Подорож сторінками односкладних речень
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
* 1 узагальнити і систематизувати знання учнів про односкладні речення, їх типи й особливості; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати односкладні речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; формувати вміння використовувати такі речення у власному мовленні, уміти визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення. 1
* 1 Усі групи грають одночасно. Головне завдання гравців - якнайшвидше дати правильну відповідь. Право відповідати має група, капітан якої першим підняв сигнальну картку. За правильну відповідь група отримують 1 смайлик. У разі помилки групи, що відповідає, право відповіді переходить суперникам. Якщо члени двох і більше груп одночасно підняли сигнальні картки, відповідь у них приймається письмово. Час для роздумів над запитанням - 5 секунд. Якщо за вказаний час правильної відповіді не пролунало, дане запитання знімається, і ведучий пропонує нове завдання. 1
* 1 Які речення називаються односкладними? Чим відрізняються односкладні речення від двоскладних? На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена? Чи можуть односкладні прості речення бути частинами складного речення? На які типи поділяються прості односкладні дієслівні речення? На що вказує присудок означено-особових односкладних дієслівних речень? На що вказує присудок неозначено-особових односкладних дієслівних речень? На що вказує присудок узагальнено-особових односкладних дієслівних речень? Дайте визначення безособовим реченням. Чим виражається в них головний член? Наведіть приклади. Дайте визначення називним реченням. Чим виражається в них головний член? Наведіть приклади. 1
* 1 З головним членом, співвідносним з присудком З головним членом, співвідносним з підметом Називні (номінативні) речення - це речення, в яких стверджується існування якихось предметів чи явищ (Вечір. Пасовисько. Вогонь.). Головний член у номінативних реченнях виражений іменником у називному відмінку однини чи множини. Означено-особові речення - це речення, в яких головний член виражає дію, що виконується чи буде виконуватися певною визначеною особою (чи особами). Головним членом у таких реченнях виступає дієслово у формі 1-ої чи 2-ої особи однини чи множини дійсного або наказового способу (Йду, йду, і ніяк не дійду). Неозначено-особові речення - це речення, в яких головний член виражає дію, що стосується невизначеного кола осіб: За що, не знаю, називають хатину в гаї тихім раєм (Т.Шевченко). Роль головного члена в таких реченнях виконує дієслово у формі 3-ої особи множини теперішнього і майбутнього часу або у формі множини минулого часу. Узагальнено-особові речення - це речення, в яких дійова особа мислиться узагальнено, тобто головний член виражає дію, яка стосується однаковою мірою будь-якої особи (Вік живи - вік вчись). Головним членом в узагальнено-особових реченнях найчастіше виступає дієслово у формі 2-ої особи однини чи множини, рідше - в інших особах. Безособові речення - це речення, в яких головний член виражає процес або стан; дійова особа при цьому взагалі не передбачена. Головний член у безособовому реченні може бути виражений: особовим дієсловом у значенні безособового (У кожному будинку світилося); неозначеною формою дієслова (Бути чи не бути - ось що займало Гамлета); безособовим дієсловом у формі 3-ої особи однини теперішнього чи майбутнього часу або у формі середнього роду однини минулого часу (Як багато хотілося йому сказати!); прислівниками або іншими частинами мови в ролі прислівників (словами категорії стану - жаль, шкода): Як весело жити на світі! дієслівними формами на - но, - то (Так було складено ультиматум). 1
