ПЕНСІЙНА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: РУХ ДО ОБОВ’ЯЗКОВОЇ ВПРОВАДЖЕННЯ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ПЕНСІЙНА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: РУХ ДО ОБОВ’ЯЗКОВОЇ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ НАТАЛІЯ ГОРЮК СТАРШИЙ ЮРИСТ З ПЕНСІЙНИХ ПИТАНЬ червень 2012 р.
Пенсійна система України Рівень І – солідарна система, де виплата пенсій пенсіонерам здійснюється за рахунок страхових внесків працюючих осіб. Пенсійний внесок роботодавця – 33,2%, працівника 2% (крім окремих категорій) Рівень ІІ – акумулювання обов’язкових пенсійних внесків в Накопичувальному пенсійному фонді, інвестування пенсійних активів приватними компаніями Рівень ІІІ – добровільна сплата пенсійних внесків до недержавних пенсійних фондів роботодавцями та/або працівниками. Інвестування пенсійних активів приватними компаніями *
Стан розвитку ІІІ рівня * Показник 2008 2009 2010 До вересня 2011 К-ть НПФ 109 108 101 97 К-ть учасників 482,500 497,100 (+3%) 569,200 (+14.5%) 558,300 (-1.9%) Загальна сума пенсійних активів (млн.грн.) 612.2 857.9 (+40.1%) 1,144.3 (+33.4%) 1,306.4 (+14.2%) Сума внесків (млн. грн.) 582.9 754.6 (+29.5%) 925.4 (+22.6) 1,060.2 (+14.6%) Інвестиційний дохід (у% до активів) 3.1 17.5 17.2 6.6 (9 місяців)
Запровадження Рівня ІІ Рівень ІІ буде запроваджено з року, в якому не буде дефіциту коштів у Пенсійному фонді України. Можлива дата: 2014 рік Учасники – особи не старші 35 років (5,1 млн.осіб у перший рік), розмір пенсійного внеску у першому році – 2% з підвищенням у кожному наступному році на 1% до 7% заробітної плати осіб Обсяг пенсійних активів Рівня ІІ у перший рік – 3,3 млрд. грн., на шостому – більше 73 млрд. грн. (консервативний варіант) Перші 2 роки кошти будуть акумульовані в централізованому Накопичувальному пенсійному фонді під адмініструванням Пенсійного фонду України, інвестування активів – приватні компанії Через 2 роки учасники матимуть право акумулювати внески Рівня ІІ в недержавних пенсійних фондах (за бажанням) *
Дефіцит в Пенсійному фонді України * РІК ДЕФІЦИТ БЮДЖЕТУ ПФУ 2010 26,6 млрд. грн. ($3.3 BN) 2011 17,8 млрд.грн. ($2.2 BN) 2012 9,7 млрд. грн. ($1.2 BN) 2013 ???
“Дорожна карта” очікуваного запровадження Рівня ІІ Подання до ВРУ законопроекту про дату початку сплати страхових внесків до Накопичувального фонду – до листопада 2012 р. (Нацплан на 2012 р.) Прийняття законопроекту у першому читанні – грудень 2012 р. Робота робочої групи у Комітеті з питань фінансів і банківської діяльності ВРУ по підготовці законопроекту до другого читання (грудень 2012 – січень 2013 р.) Прийняття у ВРУ законопроекту про дату початку сплати страхових внесків до Накопичувального фонду у другому читанні та у цілому. Внесення змін до Державного бюджету України на 2013 рік щодо фінансування Ради Накопичувального фонду до початку сплати страхових внесків до Накопичувального фонду (січень–лютий 2013р.) Створення Координаційного Комітету з метою контролю за виконанням заходів щодо запровадження Рівня ІІ (лютий 2013 року). *
“Дорожна карта” очікуваного запровадження Рівня ІІ Створення Накопичувального фонду – лютий 2013 року Призначення Ради Накопичувального фонду (7 членів Ради – призначає Президент, 7 – Верховна Рада України) – лютий – березень 2013 року Перше засідання Ради Накопичувального фонду – березень 2013 року Затвердження Радою умов проведення конкурсу по вибору радника з інвестиційних питань – березень 2013 року Навчання членів Ради Накопичувального фонду – березень – квітень 2013 року Оголошення конкурсу по вибору інвестиційного радника Накопичувального фонду: березень – квітень 2013 року Вибір інвестиційного радника – травень 2013 року (за скороченою процедурою, у разі внесення змін до закону щодо порядку проведення конкурсу). Укладання договору з обраним радником з інвестиційних питань *
“Дорожна карта” очікуваного запровадження Рівня ІІ Розробка інвестиційної декларації Накопичувального фонду – травень – червень 2013 року Затвердження умов проведення конкурсу зберігача, компаній з управління активами – червень 2013 року Оголошення конкурсу по вибору зберігача, компаній з управління активами: червень – липень 2013 року Вибір зберігача, компаній з управління активами – серпень – вересень 2013 року (за скороченою процедурою, у разі внесення змін до закону). Укладання договорів з обраними за конкурсом зберігачем, компаніями з управління активами Співпраця ПФУ з надавачами послуг щодо забезпечення сумісності програмного забезпечення: вересень – грудень 2013 року *
“Дорожна карта” очікуваного запровадження Рівня ІІ – зобов’язання ПФУ Пенсійний фонд України паралельно має виконати роботу по удосконаленню програмного забезпечення, яке включатиме обслуговування другого рівня: розробка на підставі положень закону технічних умов щодо внесення змін до програмного забезпечення: січень – лютий 2013 року удосконалення програмного забезпечення: лютий – квітень 2013 року тестування програмного забезпечення: травень – червень 2013 року виправлення помилок в програмному забезпеченні – липень 2013 року повна готовність програмного забезпечення: серпень-вересень 2013 року перевірка сумісності програмного забезпечення ПФУ та надавачів послуг (зберігача, компаній з управління активами), приведення у відповідність: вересень – жовтень 2013 року *
“Дорожна карта” очікуваного запровадження Рівня ІІ – Навчання Поглиблене навчання персоналу ПФУ щодо функціонування другого рівня: вересень – листопад 2013 року Навчання персоналу зберігача, компаній з управління активами, обраних за конкурсом – жовтень 2013 року Навчання персоналу Нацкомфінпослуг, Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку щодо регулювання та нагляду на другому рівні: жовтень – листопад 2013 року Навчання роботодавців щодо роботи з програмним забезпеченням: листопад – грудень 2013 року 1 січня 2014 року – дата початку сплати страхових внесків до Накопичувального фонду Лютий 2014 року – отримання перших страхових внесків Накопичувальним фондом, спрямування їх на інвестування *
“Дорожна карта” запровадження Рівня ІІ – освітня кампанія Початок широкої інформаційно-роз’яснювальної роботи для населення щодо функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення (другий і третій рівні): липень 2013 року *
Схема функціонування другого рівня пенсійної системи в Україні* Рада Накопичувального фонду (14 осіб) Президент призначає 7 осіб Верховна Рада призначає 7 осіб Накопичувальний фонд Зберігач НФ КУА НФ Радник з інвестиційних питань НФ Аудитор НФ ПФУ (адміністрування НФ, персоніфікований облік) Державна казначейська служба України (розподіл єдиного внеску) Працівники, роботодавці Фінансовий ринок** розпорядження розміщення активів внески внески інформація внески розпорядження інформація ПФУ – Пенсійний фонд України; КУА – компанія з управління активами; НФ – Накопичувальний пенсійний фонд; НПФ – недержавні пенсійні фонди – суб’єкти другого рівня; * - Право вибору НПФ виникає через 2 роки з початку функціонування другого рівня. Адміністратор КУА Зберігач НПФ ** - державні цінні папери, облігації місцевих позик, облігації підприємств-резидентів, акції українських резидентів, цінні папери іноземних держав, цінні папери іноземних емітентів, грошові кошти на банківських депозитах і в ощадних сертифікатах, іпотечні облігації українських емітентів, інші активи, не заборонені законом розміщення активів *
Активи пенсійних фондів у різних країнах (2007 р.) * Всього пенсійних активів (в процентах від ВВП) Джерело: The State of Public Finances, МВФ, 2009. Примітка:. Заштриховані круги означають країни в яких доля пенсійних активів в акціях і взаємних фондах перевищує 10%. Розміщення активів в акції та взаємні фонди ( % від сукупного обсягу активів )
Розвиток Рівня ІІІ – інвестування активів * Фінансові інструменти 2010 рік 2011 рік (до 30 вересня) млн. грн. % млн. грн. % Банківські депозитні рахунки 396,8 34,7 413,2 31,6 (-) Державні облігації 170,4 14,9 177,9 13,6 (-) Корпоративні облігації 175,7 15,4 282,6 21,6 (+) Акції укр.емітентів 206,9 18,1 242,2 18,5 (+) Облігації місцевих позик 4,6 0,4 6,9 0,5 (+) Дорогоцінні метали 29,8 2,8 28,5 2,2 (-) Нерухомість 64,1 5,6 53,9 4,1 (-) Інші активи 57,2 5 68,9 5,3 (+) Готівкові кошти 35,8 3,1 32,3 2,5 (-) Всього 1141,3 1306,4
Порушення нормативів інвестування на Рівні ІІІ (станом на ІІІ кв. 2011р.) * Класи активів Кількість НПФ Більше, ніж 40% у банківські депозити 18 Більше, ніж 50% у державні облігації 3 Більше, ніж 40% у корпоративні облігації 1 Більше, ніж 40% в акції укр.емітентів 2 Більше, ніж 10% у дорогоцінні метали 6 Більше, ніж 5% в інші активи, дозволені законодавством 4
Порушення нормативів інвестування на Рівні ІІІ * Назва фонду Порушення Відкритий пенсійний фонд “Європейський стандарт” (2005 р.) 65% в акції (при 40%) ВНПФ “Причетність” (2005 р.) 60% у банківські депозити (при 50%) ВНПФ “Український пенсійний фонд” (2007р.) 50% – інші активи (при 5%) Пенсійний фонд “Покрова” (2008 р.) 35% у дорогоцінні метали (при 10%) КПФ “Стирол” (2004 р.) 29% у дорогоцінні метали (при 10%) “ВНПФ “Автоальянс” (2005 р.) 13% у дорогоцінні метали, 19% - в інші активи (при 10% і 5 % відповідно) НТ “ВПФ “соціальна перспектива” (2006 р.) 93% у банківські депозити (при 50%) НПФ “Відкритий пенсійний фонд “ФріФлайт” (2007 р.) 76% у банківські депозити, 8% - в інші активи (при 50% і 5% відповідно) ВНПФ “Українська пенсійна спілка” (2006 р.) 86% у банківські депозити (при 50%) ВНПФ “Сократ – Майбутнє” (2008 р.) 80% у банківські депозити (при 50%) Пенсійний фонд “Всі” (2004 р.) 17% у дорогоцінні метали (при 10%) ВНПФ “Національний” (2004 р.) 57% у державні облігації (при 50%)
Дохідність на Рівні ІІІ (станом на ІІІ кв. 2011р.) * Зміна вартості одиниці пенсійних активів (у %) Кількість фондів позитивна 20 Від 0 до -5 18 Від -5 до -10 13 Від -10 до -15 9 Від -15 до -20 2 Від -20 до -25 2 Від -35 до -40 1
Адміністративні видатки на Рівні ІІІ Розмір адміністративних видатків: у 2010 році – 5,5 % за ІІІ квартали 2011 року – 6,1 % *
Адміністративні видатки НПФ Рівня ІІ Максимальний розмір адміністративних видатків для НПФ, які будуть працювати на ІІ рівні: 3,5 % середньоарифметичного значення чистої вартості пенсійних активів накопичувальної системи пенсійного страхування *
Розмір адміністративних видатків в окремих країнах* * Джерело: OECD Global Pension Statistics, VII 2011 Країна % заг. вартості активів Країна % заг. вартості активів Чеська Республіка 1,4 Україна 5,9 Іспанія 1,3 Македонія 1,9 Угорщина 1,0 Латвія 1,9 Словенія 0,9 Нігерія 1,3 Нова Зеландія 0,7 Болгарія 1,2 Австралія 0,6 Коста Ріка 1,0 Словацька Республіка 0,5 Польща 0,4 Данія 0,1
Гарантії у накопичувальних системах * (1) в Австралії, Гонконгу, Японії - повернення на капітал не є обов'язковим, але цей портфель має бути запропонований в якості одного з інвестиційних портфелів, які учасник може обрати (2) Це фактичні показники прибутку (3) Ці країни трохи відрізняються, але гарантії, пов'язані з меншим із відсотків: від середньої прибутковості всіх фондів або фактичного доходу фонду менше 2% Повернення капіталу, тобто дохідність не менше 0% річних Визначена величина Фіксована ставка Середньозва-жений дохід Словацька Республіка Угорщина (85% ставки державних облігацій) Малайзія (2,5%) Аргентина Чешська Республіка Сінгапур (2,55%) Чилі Австралія Словенія (40% ставки державних облігацій) Швейцарія (1,5%) (2) Польща Гонконг Перу Японія (1) Уругвай (3)
