Словосполучення
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Синтаксичний зв`язок у словосполученні Підрядність, що означає залежність одного компонента від іншого.
Способи підрядного зв`язку у словосполученніузгодження: сміливий вчинок (сміливого вчинку, сміливим вчинком); щира посмішка(щирої посмішки, щирі посмішки,щирих посмішок);керування:будинок школи, троє друзів, писати лист, вирушати в похід;прилягання:читати сидячи, співати радісно.
Прості словосполученняслово + слово:червоний колір, орати землю, леміш плуга;слово + лексичне словосполучення:великий білий гриб, пахуча лимонна м`ята, ставити знак оклику;слово + фразеологічний зворот:зовсім втратити голову, гукати на весь голос, любить підлити масла у вогонь;слово + складена словоформа:буду виконувати (виконуватиму) завдання, більш густий (густіший) ліс.
Складні словосполучення Складні словосполучення утворюються з простих і якогось одного загального значення не мають: здійснити прогулянку до лісу, вирощувати зернові культури.
УзгодженняПовне узгодження • рід, число, відміноквечірня година, широким полем, (в) затихаючих звуках, третього поверху.Неповне узгодження • числона озері Селігер, з міста Улан-Уде; • відмінокп`яти книжок, десятьма вікнами; • відмінок, числомісто Київ, інженер Іванова.
КеруванняБезпосереднє керування:сіяти пшеницю, читання доповіді, сім днів, повний води, чекаючи автобус, подарований нам.Опосередковане керування:мріяти про майбутнє, старший за сестру,знемагаючий від спеки, готуючись до екзамену.
Прилягання Говорити посміхаючись,бажати щиро,зроблений нашвидку,надолужувати поспіхом,починаю знайомитись.
Види словосполучень за способом вираження головного словаІменні:широка річка, опалий лист, відомий усім, блідий від хвилювання, п`ятий зліва, двоє братів, щось цікаве, ми з вами, значок туриста, прагнення перемогти, читання лежачи, троє з них, я з батьком, усі разом.Дієслівні:сіяти пшеницю, прикидатися добрим, відняти тридцять, почав копати, ходити швидко, спати сидячи, посивілий від переживань, задоволений чимось, зовсім втомлений, запитуючи когось, співаючи пісню.Прислівникові:неподалік від села, надзвичайно важливо, праворуч від нас, менше чотирьох.
Види словосполучень за відношенням між залежним і головним словамиОзначальні (атрибутивні):Додаткові (об`єктні):Обставинні (релятивні):
З поданих прислів`їв виписати словосполучення, які відповідали б таким схемам:Не кукурікай, поки не вийшов з лісу.Велич має скромність.Справжні коштовності не брязкотять.Добро завжди вчасне.Доброго вчинку не відкладай.Про себе не говори ні доброго, ні поганого.
На основі поданих слів способом керування утворіть словосполучення.Зразок: Розповідати, виховувати, працювати, стояти, написати.
Запам`ятай: пробачте мені (а не мене);мені болить (а не мене);дотримати слова (а не слово);оволодіти знаннями (а не знання);опанувати науку (а не наукою);учитися ремесла (а не ремеслу);зазнати невдачі (а не невдачу);називати на ім`я (а не по імені);смітися з себе (а не над собою).
Складіть твір “Чудовий край – Україна!” в публіцистичному стилі, використовуючи словосполучення:називатися європейською,географічний центр Європи ,на південному заході,багато національностей,один з найбільших куточків,складається з двадцяти чотирьох областей та Автономної Республіки Крим.
Гра “Хто більше?”Доберіть приклади на кожний вид зв`язку слів у словосполученні за поданими фотоілюстраціями.Назвіть міста, де споруджено ці пам`ятники. Чиї імена вони увічнюють?
Розгляньте репродукцію картини Г. Меліхова “Молодий Тарас Шевченко в майстерні Карла Брюллова”. За картиною доберіть словосполучення за поданими нижче схемами і запишіть їх.Дієслово + іменник у знахідному відмінку.Прикметник + іменник у називному відмінку.Займенник + прийменник + іменник у родовому відмінку.Дієслово + дієприслівник.Прислівник + прислівник.Числівник + прийменник + прикметник + іменник у родовому відмінку.Дієслово + прийменник + іменник у давальному відмінку.
Проблемне завдання Замініть словосполученням з прийменниковим керуванням такі вислови:зошит, призначений для хімічних задач;стілець, у якого три ніжки;одяг, який одягають у свята;прийду, коли буде десята година. Чи всі словосполучення ви утворили відразу й без помилок?
Перекладіть українською мовою. Запишіть попарно лише ті словосполучення, в яких при перекладі змінюються прийменники.Любовь к человеку,стремление уехать,отдыхать после работы,шестой по списку,повесть о героях,сильные духом,каждый из нас,уважение к старшим,шкаф для книг,перестройка во всем,рассказать об учебе,действовать согласно приказу, пришел по вызову.
Зробіть синтаксичний розбір словосполучень.Я довго слухала розмову чарівну ясного місяця і лагідної зорі (Л. Українка).І спустить додолу тоді місяченько, мов струни, ті промені срібні (Л. Українка).Слав проміння йому золотеє місяць з неба, сіяючи в крузі (Л.Українка).
Список використаної літературиЛобода В.В., Скуратівський Л. В. Українська мова в таблицях: Довідник. – К.: Вища шк., 1993. – 239 с.Мельничайко В. Я. Українська мова. Довідник для учнів та абітурієнтів: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 368с.Пентилюк М. І., Гайдаєнко І. В., Ляшкевич А. І., Омельчук С. А. Рідна мова. 8 клас. Видавництво “Освіта”, 2008.Шабельник Т. М. Рідна мова. 8 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Видавництво “Ранок”, 2009. – 272с. – (Майстер-клас).http://ua.autoreview.ru/archive/2006/23/vyezd/Links/Cherkassy%2002_750.jpghttp://os1.i.ua/1/101/121375.jpghttp://www.cartoonclipartfree.com/Cliparts_Free/Schule_Free/Cartoon-Clipart-Free-04.gifhttp://i016.radikal.ru/0903/e5/b1840b52cecet.jpghttp://www.yarfoto.ru/klipart_v_big/213.gifhttp://istok.ru/netcat_files/339/h_509eb6dcec4ba762b42523c1a67b67fdhttp://provodnik.ru/data/provodnik/u/2008/04/16/2/www.fesch.ru.gifhttp://www.arlington.k12.ma.us/Ottoson/main/images/boyStudying.gifhttp://www.ruminus.ru/kol/kids/detskie/chemu_uchat_v_shkole.html
Схожі презентації
Категорії