ВІЛ профілактична освіта на основі формування життєвих навичок. Досвід України
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ВІЛ профілактична освіта на основі формування життєвих навичок. Досвід України Роль первинної профілактики у подоланні епідемії Досягнення шкільного сектора у 2004-2008 роках Провал фінансування у 2009-2010 роках Стратегічні заходи на 2011-2015 роки В.Пономаренко, генеральний директор видавництва “Алатон”, Кандидат технічних наук.
Все більше експертів визнають, що в Україні епідемія ВІЛ вийшла за межі особливо уразливих груп Групи ризику постійно поповнюються все новими й новими молодими людьми, які не володіють ресурсами індивідуального захисту 1. Потрібен баланс: акцент не тільки на особливо уразливих групах, але й на молоді що їх поповнює
Роль первинної профілактики і системи освіти Первинна профілактика – це боротьба з причинами Вторинна і третинна – боротьба з наслідками Через систему освіти України поетапно проходить практично вся молодь у віці до 18 років. Очевидно, що впоратися з епідемією без забезпечення масової первинної профілактики, перш за все через систему освіти, НЕМОЖЛИВО!
Роль шкільної освіти: Пітер Піот, директор Об’єднаної програми ООН з ВІЛ/СНІДу (1995-2008): «Нині на кожних двох людей, які починають антиретровірусну терапію, припадає п'ять нових випадків зараження. Якщо ми не зробимо негайних кроків для інтенсифікації профілактики ВІЛ, ми не зможемо втримати досягнення останніх років і політика універсального доступу виявиться просто честолюбним наміром. Молодь, без сумніву, не володіє ані інформацією, ані ресурсами для захисту від ВІЛ. Щоденно понад 6 тисяч молодих людей інфікуються ВІЛ. І кожного з цих випадків можна було уникнути. Профілактика недорога і доступна. На кожного випускника школи достатньо 8 доларів на рік. У країнах, де скоротилася кількість нових випадків інфікування, найбільш суттєві результати були досягнуті саме серед молоді».
Акцент на розвиток життєвих навичок - визначальна особливість ефективних профілактичних програм Необхідність впливу на поведінку вимагає застосування новітніх педагогічних методів, спрямованих на: формування позитивної ідентичності сприйняття загальнолюдських цінностей формування соціально-психологічних компетентностей відпрацювання конкретних умінь і навичок Цим вимогам відповідає освіта на основі розвитку життєвих навичок (ООЖН), яка визнана у світі найефективнішою методикою у формуванні здорового способу життя і профілактиці поведінкових ризиків й проблем. ООЖН сприяє послабленню чинників ризику і посиленню чинників захисту, зокрема щодо ВІЛ-інфікування
Критичні чинники успішного профілактичного навчання за методикою ООЖН Гідне місце предмета у шкільному розкладі і відповідність програми принципам ООЖН (вплив на поведінку як одна з ключових цілей; баланс знань, установок і умінь; інтерактивні методи; врахування потреб учнів; гендерна чутливість) Підготовка педагогів Якісні навчально-методичні матеріали Тренінгові методи і приміщення для інтерактивного навчання Залучення і розбудова партнерства: педагогічного колективу, молоді, батьків Створення сприятливого шкільного середовища Системний моніторинг процесу впровадження і оцінювання ефективності педагогічного впливу на поведінку Підтримка і адвокація ООЖН на всіх рівнях
2. Досягнення шкільного сектора України у 2004-2008 роках У 2004-2008 роках в Україні створено і апробовано превентивні (профілактичні) програми, які містять всі необхідні компоненти і технології профілактичної роботи в шкільному секторі Акцент зроблено на школу, як інституцію що має можливість забезпечити три умови дієвої профілактики серед молоді: масовість, превентивність, ефективність Подальші зусилля мають бути зосереджені на масовому впровадженню (інституалізації) розроблених програм, насамперед тих, що мають доведену ефективність впливу і враховують всі критичні чинники успішного навчання
