Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини Я люблю книги, люблю тримати їх у руках, продивляючись заголовки, що звучать, як голос за таємничим входом... Олександр Грін
Продовжіть два рядки схожих понять, що починаються зі слова «література» Література мова, історія, географія, алгебра, біологія... — це навчальні предмети музика, скульптура, живопис, театр, кіно, танок... — це види мистецтва
Евристична бесіда Яку ж саме літературу ми вивчатимемо на уроках? Чим відрізняються види мистецтва один від одного? Чи можемо ми згрупувати деякі види мистецтва за певними ознаками? А що, на ваш погляд, є спільною ознакою для всіх видів мистецтва? З яким предметом можна порівняти мистецтво, щоб проілюструвати його роль у нашому житті? Ми знаємо, що життя — теперішнє, минуле і навіть майбутнє — можна відобразити не тільки у мистецтві. Наукова література, фотографія, хроніка, схеми зроблять це точніше. Чому ж ми вдаємося до мистецтва в цілому і до літератури зокрема?
Картка 1. Прочитати уривок, визначити, наскільки відображені у книзі події є реальними. Обґрунтуйте свою думку. «У четвер — екзамен із захисту від темних мистецтв. Гаррі вперше був упевнений, що склав добре. Він не мав жодних проблем з письмовими питаннями, а на практичному іспиті з величезною насолодою виконав усі протипристрітні й захисні закляття просто перед носом у Амбридж, яка холодно за ним спостерігала. — Браво! — вигукнув професор Тофті, коли Гаррі бездоганно вико- нав закляття, щоб вигнати ховчика.— Просто чудово! Мабуть, це вже все, Поттере... хіба що... — Він трохи нахилився вперед.— Я чув від свого друга Тіберіуса Огдена, що ти вмієш викликати патронеса. Хочеш отримати додаткові бали?.. Гаррі підняв чарівну паличку, глянув на Амбридж та уявив, що її ви- ганяють з роботи. — Експекто патронум! З кінчика чарівної палички вистрибнув сріблястий олень і пустився залою навскач. Усі екзаменатори не зводили з нього очей, а коли патронус розвіявся срібною імлою, професор Тофті радісно заплескав у свої жилаві, зморшкуваті долоні» (Дж. К. Ролінг «Орден Фенікса»)
Картка 2. Порівняти інформацію про одне й те саме явище (звернувши увагу на способи відображення) за різними джерелами. А. На Волзі баржі проти течії піднімали бурлаки. Вони впрягалися у лямки і тягли їх, ступаючи берегом. Це була дуже важка праця. (З матеріалів краєзнавчої екскурсії)
Б. М. Некрасов «На Волзі» …Вдруг я стоны услыхал, И взор мой на берег упал. Почти пригнувшись головой К ногам, обвитым бечевой, Обутым в лапти, вдоль реки Ползли гурьбою бурлаки, И был невыносимо дик И страшно ясен в тишине Их мерный похоронный крик — И сердце дрогнуло во мне. — Когда-то в Нижний попадем? — Один сказал.— Когда б попасть Хоть на Илью… — Авось придем, Другой, с болезненным лицом, Ему ответил.— Эх, напасть! Когда бы зажило плечо, Тянул бы лямку, как медведь, А кабы к утру умереть — Так лучше было бы еще… Он замолчал и навзничь лег. Я этих слов понять не мог, Но тот, который их сказал, Угрюмый, тихий и больной, С тех пор меня не покидал! Он и теперь передо мной: Лохмотья жалкой нищеты, Изнеможденные черты И выражающий укор Спокойно-безнадежный взор…
Картка 3. Яку роль літератури ілюструє цей фрагмент: «Старший із них був чоловіком похмурим і лютий на вигляд. Одяг його складався лише зі шкіряної куртки, пошитої із вичиненої шкури якоїсь звірини, хутром наверх... Це первісне убрання вкривало свого господаря від шиї до колін і замінювало йому всі частини звичайного одягу... Нам залишається тільки відзначити дуже цікаву деталь його зовнішності, яка настільки варта уваги, що її не можна оминути: це було мідне кільце на кшталт собачого ретязя, щільно запаяного на шиї. Воно було достатньо широким, щоб не заважати диханню, та водночас таким вузьким, що зняти його можна було, лише розпилявши навпіл. На цьому своєрідному комірі було вирізьблене саксонськими буквами: “Гурт, син Беовульфа, природжений раб Щедрика Ротервудського”»? (В. Скотт «Айвенго»)
Картка 4. Про яку роль літератури йдеться в цьому тексті: Из рая детского житья Вы мне привет прощальный шлете, Неизменившие друзья В потертом, красном переплете. Чуть легкий выучен урок, Бегу тотчас же к вам, бывало. — Уж поздно! — Мама, десять строк!.. Но, к счастью, мама забывала. Дрожат на люстрах огоньки… Как хорошо за книгой дома! Под Грина, Шумана, Кюи Я узнавала судьбы Тома. Темнеет… В воздухе свежо… Том в счастье с Бэкки полон веры. Вот с факелом индеец Джо Блуждает в сумраке пещеры… Кладбище… Вещий крик совы… (Мне страшно!) Вот летит чрез кочки Приемыш чопорной вдовы, Как Диоген, живущий в бочке. Светлее солнца тронный зал, Над стройным мальчиком — корона… Вдруг — нищий! Боже! Он сказал: «Позвольте, я наследник трона!» Ушел во тьму, кто в ней возник, Британии печальны судьбы… — О, почему средь красных книг Опять за лампой не уснуть бы? О, золотые времена, Где взор смелей и сердце чище! О, золотые имена: Гек Финн, Том Сойер, Принц и Нищий!»? (М. Цветаева «Книги в красном переплете»)
«Вільний мікрофон» Наведіть літературні приклади, де йдеться про виховне значення літератури у формуванні людини і всього людства.
Пам’ятаймо, що словом можно убить, словом можно спасти, словом можно полки за собой повести.
Схожі презентації
Категорії