Перехід З початкової школи в основну: проблеми наступності педагогічна рада-тренінг
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Підготував вчитель початкових класів, заступник директора з навчально-виховної роботи Новоолександрівської ЗОШ І-ІІІ ст. Паніна Марія Іванівна 2013 р.
Що ви розумієте під поняттям «наступність»? Наступність - ________________________________________________________ ________________________________________________________ Наступність - ________________________________________________________ ________________________________________________________ Наступність - ________________________________________________________________________________________________________________ Наступність_____________________________________________________________________________________________________
це «зв’язок між етапами процесу розвитку в природі, суспільстві, пізнанні, при якому на кожному наступному етапі зберігаються, відтворюються на новій основі елементи і характеристики попередніх етапів»; полягає у встановленні необхідного зв’язку і правильного співвідношення між частинами навчального предмета на різних ступенях його вивчення; характеризує вимоги, які пред’являються до знань і умінь учнів на кожному етапі навчання, форм, методів і прийомів, пояснення нового навчального матеріалу і до всієї наступної роботи з його засвоєння
послідовність і системність у розміщенні навчального матеріалу, зв’язок і узгодженість ступенів і етапів навчально-виховного процесу. Здійснюється при переході від одного уроку до наступного, від одного року навчання до наступного (С. Гончаренко); «послідовність і системність у розташуванні навчального матеріалу, зв’язок і узгодженість ступенів і етапів навчально-виховної роботи... характеризується усвідомленням пройденого на новому, більш високому рівні, підкресленням набутих знань новими, розкриттям нових зв’язків, завдячуючи чому якість знань, умінь і навичок підвищується»
наступність полягає у збереженні зв’язку між побудовою навчальних предметів у початковій ланці освіти та тими життєвими знаннями, які набуті дитиною під час перебування у дошкільному закладі
принцип наступності повинен охоплювати всі сфери навчання та виховання дітей, реалізовуючись через відповідні умови
«принцип наступності - це категорія дидактики, що відображає закономірності зміни структури змісту навчального матеріалу та поєднання методів навчання, спрямованих на подолання суперечностей лінійно-дискретного характеру процесу навчання і відображає способи реалізації цих закономірностей у відповідності з цілями навчання, розвитку інтелектуальних здібностей молоді та її виховання»
опора на опрацьований матеріал; розвиток наявних компетентностей; установлення різноманітних зв’язків; повторення навчального матеріалу на більш високому рівні; розкриття основних ідей курсу; пропедевтика; перспективність у вивченні навчального матеріалу при переході від одного ступеня навчання до подальшого
перехід учнів з початкового в середню ланку школи - одна з педагогічно найбільш складних проблем, а період адаптації в 5-му класі - один з найважчих періодів шкільного навчання. В останні роки в педагогічній і психологічній літературі багато говориться про складності цього періоду навчання, що він став сприйматися мало не як об'єктивна криза розвитку дітей 9-10 років, що породжує серйозні педагогічні проблеми
при переході на середню ступінь навчання у зв’язку з ускладненням навчального матеріалу інтерес учнів до вивчення іноземної мови знижується. Сьогодні в Україні лише 28% п’ятикласників зберігають таку ж високу успішність навчання, як по закінченню початкової школи
збільшення інтенсивності розумової діяльності; довільність концентрації уваги; необхідність володінням здатності мислити абстрактно, узагальнювати, аналізувати; відбуваються зміни у пізнавальній сфері; уповільнюється темп їхньої діяльності; виконання певних видів робіт потребує більше часу тощо
Визначте причини виникнення проблем під час переходу учнів від початкової до середньої ланки навчання: _______________________________________________________ _______________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________
різні підходи до підготовки вчителів початкової, середньої та старшої школи; низький рівень знань учителів про психологічні та фізіологічні особливості кожного вікового періоду; неузгодженість у змісті навчальних курсів початкової і середньої школи; недостатня наступність у шкільних підручниках; невідповідність оцінок випускників початкової школи реальним результатам навчання; непідготовленість до сприйняття ускладненого змісту навчальних курсів у 5-му класі; нездатність учнів справитися із збільшеним обсягом домашнього завдання тощо
стан дітей в цей період характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю; зниження інтересу до навчання; зниження самооцінки; високий рівень ситуативної тривожності
збільшення числа дітей, що зазнають значні труднощі при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу
забезпечення якості освіти як умови сталого розвитку шкільного співтовариства; посилити увагу до проблем адаптації школярів
зміною соціальної обстановки; зміною ролі учня; збільшенням навчального навантаження; зміною режиму дня; різницею систем і форм навчання; нестиковкою програм початкової й основної школи; відмінністю вимог з боку вчителів-предметників; зміною стилю спілкування вчителів з дітьми
дуже розгублені; не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами; вперше стикаються з пред'явленням нових вимог з боку багатьох людей; зустрічаються з потоком інформації з незрозумілими для нього словами, термінами
продовжувати вивчати психологічні можливості дітей молодшого підліткового віку; розробити систему психологічного супроводу учнів у період адаптації; продовжувати роботу з підвищення мотивації педагогів до оволодіння і пошуку засобів профілактики шкільної дезадаптації; скоординувати вимоги, методи і прийоми навчання учнів у 4-х і 5-х класах; розробити систему контролю успішності процесу адаптації учнів; знизити падіння успішності при переході в основну школу.
