ОСОБЛИВОСТІ ПРОФІЛАКТИКИ ЗУБОЩЕЛЕПНИХ АНОМАЛІЙ ТА ДЕФОРМАЦІЙ В РІЗНІ ВІКОВІ ПЕРІОДИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Вищий державний навчальний заклад України “Українська медична стоматологічна академія” м. Полтава Зав. кафедри доктор медичних наук, професор Куроєдова Віра Дмитрівна доцент, кандидат медичних наук Дмитренко Марина Іванівна Кафедра післядипломної освіти лікарів-ортодонтів
План лекції Поняття профілактика ЗЩА Завдання профілактики 3. Диспансерні групи 4. Фактори ризику ЗЩА 5. Первинна, вторинна, третинна профілактика ЗЩА 6. Розповсюдженість ЗЩА в різні вікові періоди 7. Методи профілактики ЗЩА 8. Профілактичні апарати 9. Сучасні профілактичні апарати 10. Профілактичні заходи в різні вікові періоди
Профілактика аномалій прикусу- це комплекс заходів, направлених на попередження та усунення етіологічних та патогенних факторів, що сприяють виникненню порушень зубощелепної ділянки
Рівні надання стоматологічної допомоги РІВНІ СТОМАТОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ОСНОВНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ І ПРОФІЛАКТИЧНА ДОПОМОГА ІІ СПЕЦІАЛІЗОВАНА ДОПОМОГА (ТЕРАПЕВТИЧНА, ОРТОДОНТИЧНА, ХІРУРГІЧНА, ОРТОПЕДИЧНА) ІІІ ЛІКУВАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА ДОПОМОГА
Завдання профілактики: державна турбота про здоров’я дитини виявлення та усунення етіологічних чинників аномалій прикусу специфічна профілактика аномалій прикусу турбота про збереження тимчасових та постійних зубів - неспецифічна профілактика аномалій прикусу
Використання профілактичних методів дозволяє: щорічно проводити огляди здорових дітей з нормальним прикусом, без порушень функцій ковтання, жування, дихання, мовлення І диспансерна група усувати фактори ризику, що можуть сприяти розвитку зубощелепних аномалій ІІ диспансерна група нормалізувати прикус при незначними відхиленнями ІІІ А диспансерна група скоротити термін лікування дітей з вираженими ЗЩА ІІІ В диспансерна група
Класифікація ЗЩА з урахуванням морфологічних, функціональних, естетичних, етіопатогенетичних і загальних порушень організму (Ф.Я. Хорошилкіна, 2005) Розділ ІV. Етіопатогенетичні порушення – донатальні, натальні, постнатальні фактори 1. Ендогенні фактори 1.1. Генетично обумовлені: форма і розмір мозкового і лицьового відділів черепа; взаєморозміщення щелеп і їх величина; розмір, форма, кількість зубів; вроджені вади в щелепно-лицевій ділянці, зразок функції м‘язів і інші 2.1. Несприятливі впливи на ембріон і плід Хімічні фактори – екологічні та інші Біологічні і інфекційні захворювання – захворювання вагітної і після народження дитини протягом життя (хронічні, інфекційні, ендокринні та ін.); вживання лікарських засобів Фізичні фактори – використання тісного одягу, який зжимає живіт, травма, вплив високої та низької температури зовнішнього середовища
