Історія науки і техніки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Історія науки і техніки науково-технічний прогрес у контексті соціально-культурного розвитку людства Як наука починає розвиватися з 1892 року . (Тоді вперше у Франції з'являється самостійна кафедра історії науки).
Мета курсу: Розширити світогляд журналіста, інтелектуальний рівень або «А що ти знаєш без «Google» і «Вікіпедії»?
Мета курсу: Сформувти уявлення про історичну логіку розвитку людства або Зробити з «гуманітаріїв» трохи «технарів»
Мета курсу: Навчитесь розуміти вчених: Завдяки власним знанням, можете визначити потенціал та новизну чергового винаходу чи відкриття. Зумієте виловити сенсацію, якої просто не зрозуміють ваші менш освіченні колеги. Не робитимете дурних помилок.
Мета курсу: Навчити відрізняти науку від псевдонауки Або «Дурологія», «Шнобелівські лауреати». Яка нам різниця, що дівчата частіше піднімають ліву ногу, коли цілуються, а не на праву? «Роздуті сенсації» там, де їх немає. Підтасовка, видання міфів чи суджень за факти і т.д. Шнобель 2013. Вчені з Франції, Голландії та Польщі під керівництвом Лорена Бежі були удостоєні премії за підтвердження того, що ті, хто вважає себе п'яним, заодно вважає себе привабливим.
Розвивати суспільство, пояснювати і популяризувати науку і техніку: тобто писати просто, цікаво і доступно, тобто в «науково-популярному стилі». Подолаєте «мовний бар’єр» між вченими і суспільством, тобто поясните «що ж тут важливого та цікавого?» Вдосконалите свою журналістську майстерність, тобто: познайомитесь з кращими науково-популярними медіа, спробуєте себе як «науковий журналіст», опануєте майже вільну та перспективну нішу: «науково-популярна журналістика». Мета курсу: З великого об’єму складної, нудної інформації виділяти головне і подавати це «смачно». Збирати, систематизувати, аналізувати, критично оцінювати та без викривлень інтерпретувати отриману наукову інформацію. На фото: Матіо Каку, один з творців струнної теорії поля, науковий консультант ЗМІ, ведучий програм Discovery Channel «Physics of the Impossible», «How the Universe Works та ін. Автор бестселера «Фізика майбутнього».
Періодизація «Традиційне суспільство». Рання античність , пошук абсолютної істини, спостереження і роздуми, метод аналогій. «іІдустріальне суспільство», закони класичного природознавства, основні напрямки сучасних гуманітарних наук. Планування експериментів, принцип детермінізму, підвищується значимість науки. Поява потужних наукових теорій, (н-д, теорії відносності) , пошук відносної істини, експериментатор впливає на пошук експерименту «Нам ядерна зброя справді потрібна»?
Періодизація (Епохи) ( Джерела: Соломатин В.А. История науки. Учебное пособие. – М.: ПЕР СЭ, 2003. – 352 с.), https://ru.wikipedia.org/wiki/История_науки До 5 ст н.е. 8 ст. до н.е. - 6 ст.н.е. 5-15 ст. 13 – 16 ст. 16-21 ст. Далі буде…
The Gadget Show Найвідоміше науково-популярне британське шоу на Channel 5! З 2004 – понині (йде 19 сезон) з 2010 + журнал! http://www.theguardian.com
ЗАСОБИ НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОГО ТЕКСТУ Робіть шоу (ігри, конкурси, змагання, питання-відповідь, авантюри і т.д.)! Створюйте історію, головного героя, проведіть його емоціями (живе цікавіше). Прагніть бути оригінальними, нешаблонно висловлюйте думки; Не захаращуйте матеріал науковими фактами, матеріалами дослідження; Використовуйте «переривчастість» - ритмічне чергування інформаційно наповнених та інформаційно бідних уривків (У межах блоку чергуються розповідні, описові та пояснювальні фрагменти) «Відпочити» читачеві дають різні паралелі і «вставки» не власне наукового змісту; Розкривайте всі можливі загальні положення на конкретних прикладах (наукові судження ілюструються прикладами, які зіставляють явища науки з явищами побуту; апелюйте до явищ, предметів, з якими людина зіштовхується у повсякденному житті; часто блок починається саме з використання простих, близьких читачеві прикладів);
