ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ СТАНОВЛЕННЯ І ЗДІЙСНЕННЯ ВІДНОСИН?
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ СТАНОВЛЕННЯ І ЗДІЙСНЕННЯ ВІДНОСИН? © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Етапи, угоди, нормативні акти Механізми двостороніх відносин, кординації політики ЄІ Огляд політичного і економіного стану взаємин: Сучасний стан (огляд ПД, ЗВТ, нова рамкова угода). Відносини України і ЄС з питань «великої політики» © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Хронологія подій (І) Грудень 1991 р. – Європейські Співтовариства, відзначивши демократичний характер Всеукраїнського референдуму, визнали незалежність та суверенітет України. Початок двосторонніх стосунків Україна-ЄС. 2 липня 1993 р. – позиція України щодо Європейського Союзу вперше на законодавчому рівні була сформульована в “Основних напрямах зовнішньої політики України”. 14 червня 1994 р. м. Люксембург – підписано Угоду про партнерство і співробітництво між Україною і Європейським товариствами та їх державами-членами. УПС набула чинності 1 березня 1998 р. 5 січня 1995 р. м. Київ – зустріч Україна ЄС на рівні міністрів закордонних справ. Обговорено перспективи розвитку відносин Україна-ЄС і актуальні міжнародні відносини. 5 вересня 1997 р. м. Київ – перший саміт Україна-ЄС. Обговорено стан і перспективи розвитку відносин Україна-ЄС. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Хронологія подій (І) 8-9 червня 1998 р. м. Люксембург – перше засідання Ради з питань співробітництва між Україною та Європейським Союзом у рамках УПС. Україна вперше офіційно заявила про прагнення набути статус асоційованого члена ЄС. 11 червня 1998 р. – Президент України своїм Указом затвердив Стратегію інтеграції України до ЄС. Указ Президента України від 11 червня 1998 р(iз змiнами, внесеними Указом Президента України вiд 12 квiтня 2000 року N 587/2000 про внесення змiн до деяких указiв Президента України та Указом Президента України вiд 11 сiчня 2001 року N 8/2001 про внесення змiн до Указу Президента України вiд 11 червня 1998 року N 615) 5 листопада 1998 р. м. Брюссель – перше засідання Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС в рамках УПС. Засновано шість галузевих підкомітетів. 10 грудня 1999 р. – Європейська Рада ухвалила Спільну стратегію ЄС щодо України, спрямовану на зміцнення відносин “стратегічного партнерства” між Україною та ЄС. 10-11 вересня 2001 р. м. Ялта – саміт Україна-ЄС. Став важливою подією у відносинах між Україною та ЄС, надав новий імпульс розвитку співробітництва в енергетичному секторі, сфері юстиції та внутрішніх справ, європейської політики безпеки і оборони. 12 грудня 2001 р. – на засіданні комітету з питань співробітництва Україна-ЄС схвалено План дій ЄС щодо України у галузі юстиції та внутрішніх справ. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Хронологія подій (І) Указ Президента України від 30 серпня 2002р. №791/2002 про реалізацію стратегічних цілей державної політики щодо забезпечення входження України в європейський політичний, економічний, безпековий і правовий простір, Послання президента України до Верховної Ради “Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011рр.” // Урядовий кур”єр від 4 липня 2002р. Розпорядження КМУ “Про затвердження плану заходів щодо інформування громадськості стосовно цілей, завдань і етапів європейської інтеграції України на 2003 р.” від 24.02.2003 р. 11 березня 2003 р. м. Брюссель – Єврокомісія офіційно оприлюднила Звернення (Комунікацію) до Європейської Ради та Європарламенту “Ширша Європа – сусідство: нові рамки відносин з нашими східними та південними сусідами”. Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про заходи щодо використання Україною нових можливостей розширення Європейського Союзу та запобігання його можливим негативним наслідкам для України” від 27 серпня 2003 р. № 540 Стратегія екномічного та соціального розвитку України 2004-2015 (затверджена Кабінетом Міністрів у березні 2004р.) 21 лютого 2005 р. м. Брюссель – Європейська Рада схвалила План дій Україна-ЄС. Послання президента України до Верховної Ради України “Про внутрішнє та зовнішнє становище України у 2005 р” + 2006 + 2007 © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Угода про партнерство та співробітництво Підписана 14.06.94 в Люксембурзі. Набула чинності 01.04.98. Термін дії – 10 років з автоматичною пролонгацією на наступні однорічні періоди. Предмет: встановлення партнерства між Співтовариством і його державами-членами з одного боку та Україною з іншого боку. Цілями такого партнерства є: забезпечення у відповідних рамках політичного діалогу між Сторонами, який сприятиме розвитку тісних політичних відносин; сприяння розвитку торгівлі, інвестицій і гармонійних економічних відносин між Сторонами і, таким чином, прискоренню їхнього сталого розвитку; створення основ взаємовигідного економічного, соціального, фінансового, цивільного, науково-технічного та культурного співробітництва; підтримка зусиль України по зміцненню демократії і розвитку її економіки та завершенню переходу до ринкової економіки. Протоколи про приєднання до УПС нових держав-членів ЄС: 1995 рік – Австрія, Швеція, Фінляндія. 2004 рік – Естонія, Латвія, Литва, Кіпр, Мальта, Словаччина, Словенія, Польща, Угорщина та Чехія. 2007 – Болгарія, Румунія © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Порівняння УПС з країнами СНД та угод про асоційоване членство з країнами ЦСЄ. УПС Угоди про асоційоване членство з державами ЦСЄ Встановлює між Україною та Європейськими Співтовариствами і його державами-членами стабільні політичні відносини, закріплюючи розширення зв'язків з ЄС. Назва III розділу УПС з Україною “Торгівля товарами”. Участь в європейському інтеграційному процесі. Кінцева мета кожної з держав – членство в ЄС. Назва відповідного розділу УАЧ - “Вільне пересування товарів”. Передбачено встановлення режиму зони вільної торгівлі. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Основні напрями співробітництва, передбачені Угодою про партнерства та співробітництва. Політичний діалог Торгівельні відносини Умови для капіталовкладень і підприємницької діяльності Співробітництво в економічній, науковій, культурній, законодавчій та інших сферах. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Принципи побудови УПС Принципи найбільшого сприяння Принципи ринкової економіки. Вони передбачають: а) створення системи “правил гри”, що включає як офіційні норми права, так і правила поведінки, що не мають формально-юридичного закріплення; б) створення ефективних інституцій системи для забезпечення належного виконання зазначених правил; Принцип визначення основних напрямів відносин Принцип перетворення УПС на інструмент зближення України з ЄС Принцип створення правових інструментів у різних сферах співробітництва © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
УПС (ІІ) Згідно з УПС започатковано РЕГУЛЯРНИЙ ПОЛІТИЧНИЙ ДІАЛОГ, який Сторони “мають намір розвивати та поглиблювати”. В разі необхідності Сторони проводять між собою консультації на найвищому політичному рівні. Політичний діалог на парламентському рівні здійснюється в рамках Комітету Парламентського Співробітництва. Сторони надають одна одній РЕЖИМ НАЙБІЛЬШОГО СПРИЯННЯ У ТОРГІВЛІ. Торгівля товарами між Сторонами здійснюється за ринковими цінами. Угода містить положення, що впливають на підприємницьку діяльність та інвестиції; умови, що впливають на створення та діяльність компаній, крім цього наведений перелік транскордонних послуг між Співтовариством і Україною. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
УПС (ІІІ) В УПС також йдеться про те, що Сторони співпрацюватимуть з метою виправлення або усунення обмежень конкуренції, забезпечуючи наявність та виконання законів, спрямованих проти обмежень конкуренції. При цьому Україна має поступово привести своє законодавство у відповідність до законодавства Співтовариства, зокрема шляхом прийняття: законів про митницю, про компанії, про банківську справу, бухгалтерський облік компаній і податки, інтелектуальна власність, а також у сферах охорони праці, фінансових послуг, правил конкуренції, державних закупівель, охорони здоров'я та життя людей, тварин і рослин, навколишнього середовища, захисту прав споживачів, непрямого оподаткування, технічних правила і стандартів, ядерної енергії та транспорт. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
УПС (ІV) На виконання своїх зобов”язань Україна мала отримати тимчасову фінансову допомогу від Співтовариства, яке надає технічну підтримку у вигляді субсидій для прискорення економічних перетворень в Україні. Ця фінансова допомога надається в рамках Програми Тасіс, передбаченої у відповідному регламенті Ради Співтовариства. З метою забезпечення динаміки політичного діалогу та розгляду всіх питань, пов'язаних з виконанням УПС, Сторони домовились створити Раду та Комітет з питань співробітництва, Комітет з парламентського співробітництва. Окрім того, передбачалася можливість створення підкомітетів за окремими напрямках співробітництва. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Напрямки імплементації УПС Енергетика. Цей пріоритет охоплюватиме реформу енергетичного сектору, включаючи приватизацію енергогенеруючого та розподільчого сектору та реформу вугільного сектору, продовження співробітництва у сфері відновлювальної енергетики та енергоефективності; інфраструктура транспортування енергоресурсів, особливо транзит газу; ядерна безпека і пов’язані з цим питання, включаючи закриття ЧАЕС та допомогу ЄС та країн Великої сімки у цьому секторі. (на “Фонд Укриття”, що керується ЄБРР буде витрачено загалом 100 млн. євро з 2001 до 2004 року), заміщення генеруючих потужностей на нових ядерних ректорах (“К2R4”) Торгівля та інвестиції. Сторони концентруватимуть роботу на заходах з метою пришвидшення переговорного процесу по вступу України до СОТ, включаючи прийняття та впровадження міжнародних стандартів і технічного регулювання, посилення захисту прав інтелектуальної власності відповідно до правил УПС та СОТ. Маючи на увазі зазначене та з метою сприяння загальному інвестиційному клімату, сторони продовжуватимуть докладати зусилля задля вирішення проблемних питань у торгівлі та у сфері інвестицій. Комісія зараз оцінює запит України щодо надання їй статусу “країни з ринковою економікою”. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Напрямки імплементації УПС Юстиція і внутрішні справи. Співробітництво концентруватиметься на впровадженні Плану дій ЄС, прийнятого Радою та затвердженого Україною. Це включатиме підготовку та здійснення таблиці впровадження, моніторингу, оцінки та визначення щорічних пріоритетів. Пріоритети концентруватимуться на переговорах щодо угоди про реадмісію; посиленні менеджменту кордонів, включаючи розвиток прикордонної інфраструктури, питаннях міграції, судовій реформі, верховенстві права, боротьбі з організованою злочинністю у всіх її формах, а також боротьбі з тероризмом. Сторони також обговорюватимуть питання, які торкаються розширення ЄС, включаючи питання віз. Наближення законодавства України до норм і стандартів ЄС є ключовою метою і буде відображеною у технічній допомозі ЄС. Адаптація законодавства є у відповідності до цілей УПС постійним питанням для двосторонніх переговорів. Охорона навколишнього середовища. На додаток до співробітництва у сфері ядерної безпеки сторони мають намір концентрувати роботу насамперед на впровадженні Кіотського протоколу. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Напрямки імплементації УПС Співробітництво у транспортній сфері включатиме подальшу інтеграцію української транспортної інфраструктури, зокрема портів, до європейської транспортної мережі в рамках панєвропейських транспортних коридорів, Чорноморського Панєвропейського транспортного простору ПЕТРА та ТРАСЕКА. З метою належного вирішення всіх питань у пріоритетних сферах співробітництва та з огляду на розширення ЄС, особлива важливість надаватиметься посиленню регіонального та транскордонного співробітництва. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
СХЕМА КООРДИНАЦІЇ ДВОСТОРОННІХ ВІДНОСИН УКРАЇНА - ЄС Рада з питань співробітництва між Україною та ЄС Українська частина Ради: Голова – Прем'єр-міністр України Члени – керівники центральних органів виконавчої влади Секретаріат – Управління з питань європейської інтеграції Секретаріату КМУ Комітет з питань співробітництва між Україною та ЄС Українська частина: Голова – Міністр економіки Члени – заступники керівників центральних органів виконавчої влади Секретаріат – Управління з питань європейської інтеграції Секретаріату КМУ Підкомітет 1 (торгівля та інвестиції) Українська частина: Голова – заступник Міністра економіки Підкомітет 2 (економічні та соціальні питання, фінанси, статистика) Українська частина: Голова – заступник Міністра економіки Підкомітет 3 (підприємництво, конкуренція, регуляторна сфера) Українська частина: Голова - заступник Міністра економіки Підкомітет 4 (енергетика, транспорт, ядерна безпека, екологія) Українська частина: Голова - заступник Міністра палива та енергетики Підкомітет 5 (Митне та транскордонне співробітництво) Українська частина: Голова – Голова ДМСУ Підкомітет 6 (юстиція, свобода та безпека) Українська частина: Голова - заступник Міністра юстиції Підкомітет 7 (наука, освіта, здоров'я,культура, медіа) Українська частина: Голова – перший заступник Міністра МОН Робочі групи, до складу яких входять відповідальні працівники органів виконавчої влади Верховна Рада України Комітет питань європейської інтеграції Міжпарламентський комітет Україна-ЄС Президент України Саміт Україна - ЄС МЗС Представництво України при ЄС © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
ПОЛІТИКА ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄС Угода про партнерство та співробітництво між Україною та ЄС (1994, 1998 - 2008) Стратегія інтеграції України до ЄС (1998 - 2008) Програма інтеграції України до ЄС (2000-2007) План дій Україна – ЄС (2005 – 2007) Загальнодержавна програма адаптації законодавства України до законодавства ЄС (2004-2007 – 1 етап) Державна програма підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції України на 2004-2007 роки (2003-2007) Державна програма інформування громадськості з питань європейської інтеграції України на 2004-2007 роки (2003-2007) © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
КООРДИНАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ПИТАНЬ (СКАСОВАНО, ЛІКВІДОВАНО, ПРИПИНЕНО ДІЯЛЬНІСТЬ) Координатор України по підготовці і реалізації Програми технічного сприяння Комісії Європейських співтовариств (1992) Міжвідомчий комітет України у справах Європейських Співтовариств (1993-1998) Спеціальний представник Уряду України при Європейському Союзі (1995-1997) Національний центр реалізації міжнародної технічної допомоги Україні (1992-1993) Агентство координації міжнародної технічної допомоги (1995 – 1999) Національне агентство з реконструкції та розвитку, Національне агентство України з питань розвитку та європейської інтеграції (1996 – 2000) Державна рада з питань європейської і євроатлантичної інтеграції України (2002-2005) Національна рада з питань адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу при Президентові України (2000-2006 р.) Міжвідомча координаційна рада з адаптації законодавства України до законодавства ЄС при Мін’юсті (1998-2004) Центр порівняльного права та Центр перекладів актів європейського права (з 1999-2003) © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
СХЕМА КООРДИНАЦІЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄС В ОРГАНАХ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ПЕРШИЙ ВІЦЕ-ПРЕМ'ЄР МІНІСТР організовує роботу з формування і реалізації державної політики з питань інтеграції України до Європейського Союзу Перший заступник Голови Координаційної ради з адаптації законодавства України до законодавства ЄС; Співголова міжвідомчої групи з інформування громадськості та підготовки фахівців з питань європейської інтеграції. КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПРЕМ'ЄР-МІНІСТР Голова Української частини Ради з питань співробітництва між Україною та ЄС Голова Координаційної ради з адаптації законодавства України до законодавства ЄС Управління з питань європейської інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів ВІЦЕ-ПРЕМ'ЄР МІНІСТР Співголова міжвідомчої групи з інформування громадськості та підготовки фахівців з питань європейської інтеграції. Урядовий комітет з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Голова: Міністр закордонних справ Члени: Міністр економіки Міністр оборони Голова Держмитслужби Перший заступник міністра внутрішніх справ Заступник міністра фінансів Заступник міністра юстиції Заступник міністра Кабінету Міністрів Центральні органи виконавчої влади Місцеві органи виконавчої влади Структурні підрозділи центральних органів виконавчої влади © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Функціональні повноваження Першого віце-прем'єр міністра України у сфері європейської інтеграції (відповідно до Постанови КМУ від 27 січня 2006р. №74 та Тимчасового регламенту КМУ) організовує роботу з формування і реалізації державної політики з питань інтеграції України до Європейського Союзу, а також із співробітництва з країнами - членами ЄС; координує проведення аналізу ефективності євроінтеграційної політики, діяльності органів виконавчої влади, спрямованої на створення передумов для набуття Україною членства в ЄС; вживає заходів до забезпечення вступу України до СОТ; взаємодіє з Представництвом України при Європейських Співтовариствах (Європейському Союзі); забезпечує координацію та контроль здійснення заходів, спрямованих на реалізацію державної політики у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції України; розглядає проекти актів щодо яких Мінюстом підготовлено експертний висновок про невідповідність aquis communautaire © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Схема підготовки заходів Плану дій Україна-ЄС (І етап) заступники керівників органів державної влади, залучених до реалізації Плану дій Україна - ЄС П/К №1 (Мінекономіки) П/К №2 (Мінекономіки) П/К №3 (Мінекономіки) П/К №4 (Мінпаливенерго) П/К №5 (Держмитслужба) П/К №6 (Мін’юст) П/К №7 (МОН) П/К проводять громадське обговорення П/К проводять консультації з ЄС Українська частина Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Схема підготовки заходів (ІІ етап) органи державної влади, залучені до реалізації Плану дій Україна - ЄС Урядовий Комітет з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Голова Української частини Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС, Міністр економіки України Кабінет Міністрів України Міністр економіки України © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ УКРАЇНИ ТА ДЕРЖАВАМИ-ЧЛЕНАМИ ЄС Зовнішньоторговельний оборот товарами - 3,2 млрд. дол. США, на 18,5% більше за аналогічний період 2005 року. Обсяг експорту товарів з України до ЄС залишився незмінним - 1,4 млрд. дол. США обсяг імпорту з ЄС до України збільшився на 38,5% - 1,8 млрд. дол. США. Частка держав-членів ЄС у зовнішній торгівлі товарами України - 29,9% у експорті – 28,6%, у імпорті – 30,5% Головні партнери - Німеччина, Італія, Польща товарна структура українського експорту до країн ЄС: чорні метали та вироби з них, енергетичні матеріали, нафта та продукти її перегонки, руди, шлаки та зола, одяг текстильний, деревина та вироби з неї. товарний імпорт з країн ЄС: котли, машини, апарати і механічні пристрої, електричні машини і устаткування, наземні транспортні засоби, крім залізничних, полімерні матеріали, пластмаси, фармацевтична продукція, папір та картон. Зовнішньоторговельний оборот послугами - 3 млрд. дол. США, на 25% більше, ніж у 2004 році. Обсяг експорту послуг з України до ЄС збільшився на 13,3% , - 1,7 млрд. дол. США обсяг імпорту з ЄС до України збільшився на 44,4%, - 1,3 млрд. дол. США Частка держав-членів ЄС у зовнішній торгівлі послугами України - 33,3% у експорті – 27,9%, у імпорті – 44,8% Головними партнерами України, як в експорті, так і в імпорті послуг були Велика Британія, Кіпр, Німеччина. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Політичні відносини Параметри України і ЄС в регіональному контексті Політичні пріорітети ЄС (острів миру + цивільна сила) Безпекова складова відносин Україна – ЄС – НАТО Україна – ЄС – Росія (пріорітети держав членів) Україна – ЄС (енергоносії) © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Можливості розвитку відносин в рамках ЄПС перспектива просування за рамки партнерства до значного рівня інтеграції, включаючи участь у внутрішньому ринку ЄС та можливість для України брати зростаючу участь у ключових аспектах політик та програм Європейського Союзу; розширення рамок та поглиблення політичного співробітництва; можливість наближення законодавства в економічній сфері, відкриття економік одна одній та подальше зменшення кількості торговельних бар’єрів, що стимулюватиме інвестиції та зростання; збільшена фінансова підтримка сприятиме виконанню заходів, які визначені у Плані дій Україна-ЄС. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
можливості поступового відкриття чи збільшення участі у програмах Співтовариства, що сприятиме розвитку культурних, освітніх, технічних, наукових зв’язків, а також зв’язків у сфері охорони природного середовища; підтримка в адаптації законодавства до норм і стандартів ЄС, включаючи надання технічної допомоги, обмін досвідом між державними службовцями (TWINNING) та цільові консультації і підтримку через механізми обміну інформацією про технічну допомогу; поглиблення торговельних та економічних відносин, включаючи перегляд передумов створення Зони вільної торгівлі після вступу України до СОТ; можливість укладення нової посиленої угоди, рамки якої буде визначено за результатами досягнення цілей цього Плану дій та загального розвитку відносин Україна–ЄС. Доцільність нових договірних зобов’язань розглядатиметься у належний час; © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Пріоритети діяльності за Планом дій Україна - ЄС в рамках політики сусідства вступ до СОТ; поступова ліквідація обмежень і нетарифних бар’єрів, які перешкоджають двосторонній торгівлі, та реалізації необхідних регулятивних реформ; поліпшення інвестиційного клімату шляхом запровадження недискримінаційних, прозорих і передбачуваних умов ведення бізнесу, спрощених адміністративних процедур та боротьби з корупцією; податкова реформа, поліпшення функціонування Податкової адміністрації та ефективне використання державних коштів. © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Нова рамкова Угода як інструмент стратегії якісно вищий рівень політичних відносин - на зразок моделі європейської угоди про асоціацію; важливими елементами Угоди повинна стати зона вільної торгівлі (зона поглибленої лібералізації торгівлі), включати положення щодо інших важливих аспектів відносин Україна-ЄС: - співробітництво у сфері зовнішньої та безпекової політики, - співробітництво у сфері юстиції та внутрішніх справ (візовий діалог, боротьба з нелегальною міграцією, боротьба з корупцією та інше). © Department of Political Science Kyiv-Mohila Academy
Схожі презентації
Категорії