X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Адріан Кращенко - Чи потрібно вивчати твори на історичну тематику?

Завантажити презентацію

Адріан Кращенко - Чи потрібно вивчати твори на історичну тематику?

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Проблемне питання: Чи потрібно нам вивчати літературні твори на історичну тематику?

Слайд 2

В історії українського народу було чимало трагічних, сумних і багато героїчних, звитяжних сторінок. Особливо цікава є така сторінка нашої історії, як славне запорозьке козацтво. Віра і воля - ось два слова, які лежали в основі козацького товариства. Про славних козаків написано історичні розвідки, реліквії, що нагадують про устрій запорожців, про їх боротьбу, їхнє братство, прикрашають вітчизняні історичні музеї.

Слайд 3

Андріан Кащенко "Над Кодацьким порогом" Історичні події на Запорозькій Січі за кошового отамана Івана Сулими

Слайд 4

Адріан Феофанович Кащенко

Слайд 5

Кащенко Адріан Феофанович (1858 — 1921) — один з найпопулярніших українських письменників на початку XX ст. Автор численних прозових творів про вікопомну героїку Запорозької Січі.

Слайд 6

Народився письменник 19 вересня 1858 року в родині Фео-фана Гавриловича Кащенка, родовід якого сягає часів Запорозької Січі в пору її розквіту, на хуторі Веселий, який входив до складу Лукашівської волості Олександрівського повіту Катеринославської губернії ( нині це Вільнянський район Запорізької обл.

Слайд 7

Короткі біографічні відомості дитинство минало в батьківському поміщицькому маєтку - близько 1867 вступив у щойно відкритий підготовчий клас губерніальної дворянської гімназії в Катеринославі після третього класу Андріан зважується на рішучий вчинок: залишає гімназію і вступає до юнкерського училища служить у Катеринославі. Однак військова кар'єра не припала йому до душі, а тому через кілька років він вийшов у запас і влаштувався в службу контролю Катерининської залізниці

Слайд 8

Працюючи молодшим контролером залізниці, А.Кащенко дебютує в 1883році оповіданням, яке написане у дусі народних анекдотів, — «Жар-птиця, або 3 паном не братайся, в прийми не бери і жінці правди не кажи».

Слайд 9

Його перу належать оповідання «Запорозька слава» «На руїнах Січі» «Мандрівка на пороги»; у повістях «З Дніпра на Дунай», «Зруйноване гніздо» він показав трагічну долю козацтва після знищення Запорозької Січі.

Слайд 10

Створив галерею портретів національних героїв України у творах: «Над Кодацьким порогом» (Про кошового отамана Івана Сулиму) «Гетьман Сагайдачний» «Кость Гордієнко-Головко — останній лицар Запорожжя»

Слайд 11

"Чим же привабив читача Андріан Кащенко? - запитує дослідник його творчості М.Шудря і сам же й відповідає: - Насамперед - простотою й дохідливістю викладу найскладніших історичних подій і явищ. Це пояснюється природженою залюбленістю автора в той край, де гартувалися козаки, й тонким розумінням душі українського народу, що впродовж століть зберігає звичаї й волелюбність Запорозької Січі. А ще вмінням слухати думи й пісні України, в яких Україна вславляє своїх історичних гетьманів і кошових отаманів...".

Слайд 12

Твори А. Кащенка були заборонені за часів радянської влади тому, що прихильники тоталітарного режиму були проти того, щоб українці знали правду про історію козацтва, його славні подвиги, тому, що такі знання пробуджували національну самосвідомість.

Слайд 13

Свої знамениті "Оповідання про славне Військо Запорозьке Низове" Андріан Кащенко розпочав словами про те, що "...козаки були дітьми українського народу й завжди дбали про рідний край, захищали його від ворогів та обстоювали свої права і долю".

Слайд 14

Історична подія, що лягла в основу оповідання "Над Кодацьким порогом" - військо під проводом Івана Сулими зруйнувало "незбориму" фортецю Кодак, метою якої було не пускати людей з України на Січ, і не дозволяти козакам вільно пересуватися Україною, щоб вони не могли іншим сказати проте, що існує козацька вольниця

Слайд 15

Слайд 16

Збудована польським урядом у липні 1635 з метою ізолювати Запоріжжя і Дон від України, перекрити вихід до Чорного моря і перешкодити втечі селян на Запорозьку Січ. «Ключем до Запоріжжя» називали фортецю сучасники. Кодак будувався під керівництвом французького інженера Ґійома де Боплана. На побудову сейм асигнував 100 тисяч польських золотих. Залога фортеці складалася з 200 німецьких най-манців-драгунів на чолі з французьким офіцером Жаном Маріоном.