ЗАСОБИ НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОГО ТЕКСТУ Затримуєте розвиток теми. Використовуйте індуктивний метод викладу, який є більш легким для сприйняття непідготовленого читача (від конкретного до загального, інтрига); Використовуйте різноманітні прийоми активізації уваги читача (у тому числі мовні): мовна гра; вводьте, врешті-решт, засоби розмовної мови (лексико-фразеологічні, синтаксичні розмовні конструкції). зв’язок наукових фактів з прикладами з реального життя, з художньою літературою, міфологією, іншими літературними жанрами; включення гумористичних історій; інформаційні гачки типу: «цікаво…», «важливо…», «зверніть увагу…», «вражає той факт…» (але обережно зі «штампами»); пряме спонукання до дії – обдумати, уявити, згадати; риторичні запитання (активізує увагу читача і показує хід, логіку думок);
ШОК! Емоційні крючки. Сенсація! Гра на основних інстинктах: самозбереження інстинкт продовження роду інстинкт лідера. «Найдієвіші крючки» (триггери) Небезпека (смерть, катастрофа, вбивсто, кров, грабіж) Секс (гра на інстинктах) Гроші («сантехнік на мерседесі» парадокси, «халява») Слава, відомі особистості Азарт, розваги Влада Обезцінення (піддати сумніву загальновідомий факт, ідею, статус людини, фірми)
Джерела. Електронні книги Бєсов Л.М. Історія науки і техніки. Харків -2004.rar История техники - УП - Чёрный - 2005.pdf ИСТОРИЯ НАУКИ И ТЕХНИКИ. Учебно-методическое пособие.САНКТ-ПЕТЕРБУРГ- 2006 itmo137.pdf СВІТОГЛЯД ЛЮДИНИ ТА ФІЛОСОФІЯ kaf_philosoftema1fil.pdf История науки и техники - лекции рус.docx конспект лекцій.docx (невичитано!) В.А. Соломатин, История Науки, М,2003 Нефедов. История науки и техники.doc История науки и техники - УМП - Ошарин-Ткачёв-Ч.. Шейпак 1 часть.pdf ШЕЙПАК-2 часть.pdf Развитие техники в древнем мире - УП - Камардин.. Stranicy_istorii_nauki_i_tehniki_1986.pdf Виргинский - Ocherki_istorii_nauki_i_tehniki.pdf
Науково-популярні сайти і сторінки 1. http://usw.com.ua 2. http://www.metaclub.pro 3. http://erudition.com.ua 4. http://igorivanov.blogspot.com 5. http://scienceblog.ru 6. http://naturesecret.ru 7. http://infonova.org.ua 8. http://science.ua 9. http://elementy.ru/news 10. http://news.discovery.com 11. http://www.myslenedrevo.com.ua 12. http://visionary.management.com.ua 13. https://vk.com/historysat https://vk.com/technologyandscience https://www.facebook.com/postnauka -> http://postnauka.ru -> http://w-o-s.ru (псевдонаука:) -> http://www.segodnya.ua/science.html
Науково-популярні програми, відео http://www.discoverychannel.ua/ http://videocentury.ru/science/ http://video.edu-lib.net/tag/istoriya-nauki-i-tehniki http://doctube.ru/animal-planet/bbc/ http://dokonline.com/nauchno_populiarnie/ (!) http://www.sciencedebate2008.com/the-best-non-fiction-films/ http://dokonline.com/dokumentalnie-filmi/21211-obdelennye-slavoy-intellektor-gorohova-2013.html http://sokrytoe.com/8246-bbc-apokalipsis-drevnih-civilizaciy-2001-vse-4-serii.html http://tonis.ua/cgi-bin/index.pl?page=videoteka&id=civ_inc http://toloka.hurtom.com/viewforum.php?f=131&start=90
Список літератури з дисципліни «Історія науки і техніки» 1. Баксанский О.Е., Гнатик Е.Н., Кучер Є.М. Природознавство. Сучасні когнітивні концепції. Навчальний посібник. - М., 2008. 2. Бєсов Л.М. Історія науки і техніки / Бєсов Л. М. – 3-є вид., переробл. і доп. – Х. : НТУ «ХПІ», 2007. – 376 с. 3. Бєсов Л. М. Нарис історії приладобудування : еволюція, сучасний стан/Бєсов Л. М., Аннєнкова Н. Г., Александрова І. Є. – НТУ «ХПІ», 2009. – 212 с. 4. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Історія науки і техніки.– Х., 2008. – № 8. – 198 с. 5. Вернадский В.И. Избранные труды по истории науки. - М., 1981. 6. Виргинский В.С. История науки и техники. - М., 1973-1974. - Т. 1, 2. 7. Виргинский В.С. Очерки истории науки и техники ХVІ - XIX вв. - М., 1984. 8. Гайденко П.П. Эволюция понятия науки становление и развитие первых научных программ. - М., 1980. 9. Джеймс П., Мартин Дж. Все возможные миры. История географических идей. - М., 1988 10.