* 1 1.Справді славна дівчина (М.Стельмах). 2. А мені шкода хлопця (А.Мороз) 3.Хочу слухать забуті пісні, хочу бачити місячні плями (В.Сосюра) 4.Учися, відмінником будь, люби і поля, і діброви.(В.Сосюра). 5.На чужому коні не наїздишся. 6.Здавна розповідають про загадкові підземні ходи Ужгородського замку (В.Зубач). 7.Уже світліше над гаєм (М.Стельмах). 8.З печі сирого хліба не виймають. 9.Лежачого не б’ють. 10.На сході вже світає (І.Нехода). 11.Автором мініатюр з Пересопницького Євангелія вважають переписувача книги Михайла(О.Харченко). 12.Повіяло ранніми осінніми холодами (О.Гончар) 13.Курчат восени лічать. 14.Хіба що серцем тільки пізнаватимуть бездонну глибоку печаль і коломийкове грайливе роздолля Черемошу (І.Пільгук). 15.Ось ваш тихий порт (П.Тичина). 16.Мусимо біля землі по-хазяйськи ходити (І.Скляренко). 17.Продовжую писати ці нотатки (П.Панч). 18.У ХІІІ столітті княгиню Ольгу оголосили святою (М.Надточій). 19.По-різному оповідають про місце народження та походження княгині Ольги (М.Надточій). 20.У чужій пасіці бджіл не розведеш. 21.Друга шукай, а найдеш – тримай. 22.Надворі вже вечоріло (І.Гончаренко). 23.Іноді людям щастить у житті (В.Собко). 24.Скриня, старенький стіл, лава та ще табуретка (А.Нечай) 25.Дзвін шабель, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води (В.Сосюра) 1
* 1 1.Летим. 2.Посій в пору – будеш мати зерна гору. 3.Потемніло враз. 4.Дивлюся, аж світає. (Т.Шевченко.) 5.Цілив у ворону, а попав у корову. 6.Зачекайте тут кілька хвилин. (І.Драч.) 7.Тут нема вже рятунку. 8.Бракує арфі струн. 9.Поблизу чути гомін, а людей не видно. 10.Розплющую очі і раптом бачу у вікнах глибоке небо і віти берези. 11.Ой у полі жито копитами збито. 12.Потім задали завдання на дроби. (Петро Панч.) 13.Діти прибули лише на другий день. 14.Дивишся і не надивишся, дишеш і не надишешся тим чистим, гарячим і пахучим повітрям. 15.Чистим зерном сійте поле, вродить хліб як море. 16.Що маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо. 17.Учителя і дерево пізнають по плодах. (Нар. творч.) 18.В голові у Соломії розвиднілось. 19.Не хочеться туди. 20.Остапові пощастило. 21.В повітрі стало тепліше. 22.Нічого не розповідали. 23.Жаль стало батька. 24.Дарованому коневі в зуби не дивляться. 1
* 1 Зоре моя вечірняя,… За що, не знаю, називають хатину в гаї … Задзвонили у Костанці рано в усі… І мене в сім’ї великій, сім’ї вольній, новій … Посадили над козаком явір та… 1
* 1 Вітром зірвало дах. Снігом замело дороги. З яру тягне прохолодою. Матері не спиться. В горлі пересохло. В голові гуде. 1
* 1 Які речення називаються односкладними? У якій формі в них виражається головний член речення? Наведіть приклади. Чи бере участь у спілкуванні особа в реченнях, у яких головний член співвідносний з присудком? 1
* 1 На галявині настають сутінки. Чарівниця-осінь зробила тут чимало. Вкрилося плесо золотими зірочками листочків. Верхів’я дерев торкнувся вітерець. Ми дихаємо вільно і легко. Цей неповторний краєвид ми не забудемо. Ми маємо вирушати далі. 1
* 1 1 2 3 4. 1.За двома зайцями поженешся – 1.бо схочеш водиці 2.Гірко поробиш, … 2.гулятимеш сміло 3.Зробиш діло – 3.солодко з’їси 4.Не плюй у криницю, … 4.жодного не впіймаєш 1
* 1 1. Довго спатимеш — 2. До роботи не силуйте, 3. Звабиш калачем — 4. З’ївши калач, 5. Їсть за вола, 6. Лежачи на боці, 7. Нагодують калачем, 8. На печі 9. Не сиди, склавши руки, 1. не відженеш і бичем. 2. то не буде й скуки. 3. вертаєшся до хліба. 4. а до їди — таки бийте. 5. та й у спину — рогачем. 6. а робить за комара. 7. не встигнеш і до самої ночі. 8. щастя шукає. 9. з боргами вставатимеш. 1
* 1 Що цікавого ви візьмете з уроку до своєї книги? Я дізнався багато нового… Особливо мені сподобалось… Я навчився, зрозумів, усвідомив… 1
Схожі презентації
Категорії