники інтелекту, ніж третя дитина, а діти, народжені третіми, випереджають тих, хто народився четвертим і т.д. Батьки 1 дитина 2 дитина 3 дитина 4 дитина 5дитина
Модель інтелектуального клімату в сім'ї, розроблена Зайонц і Маркусом, вказує на те, що народження чергової дитини знижує інтелектуальний клімат в сім'ї. Однак клімат для восьмої і дев'ятої дитини поліпшується, так як до цього часу старші діти досягають юнацького віку і створюють більш сприятливе інтелектуальне середовище.
Коли мова йде про роботу з обдарованими дітьми, завдання батьків і педагога «зсувається від навчання» до «створення умов». «Педагогічна підтримка» - це особлива тактика по відношенню до конкретної дитини. Один з варіантів підтримки - технологія «індивідуального ведення учня»
Можна умовно виділити кілька груп дітей з урахуванням рівня та характеру їх мотивації. Це допомагає у виборі прийомів педагогічної підтримки. 1) »Мотивація на результат» (такі діти не вміють радіти успіхам інших, болісно переживають свої невдачі і готові «розштовхувати всіх ліктями» для досягнення мети; тут необхідна індивідуальна робота психолога) 2) »Мотивація на самоствердження» (їх психологічний захист будується на тезі «нудно, нецікаво», вони також не люблять успіхів інших, але вони здатні визнавати високий професіоналізм педагога; основний прийом підтримки в даній ситуації «непряма аналогія», створення ситуацій, де учень зміг би побачити себе) 3) »Мотивація на творчість» (такі діти не люблять фактичної сторони вчення, але можуть видавати нестандартні ідеї та думки; для подібних дітей необхідно навчання самоконтролю, самоорганізації) 4) »Мотивація на пізнання» (такі діти потребують індивідуальної програми навчання; завдання педагога-наставника не «культивувати» свій предмет, а допомогти учневі побачити і зрозуміти картину світу, зрозуміти значущість інтегрального знання
Схожі презентації
Категорії