Иванов Б.И., Чешев В.В. Становление и развитие технических наук. -Л.,1977. Исаченко А.Г. Развитие географических идей. - М., 1971. 11.Історія науки і техніки у вищих навчальних закладах України. Зб. наук. праць. За матеріалами науково-методичної конференції 13–14 квітня 2006 року / Упорядники Л. М. Бєсов, М. В. Зозуля, І. М. Криленко. – Х. : НТУ „ХПІ”, 2007. – 496 с. 12.Кириллин В.А. Страницы истории науки и техники. - М., 1986. 13.Колмогоров А.Н. Математика в ее историческом развитии. - М., 1991. 14.Кудрявцев П.С. Курс истории физики. - М., 1974. 15.Кузищин В.И. (отв. ред.) Историография античной истории. - М., 1980. 16.Кузнецов В.И., Идлис Г.М., Гутина В.Н. Естествознание. - М., 1996. 17.Курс лекцій з історії науки і техніки України. Навчальний посібник для студентів і викладачів вищих технічних навчальних закладів усіх рівнів акредитації. - Львів: «Львівська політехніка», 1999. – 225 ст. 18.Новиков И.Д. Куда течет река времени? М., 1990. 19.Лапина И.Ю. Научно-популярное телевидение: Драматургия мысли. - М., 2007 20.Лук’нець В. С. Світоглядні імплікації науки. К., 2004 21.Надточаев А.С. Философия и наука в эпоху античности. - М., 1990. 22.Нариси з історії природознавства і техніки. Науковий журнал, 2012, №46 23.Ожеван М.А. Людський вимір науки та наукові "виміри” людини. К. 1992. 24.Онопрієнко В.І. "Історія української науки ХІХ-ХХ століть” Київ: Либідь, 1998. - 304 с. 25.Паннекук А. История астрономии. - М., 1966. 26.Питання історії науки і техніки. Науковий журнал, 2011 № 1 (17) 27.Пікашова Т.Д., Шашкова Л.О. Основи історії науки і техніки: Навч.посібник. - К.: ІЗМН, 1997. - 399 с. 28.Пригожин И., Николис Г. Познание сложного М., 1992. 29.Ровинский Р.Е. Развивающаяся Вселенная. М.,1995. 30.Рузавин Г.И. Эволюционная эпистемология и самоорганизация // Вопросы философии, № 11, 1999. 31.Рюс Ж. Поступ сучасних ідей. К., 1998. 32.Савченко В.М., Смагін В.П. Початки сучасного природознавства: концепції та принципи. - М., 2006. 33.Степин В.С. Теоретическое знание. М., 2000. 34.Степин В.С. Горохов В.Г., Розов М.А. Философия науки и техники. М., 1996. 35.Старостин Б. А Становление историографии науки (от возникновения до ХVІІІ в.). - М., 1990. 37.Стройк Д.Я. Краткий очерк истории математики. - М., 1990. Фигуровский П.А. История химии. - М., 1979. 38.Хокинг С. От большого взрыва до черных дыр. Краткая история времени. М., 1990. 39.Ярошевский М.Г. История психологии. - М., 1985
Теми курсу «Історія науки та техніки» ТЕМА 1. Історія науки і техніки як наука та навчальний предмет. Періодизація. ТЕМА 2. Зародження знань про довкілля та людину в Стародавньому світі. Неолітична революція. Схід. Докулумбійска Америка. Єгипет. Вавилон. ТЕМА 3. Натурфілософія та мислителі доби Античності ТЕМА 4. Наука і техніка доби Середньовіччя. ТЕМА 5. Доба Відродження. Наукова революція в природознавстві ХVІІ ст. ТЕМА 6. Наука і техніка у ХVІІІ ст. Початок промислової революції ТЕМА 7. Новітня революція в природознавстві на рубежі ХІХ – ХХ ст. Науковий та технічний прогрес першої половини ХХ ст. ТЕМА 8. Науково-технічна революція. Сучасний етап розвитку науки і техніки. Українська наука і техніка. Тема 9. Найпопулярніші науково-популярні документальні фільми, програми, видання. ТЕМА 10. Особливості наукової та науково-популярної журналістики. Псевдонака, «качки».
Завдання курсу «Історія науки і техніки» 3 статті для друкованого видання (історія, фото) – 10 б. 5 медіапублікацій для інтернет-ЗМІ (історія, фото, відео з архіву) – 10 б. 1 радіопередачу (історія + коментар фахівця) – 10 б. 1 телесюжет (історія + коментар + власне відео + шоу, ведучий) – 15 б. 3 відповіді на семінарському занятті – 15 б. ІНДЗ (публікація або вихід в ефір ЗМІ вашого матеріалу) – 5 б. Готові завдання відправляйте на електронну пошту: lararik@gmail.com Матеріали можна публікувати на сайті кафедри: www.reporter.cv.ua У НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОМУ СТИЛІ!
Схожі презентації
Категорії