Освіта і наукові знання доби Київської Русі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Глаголиця від старослов’янського «глаголъ» - «слово», глаголити – говорити; створена близько 863 р. Кирилом, родом з міста Салоніки. Як система знаків глаголиця ідеально відповідала слов’янській звуковій системі, нею написані найдавніші слов’янські пам’ятки, зокрема Київські глаголичні листки. Глаголична абетка Глаголиця проіснувала недовго, в ХІ ст.. її витіснила кирилиця. Кирилична абетка була створена на основі грецького алфавіту, доповненого кількома літерами, що передавали шиплячі звуки, яких не було в грецькій мові. У кирилиці перша буква називалася «аз», (що означає «я»), друга «б» – «буки» (буки), третя «в» - «веди» («відати», знати). Отже, в буквальному перекладі три перші букви кирилиці означають: «Я букви відаю».
Поширення після запровадження християнства на Русі 1. Кирилиця – абетка, винайдена у 863 р. просвітником Кирилом ; 2. церковнослов’янська (або старослов’янська) мова. Кирилиця — слов’янська абетка. Названа за ім’ям слов’янського просвітника Кирила, який разом із братом створив першу слов’янську абетку з 38 літер (глаголицю), а його учні вдосконалили її і назвали кирилицею. Вона складалася з 43 літер (але була й коротша абетка — із 27—32 літер). Кирилиця стала основою сучасних слов’янських систем писемності: білоруської, болгарської, російської, сербської, української тощо. Просвітники Кирило і Мефодій. Ікона
Кирилична абетка була створена на основі грецького алфавіту, доповненого кількома літерами, що передавали шиплячі звуки, яких не було в грецькій мові. Понад 400 написів знайдено на стінах Софійського собору в Києві. На одній зі стін собору вирізьблено абетку з 27 літер: 23 грецьких і чотирьох слов’янських — б, ж, ш, щ. Кирилична абетка Кирило та Мефодій перекладають Святе Письмо. Мініатюра з Радзивіллівського літопису. 15 ст.
Етапи формування української мови 1. в VI—VII ст. почали увиразнюватися ознаки майбутньої української мови; 2. в XI ст., дослідники прослідковують формування елементів, притаманних українській мові; 3. Завершальний період формування розпочався в XI ст. і тривав до кінця XIII ст. Кирилиця на Русі у Х ст.
Школи на Русі За часів князювання Володимира в Києві для князівських і боярських дітей було відкрито першу школу; За повідомленням літописця, князь Ярослав Мудрий заснував школу, де навчалося 300 дітей старост і священиків; Перша школа для дівчат на Русі була заснована в Андріївському монастирі в Києві Янкою(Ганною) – внучкою Ярослава Мудрого в 1086 р. Берестяні грамоти. Писала. Воскова дошка. Перші берестяні грамоти в Україні знайдені в Звенигороді.
Береста була дешевим матеріалом – варто було прокип'ятити її у воді, щоб вона стала придатною для письма. Писали на ній писалами – спеціальними металевими стрижнями. За підрахунками вчених, у великих містах Київської Русі близько 10 % населення було грамотним. Приналежності для письма. Писала, воскові таблички, берестяні грамоти. Металеві писала з Київського Подолу. Гострим кінцем вишкрябували букви, а протилежним – стирали написане.
Осередки освіти ЦЕРКВИ І МОНАСТИРІ Десятинна церква. Реконструкція північного боку. У церковній школі (рис. Р. Кудрявцева).
Монастирська школа Вже за князювання Володимира Великого було створено першу школу, в якій здобували знання діти найближчого оточення князя. Матері, направляючи дітей, плакали, як за померлими, настільки це було незвичною справою. За часів Ярослава Мудрого кількість шкіл збільшується. Вчителями в школах були священики. Тут вчили читати, писати, а також церковного співу та начал християнської моралі. Школи не мали окремих будинків. Учні збиралися у будь-якому приміщенні. Підручниками служили богослужебні книги, найчастіше – Псалтир. Навчання грамоти розпочиналося з вивчення азбуки. Учні писали на покритій воском дощечці з допомогою писал – металевих або кістяних стрижнів із загостреним кінцем і лопаткою у верхній частині. Гострим кінцем писали букви і слова, а лопатками згладжували написане. Для кращого запам’ятовування алфавіту букви писали на окремих предметах (пряслицях, гребінцях, дерев’яних дощечках). Великі тексти писали на березовій корі.
Усна народна творчість билини; перекази; пісні; загадки; прислів’я; приказки; казки. «Три богатирі» – художник В.М. Васнецов (1898р.). До цієї доби належать казки, де згадується Змій-Горинич. Літописець неодноразово називає половецького хана Тугоркана «змієвичем», а розповідаючи про перемогу 1103 р. над половцями, говорить, що Володимир Мономах «сокрушив голови зміям». Таким чином, учені вважають Змія-Горинича узагальненим образом половців.
Били ни (стари ни) — народні речитативно-мелодійні епічні пісні соціально-побутового змісту, героїко-патріотичного характеру. «Ілля Муромець». Художник В.Васнецов, 1914. А.Рябушкін. Альоша Попович. А.Рябушкін. Добриня Микитич, 1895.
Література. Книгописання за підрахунками вчених книжковий фонд на Русі налічував 130-140 тис. томів; досить висока ціна книжок (за молитовник для церкви в Любомлі волинський князь Володимир Василькович заплатив 8 гривень, яких у той час було цілком достатньо для купівлі 40 овець). Переписувач. Скрипторії – центри для переписування книг.
Перша бібліотека в Софії Київській, заснована Ярославом Мудрим; Існували бібліотеки при соборах, монастирях, княжих палатах. Чимало було і приватних книгозбірень Ярослав Мудрий. Ілюстрація Івана Білібіна. Софіївський собор у Києві. Реконструкція.
Наукові знання Джерело знань Перекладні книги «Хроніка» Георгія Амартола, яка охоплювала опис історичних подій від створення світу до 842 р.; «Джерело знань» Іоанна Дамаскіна; «Шестоднев» Іоанна, болгарського екзарха, де подані тлумачення біблійної розповіді про шість днів створення світу Богом; «Фізіолог» невідомого автора, що містив розповіді про реальних і казкових, міфічних (сирени, фенікс) звірів тощо; твір Козьми Індікоплова «Християнська топографія», в якому розповідалося, що земля — чотирикутник, оточений океаном; «Ходіння» ігумена Дмитра – опис Єрусалима та його святих місць. Цифри на території Русі зображувались грецькими літерами з різними позначками.
Медицина відомості про діяльність ченця Києво-Печерського монастиря Агапіта; у 1076 р. Святославу Ярославичу навіть була зроблена хірургічна операція з видалення пухлини на шиї; онука Володимира Мономаха Євпраксія написала медичний трактат «Мазі». Євпраксія Всеволодівна Поштова марка з зображненням Агапіта Печерського.
Правові знання Золотий ковчег для зберігання «Руської правди». За Ярослава Мудрого було складено перший звіт писаного давньоруського права “ Руська Правда “. До збірника входило 18 статей, у яких зазначалося, як карати за ті чи інші проступки.
Схожі презентації
Категорії