Райнер Марія Рільке. “Пісня про Правду”. Україна та її історія очима австрійця Рільке
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Епіграфи уроку А пісня — це душа. З усіх потреб потреба. Лиш пісня в серці ширить межі неба. На крилах сонце сяйво їй лиша. Чим глибша пісня, тим ясніш душа. І. Драч Народна пісня — духовне обличчя нації. А. Міцкевич Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава. О. Довженко
Слово про письменника Райнер Марія Рільке (1875-1926) – австрійський письменник, народився у Празі. Літературні здібності юнака виявилися досить рано. Перша поетична збірка письменника “Життя і пісні” з’явилася, коли йому було 19 років. Рільке любив подорожувати. Великий вплив на нього справила подорож до Росії та України, яка відбулася 1899 року. Поета захопила краса древнього Києва. Він побував також у Полтаві, Харкові, Кременчуку, відвідав могилу Т. Г. Шевченка у Каневі. Рільке відкрив для себе дивовижний світ української природи, культури і літератури. Враження від України надихнули митця на появу українських мотивів у творчості. Відомо, що Рільке робив спроби писати російською мовою. Твори письменника українською перекладали Дмитро Павличко, Василь Стус, Павло Тичина, Микола Бажан.
Вплив подорожей Україною на творчість Рільке Поета вразив Київ. Він милувався золотими банями Софійського собору та Києво-Печерської лаври. Спускався у печери і довго ходив там із свічкою. Гуляв берегом сивого Дніпра. У Києві Рільке відкрив для себе дивовижний світ давньоукраїнської літератури. Він прочитав “Повість минулих літ” Нестора Літописця, “Слово о полку Ігоревім”, “Києво-Печерський патерик”.
Вплив подорожей Україною на творчість Рільке Полюбив письменник й українське малярство. Його вразили ікони київських монастирів, роботи відомих художників Д. Левицького, В. Боровиковського, І. Рєпіна, М. Ярошенка. Близькі згадували, що Рільке з великою любов’ю зберігав шовкову хустку та срібний візантійський хрест, які він привіз з України.
Вплив подорожей Україною на творчість Рільке Здивували Рільке широкі українські степи, про які він писав у одному із листів: “ Тут знову осягаєш простори й масштаби. Дивуєшся: земля – велика, вода – тут щось велике, але перш за все великим є небо. Те, що я бачив досі, було лише образами землі, річки та світу. Тут все це є само по собі. У мене відчуття, ніби я споглядав саме творіння: як мало слів для всебуття, для речей, що існують у масштабі Бога-Отця…”
Українські мотиви у творах Рільке Зацікавився поет також і українським фольклором. Свідчення про це відбилися у його записниках та таких оповіданнях, як “Пісня про Правду”, “Як старий Тимофій співав помираючи”. Українські мотиви звучать і в інших творах письменника. Так вони лунають у “Книзі образів”, у віршах “Буря”, де з’являється образ Мазепи, і “Карл ХІІ мчить по Україні”, в якому автор висловлює думки щодо майбутнього України, у “Сонетах до Орфея”, де оспівуються полтавські степи.
Робота з репродукціями картин А. Куїнджі Запитання і завдання для учнів Розгляньте репродукції картин відомого художника А. Куїнджі. За допомогою яких засобів митець передає мальовничість української природи? Як художник розташував світло і темряву? Що біліє в центрі картини, яке враження це створює? Чим захоплюють картини А. Куїнджі?
Словникова робота Повторення поняття про оповідання Оповідання – це невеликий за розміром художній розповідний прозовий твір про одну чи кілька подій у житті людини. Головні ознаки оповідання: прозовий твір; невеликий за розміром; описано події за малий проміжок часу; зображення одного або кількох епізодів із життя героя; невелика кількість персонажів.
Бесіда на первинне сприйняття твору Яке ваше враження від прочитаного? Назвіть головних героїв твору. (Швець Петро, його дружина Якилина, їхній син Олексій, кобзар Остап.) Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені оповідача.) Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. У чому полягає особливість твору Рільке? (Це оповідання в оповіданні.) Зверніть увагу на написання слова Правда з великої літери. Чому автор обрав таку форму?
Коментар учителя Оповідання “Пісня про Правду” було написане під впливом подорожі на Україну. Тому в творі присутні елементи національного колориту. Словникова робота Національний колорит – відображення особливостей історичного життя, побуту, природи, звичаїв, культури, рис національного характеру, мови певного народу. Дослідницька робота з текстом Який період історії українського народу описується в оповіданні? (У оповіданні описується період визвольної боротьби українського народу проти польських панів.) Виявіть ознаки національного колориту у творі.
Коментар учителя Рільке описує період боротьби українського народу проти польської шляхти. Автор згадує про Запорозьку Січ, гетьманів, козаків, захоплюється їхньою відвагою та вірністю. Називає імена відомих історичних діячів та літературних персонажів: Остряницю, Наливайка, Бульбу, Кукубенка, Кирдягу. Митець захоплюється широкими українськими степами. Рільке вражає українська народна пісня та її чудові виконавці – кобзарі. Милують око письменника старі ікони, що “висять, немов верстові камені, боги, і відблиск лампадки пробивається крізь їхній оклад, немовби заблукане дитя крізь зоряну ніч.”
Робота з текстом Читання із коментуванням вступу оповідання Як починається оповідання? Що має на увазі автор, говорячи про Бога? Яких співців згадує оповідач? Кого названо: “Ці незвичайні люди”? Як ви вважаєте, чому розмова про Бога поступово перейшла до оповіді про руських співців? Як можна передати думки, роздуми, почуття? Як ви вважаєте, яку частину оповідання, якщо розглядати його композиційну побудову, ми з вами прочитали?
Текстологічний аналіз твору Запитання та завдання для учнів Хто такий Евальд, у чому перевага його долі над іншими? Що ви можете сказати про Евальда? Як про цього героя говорить сам оповідач? Як ви розумієте його слова? Як ви думаєте, чому оповідач часто говорить з Евальдом про Бога? Подумайте, з якою метою розповідається історія про дівчину, яка втопилася? Згадайте, яка історія зацікавила Евальда? Яка, на вашу думку, роль такого вступу?
Виразне читання тексту Завдання для учнів Прочитайте опис України, який подається на початку оповіді про співців.
Запитання за прочитаним Якою зображена Україна? Яке значення має згадка про могили? Подумайте, чому автор говорить про ікони? Якими зображені люди? Яке життя було у народу і який настрій опанував ним? З чим порівнює автор цю атмосферу безнадії? Як ви гадаєте, чому велика увага приділяється зображенню неба? Хто виходить вдивлятися у небо? Що тривожило старих дідів? До чого зверталися люди у скрутні часи? Як можна назвати все це: звертання до могил предків, до ікон, до неба – одним словом?
Підсумки уроку Запитання та завдання для учнів Яким бачить Рільке минуле України? Наведіть конкретні приклади на підтвердження вашої думки. Подумайте, які факти особистого життя вплинули на творчість Рільке? Що таке “національний колорит”? Яка його роль у художньому творі? Як ви гадаєте, чи можна, виходячи зі змісту твору судити про ставлення Рільке до України?
Домашнє завдання Підготувати короткий переказ змісту прочитаного. Дібрати цитати для характеристики героїв твору.
Схожі презентації
Категорії