Творчість японського поета Мацуо Басьо
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Мета наших уроків: ознайомитися з особливостями японської культури та поезії на прикладі творчості поета Мацуо Басьо; навчитися виразно читати хоку; виховати в собі повагу до інших людей та їх культури.
І. Що ми знаємо про Японію ? Країна займає близько 4 тис. островів у Тихому океані; Найбільші острови : Кюсю, Хонсю, Хоккайдо, Сікоку; Три чверті території займають гори, найвища гора – Фудзіяма.
Декілька слів про її культуру : Японці вслухаються у невимовлене та милуються невидимим. «Не створи, а знайди й відкрий»
2. Вирощують карликові дерева – бонсаї. 3. Досконало володіють мистецтвом створення композиції з квітів – ікебана.
4. В Японії святкують незвичайні свята : свято місяця, свято пурпурових кленів, свято квітучої сакури, свято ліхтариків.
6. Кабуки – особливий вид національного театру в Японії. Всі ролі в ньому грають чоловіки. Вони вдягають яскраві костюми і накладають багато гриму.
ІІ. Мацуо Манефуса ( Басьо - “Бананове дерево”) (1644-1694, 50 років) 1644 р. –народився Басьо (третя дитина) в замковому місті Уено в родині небагатого самурая. Батько – викладач каліграфії.
1672 р.(28 років). Басьо вирушив до столиці Едо (Токіо). Працював у відомстві будівництва водних шляхів. Потім вчителем. Вивчав класичну китайську поезію VIII-XIIст., філо-софію.
1682 р. – згоріла бананова хижка поета. Обирає долю мандрівника (10 років мандрував). Помер у місті Осака в оточенні своїх учнів. Одна в мене річ – Легкий порожній гарбуз, Як моє життя !
Поезія Басьо – це літопис його життя. Милуючись місяцем, Навколо ставка проблукав Цілісіньку ніч ! Головна тема – природа та людина в ній.
ХОКУ– неримований трирядковий вірш у японській поезії. Особливості : Має 3 рядки. Немає рими, має ритм. Має визначену кількість складів : 1) 5 складів 2) 7 складів 3) 5 складів. 4. Має визначену тему : природа і людина в нерозривній єдності.
Дослідницька робота Завдання : Полічіть кількість складів у хоку. Визначте тему хоку. Підкресліть речення, в яких дається замальовка природи. Визначте художні засоби, які використовує автор.
Я раптом побачив її – Плаче, самотня… Разом на місяць дивитимемось. Відчувається незвичайна самотність. Адже поруч із старою нікого немає, тільки місяць. Покинута жінка приречена на страждання й смерть. І, мабуть, Басьо такий самий самотній і покинутий усіма.
“Сезонні слова” в ліриці Басьо : Весна : туман, верби, соловей, квіти, сливи, сакура. Літо : спека, зозуля, цикада, бджілки, піони. Осінь : хризантеми, червоне листя клена, роса, вітер, дощ. Зима : холод, сніг, буревії, дерева, вкриті інеєм.
Дослідницька робота Завдання : Прочитати виразно хоку. Які картини постали у вашій уяві під час читання ? Яким настроєм перейняті мініатюрні поезії Басьо ? Знайдіть сезонні слова-символи, що вказують на пору року.
Висновки : Хоку вчить шукати красу в простому, непомітному, повсякденному; У хоку відтворено не лише зримі, а й звукові образи; Мистецтво писати хоку – це вміння сказати багато обмеженою кількістю слів; Це своєрідна “шпарина”, через яку можна побачити неосяжний простір; Для хоку немає “непоетичних” тем.
Коли вмирає тигр, лишається шкура, а коли вмирає людина, лишається ім’я. Японське прислів’я
Презентацію підготували: творча група учнів 5 класу Коблівської загальноосвітньої школи та вчитель-консультант: Федорович С. І.
Схожі презентації
Категорії