Механізми запамятовування і забування.
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
УРОК 3 Механізми запамятовування і забування. Прийоми мнемотехніки. Автор проекту: Саханюк С.А., психолог-методист Луцького НВК №9 Волинської області
План уроку: Механізм запамятовування. 2. Мнемотехніка. 3. Прийоми мнемотехніки. 4. Механізм забування.
Механізм запамятовування Запам'ятовування - це процес закріплення інформації. Він завжди ґрунтується на встановленні зв'язків нового досвіду, що отримує людина, з певними елементами попереднього досвіду.
Види запам’ятовування: Мимовільне запам'ятовування здійснюється без спеціально поставленої мети запам'ятати. На мимовільне запам'ятовування впливають яскравість, емоційна забарвленість предметів. Мимовільному запам'ятовуванню сприяє також наявність інтересу. Усе, що цікавить, запам'ятовується значно легше й утримується в нашій свідомості значно довше ніж нецікаве.
Види запам’ятовування: Довільне запам'ятовування відрізняється від мимовільного рівнем вольового зусилля, наявністю завдання та мотиву. Має цілеспрямований характер, у ньому використовуються спеціальні засоби та прийоми запам'ятовування.
Види запам’ятовування: Механічне запам'ятовування- закріплення матеріалу без розуміння його смислових зв'язків і логіки побудови. Механічним може бути як мимовільне, так і довільне запам'ятовування.
Види запам’ятовування: Логічне (смислове) запам'ятовування пов'язане з розумінням матеріалу, його смислових зв'язків, тому поряд з мнемічними цей вид запам'ятовування містить в собі розумові дії.
МНЕМОТЕХНІКА МНЕМОТЕХНІКА (гр., мистецтво запам'ятовування) - система особливих способів, що полегшують запам'ятовування й збільшують обсяг пам'яті.
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Метод групування: цифри можна групувати, як телефонні номери, хронологічні дати тощо. Слова — класифікувати за приналежністю. 04 12 19 61 — Перший політ людини в космос — 12.04.1961 р. Покупки: Прання — порошок. Школа — зошит, ручка. Одяг — шкарпетки, кепка, футболка. Їжа — хліб, сіль, помідори, чай. Всього: 10
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Метод рим (суголосся): латинська назва трав'янистої рослини аграпірум гігато — агроном із гітарою. Метод ритму : «П'ять на п'ять—двадцять п'ять, це не можна забувать».
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Метод акронімів (абревіатур) - УРСР, ООН, СНІД, СНД… Метод акровіршів Акровірш: чисте повітря, життя здорове — говорив старий філософ. (Кольори веселки: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий.)
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Ланцюговий метод — з'єднання в складний сюрреалістичний образ чи картину понять, які потрібно запам'ятати; •слова, включені в одне речення чи розповідь; •закономірність розташування чисел геометричних фігур і символів.
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Метод «місць» Давні грецькі й римські автори згадували всі об'єкти, розташовані на дорозі, якою вони щодня ходили в місті, й подумки «прив'язували» до них тези чи аргументи промови. (Розташування об'єктів для запам'ятовування в різних місцях квартири. Послідовні дії особистої гігієни, вдягання чи зняття зимового одягу).
Мнемотехнічні прийоми удосконалення розумових операцій Метод парних асоціацій використовується одночасно ритм і образність: один — магазин, дві — трави, три — зітри, чотири — у квартирі, тобто сходити в магазин за покупками, повиривати траву, випрати, прибрати у квартирі.
Механізми забування Забувається насамперед все те, що не має для людини життєво важливого значення, не викликає інтересу, не відповідає її потребам. Забування - процес, зворотній запам'ятовуванню і полягає у згасанні тимчасових нервових зв'язків.
Питання для cамоконтролю 1. Що таке запам’ятовування? 2. Які є види запам’ятовування? 3. Що таке мнемотехніка? 4. Які є прийоми мнемотехніки? 5. В чому полягає механізм забування?
Рекомендована література 1. Загальна психологія: Навч. посібник О. Скрипченко, Л. Долинська та ін. – К.: “А.П.Н.”, 1999. 2. Ільїна Н.М. Загальна психологія в екзаменаційних питаннях і відповідях: навчальний посібник / Н.М.Ільїна.- Суми : ВТД “Університетська книга”, 2009. 3. Тернопільська В.І. Психологія для старшокласників (від самопізнання до соціальної відповідальності): Навчальний посібник / За ред. проф. М.В. Левківського. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. 4. Цимбалюк І.М. Психологія: Навч. посіб. – 2-ге вид-ня: випр. і доп. – К.: ВД “Професіонал”, 2006.
Схожі презентації
Категорії