В Україні запроваджено ООЖН профілактичні програми, які мають різний статус у шкільному розкладі: Початкова і основна школа: «Основи здоров’я» (1-9 класи) – обов’язковий предмет для всіх навчальних закладів Старша школа: Проект «Школа проти СНІДу» (10 – 11 класи) – факультативний курс з доведеною ефективністю впливу У навчальних закладах впроваджено просвітницькі програми для позакласної роботи, що також базуються на принципах ООЖН (рівний-рівному, ХОУП, тощо) ООЖН програми, запроваджені у шкільному секторі
Узагальнені показники охоплення у 2004-2008 за галузевими індикаторами (всього на кінець 2008: підготовлено 17 340 педагогів – 26%; поточно охоплено навчанням понад 750 тис. учнів – 13,7%; за 2004-2008 роки пройшли навчання понад 2 млн. учнів) Індикатор, цільова група (тренери, вчителі, учні) Мін. оціночна кількість в Україні Показник охоплення ООЖН на початок 2005р. Показник охоплення ООЖН станом на кінець 2008 року та приріст у порівнянні з початком 2005р. Дефіцит відносно мінімальної потреби (один учитель на НЗ) № 11.1. Педагоги початкової школи 21 660 (0% від загальної кількості ЗНЗ) 2 668 (12% від загальної кількості ЗНЗ) Зростання на 12,3% 19 000 ( 87,7%) № 11.1. Педагоги основної школи 21 660 (0% від загальної кількості ЗНЗ) 12 334 (57% від загальної кількості ЗНЗ) Зростання на 57% 9 400 ( 43%) № 11.1. Педагоги старшої школи відповідного фаху 21 660 120 (0,6% від кількості ЗНЗ) 2 299 (10,6% від загальної кількості ЗНЗ) Зростання на 10,6% 19 361 ( 89,4%) № 11.1. Педагоги профтехучилищ 930 (0% від загальної кількості ПТУ) 30 (3,2% від загальної кількості ПТУ) Зростання на 3,2% 900 ( 96,8%) № 11.2. Учні початкової школи («Корисні звички» 1-4 клас) 1 800 000 (0% від загальної кількості учнів) 51 000 (2,8% від загальної кількості учнів) Зростання на 2,8% Інтегрально 100 тисяч 1 750 000 ( 97,2%) № 11.2. Учні основної школи («Основи здоров’я» 5-9 клас) 2 360 000 (0% від загальної кількості учнів) 645 000 (27,3% від загальної кількості учнів) Зростання на 27,3% Інтегрально 1,65 млн. 1 715 000 ( 72,7%) № 11.2. Учні старшої школи («Школа проти СНІДу») 920 600 7 500 (0,8% від загальної кількості учнів ЗНЗ) 55 000 6% від загальної кількості учнів ЗНЗ) Зростання на 6% Інтегрально 210 тисяч 865 000 ( 94%) № 11.2. Учні профтехучилищ ( «Школа проти СНІДу») 450 000 (0,0% від загальної кількості учнів ПТУ) 5789 (1,3% від загальної кількості учнів ПТУ) Зростання на 1,3% Інтегрально 7,3 тисяч 444 211 ( 98,7%)
Висока оцінка досягнень освітнього сектору України у впровадженні ООЖН Розроблені програми для роботи в шкільному секторі було включено у Загальнодержавну програму на 2009-2013 роки. План заходів на її виконання в освітньому секторі було затверджено Наказом МОН України №457 від 01.06.2009 Комплексна зовнішня оцінка національних заходів з протидії СНІДу в Україні містить високу оцінку досягнень освітнього сектора: ОЦІНКА: «… впровадження ООЖН у навчальні плани шкіл є видатним досягненням…» (с.97) РЕКОМЕНДАЦІЇ: «Забезпечити всі школи України підготовленими вчителями та ресурсами для профілактики ВІЛ серед школярів усіх вікових категорій до кінця 2010 року» (пункт ГР 4.2.4, с. 98)
Розроблені програми первинної профілактики мають доведену ефективність впливу Статистично доведено влив освітніх програм на: підвищення рівня індивідуальної захищеності молоді і толерантного ставлення до ЛЖВ зниження рівня епідеміологічних показників серед молоді 15-24 років
Три рівні оцінювання впливу Епідеміологічний рівень – оцінка стану здоров’я і динаміка поширення ВІЛ/СНІД (МОЗ України) Рівень поведінкових практик – оцінка змін у стилях поведінки, пов’язанних із чинниками ризику і захисту (соціологічні опитування) Рівень детермінант поведінки – оцінка змін у знаннях, ставленнях, намірах і уміннях
Анонімне опитування за процедурою «До» и «Після» проводилося до впровадження проекту і після його завершення Порівняння анкет «До» і «Після» дало можливість оцінити реальні зміни, що відбулися в знаннях, ставленнях, намірах и уміннях кожного учня Статистична обробка анкет дала змогу отримати узагальнену оцінку змін по кожному з 15 індикаторів В результаті отримано статистично достовірні зміни у детермінантах поведінки, зокрема: Рівень детермінант поведінки: ефективність курсу “Школа проти СНІДу”
Кількість учнів, які правильно відповіли на всі поставлені запитання: ДО – 1,4% (кожен 70-й учень) ПІСЛЯ – 34% (кожен третій) Зростання – у 24 рази! ЗНАННЯ
Кількість учнів, які виявили повну толерантність до людей, що живуть з ВІЛ: ДО – 16% учнів (кожен шостий) ПІСЛЯ – 52% учнів (кожен другий) Зростання – утричі! СТАВЛЕННЯ Індикатор – толерантне ставлення до ЛЖВ
Кількість учнів, що мають рішучий намір утриматися від початку статевого життя: ДО – 71% учнів ПІСЛЯ – 84% учнів Зростання – на 13% НАМІРИ Індикатор – намір утримуватися від сексуальних контактів до шлюбу чи серйозних стосунків
Кількість учнів, які вміють прийняти відповідальне рішення щодо використання презервативів: ДО – 56,9% учнів ПІСЛЯ – 83,53% учнів Зростання – на 27% УМІННЯ Індикатор – уміння прийняти відповідальне рішення щодо використання презерватива
В результаті соціологічних досліджень (Балакірєва О.М.) отримано статистично достовірні зміни у поведінкових практиках молоді (2007 у порівнянні з 2003 роком), зокрема: Кількість хлопців 15-16 років, які курять зменшилась на 10% Кількість дівчат 15-16 років, які курять зменшилась на 2% Кількість підлітків 15-16 років, які хоча б раз за останній місяць були у стані алкогольного сп’яніння зменшилась на 26% Рівень поведінкових практик: вплив профілактичних программ для основної і старшої школи
З 2005 по 2008 рік в Україні вперше зареєстровано зниження на 4,7% частки нових випадків ВІЛ-інфекції у віковій групі 15-24 років Рівень епідеміологічних показників: вплив превентивних программ Дані Комітету з питань протидії ВІЛ/СНІДу та іншим соціально небезпечним хворобам при Міністерстві охорони здоров’я України).
3. Провал фінансування у 2009-2010 роках Парадокс і трагедія ситуації полягає в тому, що в країні, де всього лише за чотири роки (з 2005 по 2008) були досягнуті такі вражаючі результати, ні держава, ні Глобальний Фонд, ні інші донори НЕ ФІНАНСУЮТЬ ні стратегічні, ні поточні потреби первинної профілактики в освітньому секторі! Відсутність фінансування практично нівелює досягнуті результати, зменшує прихильність педагогів, позбавляє молодь права на якісну профілактичну освіту, тобто створює РЕАЛЬНУ ЗАГРОЗУ для подолання епідемії ВІЛ / СНІД в Україні.
Для виправлення ситуації терміново необхідно: Вимагати від Уряду забезпечення фінансування з держбюджету освітніх заходів, передбачених національною програмою на 2011-2015 роки. Просити міжнародні організації при формуванні планів діяльності в Україні, враховувати Глобальну ініціативу ЮНЕЙДС: “ВІЛ/СНІД і освіта. Стратегічний підхід, ЮНЕЙДС, 2009 “ Звернутися до представництва ООН в Україні з проханням забезпечити в Україні уповноваженого представника ЮНЕСКО з питань профілактики серед молоді у навчальних закладах – організації що має на це відповідний мандат ООН.
4. Стратегічні заходи освітнього сектора на 2011-2015 роки Необхідно шукати можливості для включення у національну програму наступних рекомендації Національного Операційного Плану (НОП): Підготовка педагогічних працівників для ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ з питань профілактики ВІЛ, формування здорового способу життя і толерантного ставлення до людей, що живуть з ВІЛ. Забезпечення педагогів сучасними інформаційно-методичними матеріалами. Запровадження у навчальних закладах (ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ) навчальних курсів для молоді з профілактики ВІЛ, формування зорового способу життя і толерантного ставлення до ЛЖВ. Забезпечення навчальних закладів комплектами друкованих і електронних навчально-методичних матеріалів. Створення національного методичного інформаційно-аналітичного центру з профілактичної роботи з учнівською та студентською молоддю (ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ).
Схожі презентації
Категорії