Підприємницький дохід
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Підприємницький дохід — частина прибутку від підприємницької діяльності, що одержують самі підприємці.
Доходи підприємства формуються передусім від реалізації виробленого продукту чи послуг, тобто вони являють собою грошову виручку від реалізації товарів і послуг. Розрізняють звичайний,капітальний та дивідендний доходи фірми. Звичайний дохід – формується за рахунок грошових надходжень від основної діяльності.
Капітальний дохід – це дохід від перепродажу виробничих фондів, землі, майна та фінансових активів (акцій і облігацій). Дивідендний дохід – це дохід від акцій інших фірм, якими володіє дана фірма. Основним, є звичайний дохід. Конкретними формами звичайного доходу фірми виступають валовий і чистий дохід. Валовий дохід – уся сума доходу фірми, чистий дохід – це валовий дохід (грошова виручка) без суми повних витрат, тобто це прибуток фірми.
Є й інший підхід: Підприємство одержує спочатку валовий продукт, тобто масу вироблених матеріальних благ і послуг у грошовому виразі за певний період (інколи його звуть валовою продукцією). За вартістю валовий продукт складається з двох частин: старої перенесеної вартості – С і новоствореної вартості – V + m: ВП = С + (V + m).
Перенесена вартість відтворює матеріальні затрати (постійний капітал - С) на його створення, а нова вартість утворює чистий продукт підприємства – (V + m). Таким чином, реалізований чистий продукт є валовим доходом підприємства. ВД = ВП – С = V + m.
За рахунок валового доходу формується фонд оплати праці – V та прибуток підприємства – m. Тобто прибуток виступає формою додаткової вартості, створеної на підприємстві. Як відомо, фірми весь час користуються позичками банків і тому сплачують їм проценти. Тому підприємницький дохід – це та сума валового доходу, яка залишається підприємству після сплати банківських процентів.
Загальний прибуток фірми може перевищувати її загальні витрати (неприховані, приховані; останні включають нормальний прибуток). Це перевищення, або надлишок доходу над усіма витратами, і є економічний, або чистий прибуток. Ось цей залишок – який не є витратами, що перевищує нормальний прибуток, необхідний для утримання підприємця в галузі, - залишається підприємцю. Підприємець, іншими словами, є претендентом на цей залишок. Це і є підприємницький дохід, коли після вирахування витрат підприємець має додатній прибуток.
Постійні витрати (англ. Fixed Costs) — витрати, величина яких не змінюється залежно від зміни обсягу випуску продукції і які фірма повинна сплачувати навіть тоді, коли вона нічого не виготовляє. До них належать грошові витрати на експлуатацію будівель, споруд і обладнання, орендна плата, виплата відсотків за кредитом, заробітна плата апарату управління, витрати на охорону. Змінні витрати (англ. Variable Costs) — витрати, величина яких змінюється* залежно від зміни обсягу виробництва. Динаміка їх нерівномірна: починаючи з нуля, вони спочатку зростають дуже швидко разом зі зростанням виробництва. З подальшим розширенням обсягів виробництва виникає фактор економії, і змінні витрати зростають повільніше, ніж збільшується обсяг продукції. Валові витрати (загальні витрати) є сумою постійних і змінних витрат за кожного конкретного обсягу виробництва.
Завдання: Розділіть види витрат на явні і внутрішні. Ситуація: Підприємець вирішила відкрити у власній квартирі невеликий капелюшний магазин. Для цього купила партію товару, полиці, дзеркала, касовий апарат, замовила у художника – оформлювача красиву вивіску, найняла шофера, продавця і прибиральницю. Явні Внутрішні
Заробітна плата робітників, витрати на сировину, амортизаційні відрахування, плата за устаткування, що орендується фірмою для офісу, витрати на електроенергію, заробітна плата персоналу фірми, що управляє, оплата транспортних послуг за перевезення сировини і готової продукції. Завдання: Розділіть види витрат на постійні та змінні. Постійні (FC) Змінні (VC)
Література: Підручник «Загальна економіка» за ред. І.Ф.Родіонової, с.31-43. Підручник «Економіка», В.Г.Мельничук, Г.О.Ковальчук, В.О.Огнев`юк, с.31-38. Практикум з економіки для 10-11 класів, с. 16-17. Додаткова література
Схожі презентації
Категорії