Реформа системи охорони здоров'я: виклики, етапи, напрямки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Відсоток населення, що вважає здоров’я своєю головною турботою, яка випереджає інші проблеми такі як фінансові, житлові негаразди та злочинність Здоров'я важливе для людей
Очікувана тривалість життя (роки) ВВП на душу населення, константа 2000 міжнародних $ Багатство, здоров’я, межі зростання
дитяча лікарня світового класу гамма-ніж відділення для пересадки кісткового мозку кращі зарплати лікарям більший бюджет на ліки Нам потрібно...
реформа медичної системи приватна медицина та приватне страхування сімейні лікарі, що розпоряджаються фондами для надання послуг своїм пацієнтам та оплати послуг лікарень медичне страхування Нам необхідно...
Що таке реформа системи охорони здоров'я? Значне, цілеспрямоване зусилля з покращення роботи системи охорони здоров‘я Реформи розрізняються в залежності від того, скільки аспектів системи змінюються і наскільки радикально нова практика відрізняється від попередньої Успішна реформа впроваджує взаємозалежні заходи, які підтримують одне одного
Обмежені можливості фінансування Зростання очікувань Зростання витрат Сили, які спричиняють реформи
“Американці приймали би кращі, дешевші рішення щодо охорони здоров'я, якби мали страхове покриття лише на випадок катастроф, яке вимагало б від них оплачувати більшість послуг з власної кишені” Сенатор Джон Баррассо, хірург-ортопед (Вайомінг, Р) “Нам потрібен відкритий прозорий ринок аби знизити витрати на охорону здоров'я та припинити зловживання страховими преміями” Лідер більшості палати представників Стені Хойєр (Д) Ідеологія часом надає рішення для реформ
“Для кожної складної проблеми існує рішення, яке є простим, зручним та неправильним” Г. Л. Менкен Для реформи охорони здоров'я немає простих рішень
Страшні проблеми та не дуже страшні проблеми Горст Ріттел та Мелвін Веббер, 1973 р Два типи проблем
Суть проблеми відносно добре визначена та не змінюється Відомо, коли проблему вирішено Вирішення можна об'єктивно оцінити як правильне чи неправильне Проблема належить до класу їй подібних, які можна вирішити подібним шляхом Існують варіанти розв'язання, які можна випробувати та відкинути Не дуже страшні проблеми
Погано визначені, нечіткі, постійно змінюються Асоціюються з важливими моральними, політичними та професійними питаннями Сильно залежать від зацікавлених сторін та включають складні, взаємодіючі питання, які змінюються у динамічному соціальному контексті Ніколи не вирішуються – натомість створюють нові страшні проблеми Страшні проблеми
Як виростити справжні демократії з авторитарних режимів? Якою є гарна національна імміграційна політика? Як слід керувати науковим та технологічним розвитком? Приклади страшних проблем
Шукати альтернативні погляди замість “прописаних” одиничних рішень Використовувати групову взаємодію та повторну перевірку рішень замість закулісних ініціатив Прозоре формулювання проблеми задля прийняття особистої відповідальності Зосереджуватись на можливостях, а не ймовірностях Підхід до страшних проблем
Політики та чиновники мають зрозуміти, що реформа охорони здоров'я – це Страшна проблема Журналісти та громадськість мають їм у цьому допомогти Навчатися у країн, які реформували свої системи охорони здоров'я протягом останніх 60 років – адже є кращі та гірші приклади для наслідування Виклики реформи охорони здоров'я
Визнайте реалії: нам потрібні лікарі, медсестри та інші професіонали у сфері охорони здоров'я більше не означає краще люди, які просувають реформу та беруть у ній участь, мають власне бачення та інтереси Не втрачайте зосередження: загальною метою є покращення здоров'я населення На шляху до реформи
Всесвітня Організація Охорони Здоров'я (ВООЗ, WHO) та її Регіональний Офіс в Європі Світовий Банк Організація Економічного Співробітництва та Розвитку (ОЕСР - OECD) Корисні джерела
