Розділ "Фонетика".Звуки мови.Голосні та приголосні. Приголосні тверді й м‘які, дзвінкі й глухі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Решетник Любов Миколаївна, вчитель української мови і літератури Канівської гімназії імені Івана Франка Канівської міської ради Черкаської області
Онищенко Катерина Миколаївна, вчитель української мови і літератури дошкільного навчального закладу “Загальноосвітня школаІ-ІІІступеня с.Богодухівка Чорнобаївської районної ради Черкаської області” Пипа Надія Василівна, вчитель української мови і літератури дошкільного навчального закладу “Загальноосвітня школаІ-ІІІступеня с.Капустине Шполянської районної ради Черкаської області”
Імена та прізвиська Досліджуючи творення голосних та приголосних, одних назвали роторозкривачами, а інших- ротозакривачами.Яке прізвисько дали голосним?А приголосним? Чому? На якій підставі одні носять ім’я голосні, а інші приголосні?
Гра ”Імена” Назвіть 10 імен, які починаються звуком [і]. Розкажіть про походження одного з них. (Ірина, Інна, Ігор, Іван..)
Значення імені Ірина З давньогрецького “мир”, “спокій”. Комунікабельна, любить читати, подорожувати, самостійна, цінує незалежність.
Ознака чужинців Звуком [е] починаються переважно запозичені слова, наче позначаючи їх як чужинців. Перевірте цю думку, дібравши 7-8 відомих вам слів з початковим [е]. (Екскурсія, епос, Елеонора…)
Утворіть нові слова, змінивши твердий приголосний на м’який: Борис, лак, раба, галка, перелаз, рад, суди, турки, кін, завод, зелен.
Здогадайся Букви, як воїни, стали всі вряд, Наче солдати, ідуть на парад. Кожна на місці своєму стоїть, А називаються всі …
Алфавіт(азбука,абетка)- сукупність букв(літер), прийнятих у писемності якої-небудь мови та розміщених у певному установленому порядку
Аа Бб Вв Гг Ґґ Дд Ее Єє Жж Зз и Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ ь Юю Яя
Запишіть слова за алфавітом Край, будинок, калина, зірка, груша, ґанок, ґудзик, дзиґа, бджоляр, рученька, дзюрчить, яблучко,їхати, дощик, хрущ.
Хвилинка-веселинка Відгадай Ми, звичайно, не хитруєм: Нас і бачать, нас і чують- Це зовсім не дивина. Як же наші імена? (Звуки і букви) У вимові завжди чисті Звуки ми ще й голосисті. Небагато нас, а все ж Без нас слова не складеш. (Голосні звуки)
СКОРОМОВКИ Клава котика катала На калиновім візку. Колотилось, калатало Криве колесо в піску. Колотилось, калатало, Поки стало на пісок. -До - ка - та- лися!!!- Казали Котик, Клава і візок (А.Німенко)
СКОРОМОВКИ В садочку у Пилипа Зросла висока липа. Не лінь було Пилипу Щодня полити липу. “Спасибі”,- до Пилипа Лопоче листям липа.
Задача 1.Скільки м’яких в українській мові? 2.Скільки пар співвідносних м‛яких і твердих приголосних? (х) 3.Скільки м’яких приголосних не має парних не має твердих? (у) 4. Скільки твердих приголосних не має парних м’яких? (z) 2X + Y + Z = 32
Встанови ознаки голосних і приголосних 3.Творяться шумом і голосом або тільки шумом. 1.Нескладотворчі. 1.Складотворчі. 2.При вимові видихуваний струмінь повітря натрапляє на перепони. 3.При вимові струмінь видихуваного повітря проходить вільно. 2.Творяться голосом.
Cписок використаної літератури 1.Рідна мова: Підручн. для 5 кл. загальноосвіт.навч.закл.-К.: Освіта України, 2005.-288с. 2.Г.Передрій, Т.Карпенко. У світі звуків і слів.-К.: Богдана, 1998-399с. 3.Пономаренко В. М. Уроки української мови в 5 класі: Посібник.-К.: Веселка, 1999.-366с. 4. //Дивослово 2009, №12,с. 8-9.
Схожі презентації
Категорії