X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Теорія віршування

Завантажити презентацію

Теорія віршування

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Питання

Слайд 2

(ліричні твори, поезія) (романи, повісті, оповідання)

Слайд 3

Слово проза походить від латинського прикметника prosus, що означає вільний, прямий, незв'язаний. Слово вірш походить від латинського versus, що означає оберт, ряд, рядок. французьке le vers польське wiersz білоруське вєрш українське вірш Російське стих походить від грецького stichos, що теж означає ряд, порядок, лад.

Слайд 4

Ритм Рима Стопи. Віршові розміри . (ямб, хорей, дактиль, анапест, амфібрахій) Класифікація рим за місцем ритмічного акценту (окситонні, парокситонні, дактилічні, гіпердактилічні) Способи римування за місцем розташування (суміжне, перехресне, кільцеве, потрійне, монорима) Строфа. Види строф

Слайд 5

д а л і

Слайд 6

Віршовий ритм — це повторення сумірних мовних одиниць, що ними є самі віршовані рядки, які промовляються поспіль один за одним. Т.Шевченко д а л і

Слайд 7

Рядковий ритм може формуватися: на чергуванні довгих і коротких складів (метричне віршування у давніх римлян і греків); за рахунок кількості складів (силабічний вірш); на рахунку наголосів у вірші (тонічний вірш); за рахунок принципу наголошеності та ненаголошеності (силабо-тонічне віршування). Рядок – основна ритмічна одиниця в будь-якій системі віршування. д а л і

Слайд 8

Іван Франко Дев'ять більш-менш однакових, сумірних за своїм звучанням рядків. Отож, перед нами є певні одиниці. Одиниці ці сумірні, вони повторюються і не перебиваються будь-якими відмінними від них іншими одиницями. Таке закономірне повторення сумірних одиниць і становить віршовий ритм. І.Франко д а л і

Слайд 9

Іван Франко В основі сумірності лежить певна однаковість у розташуванні наголошених і ненаголошених складів у межах рядка. І.Франко д а л і

Слайд 10

п П п П п П п П п П п П п П п п п П п П п п П п П п П п П п П п П п П п П п П п П п п П п П п п п П п П п П п П п П п п п П п п п п П п П п П п П п П п П п П п П п П п п п П п п – ненаголошений склад, П – наголошений склад Іван Франко д а л і

Слайд 11

НАГОЛОСИ 2—4—6—8—10 склади майже всі наголошені. 1—3—5—7—9—11 склади ненаголошені. ЗАКІНЧЕННЯ Непарні рядки (за малим не всі) закінчуються на наголошені склади. Парні (за малим не всі) — на ненаголошені. СКЛАДИ В кожному рядку 10 або 11 складів, рядки чергуються: 10, 11; 10, 11 і т. д., тільки 9 рядок — 5 складів. п П п П п П п П п П п П п П п п п П п П п п П п П п П п П п П п П п П п П п П п П п п П п П п п п П п П п П п П п П п п п П п п п п П п П п П п П п П п П п П п П п П п п п П п п – ненаголошений склад, П – наголошений склад д а л і

Слайд 12

На кінцях рядків (знову через рядок) повторюються однакові звуки, що Посилює ритмічність вірша. Після кожного рядка ми робимо зупинку (паузу), і після паузи починаємо новий рядок. РИМА ПАУЗИ Іван Франко д а л і

Слайд 13

Віршовий ритм — це складне явище, що визначається і порядком складів у віршовій мові, і розташуванням пауз, і чергуванням закінчень. Значення віршового ритму: самостійного смислового значення ритм не має; посилює те смислове навантаження, яке має дане слово; надає мові більшої сили і краси; через свій чуттєвий характер допомагає усвідомити те, що не відразу усвідомлюється нашим розумом. До гол. сторінки Ознаки віршової мови

Слайд 14

Рима походить з грецького rhythmos, що означає мірність, сумірність, узгодженість. Рима ─ це співзвучність закінчень слів у віршових рядках, яка охоплює останній наголошений голосний і наступні за ним звуки. Рима ─ це явище звукове, а не графічне: в ній збігаються звуки, а не букви. д а л і

Слайд 15

підсилює зміст, ідейне й емоційне звучання вірша, бо слова, включені в риму, самим своїм місцем у рядку привертають до себе особливу увагу читача; «Рима вертає вас до попереднього рядка, примушує згадати його, змушує всі рядки, що оформляють одну думку, триматися купи. ...Я завжди ставлю найхарактерніше слово на кінець рядка і добуваю для нього риму за всяку ціну...» В. Маяковський, «Як робити вірші?» створює багатий звуковий повтор, який посилює музикальність віршованої мови; є важливим елементом ритму у віршах, оскільки чітко підкреслює завершеність кожного віршового рядка, що є одиницею ритму; має велике композиційне значення, бо за допомогою рим віршові рядки об'єднуються у строфи. Функції рими: До гол. сторінки Ознаки віршової мови

Слайд 16

окситонні (чоловічі) За місцем ритмічного акценту (наголосу) в суголосних словах рими класифікуються на : д а л і гіпердактилічні дактилічні парокситонні (жіночі) До гол. сторінки Ознаки віршової мови передостанній склад: бýду — забýде третій від кінця склад: вíченьки — нíченьки четвертий від кінця склад: кíшечкою — усмíшечкою останній склад: чужинí — менí

Слайд 17

Походження термінів «чоловіча» і «жіноча» рима пов'язане з французькими прикметникам, що в чоловічому роді мають наголос на останньому складі (vif — живий), а в жіночому наголос падає на передостанній склад (vive — жива), бо «е» на кінці глухе. Ейфелева вежа у Парижі. Єлисейські поля в Парижі. Собор Паризької Богоматері. ФРАНЦІЯ До сторінки Класифікація рим

Слайд 18

Окситонною (чоловічою) називається така рима, в якій наголос на останньому складі (чужинí — менí); ця рима має сильне звучання. З особливою силою і експресією звучать чоловічі рими у Бажана: "Цей чотиристопний ямб з чоловічими римами звучить і уривчасто падає, як удар меча, що вражає свою жертву. Пружність, енерґія і звучне одноманітне падіння його надзвичайно гармонує з зосередженим почуттям, незламною силою могутньої натури й трагічним становищем героя твору". В.Т.Боднар Козак на північ прудко мчить, Козак не хоче відпочить. Копито сніг примерзлий б`є, Луною дзенькіт оддає. Безлюддя й пустка навкруги. Кошлаті чагарі. Сніги. М.Бажан, “Гонець“ М. Бажан До сторінки Класифікація рим

Слайд 19

Парокситонною (жіночою) називається така рима, в якій наголос на передостанньом складі (бýду — забýде). Жіноча рима надає закінченню рядків м'якого звучання. Вірші з жіночими римами, не маючи наголосів на кінцях рядків, можуть завдяки цьому набувати певної співучості. Тихий сон на горах ходить, За рученьку щастя водить. І шумлять ліси вже тихше, Сон мені квітки колише. Спіть, мої дзвіночки сині, Дикі рожі в полонині! О.Маковей, “Сон” До сторінки Класифікація рим

Слайд 20

Дактилічною називається така рима, в якій наголос падає на третій від кінця склад (вíченьки — нíченьки). Дактилічна рима надає віршеві ще повільнішого характеру, ще в більшій мірі відчувається співучість вірша. Леся Українка Гори багрянцем кривавим спалахнули, З промінням сонця західним прощаючись, Так моє серце жалем загорілося, З милим, коханим моїм розлучаючись. Леся Українка, “Східна мелодія” До сторінки Класифікація рим

Слайд 21