2. Екзогенні фактори 2.1. Зовнішні – несприятлива екологія; недостатність або надлишок фтора в питній воді;радіактивний фон; перенесені захворювання – рахіт, диспепсія та інші інфекційні, хронічні захворювання 2.2. Місцеві – порушення функції зубощелепної ділянки; наявність парафункцій; аномалії розмірів язика, його вуздечки, положення у спокої і під час функції; дефекти зубів, зубних рядів, щелеп, скронево-нижньощелепних суглобів, запальні, травматичні, онкологічні пошкодження тканин щелепно-лицевої діляки та ін. Розділ V. Загальні порушення організму, які відбиваються на морфології і функції в зубо-щелепній ділянці 1. Порушений зір 2. Оториноларингологічна патологія 3. Захворювання дихальної, травневої, серцево-судинної, ендокринної, нервової, опорно-рухової систем та інші порушення 4. Порушена постава, скривлення гомілок, ступнів
Фактори ризику ЗЩА Несмотря на наличие наследственных факторов аномалий зубочелюстной системы, большинство авторов указывают на ключевую роль постнатальных факторов в патогенезе ЗЧА Среди них отдельно выделяют: 1) неправильно организованное искусcтвенное вскармливание 2) болезни раннего детского возраста 3) нарушение носового дыхания 4) вредные привычки 5) наличие врожденной патологии челюстно- лицевого отдела черепа
Фактори ризику ЗЩА декомпенсована форма активності карієсу дефекти зубного ряду, адентії, надкомплектні зуби відхилення у термінах прорізування зубів передчасне видалення молочних зубів шкідливі дитячі звички смоктання аномалії функції (змикання губ, жування, дихання, ковтання, мовлення) зафіксовані позотонічні рефлекси нерівномірна витертість зубів запальні процеси щелеп
Фактори ризику ЗЩА аномальне прикріплення м’яких тканин порожнини рота коротка вуздечка верхньої губи
Фактори ризику ЗЩА аномальне прикріплення м’яких тканин порожнини рота короткі вуздечки язика
На сучасну тенденцію масового виникнення ЗЩА у дітей в Німеччині та Україні, впливає ще один етіологічний момент – зменшення мезіодистальних розмірів молочних зубів
Отримана середня сума мезіодистальних розмірів молочних зубів на 5,33 мм менше в порівнянні з данними Vetzel (1932) Зменшення розмірів молочних зубів обумовлює зменшення довжини зубниг дуг
Первинна профілактика – це проведення загальних та специфічних заходів по зміцненню та збереженню здоров’я дитини. Забезпечення дихання носом з зімкнутими губами, усунення шкідливих дитячих звичок та ін. Вторинна профілактика – це своєчасна нормалізація порушених умов розвитку прикусу: множинний карієс дефекти зубного ряду адентії надкомплектні зуби короткі вуздечки язика верхньої губи та ін.
Третинна профілактика це: раннє виявлення ЗЩА лікування початкових форм ЗЩА попередження можливого ускладнення попередження формування стійких морфологічних і функціональних змін щелепно-лицевої ділянки Завдання третинної профілактики:
Розповсюдженність зубощелепних аномалій у дітей від 1,5 до 5 років м. Полтави фізіологічний прикус І група 43 % порушення прикусу ІІ група 57 % діастема 19 % ІІІ група прогнатичний дистальний 65 % глибокий, відкритий, косий 16 % пов’язаний із шкідливими звичками 46 % Куроєдова В.Д.
ПОШИРЕНІСТЬ ФІЗІОЛОГІЧНОГО ПРИКУСУ В ПЕРІОД ЗМІНИ ЗУБІВ Україна (Куроєдова В.Д., Дмитренко М.І., 2004)
Методи профілактики: біологічний (масаж, міогімнастика, загальнозміцнююча терапія) апаратурний (щитова терапія) протетичний (своєчасне протезування, вибіркове пришліфовування горбиків окремих зубів) хірургічний поєднаний
При виконанні основних завдань профілактики ЗЩА: основна форма роботи – це щорічна диспансеризація та комплексне обстеження дітей разом із суміжними спеціалістами: педіатр стоматолог-дитячий логопед психолог активна боротьба із шкідливими дитячими звичками в комплексі з заняттями у логопеда, дитячого психолога постійний нагляд ортодонта
Особливого значення при виконанні основних завдань профілактики ЗЩА набувають знання: морфологічної і функціональної норми при різних періодах розвитку прикусу морфології м’яких тканин та функції скронево-нижньощелепного суглобу морфологічних та функціональних порушень при патології прикусу логопедичного контролю при лікуванні патології прикусу
Ефективним є використання щитових апаратів як індивідуальних так і стандартизованих, запропонованих Korbitz (1914); вестибулярних апаратів Шонхера (без упору для язика) та Крауса (з упором для язика); міотрейнерів
виявити ефективність застосування сучасних апаратурних методів профілактики ЗЩА (міотрейнерів, міобрейсів) Мета дослідження:
при шкідливих дитячих звичках для раннього лікування початкових нерізко виражених форм зубощелепних аномалій Застосування міотрейнерів або міобрейсів необхідно:
етіологію ЗЩА спадковість загальний стан організму пацієнта За нашими даними крім відомих показань при використанні міофункціональних апаратів необхідно врахувати: ступінь вираженності аномалії перспективу розвитку аномалії конституціональний жувальний тип вік пацієнта тип та період росту щелеп рентгенологічний та томографічний контроль скронево-нижньощелепного суглобу соціальний фактор
ПРИНЦИП ДІЇ МІОФУНКЦІОНАЛЬНИХ АПАРАТІВ Зміна нейро-м’язового стереотипу Перебудова міотатичного рефлексу Усунення ротового способу дихання Переривання контакту губ та язика Усунення інфантильного ковтання Створення оптимальних умов для наступних етапів становлення висоти прикусу
ВИКОРИСТАННЯ МІОФУНКЦІОНАЛЬНИХ АПАРАТІВ ДОЗВОЛЯЄ ЗДІЙСНИТИ: захист зубних рядів за допомогою щитів від потрапляння губ та щік між зубними рядами стимулювати змикання губ нормалізувати положення нижньої щелепи допомагає відучити дитину від шкідливої звички смоктання язика, губи, пальця та інших предметів нормалізує положення язика і посилює його тиск на верхній зубний ряд стимулює перебудову нижньої щелепи, язика, та оточуючих тканин
Ми застосували міофункціональні апарати по показанням: при шкідливих звичках смоктання при ротовому способі дихання при інфантильному ковтанні Оптимальні періоди лікування міотрейнерами і міобрейсами: кінцевий період тимчасового прикусу період змінного прикусу
Найкращі результати лікування ми отримали: при глибокому дистального прикусі з вираженими функціональним порушеннями ЗЩС шкідливих звичках смоктання гіпотонії кругового м’язу рота ротовому способі дихання початкових формах мезіального прикусу
Для поліпшення ефективної профілактики ЗЩА в сучасних умовах необхідно: поширення знань лікарям-ортодонтам по профілактиці ЗЩА набуття знань лікарями дитячими стоматологами з основ ортодонтії поширення знань з логопедії та психології в ортодонтії пошук можливостей випуску сучасних стандартних профілактичних апаратів вітчизняною промисловістю
Методиди профілактики ЗЩА у кожному віковому періоді Л.П. Зубкова, Ф.Я. Хорошилкіна (1993) І період - внутрішньоутробний розвиток ембріона і плоду 1. Раціональний режим праці і відпочинку вагітних 2. Збалансоване харчування вагітних 3. Регулярна гігієна і санація порожнини рота у вагітних 4. Користування зручним одягом, що не перешкоджає розвитку плоду 5. Виявлення особливостей положення плоду 6. Санітарне просвітництво з питань причин розвитку зубощелепно – лицевих аномалій і деформацій, їхніх проявів, засобів профілактики 7. Виявлення зубощелепно-лицевих аномалій у родичів дружини, чоловіка, у тому числі макро- і мікрогнатії, макродонтії, адентії, надкомплектних зубів, діастеми, вкороченої вуздечки язика, вроджених щілинних дефектів та інших вад розвитку щелепно-лицевої ділянки
