М. М. Коцюбинський "Тіні забутих предків"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Епіграф уроку: В хвилини розчаруван- ня та розпуки я постійно звертаюся до мешканців Карпат.
Мета: - через обрядовість відстежити разом з учнями архаїчну систему поглядів гуцулів - номадів, що представлена на сторінках повісті; - сприяти розвиткові самозаглиблен- ня через вивчення традицій свого народу, його автентичності; - виховувати почуття патріотизму, укоріненого в тисячолітній культурі.
Коцюбинський, потрапивши на гуцульський обряд поховання, був настільки шокований, що не міг заснути дві ночі. І у листі до О. Аплаксіної писав : “Смех раздавался беспрерывно, шутки, поцелуи, крик, а покойница скорбно сомкнула уста, и теплятся похоронным блеском свечи. И так всю ночь. Такой сильный контраст, что я на следующую ночь не мог уснуть под впечатлением той сцены”.
Бліц - опитування: Коли завершив М. Коцюбинський роботу над чорновим варіантом твору? Скільки разів письменник відвідував Карпати? Праці яких народознавців він студіював? Чим йому допоміг В. Гнатюк? У яке село приїхав Коцюбинський на запрошення В. Гнатюка?
Пригадайте назву однієї з фольклорно – етнографічних монографій? Які були варіанти повісті? Коли завершив М. Коцюбинський роботу над чистовим варіантом? Яке відчуття виникло у вас після прочитання повісті?
Три шари культури гуцулів – номадів: Перший шар – календарна обрядовість (особлива увага приділялася на Різдво та Юр*їв день); Другий шар – трудова обрядовість (увага акцентується на обрядах, які відбувалися на полонині); Третій шар – родинна обрядовість (у першу чергу розглядаються обряди пологого та поховального циклів).
Групова робота над вирішенням поставлених завдань Група А. Погляд гуцулів – номадів на макросвіт крізь призму календарної обрядовості
Завдання календарної обрядовості: Підпорядкування особистого життя космічним циклам (обряди пов'язані із зимовим та літнім сонцестоянням). Відведення й захист від усякого зла (кроплення водою Йордань, посипання маком на Маковея). Забезпечення добробуту й щастя родини (обряди Святого вечора). Щасливий шлюб для молоді (обрядовість Катерини, Андрія, Івана Купала). Високий урожай та плодючість худоби (Юр'єв день, день Дмитра).
Група Б. Унікальність світогляду мешканців Українських Карпат, що відображена в їх трудовій обрядовості
Група Б. Унікальність світогляду мешканців Карпат, що відображена в її трудовій обрядовості.
Обряди трудового циклу: 1.Розпалювання живого вогню на полонині. 2.Захист худоби на пасовиськах. 3. Виготовлення бузду.
Група В. Архаїчність родинної обрядовості в повісті М.М. Ко- цюбинського “Тіні забутих предків”.
Етапи родинної обрядовості: 1.Пологовий етап (родини, хрестини, іменини, пострижени). 2. Весільний етап (сватання, заручини, дівич – вечір, витання). 3. Поховальний етап (омивання, голосіння, виніс покійника). 4. Поминальний (дев'ять днів, сорок днів, рік).
Художня реконструкція родин- них обрядів дала можливість М. М. Коцюбинському відтворити на сторінках повісті унікальний зв'язок міфів та ритуалів з первісним світосприйняттям гуцулів – номадів, показати їх віру в нерозривність життя і смерті.
Підсумок уроку Чи вдалося нам хоча б на крок підійти ближче до розуміння архаїчного світогляду гуцулів – номадів? Якою мірою, на вашу думку, проявився талант спостерігача й відтворювача Коцюбинського при змалюванні обрядовості мешканців Карпат?
Схожі презентації
Категорії