Гарантії у накопичувальних системах (Джерело:OECР) * Вартість гарантії гарантія капіталу при виході на пенсію гарантія 2% приросту капіталу при виході на пенсію гарантія індексації по інфляції при виході на пенсію щорічне гарантуван-ня капіталу щорічна гарантія доходу не менше 4% % вартості чистих активів 0,06% 0,22% 0,24% 0,39% 0,89% % від внесків 1,24% 4,94% 4,94% 18,36% 18,36%
Гарантії у накопичувальних системах. Росія Недержавні пенсійні фонди створюють страховий резерв, нормативний розмір якого та порядок формування визначається уповноваженим федеральним органом Розміщення страхового резерву здійснюється за правилами розміщення пенсійних активів фонду Фонди також мають право створювати об’єднані гарантійні фонди Фонди також можуть приймати участь в товариствах взаємного страхування та укладати договори страхування, які забезпечують додаткові гарантії виконання зобов’язань фонду перед учасниками Фонди, що працюють з коштами ІІ рівня, мають мати сукупний внесок засновників, сплачений у фонд грошима, в сумі 100 млн. рублів *
Гарантії у накопичувальних системах. Обов’язки КУА при управлінні пенсійними активами другого рівня в Росії Здійснювати інвестування виключно в інтересах застрахованих осіб Нести відповідальність за збереження активів, переданих в управління Підтримувати достатність власного капіталу Здійснювати інвестування пенсійних активів розумно, добросовісно, виходячи з необхідності забезпечення принципів надійності, ліквідності, дохідності, диверсифікації Щоденно розраховувати вартість чистих активів Продавати цінні папери, що знаходяться в управлінні, як правило, за ціною, не нижчою за ринкову, купувати цінні папери, як правило, за ціною, що є не нижчою за ринкову. Під ринковою вартістю приймається ціна, визначена відповідно до правил торгівлі певним фондовим інструментом *
Гарантії у накопичувальних системах. Обов’язки КУА при управлінні пенсійними активами другого рівня в Росії Неухильно виконувати кодекс професійної етики У разі порушення вимог щодо максимального обмеження класу активів в структурі інвестиційного портфеля фонду внаслідок умисних дій компанії, КУА зобов’язана виправити порушення протягом 30 днів з дати виявлення такого порушення та відшкодувати фонду збитки, що є наслідком відхилення від встановленої структури активів, а також збитки від угод, укладених з метою коригування структури активів Сумарний розмір винагороди КУА не може перевищувати 1 % середньої вартості чистих активів, розрахованої за рік. Оплата послуг депозитарію не може перевищувати 0,1% середньої вартості чистих активів, розрахованої за рік *
Гарантії у накопичувальних системах. Казахстан Держава гарантує учасникам накопичувальної пенсійної системи збереження пенсійних внесків у розмірі фактично сплачених обов’язкових внесків з урахуванням рівня інфляції на момент права на отримання пенсійних виплат (стаття 6 Закону Республіки Казахстан “Про пенсійне забезпечення в Республіці Казахстан” від 20.06.1997 р. №136-1) Кожна компанія з управління активами або накопичувальний пенсійний фонд, що самостійно здійснює інвестування пенсійних активів, зобов’язані забезпечити отримання інвестиційного доходу не нижче мінімального значення дохідності Якщо показник номінальної дохідності пенсійних активів, розрахований на кінець календарного року, є меншим за мінімальне значення дохідності, то фонд має покрити різницю між показником номінальної дохідності і мінімальним значенням дохідності за рахунок власного капіталу та пред’являє вимогу до компанії з управління активами, в управлінні якої знаходились пенсійні активи фонду, щодо відшкодування різниці між показником номінальної дохідності і мінімальним значенням дохідності (ст.31 Закону №136-1) *
Схожі презентації
Категорії