ЕЛАСТИЧНІСТЬ ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ В ЕКОНОМІЦІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Еластичність попиту за ціною процентна зміна обсягу попиту, спричинена однопроцентною зміною ціни даного товару Еd = ΔQ% ΔP%
Лінійна еластичність Показник лінійної еластичності визначає процентну зміну обсягу попиту у точці. Він обчислюється для випадку лінійної кривої попиту, заданої рівнянням , або у випадку незначної зміни ціни для нелінійної кривої попиту:
Еластичність лінійної функції попиту Кожна лінійна крива попиту має два відрізки: верхній, в межах якого попит є еластичним, і нижній, в межах якого попит стає нееластичним, вони розмежовуються точкою одиничної еластичності
Еластичний попит Попит еластичний, коли дана відсоткова зміна ціни призводить до відносно більшої відсоткової зміни кількості (за абсолютними величинами)
Нееластичний попит Попит нееластичний, коли тобто однопроцентна зміна ціни спричиняє менш ніж однопроцентну зміну обсягу попиту
Одинична цінова еластичність Попит з одиничною еластичністю має місце, коли тобто однопроцентна зміна ціни веде до однопроцентної зміни обсягу попиту
Чим… Тим попит… Більше замінників (субститутів) Більш еластичний Вища питома вага товару в бюджеті споживача Більш еластичний Більші запаси (ступінь насичення ринку товарами) Більш еластичний Більший строк використання товару Більш еластичний Більше часу на пошуки іншого товару Більш еластичний Якість товару: Предмет розкоші Предмет першої необхідності Більш еластичний Менш еластичний Більша кількість сфер застосування Більш еластичний
Перехресна еластичність попиту це процентна зміна обсягу попиту на один товар при зміні на 1% ціни іншого товару: або:
Перехресна еластичність (Еху) Значення показників еластичності Характеристика товару Додатна (Еху>0) Нульова (Еху=0) Від’ємна (Еху
Еластичність попиту за доходом це процентна зміна обсягу попиту, викликана однопроцентною зміною доходу: або
Цінова еластичність пропонування це процентна зміна обсягу пропонування, обумовлена однопроцентною зміною ціни товару:
Визначення еластичності пропозиції Для визначення еластичності пропозиції потрібно продовжити криву пропозиції до перетину з віссю У. Якщо крива пропозиції перетинає від׳ємну частину горизонтальної осі, то Якщо проходить через початок координат, то Якщо перетинає від׳ємну частину вертикальної осі, то
Миттєвий ринковий період Цей період означає, що товар вже вироблено. У результаті підвищення попиту, ціна на товар зросла, але в миттєвому періоді виробник вже не може вплинути на пропозицію товару Еs =0 Пропозиція є абсолютно нееластичною Вплив фактору часу на еластичність пропозиції
Короткостроковий ринковий період В короткостроковому періоді можливе деяке збільшення випуску продукції за рахунок збільшення змінних факторів. Пропозиція на продукцію стає еластичнішою, як результат інтенсифікації виробництва. 0< Еs
Довгостроковий ринковий період У довгостроковому періоді виробник має більше часу й може залучити, крім змінних, ще й постійні фактори виробництва. У результаті застосування екстенсивних методів виробництва, виробникові вдається збільшити кількість продукції, що виробляється, отже пропозиція стає ще в більшій мірі еластичнішою. Еs>1.
Інші чинники еластичності пропозиції Ціни на інші товари У випадку підвищення цін на ресурси, пропозиція основного товару зменшиться. Еластичність пропозиції товару буде залежати від того, як його виробництво реагує на підвищення цін на ресурси. Мова йде про перехресну еластичність пропозиції. Рівень досягнутого використання ресурсів. У випадку відсутності резервів можливості реагування пропозиції на зміну цін обмежені, тобто еластичність пропозиції товару буде меншою. Ступінь монополізованості галузі і можливості переливу капіталу з інших галузей робить пропозицію товару менш еластичною. Технологічні особливості виробництва певного товару. Складніші технології роблять пропозицію товару менш еластичною. Наприклад побудова літаків та хлібопекарня. Безперечно, що пропозиція хліба буде більш еластичною.
Цінові стратегії продавців зміни видатків покупця (виторгу продавця) зображені прямокутниками (+,–). На верхньому відрізку кривої попиту, де попит на товар еластичний, зростання виторгу за рахунок збільшення обсягу продажу (+) перевищує його втрати від зниження ціни з до У нижній частині кривої, де попит нееластичний, втрати виторгу від зниження ціни (–) перевищують приріст (+), отже, знижувати ціну нема сенсу
Взаємозв’язок цінової еластичності попиту та виручки від реалізації Якщо попит на товар нееластичний, а ціна на нього зростає то при цьому виручка від реалізації (TR) зросте і навпаки. P ; TR P ; TR Якщо попит на товар еластичний, а ціна на нього зростає то при цьому виручка від реалізації (TR) зменшиться і навпаки. P ; TR P ; TR
Еластичність попиту і динаміка виторгу У випадку одиничної еластичності видатки покупців і виторг продавців не змінюються зі зміною ціни. У точці одиничної еластичності ( ) виторг досягає максимальної величини, що ілюструє крива TR
Розподіл податкового тягаря між покупцями і продавцями Якщо попит на товар відносно нееластичний порівняно з пропонуванням (рис. а), більшу частину податкового тягаря будуть нести покупці (площа А), меншу - продавці. І навпаки, якщо попит на товар еластичніший за його пропонування (рис. б), з встановленням податку більшу частину податкового тягаря будуть нести продавці (площа В), а меншу частину – покупці.
Еластичний чи нееластичний? Визначте еластичним чи нееластичним є попит за ціною на нижченаведені товари, відповідь поясніть 1. Сіль 2. Нові автомобілі 3.Відбивні зі свинини 4. Відпустка в Європі 5. Інсулін 6. Інсулін в одній із чотирьох аптек великого торгового центру 7. Бензин, що купляється через день після підвищення його ціни на 20% 8. Бензин, що купується через рік після підвищення його ціни на 20 %
Визначення коефіцієнту цінової еластичності Завдання. Розрахувати коефіцієнт цінової еластичності попиту за наступними даними: 1. Нехай ціна товару зросла з 5гр.од. до 6гр.од., а величина попиту при цьому зменшилась з 15 од. до 10 од. 2. Нехай ціна товару зменшилась з 10 гр.од. до 9 гр.од., а величина попиту при цьому зросла із 100 од. до 110 од.
Схожі презентації
Категорії