Слайд 17

Ко дацька фортеця, або Кодак (сучасне Кайдаки; пол. Kudak, Кудак від тюркського «кой» — селище та «даг» — гора) — фортеця на правому березі Дніпра напроти Кодацького порогу , 10 км нижче теперішнього Дніпропетровська, на території села Старі Кайдаки

Слайд 18

Кодацька фортеця сьогодні

Слайд 19

Пам‘ятка архітектури та історії національного значення

Слайд 20

У кінці XVIII ст. Кодак перейменовано на село Старі Кайдаки, тепер це південна околиця Дніпропетровська

Слайд 21

«Manu facta manu distruo» («руками створене руками і руйнується»)Богдан Хмельницький

Слайд 22

Робота над змістом твору Тема: зображення боротьби запорожців під керівництвом І. Сулими проти турецьких, польських загарбників рідної України. Ідея: уславлення мужності, сміливості, винахідливості, засудження заздрості (Конецпольський, старшина реєстрових козаків). Основна думка: «...розбрат між українцями й зрада минуться і між ними запанує єднання».

Слайд 23

Жанр: історична, соціально-психологічна повість. Пригадаймо: Повість — епічний твір середнього розміру, в якому змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого з подіями часу; займає проміжне місце між оповіданням і романом.

Слайд 24

Проблематику твору - проблема розбрату між козацькою старшиною і низовим козацтвом - проблема вірності та зради - проблема патріотизму - проблема дотримання козацьких звичаїв і традицій - проблема героїзму козаків у боротьбі з ворогами

Слайд 25

Композиція твору експозиція: перебування Сулими у турецькій неволі визволення козаками поляків під Хотином утиски козаків полякам - зав’язка: поляки вирішують збудувати над Кодацьким порогом фортецю

Слайд 26

розвиток дії: Сулима вирішує зруйнувати Кодак похід Сулими на Азов, аби зібрати гроші для війська запорожці під керівництвом І. Сулими відвідали Аслан-город, Очаків пропливли неподалік від кримських гір Бабуган та Чатир-Даг, повз Кафу І скрізь козацтво намагалося допомогти своїм побратимам, визволяли їх з неволі підготовка до зруйнування Кодака

Слайд 27

кульмінація : зруйнування Кодацької фортеці козаками на чолі з кошовим отаманом Сулимою розв'язка : зрада реєстрової старшини, полон і смерть Івана Сулими, роздуми над тим, до чого призвела загибель гетьмана (через 12 років запорозькі та реєстрові козаки стали одностайно за права і волю свого народу під проводом Б. Хмельницького.)

Слайд 28

Словникова робота Байдаки - великий човен, яким плавали по річках і морю Галера - старовинне вітрильне багатовеслове військове судно Жовнір - солдат польської армії Тороки - ремені ззаду сідла для прив'язування речей або прив'язаний до сідла дорожній мішок; те саме торочки - вишивка або смужка тканини, хутра по краях одягу для оздоблення; те, що смугою оточує що-небудь Чайка - легкий козацький човен

Слайд 29

План твору 1) Втеча Сулими з неволі. 2) Будівництво Кодацької фортеці. 3) Обіцянка Сулими зруйнувати Кодак. 4) Заклик до походу на Азов. 5) Проблеми під час походу і шляхи їх вирішення. 6) Узяття Азова. 7) Підготовка до виступу проти залоги Кодака. 8) Зруйнування Кодацької фортеці. 9) Зрада реєстрових козаків. 10) Смерть Сулими.

Слайд 30

Іван Сулима Велична й могутня була постать запорозького ватажка. Засмагле вітрами обличчя з великими, блискучими очима і пишними над ними бровами одбивало завзяттям, довгі вуси й трохи посивілий оселедець скрашали те обличчя ознаками досвіду й спокою, а срібна булава, що блищала у його дужій руці, нагадувала всім про велику владу запорозького кошового отамана.