вивчення матеріалів роботи з дітьми у початковій школі; вивчення особових справ учнів; узгодження норм оцінок і вимог до учнів; складання психолого-педагогічної характеристики класу; складання програми супроводу учнів у адаптаційний період; виявлення потреб педагогів потрібна допомога фахівців ППС
визначення індивідуальних цілей вчителів-предметників, які викладають у 5 класі у вирішенні проблеми наступності; (співбесіди з учителями) відвідування уроків у 5 класі з метою визначення рівня адаптації учнів; організувати тиждень відкритих дверей. Лекція для батьків "Проблеми психологічної адаптації дітей при переході з початкової школи в середню ланку"
здійснити вхідний адміністративний контроль з метою перевірки якості засвоєння навчального матеріалу попереднього класу; провести діагностику адаптаційних процесів в учнів 5 класу; підготовка до педради: відвідування уроків, анкетування учнів і батьків, бесіди з вчителями, фахівцями ППС; мала педрада "Особливості адаптації п'ятикласників" з вчителями початкової школи та вчителями-предметниками, які працюють в 5 класі, фахівцями ППС з метою підведення підсумків I чверті;
провести засідання-круглий стіл шкільних методичних обєднань на тему "Психолого-фізіологічні аспекти адаптації учнів при переході з початкової школи в середню ланку« з метою аналізу результатів діагностики адаптаційних процесів; організувати взаємовідвідування уроків у 4 класі з метою ознайомлення зі стилем, темпом, формами роботи вчителів майбутніх випускників початкової школи;
здійснити знайомство учнів початкових класів з навчальним процесом у середній ланці; провести діагностику готовності учнів початкових класів до переходу в середню ланку; організувати знайомство класних керівників, вчителів-предметників середньої школи з учнями випускних класів початкової школи (відвідування уроків у 4-х класах вчителями середньої школи, участь викладачів середньої школи і майбутніх класних керівників у роботі батьківських зборів 4-х класів і т.д.)
Запропонуйте заходи подолання проблем, що виникають під час переходу учнів від початкової в основну школу: ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________
провести семінар для класних керівників 5 класів «Психологічні можливості дітей молодшого підліткового віку»; провести семінар для класоводів 4 та 5 класів «Індивідуальні особливості учнів «групи ризику» та випускних класів початкової школи»; провести засідання «Готовність учнів випускних початкових класів до переходу в середню ланку»; підготовка та проведення випускного свята у 4-х класах.
провести підсумкові контрольні роботи в 4-тому класі з української, російської та англійської мов, математики та літературні читання з метою спільного аналізу робіт; складання пакету документів на учнів 4 класу; спільне засідання МО вчителів початкової школи та основної школи за підсумками контрольних робіт;
послідовності, систематичності розташування матеріалу; в опорі на вивчене і на досягнутий учнями рівень розвитку; в перспективності вивчення матеріалу; в узгодженості ступенів і етапів навчально-виховної роботи; в спільній роботі вчителя 4 класу та вчителів-предметників майбутніх пятикласників
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – К.: Либідь,1997. – 376 с. Гусєва, В. Проблеми наступності й безперервності освіти в початковій та середній школі: нотатки з досвіду [Текст] / В. Гусєва // Іноземні мови в сучасній школі : науково-методичний журнал. – 2012. – № 1. – С. 39–42. Державний стандарт початкової загальної освіти – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/ Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1060–12/ Колесникова В.Ф. Психологія наступності: [словник – довідник] / В.Ф.Колесникова. – К.: Наук. світ, 2000. – 82 с. Кустов, Ю.А. Управління якістю освіти на основі принципу наступності: навчальний посібник / Ю.О. Кустов, В.А. Гусєв. – Тольятті: вид–во Тольяттінського держ. ун–ту, 2002. – 203 с. Кушнаренко А. Наступність у вітчизняній і зарубіжній педагогіці/ А. Кушнаренко, Н. Губанова, Я. Смірнова – Директор школи Україна –2008 – N 6 – С. 62–65. матеріали сайту «Розумники і розумниці» Олени Миколаївни Тенети матеріали сайту «internat12.org.ua”
Проблеми наступності при вивченні української мови у 4 та 5 класах Проблеми наступності при вивченні іноземної (англійської) мови у 4 та 5 класах Проблеми наступності при вивченні математики у 4 та 5 класах Проблеми наступності при вивченні природознавства у 4 та 5 класах
Схожі презентації
Категорії