Здоров'я – це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб та нездужання. Конституція ВООЗ, 1948 р Первинний рівень охорони здоров'я. ВООЗ 1978 р 21 пункт Глобальної Стратегії “Здоров'я для всіх до 2000 року”. ВООЗ 1981 р “Просування здоров'я”, Оттавська Хартія ВООЗ з Просування здоров'я. 1986 р Зміцнення систем охорони здоров'я, Таллінська Хартія ВООЗ про Здоров'я та Багатство, 2008 р. Концептуальна еволюція поняття про здоров'я
Система ОЗ ВХІДНІ ЧИННИКИ ВИПУСК Зовнішнє середовище Зворотній зв’язок ЦІЛЕСПРЯМОВАНИЙ ПРОЦЕС ПЕРЕТВОРЕНЬ Управлінські завдання Контролювання Керування Планування Організація Політичний контекст Соціальний контекст Екологічний контекст Економічний контекст Технологічний контекст Юридичний контекст Інші моделі структури системи ОЗ, функції та управління Міжнародні чинники Системи охорони здоров’я (ОЗ) складні
Сучасна система, що ґрунтується на моделі Семашко, залишилася майже незмінною, але тягар захворювань змінився Тягар захворювань: розрив між поточним статусом здоров'я та ідеалом, вільним від хвороб та обмежених можливостей. Розрив викликаний передчасною смертністю, обмеженими можливостями та впливом факторів ризику, які сприяють захворюванням Необхідність реформ: тягар захворювань
Смертність Очікувана тривалість життя Втрачені роки життя Тривалість життя дорослої людини Тривалість життя, скорегована на інвалідність (ТЖСІ) – Кількість здорових років життя, втрачених внаслідок смерті та захворювань Виміри тягаря захворювань
% Високий кров’яний тиск 12.8 Тютюнопаління 8.7 Високий рівень глюкози 5.8 Брак фізичної активності 5.5 Надмірна вага і ожиріння 4.8 Високий рівень холестерину 4.5 Небезпечний секс 4.0 Алкоголізм 3.8 Недостатня вага у дитинстві 3.8 Задимленість приміщень від використання твердого палива 3.3 59 мільйонів смертей у світі у 2004 % Недостатня вага у дитинстві 5.9 Небезпечний секс 4.6 Алкоголізм 4.5 Небезпечна вода, погані санітарні умови, гігієна 4.2 Високий кров’яний тиск 3.7 Тютюнопаління 3.7 Неоптимальне грудне вигодовування 2.9 Високий рівень глюкози 2.7 Задимленість приміщень від використання твердого палива 2.7 Надмірна вага і ожиріння 2.3 1.5 мільярдів втрачених років за ТЖСІ у 2004 Властива смертність Властива ТЖСІ Головні чинники смертності та тягаря хвороб у світі, 2004
Потенційне зростання очікуваної тривалості житті за відсутності вибраних ризиків здоров’ю, 2004 Поточна тривалість життя Зростання тривалості життя за відсутності вибраних ризиків Світ Поточна тривалість життя Топ-10 ризиків здоров’ю за регіонами ВОЗу Очікувана тривалість життя на момент народження (роки)
Реакція на кризу здоров’я – це не лише справа МОЗу Україна потребує інтегрованого багатосекторного підходу до запобігання та контролю неінфекційних хвороб, що передбачає Освітні програми Програми з регулювання навколишнього середовища Програми з регулювання податків (напр. подтки на шкідливі чинники) Програми з догляду та лікування Отож, ми повертаємось до системного підходу Підсумки звіту “Трагедія, якої можна уникнути: Подолання в Україні кризи здоров’я людини. Досвід Європи”
ЯКЩО Існує повна конкуренція Попит на товари та послуги з боку споживачів – це результат процесу максимізації користі Пропозиція товарів та послуг створюється фірмами, які раціонально приймають рішення ТОДІ Ринок ефективно розподіляє товари та послуги між споживачами Це означає, що вони отримують ту кількість товарів та послуг, яку бажають, та за тією ціною, яку вони готові сплатити, та тоді, коли хочуть Припущення економічної теорії
Монополії або інші викривлення ринку Зовнішні ефекти Неповна поінформованість “Суспільні” блага “Достойні” блага Але ринки є “неспроможними”, якщо існують