Слайд 31

Ввесь день пливли козаки поміж зеленими плавнями, втішаючись веселою красою рідної річки. Обабіч козаків, берегами, верби та явори купали в Дніпрі свої гнучкі та зелені віти; протоками коливалися од вітру та шелестіли очерета, по озерах табуни лебедів ячали та дикі гуси герготали; у гущавині плавні співоче птаство піснями заходилося, горлиці буркотіли та зозулі віщували; незграбні ж білі баби усі коси Дніпрові обсіли, жовтий пісок своїм білим пір'ям, мов снігом, припорошили... Дивляться запорожці на свій рідний Великий Луг — не надивляться, слухають — не наслухаються...

Слайд 32

Обіцянка Сулими, яку дав він Бурлієві, коли дізнався про будівництво Кодацької фортеці: "Нехай вражі ляхи будують, поки їхня сила, а тільки не буду я козаком, коли не зруйную оту паскудну їхню будівлю"

Слайд 33

Виконання тестових завдань 1. І. Сулима був на Січі запорозьким кошовим отаманом до: А) Івана Богуна; Б) Тараса Трясила; В) Богдана Хмельницького Г)Івана Мазепи 2. Із Сагайдачним І. Сулима не ходив у похід до: А) Візантії; Б) Криму; В) Трапезонту Г) Хотина

Слайд 34

3. Слава про І. Сулиму розійшлася далеко поза межами України і нарешті стала всесвітньою після того, як: А) під його керівництвом було засновано морський флот Б) побудував фортецю Кодак В) він захопив у морі на турецькій галері багато бранців Г) надав козакам можливість збагатитися під час військових походів 4. Хто збудував над Кодацьким порогом міцну фортецю: А) запорожці Б) турки В) шведи Г) поляки

Слайд 35

5. І. Сулима вирішив іти з військом «до города Азова», щоб: А) здобути срібла, золота і всяких скарбів Б) здобути собі честі, а війську - слави В) допомогти збудувати фортецю над Кодаком Г ) укласти мирну угоду з турками 6. До Азова разом із І. Сулимою вирушило козацтво у кількості: А) три тисячі Б) дві з половиною тисячі В) до двох тисяч Г) тисячі

Слайд 36

7. Про кого співали пісні козаки під час походу? А) Марусю Богуславку і Северина Наливайка Б) Петра Сагайдачного та Самійла Кішку В) Івана Богуна та Богдана Хмельницького Г) Максима Залізняка та Івана Богуна 8. Яким чином було вирішено проблему з водою для пиття під час походу І. Сулими і козацтва до Азова? А) знайшли на узбережжі джерельце Б) пішов дощ і налив у байдаки води В) здійснено напад на турків і вилучено питну воду Г) допомогли місцеві рибалки

Слайд 37

9. Отримавши перемогу над турками, І. Сулима змусив їх: А) відремонтувати пошкоджені козацькі човни Б) випустити на волю всіх невільників В) влаштувати веселе свято Г) сплатити данину 10. Кому з героїв твору належить висловлювання стосовно Кодацької фортеці: «Все, що людина може збудувати, людина може й зруйнувати»? А) Сулимі Б) Конецпольському В) Хмельницькому Г) Мазепі

Слайд 38

11. Яким чином можна було козакам потрапити до Кодака непоміченими? Ідучи: А) через чагарники і болото Б) попід скелями Дніпра В) густим лісом Г) дикими ярами 12. Який художній засіб використав А. Кащенко у фразі: "Кодацький поріг... досі тужить за дітьми волі та співає про минуле" А) метафору Б) епітет В) порівняння Г) гіпербола

Слайд 39

Відповіді 1 Б 7 Б 2 А 8 Б 3 Б 9 Б 4 Г 10 В 5 А 11 Б 6 Б 12 А

Слайд 40

Використана література http://uk.wikipedia.org/wiki/Кащенко_Адріан_Феофанович http://gorod.dp.ua/history/article_ua.php?article=129 http://www.ukrlib.com.ua/bio/printout.php?id=148 http://www.ukrcenter.com/Література/Адріан-Кащенко/20657/Над-Кодацьким-порогом http://tvory.net.ua/ukrainska_literatura/shkilni_tvory/3/124.html http://schoolportal.com.ua/

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська література