Впровадження Державного стандарту на уроках української мови і літератури
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
У 2014 – 2015 навчальному році вивчення української мови та літератури здійснюється за новою програмою для 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розробленою на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти ( постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 року № 1392) і затвердженою наказом Міністерства від 06.06.2012 року № 664.
Оскільки українська мова як навчальний предмет є не лише об’єктом вивчення, а й засобом навчання, в сучасних умовах є потреба переорієнтувати процес опанування учнями знань про мову й формування мовних, мовленнєвих умінь і навичок, цінностей, спо- собів діяльності на повноцінне засвоєння всіх ліній змісту мовної системи, визначених Державним стандартом, - мовленнєвої, мовної, соціокультурної і діяльнісної.
З програми української мови 5 класу вилучена тема “Фразеологія”, яка розглядається в 6 класі, також в 6 класі збільшена кількість годин, зараз вона становить 3,5 години, а в 7 класі буде 2,5 години. Якщо 5 клас повністю забезпечений новими підручниками за новою програ- мою, то 6 клас займається за старими підручниками. Однак , у кожного учня є можливість займатися за електронними версіями підручників з мови та літератури 2014 року видання. (Учні можуть працювати з ними вдома, а також в класі з інтерактивною дошкою та планшетами).
Другий рік поспіль у 5- х класах працюємо за підручником О.П.Глазової. У ньому застосовано принцип оптимального поєднання текстоцентричного підходу до добирання вправ із цілеспрямованим уживанням мовних структур, обов'язкових для засвоєння. Підручник пропонує різнорівневі завдання. Вправи дібрано відповідно до завдань репродуктивного, пошукового, проблемного, практичного характеру. Різні види завдань передбачають урізноманітнення процесу навчання через використання рубрик: «Прагнемо знати більше(завдання підвищеної склад-ності)», «Навчаємося спілкуватися», «Здобуваємо й опрацьовуємо нову інформа- цію за допомогою комп’ютера”, “Учимося бачити й розуміти фантазію й уяву”, “Вчимося працювати разом(у парах і групах)”.
Приклади завдань з підручника: 1.За допомогою мережі Інтернет підготуйте розповідь “Що нам відомо про роботу І.Рєпіна над картиною “Запорожці”? 2. Дізнайтеся, які бібліотеки діють у мережі Інтернет. Скористайтеся послугами однієї з них. 3. Чи доводилося вам користуватися “електронною” книжкою ? У чому, на вашу думку, її переваги над “паперовою”? У чому вона не може замінити традиційної книжки ?
Крім цих вправ пропоную різні види диктантів: навчальні, пояснювальні, вільні, творчі, словникові ,розподільні ,акродиктанти, кросвордні, кодові. Щоб зацікавити дітей проводжу ігрові вправи: лінгвістичний волейбол, « Мовний ланцюжок», « Четверте зайве».
Спиши текст, вставляючи пропущені букви. Визначте прийменники. Зробіть морфологічний розбір виділеного іменника. Гірке дитинство Найрідніші для дітей мати й бат…ко. Тарас любив свою ніжну і ласкаву матір. Вона часто хворіла і рано померла. Тарасові було всього дев…ят… років. Гірко плакав хлопчик за нен…кою. Але чим можуть допомогти сл…зи? Бат…ко щодня на панщині, змарнів і скоро теж помер. Тяжке життя настало для сиріт. Нікому приголубити, їсти зварити, сорочку випрати, за господарством доглянути. Гірке дитинство було у народного поета Тараса Григоровича Шевченка. (За Д. Красицьким)
Головною метою вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах є прилучення учнів до найвищих досягнень національної літератури й культури, національних і загальнолюдських духовних цінностей, формування комунікативної й літературної компетентностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої читацької й загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні й духовні цінності. Щоб прищепити любов учнів до рідного слова проводжу бібліотечні уроки –КВК “Книга в житті людини”,вікторину “Тарасові шляхи”, інсценізацію поеми Миколи Вороного “Євшан-зілля”.
З української літератури працюємо за підручником Авраменко О.М. У ньому вміщено вправи на розвиток особистості, пізнавальних і творчих властивостей. Значні увагу приділено збагаченню емоційної сфери школярів. Підручник сприяє розвитку логічного, критичного й творчого мислення учнів. Дуже вдало ,на мою думку, вміщено завдання на встановлення відповідності, багато завдань під рубрикою «Відтворюємо прочитане», де є 3 завдання тестового характеру. Зберігається прийом наступності, бо Авраменко є автором-укладачем тестів ЗНО з української літератури.
У програмі збільшено варіативний компонент: резервний час – 6 год, уроки розвитку зв’язного мовлення – 4 год, уроки позакласного читання – 4 год, коли вчитель може обрати твір із переліку додаткової літератури, розподілити додаткові години у межах розділу або теми, врахувати свої інтереси, уподобання, особливості і рівень підготовки класу.
На уроках літератури використовую літературні розминки, які бажано проводити на початку уроку( 5 хвилин), де визначати жанри та художні засоби творів Шевченка; літературні диктанти за творчістю та біографією Великого Кобзаря. Хронологічний диктант Укажіть дату, коли сталася подія. 1. Рік народження Т.Г. Шевченка (1814 рік). 2.Рік смерті матері Т.Г. Шевченка (1823 рік). 3.Рік викупу поета із кріпацтва (1838 рік). 4.Збірка «Кобзар» виходить у … (1840 році). 5.Академію мистецтв Шевченко закінчив у … (1845 році). 6.Арешт Шевченка відбувся у … (1847 році). 7. Роки другого періоду творчості… (1843-1847). 8.Рік участі Шевченка у науковій експедиції для опису Аральського моря… (1850 рік). 9. Роки третього періоду творчості… (1847-1857). 10.Рік останньої подорожі Т. Шевченка в Україну…(1859 рік). 11.Помер Т. Шевченко у Петербурзі у … (1861 році). 12.Дата перепоховання Т. Шевченка в Україну (22 травня 1861 року).
Намагаюся підготувати учням якомога більше мультимедійного супроводу уроків, постійно оновлюю цікавою інформацією власний сайт “Рушничок”. Використовую елемент оживлення, коли вислів Шевченка обрамляється сюжетними фотографіями сучасних учнів, так він стає ближчим і актуальним для розуміння молоді . http://rushnechok.jimdo.com/
Рецепт реалізації ДС 12 порцій мудрості 11 порцій терпіння 10 порцій хоробрості 9 порцій працездатності 8 порцій оптимізму 7 порцій відданості свої справі 6 порцій вільнодумства 5 порцій доброти 4 порції відпочинку й турботи про здоров’я 3 порції гумору 2 порції такту 1 порцію віри в кожного свого учня
Схожі презентації
Категорії