Вправи на закріплення вміння добирати споріднені слова
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Буткова Людмила Олександрівна вчителька початкових класів Холминської ЗОШ І-ІІІ ступенів Корюківського району УРОК-ГРА з української мови (2клас) Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів
Мета Узагальнити, закріпити знання дітей з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова», удосконалювати вміння визначати і добирати спільнокореневі слова, виділяти корінь, формувати увагу до лексичного значення слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Мультимедійне обладнання, картки для індивідуальної роботи, пазл-картина, картки для домашнього завдання (диференційовані) з розмальовками. Тип уроку Урок узагальнення та систематизації знань
І. Організація початку уроку Холодно зараз у лісах і лугах, Холодно зайчикам, лискам, птахам. Затишно, тепло в класі у нас. - Доброго дня вам! – вітаю я вас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання 1. Робота за картками Картка 1 Додаткове завдання ( усно ). Назвати з записаних слів іменники. Що вони означають? (Відповідь: назви предметів) До поданих слів дібрати спільнокореневі, записати і позначити корені. Мороз -________________________. Хмара -________________________.
Картка 2 Прочитати українську народну пісеньку, підкреслити спільнокореневі слова, позначити корені. Додаткове завдання ( усно ). - Назвати звертання. Як виділяються на письмі слова-звертання? ( Відповідь: комами або знаком оклику.) Іди, іди, дощику, Зварю тобі борщику. Тобі - каша, мені – борщ, Щоб ішов хороший дощ!
2.Перевірка домашньої вправи 76, с. 35 ( Відповідь: пень.) - Від якого слова утворилися ці слова? ( Відповідь: опеньки, пеньки, опенят, пень.) - Які спільнокореневі слова ви знайшли в даному вірші? - Чи можна його поділити для переносу? Чому? ( Відповідь: ні, воно складається з одного складу.)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку На сьогоднішньому уроці ми з вами повторимо та узагальнимо знання з теми «Корінь слова та спільнокореневі слова». А також удосконалюватимемо вміння добирати спільнокореневі слова і визначати в них корінь. Та й урок у нас буде незвичайний - урок-гра, а саме ми з вами будемо складати пазл. - А що таке пазл? ( Пазл – головоломка, мозаїка, задача, в якій потрібно зібрати цілу картинку із багатьох деталей кривої форми. )
ІУ. Закріплення та узагальнення знань, умінь, навичок 1. Опрацювання запитань і завдань для повторення (с.36). - Які слова називають спільнокореневими? Наведи приклади. - Чи завжди частини слів, які вимовляються і пишуться однаково, є спільним для них коренем? - Прочитай. В якому з рядків наведено спільнокореневі слова: 1) сміливий, безстрашний, хоробрий; 2) зима, зимовий, перезимувати; 3) літо, літак, літера? - Розкажи, як знайти корінь у слові золотиться? - Склади речення зі словами, спільнокореневими із словом золотиться. ( Виставляння 1 частини пазла. )
2. « Мозковий штурм » - Прочитати пари слів. - Подумайте, які з них є спорідненими. Син - синок, вода – водичка, літати – літак, вечір - вечірній, гора – горіти. - Чому пара слів «гора – горіти» не є спорідненими?
4. Каліграфічна хвилинка - Зима, зимовий, зимувати.(Зразок слів записаний у зошитах.) - Прочитайте подані слова, що їх об’єднує? (Однаковий корінь і значення.) - Який висновок можна зробити? ( Ці слова спільнокореневі.) - Запишіть ці слова каліграфічно, охайно. - Поставте до них запитання. - Що вони виражають? ( Назву, ознаку і дію предмета. ) - Складіть усно речення зі словом, що виражає ознаку предмета. - Запишіть речення.( Який чудовий зимовий ліс!) - Який розділовий знак поставили вкінці речення, чому? ( Виставляння 3 частини пазла. )
5.Колективна робота До поданих слів допишіть спільнокореневі слова - назви дій та ознак. Що? Який? Що роботи? Дружба Риба Розум Лінь ( Виставляння 4 частини пазла. ) дружний розумний розуміти лінуватись лінивий дружити рибний рибалити
Фізкульхвилинка Добре те, що сонце світить, (Діти підводять руки догори.) Добре те, що віє вітер, (Діти кистями виконують рухи, як віялом.) Добре те, що цей ось ліс (Діти присідають.) Разом з нами ріс і ріс. (Діти повільно підводяться.) Добре те, що в нашій річці (Діти розводять руки в сторони.) Чиста, не брудна вода, (Діти хитають головою із сторони в сторону.) І мене матуся рідна (Діти крокують на місці.) Після школи зустріча. (Діти плескають у долоні.) Добре гратися надворі, (Діти підстрибують.) Добре вчитися у школі, (Діти сідають на місця.) Добре плавати в ставу, (Діти імітують рухи плавця.) Добре те, що я живу! (Діти підносять руки догори.)
