Формування вищої нервової діяльності в різні періоди розвитку (розвиток вищих психічних реакцій, уваги, пам'яті, розвиток пускових рефлексів).
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Формування вищої нервової діяльності в різні періоди життя(розвиток вищих психічних реакцій, уваги, пам'яті, розвиток пускових рефлексів). Доц. Стеценко В.В.
Загальний рівень нервово-психічного розвитку відзеркалює дозрівання центральної нервової системи дитини. Нормальна, здорова, повноцінна дитина-ейтрофік, яку правильно доглядають, виховують і яка живе в нормальних умовах навколишнього середовища, повинна поряд з правильним фізичним розвитком мати також відповідний до її віку розвиток моторики і психіки.
ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ПСИХОМОТОРНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ Спадковість Екологічний стан, де живуть батьки Професійні шкідливості, захворювання та шкідливі звички батьків Перебіг вагітності та пологів Вигодовування, режим дня дитини Захворювання дитини Культура виховання та догляд
Анатомо-фізіологічні особливості нервової системи при народженні Відсутність повної мієлінізацїі пірамідних шляхів та черепних нервів Дендрити короткі, малорозгалужені Недостатньо розвинений мозочок Найбільш незрілою є кора головного мозку (морфологічно і функціонально) Переважання процесів гальмування в корі головного мозку Відсутність аналізаторної та умовнорефлекторної діяльності Функціональне переважання таламопалідарної системи Багате кровопостачання головного мозку
Безумовні рефлекси ( з моменту народження) Перша група – стійкі довічні автоматизми (рогівковий, кон”юнктивальний та сухожильні рефлекси кінцівок, орбікулопальпебральний(надбрівний)) Друга група – транзиторні рудиментарні рефлекси, які відображають рівень розвитку рухових аналізаторів і згодом зникають( смоктальний, ковтальний Куссмауля, хоботковий, долонно-ротовий Бабкіна, хватальний Робінсона, Моро – обхоплювальний, опори, автоматичної ходи, повзання Бауера, р-с Галанта, Переса, захисний, Бабінського, Керніга) Третя група - мезенцефальні установчі автоматизми, які з”являються і формуються через деякий час після народження ( лабіринтний установчий рефлекс, прості та ланцюгові шийні і тулубові установчі рефлекси)
Особливості неврологічного статусу новонародженої дитини Голосний крик Тривалий сон Напівзігнуте положення рук і ніг(ембріональна поза) Наявність атетозоподібних рухів Гіпертонія в групі згиначів Наявність вроджених безумовних рефлексів новонароджених
Основні показники психомоторного розвитку дитини 3 міс. Гарно тримає голівку у вертикальному положенні(у положенні лежачи на животі починає тримати в 1 міс, у вертикальному положенні – з 2 міс.) Гулить( з 2 міс.) Слідкує за предметами Посміхається Тягнеться до іграшки Зникають атетозоподібні рухи, гіпертонія в згиначах , значна частина вроджених безумовних рефлексів З'являється верхній рефлекс Ландау Виробляються деякі умовні рефлекси ( зоровий на годування груддю, впізнавання матері, криком виражає незадоволення) Сидить при підтримці за таз Перевертається зі спини на бік
Дитині 4 місяці Розрізняє основні спектральні кольори і музикальні звуки, різниця між якими складає 4-5 тонів, повертає голову в бік його джерела Повертається зі спини на бік і на живіт Голосно сміється у відповідь на емоційне звернення до неї Шукає поглядом іншу дитину, розглядає її Гукання стає довшим, з'являються співучі і гортанні звуки
Дитині 5 місяців Впізнає голос матері Радіє, коли бачить дитину, бере у неї з рук іграшку Чітко бере іграшку з рук дорослого,утримує її в руках Довго лежить на животі, піднявши тулуб і спираючись на долоні випрямлених рук Може рівно стояти при підтримці під пахви Їсть з ложечки напівгусту та густу їжу Повертається зі спини на живіт
Дитині 6 місяців Емоційні, мімічні та голосові реакції стають активнішими Починає промовляти окремі склади: “ма”, “ба”, “да” та ін. Вільно бере іграшки, довго ними бавиться По різному реагує на своє та чуже ім'я Пересувається, переставляючи руки і трохи підповзаючи, намагається повзти Добре їсть з ложечки, знімає їжу губами П'є з блюдця або чашки невелику кількість рідкої їжі Появляється нижній рефлекс Ландау Легко формуються умовні рефлекси
Дитині 7 місяців Самостійно тягне до рота пляшечку, довго повторює ті самі склади типу “ба-ба-ба” або “ма-ма-ма”, лепече Бавиться іграшкою, стукає, розмахує нею, перекладає, кидає Добре повзає (багато, швидко, у різних напрямках) П'є з чашки На питання “де?” шукає і знаходить поглядом предмет, який неодноразово називається і постійно перебуває у певному місці
Дитині 8 місяців Цікавиться своїм відображенням у дзеркалі, посміхається йому Виражає мімікою подив і цікавість при вигляді нових предметів Дивиться на дії іншої дитини і сміється або лепече. Самостійно сідає, сидить, лягає Тримаючись за бар'єр руками, сама встає, стоїть, опускається, переступає Знає своє ім'я, повертається на оклик Наслідує дорослого, повторює за ним склади, які вже є в його лепеті Добре п'є з чашки, яку тримає дорослий
Дитині 9 місяців Під танцювальну мелодію робить танцювальні рухи Наслідує рухи і дії іншої дитини Може переходити від одного предмета до іншого, злегка притримуючись за них руками Відповідає на прохання “Дай руку” Добре п'є з чашки, підтримуючи її руками Стежить за падаючим предметом, шукає іграшки, сховані під пелюшкою З предметами діє по-різному, залежно від їх властивостей Намагається звернути увагу дорослих на себе, тягнеться до них
Дитині 10 місяців Дитина правильно орієнтується в назвах деяких предметів, знає імена близьких людей, повторює за дорослими різноманітні звуки, склади, окремі слова, яких немає в її лепеті Бавиться поряд з іншою дитиною На прохання дорослого самостійно виконує різні дії з іграшками Ходить, тримаючись за руки дорослого, піднімається на невисоку поверхню або гірку На прохання “дай” знаходить і дає знайомі предмети При заграванні з нею дитина виконує розучені дії та рухи Закріплюються навички охайності, що були набуті у віці 9 міс.