“Зловживань” (moral hazard) Упередженого відбору застрахованих Створення попиту постачальником Розбіжностей у практиці Державне регулювання може спробувати покращити ефективність ринку охорони здоров'я, але можливість успіху обмежена Неспроможність ринку охорони здоров'я призводить до
Етичні виправдання для регулювання ринку Категорії регулювання та їхні властиві етичні позиції Тип регулювання Властива етична позиція Встановлення базових умов для чесного ринкового обміну Суб’єктивний, об’єктивний лібералізм Удосконалення того, що ринок не може вдосконалити сам (напр. забезпечення рівного доступу до медичної допомоги) Егалітарний лібералізм, комунітаризм Виправлення помилок ринку та забезпечення суспільних та “достойних” благ Суб’єктивний утилітаризм Виправлення неприйнятних ринкових результатів (напр. вживання тютюну) Об’єктивний утилітаризм, комунітаризм
Визначення проблеми Діагноз Оцінка Політичне рішення Розробка політики Впровадження Етика Політика Напрямки та етапи реформи: цикл політики
Системою охорони здоров'я можна управляти за допомогою п'яти “контрольних кнопок” Етап розробки політики Фінансування Виплати Організація Регулювання Поведінка
Статус здоров'я Задоволення споживачів Захист від ризиків Ефективність Якість Доступ Система охорони здоров'я Цільове населення Фінансування Виплати Організація Регулювання Поведінка Ручки контролю Проміжні індикатори успішності Цілі діяльності Marc J Roberts, William Hsiao, Peter Berman, Michael J Reich. Getting Health Reform Right. A Guide to Performance and Equity. Oxford University Press. 2004 Структура «контрольних кнопок»
Загальний дохід – оподаткування Соціальне страхування Приватне страхування Прямі виплати з кишень пацієнтів Етап фінансування — джерела грошових надходжень
Кому платять, за що та скільки – все це створює потужні стимули для організацій та індивідів у системі охорони здоров'я і спричиняє зміни у поведінці Платники хочуть мінімізувати виплати, а провайдери послуг – максимізувати доходи Стимулюючий ефект різних систем виплат пов'язаний із концепцією “Зловживань” (moral hazard), як з боку попиту, так і з боку пропозиції Різні схеми виплат можуть впливати на якість та доступність охорони здоров'я Етап виплат — як сплачуються гроші
Методи оплати Метод оплати Одиниця оплати Лікарі та інші медичні працівники Лікарні та інші медичні установи Оплата-за-послугу Кількість послуг X X Зарплатня Час X Зарплатня і бонус Час і якість виконання X Оплата по збору Кількість осіб X X Щодення оплата Дні X Оплата за прийом Прийоми X Оплата за прийом, пристосований до хвороби Прийоми відповідно до хвороби X Пункт у бюджеті Рядок бюджету X Глобальний бюджет Витрати лікарні X
Ця тема отримує замало уваги, але вона є критичною для успіху Бісмарк визначав політику як мистецтво можливого – реформа охорони здоров'я є дуже заполітизованою Фактори, які впливають на проведення реформи охорони здоров'я, на те, якою буде її політика та чи буде вона впроваджена Гравці Влада Позиція Сприйняття Етап політичного рішення
Відслідковуйте зміни серед індивідів та груп від Зацікавлених сторін до Громад Оцінка важливості зацікавлених сторін Топографія зацікавлених сторін Рівень зацікавленості Влада Низький Високий Слабка Мінімальні зусилля Інформуйте Сильна Тримайте задоволеними Ключові гравці: Важливі для проблеми
Ще одна слабка ланка у ініціативах з реформування системи охорони здоров’я Забезпечте “перевірку на реалістичність” пропонованих програм. Чи можуть вони бути втілені, чи є вони політично здійсненними, чи можливо їх політично контролювати? Ефективно використовуйте наявні напрацювання Етап втілення
Деякі проблеми настільки складні, що треба бути дуже розумним та поінформованим навіть для того, аби перебувати у невизначеності щодо них Лоренс Дж. Пітер Канадський освітянин Решта шляху до реформування системи охорони здоров'я — іншим разом...
Схожі презентації
Категорії