6. Відгадування загадок, словникова робота Чорно-біла одежина, Зверху - листяна хустина. Як весна – дарує сік, - П’ємо радо цілий рік. - Як ви здогадались? (Береза)
- Як називається гриб, що росте під березою? - Як називається ліс, де ростуть лише берези? - Зараз ми будемо працювати над текстом про березовий ліс. ( Підберезник. ) ( Березняк. )
7. Робота з текстом - Поясніть значення вислову “Ретельно стереже”. - Прочитайте текст. Біля селища росте березовий ліс. Там красуються старі й молоді берези, а під ними - гриби підберезники. Лісник обійшов лісові стежки й присів на пеньку послухати лісову казку. Він ретельно стереже березняк. - Про кого йде мова в тексті? - Що робив лісник у лісі? - Доберіть до тексту заголовок. - Випишіть споріднені слова, позначте корінь. ( Виставляння 5 частини пазла. )
Робота з текстом (продовження) - Спишіть перше речення. - Визначте й підкресліть головні слова. - Усно встановіть зв'язок слів у реченні. - Побудуйте звукову модель слова біля. ( Виставляння 5 частини пазла. ) Ліс росте. Ліс (що робить?) росте. Ліс (який?) березовий. Росте (де?) біля селища. = =
8. Робота по тестах Тест 1 - Спільна частина споріднених слів називається: а) коренем; б) реченням.
Робота по тестах Тест 2 - Спільнокореневими називаються слова, які мають: а) однаковий корінь та спільне (однакове) значення; б) різні корені.
Робота по тестах Тест 3 - Дібравши до слова кілька спільнокореневих слів, можна визначити: а) головні слова; б) корінь.
Робота по тестах Тест 4 - Споріднені слова, в яких однаковий корінь називаються: а) близькими за значеннями; б) спільнокореневими.
Робота по тестах Тест 5 - До слова білка спільнокореневими є слова: а) білочка, білчин; б) білий, біліє.
Робота по тестах Тест 6 - До слова щастя близькими за значеннями є слова: а) радість, задоволення; б) щасливе, щастить. ( Виставляння 6 частини пазла. )
V. Підсумок уроку - Ось нарешті ми склали пазл, у нас вийшла картина. Що на ній зображено? Ваше ставлення до природи? ( Природа. Літній та зимовий ліс, який гарний в різні пори року. )
Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – простягни руку своїм сусідам і візьми їх за руки. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногами. Якщо ти не ламаєш гілочок дерев, кущів, то плесни в долоні. Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руки. Якщо тобі сподобалася наша картина і зображена на ній природа – посміхнись. Бережіть, турбуйтеся, любіть наш природний світ і він вам віддячить.
Картка 1 - Прочитати речення. Записати їх у такому порядку, щоб вийшов текст. У споріднених словах позначити корінь. 1. Хліб починається з зернини. 2. Навесні трударі доглядають за посівами. 3. Люди збирають урожай і випікають пахучі хлібини. 4. Улітку виростає золотим колесом хлібне поле. 5. Восени хлібороби сіють добірне зерно. Група А
Картка 2 Прочитати речення. Записати їх у такому порядку, щоб вийшов текст. У споріднених словах позначити корінь. Вип'є росу з трав. Незабаром вийде сонце. Щебетом привітають сонечко пташки. Починається новий день. Сонячні промені розженуть із галявини туман. Група Б
Картка 3 Прочитати речення. Записати їх у такому порядку, щоб вийшов текст. У споріднених словах позначити корінь. Смачні будуть огірочки. Галинка пішла на город. Мама засолила їх на зиму. Там вона вибрала огірки. Група В
Схожі презентації
Категорії