Методиди профілактики ЗЩА у кожному віковому періоді Л.П. Зубкова, Ф.Я. Хорошилкіна (1993) ІІ період - від народження до 6 місяців 1. Раціональний режим і збалансоване харчування матері і дитини 2. Виявлення вроджених вад розвитку обличчя і щелеп (щілинних дефектів, синдрому Робена, ангідротичної ектодермальной дисплазії та ін.); роз'яснення особливостей догляду за дитиною та її на диспасерний облік ортодонтом) 4. Виправлення форми верхньої щелепи при уродженній одно- або двобічній наскрізній щілині у віці 2-3 міс. Застосування пов'язок на верхню губу з тягою, що здійснює тиск на надмірно розвинену ділянку щелепи; використання преформуючих пластинок за Т.В. Шаровою 4. Подовження короткої вуздечки язика 5. Правильне штучне вигодування дитини: правильна його укладка під час годування; попередження тиску шийки пляшечки на альвеолярний відросток; регулювання зусиль дитини при смоктанні за рахунок стиску пальцями материнських грудей; правильного підбору отвору та довжини соски і ступеня її введення в порожнину рота; спостереження за регулярністю ковтання 6. Виявлення зубів, що прорізалися передчасно і визначення показань до їх видалення
Методиди профілактики ЗЩА у кожному віковому періоді Л.П. Зубкова, Ф.Я. Хорошилкіна (1993) ІІІ період - від 6 місяців до 3 років 1. Масаж альвеолярного відростка 2. Спостереження за прорізуванням тимчасових зубів 3. Пластика вкороченої вуздечки язика 4. Затримка росту щелепи за допомогою верхньо нагубної, підборідної, піднижньощелепної пов'язок, праща з позаротовою еластичною тягою 5. Боротьба зі шкідливими звичками 6. Виявлення порушень постави 7. Визначення і нормалізація порушень функцій (за допомогою міогімнастичних вправ і профілактичних апаратів) 8. Протезування при вроджених щілинних дефектах піднебіння після велопластики і стимулювання росту верхньої щелепи по краях щілини. 9. Виявлення дітей із різко вираженими зубощелепними аномаліями і деформаціями і направлення їх до ортодонта для надання спеціалізованої допомоги і прийняття на диспансерний облік
Методиди профілактики ЗЩА у кожному віковому періоді Л.П. Зубкова, Ф.Я. Хорошилкіна (1993) ІV період - від 3 до 6 років 1. Пластика неправильно при кріпленої вуздечки язика 2.Нормалізаціяфункцій(міогімнастика, застосування профілактичних апаратів) 3. Боротьба з «млявим жуваннямм», навчання правильному ковтанню 4. Навчання правильній вимові окремих звуків (“р”, “л”, шиплячих та ін.) 5. Планова санація і гігієна порожнини рота 6. Виявлення і видалення за показаннями надкомп лектних зубів, що прорізалися 7. Заміщення дефектів зубних рядів за допомогою знімних пластинкових протезів 8. Спостереження за глибиною різцевого перекриття і формою зубних дуг
V період - від 6 до 9 років 1. Виявлення дітейіз ЗЩАта направлення їх на ортодонтичне лікування 2. Планова санація і регулярна гігієна порожнини рота 3. Спостереження за прорізуваннмпостійнихзубів, масаж альвеолярного відростка 4. Спостереження за формуванням глибиниприсінкупорожнини рота 5. Вибірковепришліфування нестертих горбиків тимчасових зубів (частіше іклів) 6. Пластика неправильно прикріпленої вуздечки верхньої губи, язика 7. Видалення надкомплектних зубів 8. Заміщення за показаннями дефектів зубних рядів 9. Направлення дітей з вродженими вадами розвитку на консультацію до спеціалістів 10. Виявлення порушень постави, плоско- стопія і направлення на консультацию 11. Боротьба зі шкідливими звичками (лікувальна гімнастика, профілактичні апарати) 12. Навчання правильній вимові звуків
