X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Прикметник

Завантажити презентацію

Прикметник

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Слайд 2

О слово рідне ! Шум дерев! Музика зір блакитнооких, Шовковий спів степів широких, Дніпра між ними левій рев… Олександр Олесь

Слайд 3

У кожного свої прикмети є, І їх Прикметник нам назве, Бо тільки він сказати може всім, Високий чи низький цей дім, Що птах літає в синіх ясних небесах, І падолист гуляє тихий по лісах. Цей пан Прикметник всі прикмети знає. От запитай його яке? яка? який? На всі питання відповіді має, Про всі ознаки всім розповідає.

Слайд 4

що назва прикметник вперше з’явилася в підручнику Я. Головацького «Граматика руского язика» (Львів, 1849 рік). Отже, їй 162 роки.

Слайд 5

Це повнозначна (самостійна) змінна частина мови, що виражає ознаку або властивість предмета і відповідає на питання який? (яка? яке? які?), чий? (чия? чиє? чиї?) материнська ласка , батькова порада .

Слайд 6

КОЛІР ВАГУ ФОРМУ СМАК РОЗМІР МАТЕРІАЛ ПРИНА- ЛЕЖНІСТЬ

Слайд 7

Доберіть і запишіть якомога більше прикметників до слова

Слайд 8

Зроблений з дерева стіл; рослина, що росте у полі, ложка зі срібла; стіл для письма; місце для роботи; ягода, що росте в лісі; лопата, зроблена із заліза; мішок для спання; план на тиждень; сад біля школи.

Слайд 9

Запишіть текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет Мова об’єднує в собі …………мудрість. Прилучення дитини до краси ……………. мови розпочинається з ………. ..…………... казок і ………………….. ……………… пісні. ……………. ………………. слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці ………….. почуттів ……………….. скарб – повага до своєї мови. Найкращий, Тарасове, рідної, народну, людських, колискової, могутнє, бабусиних, материнської, милих.

Слайд 10

Прикметник має ознаки роду, числа, відмінка, які узгоджують-ся з родом, числом і відмінком іменника: глибокий яр, глибокою рікою, глибокому озеру, глибоких морів. Початкова форма прикметника- чоловічий рід називного відмінка однини.

Слайд 11

Синтаксична роль прикметників Основна синтаксична роль прикметника у реченні – узгоджене означення : І марили айстри в розкішнім півсні Про трави шовкові, про сонячні дні,- І в мріях ввижалась їм казка ясна, Де квіти не в’януть, де вічна весна. Олександр Олесь Прикметник може також виконувати роль іменної частини складеного присудка : Моя країна – зоряна, біблійна й пишна, Квітчаста батьківщино пісні й соловейка! Б.- І. Антонич

Слайд 12

За своєю здатністю виражати ознаки предмета безпосередньо або через відношення його до іншого предмета чи особи прикметники поділяються на три розряди (семантико - граматичні групи): якісні присвійні відносні

Слайд 13

Розряди прикметників за значенням Які ознаки називає прикметник? Ознаки якісні — безпосередні, прямі, що виявляються в пред- меті різною мірою Ознаки абсолютні, незмінні, що властиві предмету через його відношення або належність до: Якісні ( який?) Відносні ( який ?) Присвійні ( чий?) світлий, низький, темний, широкий, ніжний, приязний, яскравий, превеликий, довжелезний, дрібнесенький а) матеріалу: залізний (лом), б) простору: польова (дорога), в) часу: ранкова (гімнастика), г) виміру: кілограмова (вага), потрійний ( вузол), д) дії: літальний ( апарат) істот: батькова (пасіка), сестрина ( хустка), ведмежа ( лапа)

Слайд 14

Сонце на небі і зоряна ніч солов’їна, Мамина пісня і мамина тиха сльозина, Батькове слово і врода небесна калини, Слово молитви і лагідний усміх дитини - Розподіліть прикметники з тексту в три колонки відповідно до груп, на які вони поділяються.

Слайд 15

Відносно – якісні Присвійно – відносні присвійно - якісні

Слайд 16

Проміжні розряди прикметників Відносно-якісні результат перене- сення ознаки з од- ного предмета на ін- ший, унаслідок чого вона набуває зна- чення якості: вишнева хустка (пор.: вишневий сік), срібна голова (пор.: срібний посуд), кам'яне обличчя (пор.: кам'яна підлога) Присвійно-якісні результат перенесення ознаки за належністю з істоти на предмет, унаслідок чого вона набуває значення властивості, якості: звірячий погляд, осляча впертість, собачий холод, дідівські методи Присвійно-відносні результат поєднання присвійного і відносного значень: називають ознаку і за належністю істоті, і за відношенням до неї: учнівський зошит, козацька шабля, коров'яче молоко

Слайд 17

Зауважте ! батьківська хата учнівська ручка шевченківська муза Прикметники із суфіксом – ськ - належать до відносних :

Слайд 18

Найвищий ступінь указує на те, що в одному з порівнюваних предметів ознака виражена найбільшою або найменшою мірою Вищий ступінь показує, що в одному предметі ознака виявляється більшою мірою, ніж в іншому

Слайд 19

Доберіть антоніми до прикметників і утворіть ступені порівняння Широкий, дешевий, низький,дорогий, вузький, високий.

