Передумови професійного самовизначення старшокласників
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Передумови професійного самовизначення старшокласників Коваленко В.О., головний спеціаліст відділу нормативності та якості освіти ГУОН
Вимоги соціального середовища: гнучкість людського мислення і поведінки; самостійність; готовність розраховувати тільки на самого себе; здібності конкурувати з іншими; відкритість стосовно нових форм самореалізації; спроможність переглядати й піддавати аналізу попередні форми самореалізації.
Проблема професійного самовизначення обумовлена багатогранною системою впливу на учня: інформатизація всіх сфер суспільного простору; домінантність інтелектуальної праці над натуральним виробництвом; професійна освіта.
Мотиви вибору професії Змістовність майбутньої професії; Позиція старших членів родини; Позиція товаришів (однолітків); Позиція вчителів (класних керівників); Особисті професійні плани; Здібності; Рівень домагань на суспільне визначення; Поінформованість.
Негативні наслідки неправильно обраної професії позначаються як на людині, так і на всьому суспільстві. Правильний вибір професії: у 2–2,5 рази зменшує плинність кадрів, на 10-15% збільшує продуктивність праці; у 1,5-2 рази зменшує вартість навчання кадрів.
Самовизначення (самоактуалізація, самореалізація, самоздійснення, самосвідомість) А.Маслоу “самоактуалізація виявляє себе через захопленість значимою роботою” К.Ясперс “самореалізація є справою, що створює людину”. І.С.Кін “самореалізація виявляється через працю, роботу і спілкування”. П.Г.Щедровицький “зміст самовизначення – у здібності людини будувати самого себе, свою індивідуальну історію, в умінні постійно переосмислювати власну сутність”
Класифікація типів особистісного професійного самовизначення Гармонійне (благополучне сьогодення при позитивному майбутньому); Стагнуюче (благополучне сьогодення при негативному майбутньому; страх перед майбутнім); Безтурботне (благополучне сьогодення, бачення майбутнього без цілеспрямованого планування; очікування благополуччя і того, що все відбуватиметься “саме собою”); Безперспективне (благополучне сьогодення, планування майбутнього за відсутності його цінності; як “вимушене”); Негативне (неблагополучне сьогодення, негативне майбутнє; відчуття безнадійності); Захисне (неблагополучне сьогодення, позитивне планування майбутнього; “втеча в майбутнє”);
Фантазійне (неблагополучне сьогодення, позитивне майбутнє за відсутності його планування; “втеча в мрії про майбутнє”); Прагматичне (успішна самореалізація за відсутності цінностей і екзистенційної орієнтації; “адаптивність”, проекція в майбутнє запозичених цінностей); Гедоністичне (успішна самореалізація за відсутності цінностей, екзистенційної орієнтації, позитивних образів майбутнього і планування; погоня за сьогочасними задоволеннями); Залежне (успішна самореалізація, позитивне майбутнє за відсутності цінностей, екзистенційної орієнтації і планування, погоня за задоволеннями, проекція в майбутнє запозичених цінностей); Бездуховне (успішна самореалізація і планування за відсутності цінностей, екзистенційної орієнтації і при негативному майбутньому; практичність, “емоційна ущільненість”);
Пасивне (нереалізовані цінності в сьогоденні, позитивне плановане майбутнє; нереалізованість у сьогоденні); Невротичне (нереалізовані цінності в сьогоденні, негативне планове майбутнє; переживання незатребуваності, відсутність перспективи); Бездіяльне (нереалізовані цінності в сьогоденні, позитивне неплановане майбутнє; відхід від нереалізованості у сфері емоційних переживань); Відтерміноване ( нереалізовані цінності в сьогоденні, негативне плановане майбутнє; відтермінування реалізації нереалізованих цінностей).
Для професійного самовизначення Характерна велика формалізація (професіоналізм відбивається в дипломах і сертифікатах, у трудовій книжці, в результатах праці тощо) Необхідні сприятливі умови (соціальний запит, що відповідає організації; устаткування для праці тощо).
Для життєвого самовизначення Глобальність, всеохоплення того образу і стилю життя, що відповідає середовищу, в якому живе людина. Залежність від стереотипів суспільної свідомості даного соціокультурного середовища. Залежність від економічних, соціальних, екологічних та інших об’єктивних чинників, що визначають життя даної соціальної і професійної групи.
Для особистісного самовизначення Характерна неможливість формалізації повноцінного розвитку особистості Більше підходять не “сприятливі” в повсякденному уявленні умови, а навпаки, складні обставини і проблеми, що дають змогу проявитися кращим особистісним якостям людини, сприять розвиткові таких якостей.
Концепція вікового розвитку Професійний розвиток безупинний. Складається з ряду фаз. Містить типи професійного розвитку. Стадії професійного розвитку спираються на віковий розвиток.
Схожі презентації
Категорії