Формування ринку природного газу
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
До прийняття Закону України “Про засади функціонування ринку природного газу” законодавство, яке діяло у газовій галузі України починаючи з дня проголошення її незалежності, регулювало лише певні частини відносин у галузі. Постанови Кабінету Міністрів України та НКРЕ, накази Мінпаливенерго, Держнаглядохоронпраці та інші акти вторинного законодавства
Модель ринку природного газу України до прийняття Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу» мал. 1
Реформи газового сектору Європейського співтовариства та України Головною метою здійснення реформ газового сектору в ЄС є відкриття газових ринків країн-членів та створення єдиної моделі європейського газового ринку, яка передбачає відкритість, конкурентність та прозорість правовідносин на ринку. У зв’язку з цим Євросоюзом було прийнято Директиву 98/30/ЄС, Директиву 2003/55/ЕС та Директиву 2009/73/ЕС. Основні положення нової моделі організації українського газового ринку визначені Законом України “Про засади функціонування ринку природного газу”, який набув чинності з 24 липня 2010 року. Норми цього закону консолідують основні акти законодавства України та тісно інтегровані з відповідними положеннями європейських газових директив, зокрема Директиви 2003/55/ЕС, що є позитивним сигналом для ЄС, міжнародних організацій та широкого загалу інвесторів, оскільки встановлюють засади для впровадження доступного і прозорого газового ринку та виникнення конкурентних відносин на ньому.
Ринок природного газу: гармонізація законодавства Закон України “Про засади функціонування ринку природного газу” Закон України “Про нафту і газ” Закон України “Про газ (метан) вугільних родовищ” Закон України “Про трубопровідний транспорт” Закон України “Про природні монополії“ Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України та інших державних органів
Прийняття Закону вирішує ряд важливих питань, зокрема: Закріплення повноважень центрального органу виконавчої влади (Міненерговугілля) в частині здійснення державного управління в галузі та визначені повноваження органу регулювання (НКРЕ), що не були закріплені на законодавчому рівні (стаття 4 Закону); Реалізація Європейських принципів вільної торгівлі газом, захисту прав споживачів та вибору ними постачальника природного газу, що уособило введення на законодавчому рівні таких понять як: кваліфікований споживач - споживач, який має право вільно купувати газ у будь-якого постачальника (перший етап починає діяти з 01.01.2012); З 1 січня 2015 року починає діяти другий етап, під час якого усі категорії споживачів повинні набути статусу кваліфікованих споживачів. гарантований постачальник - газопостачальне підприємства, яке не має права відмовити споживачу в укладенні договору на постачання природного газу (термін введення – 01.01.2012 р.); Відокремлення функцій транспортування, розподілу та постачання природного газу, (що дасть змогу уникнути можливості суб'єктами ринку газу здійснювати перехресне субсидіювання та зловживання своїм монопольним становищем) (стаття 16 Закону);
4) Визначення прав, обов'язків та відповідальності суб'єктів ринку природного газу (споживачів, постачальників, газодобувних, газотранспортних та газорозподільних підприємств) (статті 12-17,19-23 Закону); 5 Справедливий та прозорий доступ до Єдиної газотранспортної системи України та підземних сховищ газу, в тому числі новозбудованих газопроводів, що передбачено статтею 3 Директиви ЄС від 26 червня 2003 року № 2003/55 ЄС (статті 7 та 9 Закону); 6) Вільний вибір постачальником ресурсу природного газу, що буде сприяти диверсифікації джерел надходження до країни природного газу (стаття 20 Закону). 7) Покращення стану проведення розрахунків за природний газ, оскільки власники природного газу, газопостачальні, газотранспортні та газорозподільні підприємства будуть автоматично отримувати необхідні їм кошти за виконану роботу відповідно до алгоритму розподілу коштів, затвердженого НКРЕ (стаття 18 Закону); Автоматичне проведення розрахунків має слугувати сигналом надійності та повернення виділених інвестицій.
Модель лібералізованого ринку природного газу України відповідно до Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу» Власний видобуток Гарантовані постачальники (газопостачальні підприємства, визначені КМУ) Ресурс природного газу Імпортований ТРАНЗИТ НАК „Нафтогаз України” Газопостачальні підпрємтва Газорозподільні підприємства Укргазвидобування Чорноморнафтогаз Газодобувні підприємства (з державною часткою 50%+1 акция) Укрнафта Споживачі ЄС Населення Бюджет ТКЕ Промисловість та інші Населення Інші газодобувні підприємства Бюджет ТКЕ Промисловість та інші Газотранспортні підприємства (ДК „Укртрансгаз”, ДАТ „Чорноморнафтогаз”) Кваліфіковані споживачі України мал.2
Проект Twinning включає в себе наступні компоненти: “Твіннінг” (від англ. twinning – подвоювання) – це спільна ініціатива Європейської Комісії, країн-членів ЄС та країн-партнерів з метою надання підтримки українським органам влади підтримки у розбудові інституційного потенціалу через обмін державних службовців з країнами-членами ЄС. I етап проекту (2009-2011рр.). Компоненти: Огляд і гармонізація з європейським законодавством про природний газ. Основи багаторічного стимулюючого регулювання та бенчмаркінг газорозподільних компаній. Багаторічне стимулююче регулювання та бенчмаркінг газорозподільних компаній. Розробка системи регулювання якості послуг/постачання для газорозподільних компаній. Оцінка перехідних схем тарифоутворення та соціального захисту. Надання підтримки в процесі розмежування та забезпеченні прозорості. IІ етап проекту (2011-2012рр.) Компоненти: Критерії визначення гарантованих постачальників. Критерії визначення кваліфікованих споживачів. Методологія визначення плати за приєднання до газових мереж. Методологія розрахунку структури тарифу.
Дякуємо за увагу! Інформація підготовлена Управлінням регулювання нафтогазового комплексу НКРЕ
Схожі презентації
Категорії