Психологічна проблема мобінгу в шкільному середовищі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
МОБІНГ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА В ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ Мобінг — це регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди людині, дитині. Види мобінгу: бойкот, причіпки, кепкування, дезінформація, спричинення шкоди здоров'ю, дрібні крадіжки або псування особистих речей.
Мобінг — це колективний психологічний терор стосовно когось, що проводиться з метою примусити його/її піти з місця. А простіше кажучи — це коли в колективі хтось когось намагається вижити. Таке явище існувало завжди. Мобінг — загальний термін, який описує кілька варіантів психологічного цькування. Розрізняють вертикальний мобінг — коли колектив іде війною проти одного. Горизонтальний передбачає цькування колективом одного. Саме цей вид мобінгу найбільшою мірою відображає зміст самого терміна, що походить від англійського mob — натовп.
Цькування (моббінг) в школі - проблема, з якою стикаються дуже багато. Відомо, що цькування призводить до тяжких наслідків, однак нерідко залишається без уваги вчителів та інших дорослих. У нашій країні ведеться певна робота з профілактики мобінгу, однак єдиної програми по боротьбі з ним поки не існує.
Отже, найпоширеніші причини моббінга – це: цькування новачків, своєрідне «бойове хрещення» (може припинитися, коли нового співробітника визнають «своїм») заздрість (особливо якщо жертва моббінга молода і талановита – в такому випадку зазвичай «труять» літні співробітники, які хапаються за місце, щоб дотягти до пенсії) боязнь конкуренції неординарність співробітника («білих ворон» рідко люблять) прихильність з боку начальства (цей фактор зазвичай супроводжується заздрістю) внутрішнє напруження в колективі, що вимагає виходу
Для кращого розуміння природи цього явища слід також враховувати, що мобінг може бути свідомий (навмисний) і несвідомий (стихійний). Свідомий — це цілеспрямовані дії, котрі мають конкретну, чітко сформульовану мету: створити людині такі умови, аби вона стала ослабленою. Несвідомий — це коли людина не усвідомлює, що займається цькуванням. Просто хтось викликає у неї постійне роздратування, що накопичується і вже просто проривається назовні.
Отже, типова жертва мобінгу, це особа з тривожною акцентуацією характеру(знижений фон настрою, боязкість, невпевненість), яка фізично, морально або соціально не схожа на більшість однолітків.
НАЙЧАСТІШЕ ЖЕРТВАМИ ШКІЛЬНОГО НАСИЛЛЯ СТАЮТЬ УЧНІ, ЯКІ МАЮТЬ: фізичні недоліки або вади; особливості поведінки; особливості зовнішності; страх перед школою; відсутність досвіду життя в колективі; хвороби – епілепсія, заїкання, порушення мовлення тощо. низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні.
НАСЛІДКИ МОБІНГА неадекватне сприйняття власної індивідуальності – занижена самооцінка, комплекс неповноцінності, беззахисність; неадекватне сприйняття реальності – формування дезадаптаційних захисних психологічних механізмів; тривога, стрес, фобії, депресії, неврози, страх; відхилення в поведінці – адиктивна, антисоціальна (крайньої формою якої є кримінальна), суїцидальна; формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна і т.д.; порушення в комунікативній сфері страх спілкування з людьми, крайню недовіру до людей
В контексті організації психологічній службі з проблемою мобінгу рекомендую дотримуватися наступного алгоритму: - створення умов недопущення явища; - діагностика наявності мобінгу і його реальних та потенційних жертв; - швидке і грамотне розєднання жертви з відповідними стресовими впливами; - індивідуальна і групова психологічно-корекційна робота з жертвами мобінгу.
Рекомендації учням щодо уникнення мобінгу: Намагайтеся підтримувати стосунки з усіма учасниками колективу. Не розпускайте плітки, а почувши плітку, не переказуйте її іншим. Відстоюйте свою думку, не дозволяйте принижувати себе. Дотримуйте традиції колективу. Беріть участь у спільних колективних заходах. Якщо виникають проблеми у стосунках з однолітками або вчителями, зверніться до дорослих яким ви довіряєте (краще до психолога).
Схожі презентації
Категорії