Дитині 12 місяців Дитина знає назви багатьох предметів, виконує невеликі доручення на прохання дорослих, показує частини тіла Розрізняє предмети за формою, впізнає фото дорослої знайомої людини Протягує іншій дитині і віддає іграшку Самостійно виконує розучені дії з іграшками, переносить їх на інший предмет Самостійно ходить, присідає без опори. Не присідаючи, а тільки нахилившись, може підняти предмет Розуміє назви кількох предметів, дії, імена дорослих і дітей, виконує окремі доручення Розуміє слово “ не можна” ( припиняє дію) Вимовляє 8-10 слів, розуміючи їхнє значення Легко повторює нові слова Самостійно п'є з чашки ( бере руками, ставить на стіл)
На другому році життя Удосконалюється координація рухів рук і посилюється контроль зі сторони зору Дитина вільно бере пальцями предмети, намагається проводити олівцем прямі лінії, ловить м'яч Довго ходить, змінює положення ( присідає, повертається, переступає перешкоду – спочатку приставним кроком, а в 2 роки чергуючим кроком) У цьому віці у дитини з'являється розуміння мови. Поліпшується також активна мова, розширюється запас зрозумілих слів Наприкінці 2-го року розуміє нескладне оповідання дорослого за сюжетною картинкою, відповідає на запитання дорослого про події, які були з дитиною В 2 роки словарний запас 200 -400 слів На 2-му році життя розвивається сенсорний розвиток ( 2, 3,4 контрасних за величиною предмети), відтворює нескладні побудови типу “ воріт”, “ лавки” Самостійно їсть спочатку густу, а потім рідку їжу ложкою Частково роздягається, частково одягається
Дитині 2-3 роки Удосконалюється активна мова,говорить уже багатослівними реченнями, починає використовувати складні підрядні речення. З'являються запитання “ де?, куди?” Відбирає за зразком основні геометричні фігури, предмети 4 основних кольорів і називає ці кольори З'являються елементи рольової гри Самостійно робить прості сюжетні побудови і дає їм назву( конструктивна діяльність) За допомогою пластиліну, олівця відображає прості предмети і називає їх ( образотворча діяльність) Наприкінці 3-го року самостійно одягається, але ще не може зав'язати шнурки і застібнути ґудзики Їсть охайно, використовує серветку без нагадування Рухи стають удосконаленими. Переступає через палку , підняту над підлогою на 20-28 см до 35 см Розширюється емоційна сфера – з!являється почуття жалю, сором'язливість, самолюбство тощо
4 – 7 років Зростає роль гальмівних реакцій у корі великого мозку Діяльність дітей ускладнюється З'являються асоціативні зв'язки, власні судження, повністю усвідомлюється власне “я” Розпочинає формуватися характер, з'являються тяга до самостійності і такі риси характеру, як упертість і свавільність. Психіка дуже сприйнятлива: вони швидко запам'ятовують слова, легко засвоюють іноземні мови Словниковий запас швидко збільшується, грамотно будуються фрази , використовуються всі частини мови Чітко висловлюють свою думку і враження Проявляються типологічні індивідуальні риси характеру, ускладнюються емоційні реакції, естетичні уявлення(співають прості пісні, малюють нескладні фігури, їх уже можна навчати музики, легко формуються складні умовні рефлекси, добре розвинена моторика, в діях переважають ігрові елементи. Однак діти цього віку не здатні на тривалий час зосередитися, у них відсутні самокритика і самоконтроль. З'являється прагнення до контакту з іншими дітьми, до перебування в дитячому колективі.
Молодший шкільний вік(від 7 до 11 років) Формуються здібності, діти здатні до тривалої цілеспрямованої як фізичної так і розумової діяльності. Хоча сила відносно невелика, діти досягають максимальних показників швидкості в простих рухах. Удосконалюється нейронна організація кори великих півкуль, проявляється стриманість, контроль емоцій і поведінки, поступово звикають до самостійної творчої роботи.
Підлітковий вік (12-15 років) Один з найскладніших періодів розвитку дитини, що вимагає ефективних методів навчання і лікування. Характерна емоційна нестійкість, швидка втома. Наступає період статевого дозрівання. Підвищується чутливість, нетерпимість до опіки рідних. Формується правильна координація рухів та пластичний малюнок дитини. Головним способом допомоги є проява розуміння та чуйності батьків, вчителів.
Старший шкільний (юнацький) вік Завершується морфофункціональне формування дитини, наступає психологічне і соціальне дозрівання. Формуються міжкульові відношення у процесі розумової діяльності: права півкуля активізується при зорово-просторовій діяльності, а ліва-мовної і абстрактної. Адаптація до соціального оточення, юнаки і дівчата посилено навчаються, вибирають майбутні професії.
Схожі презентації
Категорії