Фінансові показники пенсійної системи в Україні та запровадження другого накопичувального рівня: прогнозні розрахунки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Фінансові показники пенсійної системи в Україні та запровадження другого накопичувального рівня: прогнозні розрахунки НА ОСНОВІ АКТУАРНОЇ ПЕНСІЙНОЇ МОДЕЛІ, РОЗРОБЛЕНОЇ УКРАЇНСЬКИМ ЦЕНТРОМ СОЦІАЛЬНИХ РЕФОРМ Петрина Катерина Старший спеціаліст з питань соціального захисту Світового банку Засідання круглого столу, 6 березня 2008 р
Демографічний прогноз Демографічний прогноз та співвідношення кількості пенсіонерів до платників внесків ( в 2050 на 10 платників припадатиме 14 пенсіонерів) Демографічні перспективи зумовлюють величезний тиск на пенсійну систему та економіку загалом і вимагають прийняття запобіжних заходів уже сьогодні (з 2022 кількість пенсіонерів перевищуватиме кількість платників внесків)
Параметричні зміни, які запроваджено в 2008 (1) у 2008 р. здійснено одноразовий перерахунок пенсій, призначених до 2007 р., на базі середньої заробітної плати (доходу), з якої сплачено пенсійні внески у 2006 р. (928,81 грн.) (2) величина оцінки одного року страхового стажу (формула ст. 27) збільшується спочатку до 1,2%, а з жовтня 2008 р - до 1,35%;
Динаміка фінансових потоків у пенсійній системі України (без урахування внесків військовослужбовців та трансферту на вплату пенсій військовослужбовців)
Макропоказники, закладені в основу розрахунків на 2008 рік Бюджет ПФУ 2008 р. проаналізований за методом нарахувань, а не згідно діючої практики (касовий метод) 1 варіант: згідно Постанови КМ від 13.02.08 №52, зарплата 1822 грн. Річні надходження ПФУ на 6 млрд менші, ніж видатки 2 віріант з*: прогноз Світового банку Річні надходження ПФУ на 10 млрд менші ніж видатки
Сценарій Статус- кво Припущення: індексація пенсій та їх підвищення на 20% приросту номінальної зарплати згідно діючого законодавства та базовий макропрогноз Світового банку Бюджет ПФУ проаналізований за методом нарахувань, а не згідно діючої практики (касовий метод)
Висновок Хвилеподібний розвиток та зміна параметрів системи кожні два роки, які зумовлюють пікові підвищення пенсій Чинні правила індексації за 1-2 роки знижують видатки до їх попереднього рівня Купівельна спроможність пенсії не захищена від інфляції Складні та непрозорі правила індексації та підвищення – важко знайти аналог таких правил у світі У 2008 році відбувається переросподіл в структурі пенсійної виплати – збільшується частка заробленої пенсії і зменшується доплата до прожиткового мінімуму. Чинні правила індексаціїї пенсій за 2-4 роки зводять на нівець цей переросподіл
Пропозиція на 2009 рік та її фіскальні наслідки Замість піковидних підвищень і падінь розміру пенсії пропонуємо розглянути введення плавної індексації (підвищення), яка захищає купівельну спроможність всієї пенсійної виплати, а не лише її частини у межах прожиткового мінімуму, зберігає диференціацію та призупиняє різке зменшення коефіцієнту заміщення.
Наслідки запровадження 2 накопичувального рівня (з 2009 з віковим обмеженням у 40 років та зростаючим внеском на 1% з 2% до 7%, та вартістю року стажу-1.08%) Очікувана кількість платників внесків до 2 рівня: 2009 рік-8.5 млн, 2025-13 млн Обсяг сплачених внесків до 2 рівня: 2009-0.3%ВВП, 2010-0.6%ВВП, 2011-0.8%ВВП, 2012-1%ВВП, 2025-2.5%ВВП Пенсійні активи: 2010-1%ВВП, 2025-28%ВВП
Запровадження 2 рівня та поточний баланс пенсійної системи, у %ВВП За умови підвищення повного розміру пенсії на 100% зростання інфляції
Висновок Якщо оцінювати лише фіскальні наслідки, то 2 рівень можна запроваджувати вже в 2009 році навіть разом з підвищенням всього розміру пенсії на 100% зростання інфляції Якщо підвищення пенсій запровадити в 2009, а 2-ий рівень в 2010- дефіцит взагалі відсутній АЛЕ
Висновки Зміна параметрів в 2008 році, особливо збільшення вартості одного року страхового стажу до 1.35% спричинила фундаментальні зміни в системі, тому починати треба мінімум з 4% внесків на 2 рівень, або навіть більше Передумова запровадження 2 рівня - введення обов’язкової щоденної оцінки пенсійних активів та розрахунку одиниці пенсійних внесків за єдином правилом для приватних пенсійних фондів Перегляд моделі управління 2 рівнем – питання полягає в дозволі на індивідуальний вибір приватного фонду учасником 2 рівня одночасно з запровадженням 2 рівня чи через 10-15 років –рішення треба прийняти в 2008 р
Управління 2 рівнем та індивідуальний вибір приватного фонду – існуючі моделі Якщо дозволити індивідуальний вибір приватного фонду, то треба дати відповіді на додаткові питання Хто збірає внески? ПФУ чи приватний фонд Чи існуватиме державної схеми чи приватний фонд, до якого автоматично перераховуватимуться внески учасника, який не може чи не хоче зробити індивідуальний вибір – фонд(схема) на випадок невибору Анонімність вибору (Швеція, Хорватія) Додаткові вимоги до приватних фондів, які працюють з внесками учасників 2 рівня Обмеження на шляху до індивідуального вибору: рівень фінансової грамотності учасників, мінімізація адмін видатків Хто обмежує і як інвестиційний портфель? Більшість країн з 2 рівнем дозволяють фндивідуальний вибір учасником приватного фонду, але деражва жорстко регулює вибір інвестиційного портфелю. Лише ті країни, які мають добре розвинений фінансовий сектор, дозволяють індивідуальний вибір інвестиційного портфелю
Параметричні зміни – запорука стабільності системи та можливість підвищити внесок до 2 рівня Підвищення пенсійного віку, спочатку для жінок, при цьому поступово – заощадження зростають поступово до рівня 1% ВВП на рік через 10 років Відміна для нових пенсіонерів надбавки за понаднормовий стаж (якщо врахувати підвищення розміру пенсії за понаднормовий страховий стаж, то вартість 1 року трудового стажу ~ 1.5%). Заощадження зростають поступово і через 10 років сягатимуть 1%ВВП на рік Ділема щодо працюючих пенсіонерів: хто вони? Працюючі чи отримувачі страхової виплати? Заощадження виникають одразу на рівні 0.5% ВВП на рік, якщо рівень пенсії обмежити мінімальним розміром Спеціальні пенсійні режими – перегляд, відміна, заміна? – можливі заощадження одразу на рівні 1.5% ВВП на рік
Схожі презентації
Категорії