Слайд 20

Якісні прикметники бувають повні і короткі. Короткі прикметники не змінюються ні за родами, ні за числами, ні за відмінками. Вони вживаються лише у формі Н. відмінка однини ч. р. Повні прикметники в ж. і с. роді Н. і З. відмінків однини та множини функціонують у двох різновидах: стягненому і нестягненому.

Слайд 21

Знайдіть у віршованих рядках повні та короткі форми прикметників. Зеленеє жито, зелене, Хорошії гості у мене. Зеленеє жито за селом, Хорошії гості за столом. Що в світі є іще миліш, До серця близьке, близьке! То мова рідної землі, То пісня материнська.

Слайд 22

Був ____ день. І _____ був сусід. І ____ стіл. І ______були двері. І раптом нявкнув __________ кіт. Залив чорнилом вирок на папері. Грає _____море, Грає серце __________, А думка говорить: “Куди ти йдеш, не спитавшись? На кого покинув Батька, неньку __________, ______ дівчину?” Виводить мама _______ писачком По _______ яйці ________ взори. Жив у Києві в неволі _______ син, ______ хлопчина, __________ б то хана ______________ дитина. Був ____ день. І _____ був сусід. І ____ стіл. І ______були двері. І раптом нявкнув __________ кіт. Залив чорнилом вирок на папері. Відтворіть пропущені прикметники, визначте в них рід, число,відмінок. Пригадайте, з яких творів узято ці рядки? Був ____ день. І _____ був сусід. І ____ стіл. І ______були двері. І раптом нявкнув __________ кіт. Залив чорнилом вирок на папері. Був ____ день. І _____ був сусід. І ____ стіл. І ______були двері. І раптом нявкнув __________ кіт. Залив чорнилом вирок на папері.

Слайд 23

Був сірий день. І сірий був сусід. І сірий стіл. І сірі були двері. І раптом нявкнув кольоровий кіт. Залив чорнилом вирок на папері. Грає синє море, Грає серце козацькеє, А думка говорить: “Куди ти йдеш, не спитавшись? На кого покинув Батька, неньку старенькую, молоду дівчину?” Виводить мама дивним писачком По білому яйці воскові взори. Жив у Києві в неволі Ханський син, малий хлопчина, Половецького б то хана Найулюблена дитина.

Слайд 24

Особливості відмінювання прикметників Прикметники змінюються за родами, числами й відмінками. Відмінкові закінчення залежать від групи прикметника — твердої чи м'якої. До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний: смачний, близький. До м'якої групи належать прикметники з основою на м'який приголосний: крайній, безкраїй. Прикметники на -лиций (білолиций, круглолиций, смагляволиций) не належать ані до твердої, ані до м'якої групи, вони відмінюються за окремим зразком.

Слайд 25

Тверда група М’яка група Прикметники на - лиций Чол., сер.р. Жін.р. Множ. Чол., сер.р. Жін.р. Множ. Чол., сер.р. Жін.р. Множ. Н. - ий,- е - а - і - ій,- є - я -і( - ї) лиций, -лице -лиця - лиці Р. - ого - ої - их -(ь) ого - (ь) ої -іх (- їх) - лицього -лицьої - лицих Д. - ому - ій - им - (ь) ому -ій, (-їй) ім, (-їм) - лицьому -лицій -лицим З. Н.або Р. - у Н. або Р. Н.або Р. - ю Н.або Р. Н.або Р. - лицю Н.або Р. О. -им -ою -ими ім, (-їм) -(ь) ою -іми, -їми -лицим -лицьою -лицими М. ому, - ім -ій -их - (ь) ому, -ім, їм -ій, (-їй) -іх (- їх) - лицьому -лицій - лицих

Слайд 26

Хліб! Св’ятий і причистий! Як сонечко чистий! Вічно в народі шанований! Ніколи дарма не марнований! Св’ятий і щодений! Хай славиться хліб! Виправте помилки, поставте прикметники у Р.,О., М. відмінках.

Слайд 27

Відтворіть прислів’я і приказки.

Слайд 28

Склади схему – опору ! Прикметник Якісні Відносні Ознака (який?) ступені порівняння, сполуч. з прислівником дуже Форма А) повна (змін.) стягнена нестягнена ( добра ) ( добрая ) Б) коротка ( не змін.) (зелен клен) а)матеріал , б) простір, в) час, г) вимір, д) дія Присвійні приналежність (чий ? ) сестрин, материн

Слайд 29

Випишіть прикметники, зробіть морфологічний розбір всіх них. Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Звенигодщина – співучий куток України, де народився Тарас Шевченко.

Слайд 30

Якщо правильно розставити літери за номерами, то зможете прочитати відоме прислів’я Шабля ранить тіло, а слово – душу 1-с 2-я 3-а 4-р 5-б 6-у 7-т 8-н 9-ь 10-в 11-і 12-о 13-д 14-и 15-ш 16-л 17--- 18 -, 15 3 5 16 2 4 3 8 14 7 9 7 11 16 12 18 3 1 16 12 10 2 17 13 6 15 6

Слайд 31

УКРАЇНО, ТЕБЕ ЛЮБЛЯТЬ ДІТИ ТВОЇ! Узнаю твоє світле обличчя: Краплі сонця, життя колоси, Радісні стежки сторіччя, А за ними небес голоси. Їх нестримна доля казкова, Неозорі долини – раї … О, яка ж ти ,Вкраїно, чудова! Тебе люблять діти твої! Т.В.Нікішина

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська література