Історія пісні
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Історія пісні. Урок 5 в 6 класі Основні поняття для засвоєння: композиційна будова (форма) вокальної музики, будова та різновиди пісні, популярна пісня, музичний супровід до пісні. Твори, що вивчаються на уроці: • «Реве та стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка, музика Д. Крижанівського) у виконанні І. Козловського. • «Квітка-душа» (слова Д. Гольде, музика К. Меладзе) у вико нанні Н. Матвієнко та хору «Берегиня». • «Реве та стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка, музика Д. Крижанівського) Савченко Т.Т. Некрасовська ЗОШ І – ІІІст.
Еллінські поети створили кілька різновидів пісні: елегія, гімн, культова пісня,застільна пісня, пісня про кохання.
У музиці Середньовіччя з’явились нові типи пісні: канцона, альба,рондо, серенада, балада, творцями яких були трувери, трубадури, мінезингери. У середньовічній літературі піснею називали також епічні твори про історичних або легендарних осіб («Пісня про Роланда»),
У другій половині XVIII століття всередині пісенних жанрів викристалізовується пісня-романс із супроводом клавішного інструмента.
У XIX столітті у зв’язку із загальним розквітом ліризму в мистецтві, а також завдяки зростанню інтересу до фольклору пісенні жанри інтенсивно розвиваються, розділившись на власне пісню та романс. Паралельно з творчістю професійних композиторів розвивається пісенна традиція, представлена поетами, які самі складали мелодії для своїх пісень і самі їх виконували. Так з’явилась авторська пісня та пісня бардів.
На початку XX століття в багатьох країнах спостерігається піднесення революційної робітничої пісні (серед них — «Інтернаціонал»). У XX столітті з’явилась масова популярна пісня, а в країнах Європи та США розвиток естрадної пісні був пов’язаний із мистецтвом джазу.
Більшість сучасних пісень пишуть у куплетній або простій двочастинній формі (куплет, приспів). Куплетна форма містить від трьох до семи частин, які розташовуються приблизно в такому порядку:
Популярні пісні мають також свої особливості римування. Зазвичай застосовують схеми АВАВ, АВАD. Ви вже знаєте, що кожен музичний твір має певну висоту звучання — тональність. Коли тональність незручна для виконання, її можна змінити — підвищити або понизити.
Музичний словничок Популярна пісня — різновид загальнодоступного пісенного жанру музики, який легко запам’ятовується максимальною кількістю слухачів.
Сучасні пісні співають з інструментальним супроводом (виконує один інструмент, ансамбль чи оркестр) або під фонограму (запис музики, що виконується на електронних музичних інструментах, в електронному варіанті за допомогою новітніх інформаційних техно логій).
Музичне сприймання. «Реве то стогне Дніпр широкий» (слова Т. Шевченка, музика Д.Крижанівського) у виконанні І. Козловського; «Реве та стогне Дніпр широкий» — українська народна пісня літературного походження. Автор слів — Тарас Шевченко. Текстом пісні стали дванадцять рядків із балади «Причинна», котру поет написав орієнтовно 1837 року в Петербурзі. Це один з ранніх творів Кобзаря. Музику до пісні, яка згодом стала народною, склав педагог і композитор Данило Крижанівський. Над нотами він зазначив: «Присвячую Марку Кропивницькому». Коли М. Кропивницький прибув на гастролі з українською трупою в Одесу, Д. Крижанівський показав йому нотний аркуш із присвятою. Загравши мелодію на фортепіано, режисер обійняв гостя і назвав твір шедевром. Незабаром, після однієї з вистав, оркестр і хор почали виконувати цю пісню, і її підхопив увесь зал, люди підвелися... Так уперше прозвучала пісня, яка стала своєрідним гімном українців. Перші два надруковані наклади збірки пісень з нотами (1884 та1886 року), де була й ця пісня, конфіскувала поліція. З третьої спроби (вперше разом текст вірша Тараса Шевченка і ноти Данила Крижанівського) збірка була надрукована 1886 року.
«Квітка-душа» (слова Д. Гольде, музика К. Меладзе) у виконанні II. Матвієнко Аналіз музичних творів. 1. У якому жанрі написано твори, котрі ми слухали на уроці? Що між ними спільного? 2. З’ясуйте різницю між характером мелодії відомої народної та сучасної естрадної пісні. Про що «розповідає» кожна пісня? 3. Хто виконує ці пісні? Спробуйте визначити типи голосів солістів. 4. Чи сподобалися вам прослухані твори? Чим саме? 5. Складіть невеликий відгук у вигляді есе на пісню, яка вас найбільше вразила.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. • Який музичний жанр ми сьогодні вивчали? Розкажіть про його особливості. • Хто є авторами творів, які ми слухали? • Охарактеризуйте засоби музичної виразності сучасної естрадної пісні. • Розкажіть про основні різновиди музичного супроводу сучасної пісні. • Що вам найбільше сподобалося на уроці? Опишіть свої враження. Домашнє завдання. Прослухайте три-чотири сучасні естрадні пісні та визначте, який у них музичний супровід. Заспівайте пісню, яку ми вивчали на уроці, своїм друзям. Виконайте ілюстрацію до цієї пісні.
Схожі презентації
Категорії