Стратегія патентування і комерціалізація результатів наукових досліджень в країні
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
From Idea to Market Workshop September 25-26, Kiev Intellectual Property as a Bridge between R&D and Business Professor Oleksandr Slobodyanyuk Kyiv, September 25, 2008 р. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
From Idea to Market Workshop September 25-26, Kiev Стратегія патентування і комерціалізація результатів наукових досліджень або Інтелектуальна власність як місток між наукою та бізнесом Професор Олександр Слободянюк Київ, 25 вересня 2008 р. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Конституція України Стаття 41. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Конституція України Стаття 54. Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової і технічної творчості, захист інтелектуальної власності, їхніх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв'язку з різними видами інтелектуальної діяльності. Кожний громадянин має право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності; ніхто не може використовувати або поширювати їх без його згоди, за винятками, встановленими законом. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
A Bridge between R&D and Business R&D Business H2O $ СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Інтелектуальна власність Капітал та праця Зростання частки інтелектуальної власності і зменшення частки капіталу та праці у вартості засобів виробництва СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Top 10 Private Sector Patent Recipients for the 2005 Calendar Year. Preliminary Rank in 2005 Preliminary # Patents in 2005 Organization 1 2,941 International Business Machines Corporation 2 1,828 Canon Kabushiki Kaisha 3 1,797 * Hewlett-Packard Development Company, L.P. * 4 1,688 Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. 5 1,641 Samsung Electronics Co., Ltd. 6 1,561 Micron Technology, Inc 7 1,549 Intel Corporation 8 1,271 Hitachi, Ltd 9 1,258 Toshiba Corporation 10 1,154 Fujitsu Limited СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Три джерела фінансування науки: Державний бюджет – грошей завжди мало Меценати – мало меценатів Бізнес – багато бізнесменів і багато грошей Висновок: СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Юрій Глєба, академік НАН України: Отже, залишається зробити висновок (можливо не дуже приємний), що єдиним надійним спонсором нашої роботи може бути бізнес. ( у статті “Не тільки науковий пошук, а й стратегія патентування”, “Вісник НАН України”, 2002, №12, с. 5-13) СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Ризики Розробника та Бізнесмена Коли Розробник звертається до Бізнесмена по гроші з пропозицією втілити свою розробку в життя з перспективою заробити гроші, то кожен з них ризикує щось втратити: Розробник: втратити свою розробку і майбутню вигоду (ще не зароблені гроші) Бізнесмен: втратити вже зароблені гроші + майбутню вигоду від нездійснених інших проектів. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Існує три способи збідніти для людини, що має гроші: Швидкий – карти Приємний – жінки Надійний – впровадження високих технологій приписується Франсуа Мітерану, Президенту Франції СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Що найбільш привабливе для бізнесу? Низькі податки? ...... ...... Це солодке слово М О Н О П О Л І Я СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
United States Patent grants … the right to exclude others from making, using or selling the invention throughout the United States of America for the term of seventeen years from the date of this patent, subject to the payment of maintenance fees as provided by law. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Володіння правами ІВ зменшує ризики сторін Для Розробника: ризик втратити права на свій винахід (розробку) Для Бізнесмена ризики: втратити гроші, якщо конкуренти виявляться спритнішими у просуванні розробки на ринок втратити гроші, якщо хтось третій прийде з патентом на цю розробку і заборонить робити цей бізнес СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Інтелектуальна власність як місток між наукою і бізнесом. Володіння патентом – це в першу чергу інструмент робити гроші. Патент, що не приносить прибутку, – це сором, а не предмет гордощів. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Плани придбання прав на ІВ (наприклад, патентування результатів розробок) і їх подальшого використання – це невід’ємна частина загальної бізнес-стратегії не лише бізнесмена, а й науково-дослідного (навчального) закладу, лабораторії, навіть робочої групи. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Чи дійсно Ваша конкретна розробка потребує патентного захисту? Для чого? Для організації власного чи спільного з інвестором виробництва, продажу ліцензії або патенту? Для можливості красиво звітувати за витрачені на розробку бюджетні чи грантові гроші, щоб отримати наступний грант або для того, щоб прикрасити список праць по дисертації? СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: В яких країнах патентувати і коли? (приклад Айнштайна і Сциларда) Чи перекриють витрати грошей на патентування очікуваний прибуток (прямий грошовий і опосередкований – гранти, посади тощо? СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Чи усвідомлюєте Ви, що подання заявки на патент розкриває суть Вашого винаходу? Чи розлянули Ви альтернативу: розкривати суть Вашої розробки шляхом патентування або тримати її в секреті (це також МОНОПОЛІЯ) і тихо заробляти гроші? Плюси і мінуси патентування або збереження «ноу хау». СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Чи патентоспроможна Ваша розробка? Чи може вона бути використана без порушення прав інших власників патентів? (приклад -лампочка) Чого ні в якому разі не можна робити, щоб не втратити права на отримання патенту. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Стаття 459 ЦК України Придатність винаходу для набуття права інтелектуальної власності на нього 1. Винахід вважається придатним для набуття права інтелектуальної власності на нього, якщо він, відповідно до закону, є новим, має винахідницький рівень і придатний для промислового використання. 2. Об'єктом винаходу може бути продукт (пристрій, речовина тощо) або процес у будь-якій сфері технологі. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Придатність винаходу для набуття права інтелектуальної власності на нього Не можуть одержати правову охорону як винахлди: відкриття, наукові теорії та математичні методи; методи організації та управління господарством; плани, умовні позначення, розклади, правила; методи виконання розумових операцій; комп'ютерні програми; результати художнього конструювання; топографії інтегральних мікросхем; сорти рослин і породи тварин тощо. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Правила щодо публікацій, доповідей на конференціях, відвідувань Вашої лабораторії сторонніми особами. Про ведення переговорів і переписки щодо потенційно патентоздатних розробок. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Правильно складена формула винаходу – наріжний камінь ефективного патентного захисту. Багатоланкові формули винаходів. (приклад: carbon nanotubes & pulse laser) Від кого і як винахідник може отримати винагороду за використання патенту? Міфи і забобони щодо патентів і патентування: чого не може забезпечити патент. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міфи щодо очікування вашої розробки на ринку На ринку “ідей”, як правило, значно більше пропозицій, ніж покупців. Майже завжди є альтернативні засоби вирішення тих проблем, які вирішує Ваша розробка. На Вас, як правило, не чекають! Приклад: винахід ксерографії. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міфи і забобони щодо патентів і патентування Володіння патентом гарантує його власнику монополію на ринку. Патент надає право його власнику використову-вати свій винахід на власний розсуд. Патент повинен бути отриманий за всяку ціну! Якщо патент на винахід видано в одній країні, то обов’язково повинен бути виданий в інших країнах, де подано заявки на цей же винахід. Я маю чудову ідею і хочу її запатентувати... Як запатентувати “ноу-хау”? СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Володіння патентом гарантує його власнику монополію на ринку Не слід перебільшувати можливості патенту щодо встановлення монополії на ринку. Треба бути свідомим того, що акт патентування – це розкриття суті винаходу. Тому завжди необхідно обирати між правом на обмежену (у часі і просторі) монополію і зберіганням суті винаходу в секреті. Треба бути певним, що ви знайдете засоби і кошти, щоб згадане право на монополію реалізувати і захистити, особливо на зарубіжних ринках. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Патент надає право його власнику використовувати свій винахід на власний розсуд Це неправда. Єдине безумовне право, яке випливає з патенту – це забороняти іншим особам використовувати, продавати, пропонувати до продажу тощо... СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
United States Patent grants … the right to exclude others from making, using or selling the invention throughout the United States of America for the term of seventeen years from the date of this patent, subject to the payment of maintenance fees as provided by law. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Стаття 28. Права, що випливають з патенту 1. Права, що випливають з патенту, діють від дати публікації відомостей про його видачу. 2. Патент надає його власнику виключне право використовувати винахід за своїм розсудом, якщо таке використання не порушує прав інших власників патентів. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Патент повинен бути отриманий за всяку ціну! Якщо обсяг правової охорони який може надати патент незначний, або в процесі експертизи заявки він суттєво зменшився, то такий патент мало що дасть для успіху комерціалізації СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Якщо патент на винахід видано в одній країні, то аналогічні патенти обов’язково повинні бути виданы в інших країнах, де подано заявки Це не так: незважаючи на роботу з гармонізації законодавств різних країн часто підходи залишаються різними. Наприклад, США: право першого винахідника, вимоги щодо новизни тощо (приклад Gordon Gould – пріоритет щодо лазера) СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Я маю чудову ідею і хочу її запатентувати... Sorry, ідею запатентувати не можна. Можна запатентувати лише втілення ідеї в матеріальній формі продукту або способу Продукт: пристрій, речовина, штам... Спосіб: спосіб виробництва, застосування тощо СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Як запатентувати “ноу-хау” Для того щоб розкрити свій самий самий секрет не варто витрачати гроші на патентування ... СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міфи і забобони щодо патентів і патентування Американський патент – сильний патент, його визнають (!) в усьому світі. Український патент нічого не вартий з точки зору комерціалізації винаходу. Можна отримати міжнародний патент. Спочатку подам заявку на патент України – якщо видадуть, то будемо патентувати в РФ, США, ... До дати подачі заявки ми доповідали результати нашої розробки на конференції, доповіді опубліковано у збірнику. Але конференція була невелика, для вузького кола... Експертиза не знайде цих публікацій... СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Забобон: Американський патент – самиий сильний патент, його визнають (!) в усьому світі. Можливо й визнають, якщо його існування підтвержується документально, але діє він лише на території США. Якщо Ви не збираєтесь там робити бізнес, то він Вам не потрібен. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Забобон: Український патент нічого не вартий з точки зору комерціалізації винаходу Вартий, тому що: 1.Він надає монополію в Україні; 2.Його існування перешкоджає отриманню патенту (тобто легальної монополії ) на той самий винахід в усіх інших країнах. Це зменшує ризик бізнесу. (приклад підкладок з тітанату стронцію: УФТ, проф. Е.М. Руденко)) СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Можна отримати міжнародний патент. Міжнародного (всесвітнього патенту) не існує. Існують регіональні патенти: європейський, євразійський (Росія та її сателіти), два африканські (англомовний і франкомовний) СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Можна отримати міжнародний патент. Натомість можна подати міжнародну заявку відповідно до Договору про патентну кооперацію (РСТ), яка дозволяє потім отримати національні або регіональні патенти і відтермінувати прийняття рішення про це на 30 місяців від дати подання первинної заявки. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Дуже шкідливий міф: Спочатку подамо заявку на патент України – якщо видадуть, то тоді будемо патентувати в РФ, США, ... Абсолютно програшна стратегія: після отримання патенту України (або будь якої іншої країни) подання заявок на цей самий винахід не має сенсу. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Як треба патентувати в РФ, США, ... Заявки на патенти РФ, США ... або міжнародну заявку треба подати не пізніше 12 місяців з дати подання заявки в Україні (це забезпечує збереження пріоритету за датою подання заявки в Україні) або принаймні до дати публікації цієї заявки в бюлетені “Промислова власність” (звичайно не пізніше 18 місяців) СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: До дати подання заявки ми доповідали результати нашої розробки на конференції, доповіді опубліковано у збірнику. Але конференція була невелика, для вузького кола... Експертиза не знайде цих публікацій... (приклад, Swedish LCD Center, C.Валюх, і доповідач) Велика ймовірність, що знайде... Інтернет, самі розумієте. А ваші конкуренти точно знайдуть, бо знають і Вас і знають де шукати! СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міфи і забобони щодо патентів і патентування Обсяг правової охорони тим, більший, чим більше ми напишемо нових ознак у формулі винаходу після слів “відрізняється тим, що”... Ми обійдемо їх патент, оскільки у них написано “виступи”, а ми напишемо “заглибини”... СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Міф: Обсяг правової охорони тим, більший, чим більше ми напишемо нових ознак у формулі після слів “відрізняється тим, що”... Насправді: Обсяг правової охорони V визначається всією сукупністю ознак наведених у незалежному пункті формули винаходу, причому V=1/N, де N – кількість ознак. Більше ознак- менше обсяг!!! СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Основні тези і питання: Оцінка комерційної цінності патенту. Роль венчурного капіталу в комерціалізації інновацій. Роль інституту патентних повірених в процесі патентування. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Розробка стратегії патентування винаходу У чому полягає винахід? Що повинно бути досягнено поданням заявки? Яка додаткова інформація потрібна для подання заявки? Коли треба подавати заявку? Хто буде готувати інформацію потрібну для подання заявки? Хто буде готувати заявку? СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Розробка стратегії патентування винаходу Який обсяг інформації буде розкрито в заявці? Наскільки широкою може / має бути формула винаходу? Де бажано отримати патенти? СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Розробка стратегії патентування винаходу Які фінансові ресурси існують для здійснення патентування? Чи вистачить цих ресурсів для отримання патентів? Escaping the Valley of Death: Overcome the Funding Gap for Early-Stage University IP Порада: послідовне підключення ресурсів. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Послідовність дій при патентування як передумова їх успішної комерціалізації Усвідомленння наявності патенто-спроможних об’єктів у результатах, отриманих при виконанні наукового проекту Подання первинної заявки на патент України до Укрпатенту Це своєрідний депозит, що захищає винахідників від можливої втрати прав внаслідок несанкціонованого витоку інформації про суть винаходу СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Послідовність дій при патентування результатів виконання проектів як передумова ... (продовження) Подання повідомлення роботодаіцю про те, що Ви отримали патентоспроможні результати і зробили перший необхідний крок для захисту своїх прав і прав роботодавця. У цьому повідомленні Ви можете викласти Ваше бачення перспектив комерціалізації Вашої розробки із врахуванням можливості отримання патентного захисту в будь-якій країні світу за національною процедурою чи за процедурою РСТ з пріоритетом ВЖЕ ПОДАНОї в Україні заявки СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Послідовність дій при патентування результатів виконання проектів як передумова ... (продовження) Отже, всі зацікавлені сторони мають майже 12 місяців для з’ясування свого інтересу до патентування Вашої розробки в інших країнах. Принципова можливість отримати worldwide patent protection стовідсотково забезпечена заявкою на патент України, поданою Вами до Укрпатенту. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Послідовність дій при патентування результатів виконання проектів як передумова ... (продовження) Подання заявок за процедурою РСТ або за національною процедурою в інтересах і за фінансової підтримки зацікавлених сторін. Участь в організації виробництва і продажів продукції за винаходом або передача прав на використаня патентів або прав на одержання патентів за поданими Вами заявками. СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Державні збори і мито, які необхідно сплатити за отримання патенту України на винахід для заявників – резидентів України в гривнях Ф.О. /Ю.О. За подання заявки – 40/800 За експертизу – 150/3000 За видачу – 17 (буде змінено законом) За публікацію про видачу патенту 10/200 СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Державні збори і мито, які необхідно сплатити за отримання патенту РФ на винахід для заявників – резидентів України (у російських рублях) За подання заявки – 600 За експертизу – 900 За видачу патенту і публікацію про видачу патенту – 400 СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Платежі за подання міжнародної заявки (РСТ) на винахід (для фізичних осіб) Міжнародне мито для юридичних осіб фізичних осіб основне мито 1102 275,5 мито за направлення 127,5 127,5 за кожний аркуш понад 30 12 2,5 Мито за пошук EP RU 3 000 руб 2 200 DM СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Орієнтовна вартість отримання патенту на винахід в Німеччині (Євро) За подання заявки – 730 (60+670) За експертизу – 650 (350+300) Підтримання патенту Офіційні збори по рокам: 3,4 – 70 7 – 180 10 – 350 20 – 1940 + за послуги з оплати від 50 до 200 СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Орієнтовна вартість отримання патенту на винахід в США (K$ ) За подання заявки –3 За експертизу – 2-3 За видачу – 1 Підтримання патенту За перші 3 роки – 1,5 СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Орієнтовна вартість отримання Європейського патенту на винахід (приклад: заявка РСТ переводиться в регіональну фазу в 7 країнах) (Євро) За подання та експертизу заявки до 20 п. формули – 5870 (4070 +1800) За видачу – 1075 (790+285) Підтримання патенту Офіційні збори по рокам: 3,4 – 70 7 – 180 10 – 350 20 – 1940 + за послуги з оплати від 50 до 200 СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Джерела інформації в Інтернеті www.rada.gov.ua - сервер Верховної Ради України www.sdip.kiev.ua - сервер Держдепартаменту інтелектуальної власності www.ukrpatent.org/ -сервер Укрпатенту www.wipo.org - сервер Всесвітньої організації інтелектуальної власності www.european-patent-office.org - сервер Європейського патентного відомства www.uspto.gov - сервер патентного відомства США www.rupto.ru - сервер патентного відомства РФ СТРАТЕГІЯ ПАТЕНТУВАННЯ © О. Слободянюк, 2000-2008
Схожі презентації
Категорії