Дитина – читач – цінність ХХІ століття
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дитина – читач – цінність ХХІ століття Педагогічне читання ММК, 4 класи Жовтень, 2012 р Керівник ММК: Сьоміна О.О. м. Токмак
Якщо ви заглядаєте на рік наперед – садіть рис. Якщо ви заглядаєте на 10 років уперед – садіть дерево. Якщо ви заглядаєте вперед на все життя – навчіть людину. Китайська мудрість План роботи Проблеми дитячого читання. Вимоги до сучасного уроку читання. Тренінг Ділова гра “ Створення моделі сучасного читача. ”
Проблеми дитячого читання Дитяче читання називають інтелектуальним ресурсом країни, головним резервом розвитку людського потенціалу нації. Сьогодні домінує “ділове” читання над читанням “для душі”. Дитина не перестає читати – просто її читання стає іншим, а саме: більш індивідуальним, прагматичним, інформаційним і поверховим. Соціологічне опитування фіксує, що читання перемістилося у структурі дозвілля на 4 – 6 місце. На І місці - звернення до масмедіа(теле, радіо, преси) Знизився соціальний статус книги. Соціологи про дитяче читання Люблять читати – 43% Не люблять читати – 8% Не читають нічого, крім завдань вчителя – 10% Читають пізнавальну літературу - 21% Читають тільки розважальну літературу - 10% Читають для самоосвіти - 8%
Причини падіння інтересу до читання Читати було престижно, бо у дітей був “ літературний герой ”. Сьогодні це перервано. Текст без картинок відторгає від читання (домінує зорова інформація). 2003 – 2012 роки оголошені ООН десятиліттям грамотності. Нечитаюча дитина – це ризик поповнення групи людей з агресивною поведінкою, атрофованою здатністю до співчуття, зниженою можливістю до соціальної адаптації. Читання – це не лише проста навичка, це складний вид діяльності, що включає в себе орієнтування у потоках інформації, сприймання та розуміння змісту тексту, його осмислення і засвоєння, а також подальше використання прочитаного у повсякденному житті, навчальній та професійній діяльності для досягнення власних цілей. Сучасні українські вчені про читання
Розуміння у сучасному світі під грамотним читачем Виміри грамотного читання: - знаходження в тексті заданої інформації Інтерпретація тексту - рефлексія та оцінка тексту РОЗВИТОК МОВИ + ТЕХНІКА ЧИТАННЯ = розвиток грамотного учня 1 Довести техніку читання до автоматизму, коли за літерами і словами дитина бачить приховані в них значення або образи і реагує на них. 2 Розвиток уяви – основа творчості.(на матеріалі книги: вгадування розвитку подій, висвітлених у книзі, продовжувати написане, прогнозувати, вдумуватися в багатозначність слова.) Прогнозування ТЧ, ТП на навчання у середній школі випускника початкової школи V читання V письма Рівень навчання у основній школі 150 слів 80 знаків ВР 120 слів 60 знаків ДР 90 слів 40 знаків СР
“ Хитрощі ” прищеплення інтересу до читання Проведення бібліотечних уроків, позакласних читань
Вимоги до сучасного уроку читання Розвиток критичного мислення (виховувати мислячу людину, здатну критично оцінювати події, явища, приймати самостійні виважені рішення) Розвиток навичок мислення високого рівня. ( знання – розуміння – застосування – аналіз – синтез - оцінювання) Наприклад: прочитати про біографію письменника, відібрати певний матеріал для музею, які найбільше розкажуть про письменника. 3. Особистісно зорієнтоване навчання ( врахування особистісних інтересів, досвіду, побажань, думок, внутрішнього стану учнів) 4. Проблемне навчання “ Жити – значить мати проблеми, вирішувати їх – означає рости інтелектуально “ Конфуцій 5. Ігрові технології - етап роботи з текстом ( характеристика героя: учні грають ролі слідчих детективного агентства) - етап узагальнення (ігри – змагання,…)
6 Інтерактивне навчання. 7. ІКТ та мультимедійні засоби навчання. 8. Аналіз та інтерпретація художнього твору. Сучасний урок з читання будується на основі компетентнісно – діяльнісної технології навчання. Початкова школа – оптимальне читання Основна школа - функціональне читання При вивченні художнього твору, вчитель має враховувати не лише вікові й індивідуальні особливості учня, а й ПСИХОЛОГІЮ тексту, його сприймання, читацьку діяльність.
Ділова гра “ Створення моделі сучасного читача ” Мета: показати сучасні підходи до трактування читання як складного виду діяльності; опанування читацькими стратегіями як спосіб формування комунікативної компетентності. Вправа 1 Спрямоване читання Мета: формувати уміння цілеспрямовано читати навчальний текст, ставити проблемні запитання, вести обговорення в групі. Вправа 2 Читання в парах – узагальнення в парах. Мета: формувати виділяти головне, узагальнювати прочитане у вигляді тези, ставити проблемні запитання, здійснювати еквівалентні заміни. Вправа 3 Щоденник подвійних запитань. Мета: формувати уміння ставити запитання під час читання, критично оцінювати інформацію, зіставляти прочитане з власним досвідом. Вправа 4. Читання з позначками. Мета: формувати читати вдумливо, оцінювати інформацію, формулювати слова автора іншими словами. R - знайома інформація; + нова інформація; - я думаю інакше; ? Це мене зацікавило, хочу дізнатися більше.
Рекомендації 1. Опрацювати вимоги до сучасного уроку читання (Анісімова Г, Нікулочкіна О.Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації – навчально – методичний посібник, Тернопіль, 2012р) 2. Організувати різні види діяльності учнів з метою розвитку у них творчого мислення. 3. Збільшувати рівень самостійності учнів у читанні по мірі їх просування вперед. 4. Вдосконалювати читацькі вміння учнів, довести до оптимального читання.
Схожі презентації
Категорії