VI період - від 10 до 12 років 1. Виявлення пацієнтів із ЗЩА 2. Планова санація і регулярна гігієна порожнини рота 3. Видалення тимчасових молярів і іклів, що затрималися. 4.Визначення ортодонтичних показань до видалення окремих або груп зубів 5. Відновлення зруйнованих коронок пос тійнх зубів. 6. Вибірковепришліфування нестертих горбківмолочнихіклів та молярів. 7. Пластика аномально прикріпленої вуздечки язика,верхньої губи. 8. Видалення надкомплетних зубів 9. Корекціяза показаннямиглибиниприсінкупорожнини рота 10. Заміщення відсутніх зубів, у тому числі при адентії, шляхом протезування 11. Боротьба зі шкідливими звичкамита нормалізація функцій порожнини рота
VII період - від 12 до 15 років 1. Виявленняпацієнтів із ЗЩА 2. Планова санація і регулярна гігієна порожнини рота 3. Визначення показань до видалення окремих або груп зубів 4. Видалення надкомплектних зубів 5. Оголення коронок ретенованих іклів, премолярів і других постійних молярів. 6. Заміщення дефектів зубних рядів шляхом протезування. 7. Відновлення зруйнованих постійних зубів шляхом протезування і реставрації. 8. Визначення порушень функції системи травлення і направлення на консультацію 9. Направлення хворих з ангідротичною ектодермальною дисплазією на консультацію 10. Виявлення порушеної постави, кривошиї і направлення до ортопеда. 11. Визначення порушень осифікації скелета і направлення до ендокринолога 12. Визначення захворювань пародонта і напрямок таких хворих до пародонтологу. 13. Визначення м'язових дисфункций СНЩС і їхнє усунення. 14. Боротьба зі шкідливимидитячимизвичками
VIII період від 15 до 21 року 1. Виявленняпацієнтів із ЗЩА 2. Планова санація і регулярна гігієна порожнини рота 3. Визначення показань до видалення окремих або груп зубів 4. Видалення надкомплектніх зубів 5. Оголення коронок ретенованих іклів, премолярів і других постійних молярів 6. Заміщення дефектів зубних рядів шляхом протезування 7. Відновлення зруйнованих постійних зубів шляхом протезування і реставрації 8. Визначення порушень функції системи травлення і направлення на консультацію 9. Направлення хворих з ангідротичною ектодермальною дисплазією на консультацію 10. Виявлення порушеної постави, плоскостопості, кривошиї і направлення ортопеда 11. Визначення порушень осифікації скелета і направлення до ендокринолога 12. Визначення захворювань пародонта і нап равлення такіх хворих до пародонтолога 13. Визначення м'язових дисфункций СНЩС і їхнє усунення 14. Боротьба зі шкідливими звичками 15. Своєчасне зубне протезування 16. Спостереження за прорізуваннямі встановленням у зубний ряд третіх молярів 17. Визначення можливості спадкової передачі вроджених вадв щелепно-лицевій ділянці,
IX період від 21 до 40 років 1. Регулярна санація і дотримання правил гігієни порожнини рота 2. Пластика вкорочених або аномально при кріплених вуздечок язика і губ. 3. Відновлення коронок зруйнованих зубів. 4. Заміщення відсутніх зубів шляхом протезування 5. Досягнення множинних контактів між зубами при різних видах артикуляції та оклюзії 6. Усунення парафункцйй, звичайного зсуву нижньої щелепи, аномалій положення окремих або груп зубів із наступним раціональним протезуванням. 7. Шинування зубів при пародонтиті 8. З'ясування можливості спадкової передачі вроджених вад розвитку обличчя і щелеп та інших захворювань
Х період від 40 років і більше 1. Регулярна санація і дотримання правил гігієни порожнини рота 2. Відновлення коронок зруйнованих зубів 3. Заміщення дефектів зубних рядів шляхом протезування 4.Вирівнювання оклюзії 5. Попередження перевантаження опорних зубів при протезуванні і зберігання тканин протезного ложа 6. Шинування зубів при пародонтиті 7. Усунення парафункцій, звичного зсуву нижньої щелепи вперед і убік у спокої і під час функції, аномалій положення окремих або груп зубів із наступним раціональним проте зуванням 8. Пластика аномально розташованих вуздечок язика і губ
Схожі презентації
Категорії