Сатиричне зображення англійської дійсності XVIII ст., критика людських вад. Ліліпутія – Англія крізь зменшувальне скло сатири
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема Якою на зріст має бути людина? (Сатиричне зображення англійської дійсності XVIII ст., критика людських вад. Ліліпутія – Англія крізь зменшувальне скло сатири.)
Епіграфи уроку Не так-то просто, проходя по городу, Увидеть человека в полный рост. Где великаны опускают голову, Там лилипуты поднимают нос. Ф. Кривін Те, що принижує, - пронизує… Ліна Костенко
Слово вчителя Питання про те, якою повинна бути людина, хвилювало і хвилює філософів, письменників, звичайних людей. Адже від того якими ми будемо, залежить яким буде наше суспільство. Легко сказати, що треба бути хорошим, важче ним стати. Джонатан Свіфт за своїми переконаннями був просвітителем, тобто людиною, яка вірить у всеперемагаючу силу розуму. Саме розуму судилася вирішальна роль у процесі людського вдосконалення. У романі “Мандри Гулівера” Свіфт сатирично зобразив Англію XVIII ст., уїдливо висміюючи вади тогочасного суспільства. Які ж саме? Спробуємо це визначити.
Бесіда з учнями Чому жителі Ліліпутії такі маленькі? Які риси характеру їм притаманні? Які звичаї і закони були в Ліліпутії? Чи можна назвати життя в Ліліпутії нормальним?
Коментар учителя Слово “ліліпут” – це неологізм Свіфта. Означає воно – маленький. Ліліпут – маленька людина зі значними вадами. Жителі фантастичної країни Ліліпутії надто маленькі. Вони метушливі, нагадують чимось комах, але живуть за людськими законами, розв’язують людські проблеми. Дрібні і нікчемні вони в ліліпутів, яких полонили улесливість, підлабузництво, ницість, підступність. Їхнє королівство лише з першого погляду здається нормальним, а насправді ним правлять ницість і зло. Зробивши своїх героїв маленькими, Свіфт не хотів образити людей, низьких на зріст. Страшним є не маленький зріст, а маленька душа, не здатна на людяність і благородство.
Проблемні запитання Подумайте, чому люди люблять мандри? На вашу думку, з якою метою Свіфт відправляє Гулівера у небезпечні морські подорожі?
Як не перетворитися на ліліпута Характеристика образу Гулівера Яким було виховання і навчання Гулівера? Яку науку вивчав Гулівер? Згадайте, як він витрачав батьківські гроші? Які речі герой завжди брав із собою у плавання? Що змусило героя відправитися у плавання? Завдяки чому Гулівер врятувався під час шторму? Зачитайте, чим цікавився Гулівер, перебуваючи на чужині? Яким є риси вдачі героя?
Гулівер у Ліліпутії Запитання і завдання для учнів Прочитайте виразно уривок “Гулівер на невідомому острові” Якими були перші враження Гулівера? На вашу думку, чи міг Гулівер звільнитися від ліліпутів? Розкажіть про життя Гулівера у ліліпутів. Як ліліпути називали героя? Як Гулівер спочатку поводив себе з ліліпутами? Прочитайте і прокоментуйте умови угоди Людини-Гори з ліліпутами. Чи давала вона йому повну свободу? Доведіть, що становище Гулівера було досить принизливим. Чи переживав Гулівер ганебність свого становища?
Проблемні запитання Як змінився характер Гулівера під час перебування у Ліліпутії? Чому велетень став маріонеткою у крихітних істот? Як атмосфера підлабузництва вплинула на Гулівера? Що змусило його задуматися над своїм становищем?
Вчинки Гулівера Бесіда з елементами текстологічного аналізу Чи однаковим було ставлення Гулівера до ліліпутів та їхнього короля протягом твору? Про яке обвинувачення повідомив Гуліверу таємний радник? Яким повинно було бути покарання? Чому? Як почувався Гулівер після такої новини? Як герой оцінював свої вчинки? Чому він не захотів покарати ліліпутів? Це була порядність? До яких рішучих дій вдається герой? Як ви гадаєте, те, що сталося з Гулівером, випадковість чи закономірність?
Творче завдання Подумайте, що б ви порадили Гуліверові? Знайдіть слова, щоб втішити героя. Полегшити його біль. Пам’ятайте прислів’я: “Гірка правда краща за солодку брехню”. Опишіть Гулівера в кінці подорожі.
Комічне у романі “Мандри Гулівера” Комічне – (грецьк. кomikos – смішний) – смішне в житті та мистецтві. Літературними різновидами комічного є гумор, сатира, іронія, сарказм. Гумор (лат. humor – волога, рідина) – різновид комічного, що не заперечує життєве явище, а лише показує його недосконалість. Сатира (лат. satura – суміш, усяка всячина) – різновид комічного, безжалісне висміювання суспільних і людських вад. Іронія (грецьк. еronia – лукавство, глузування) – різновид комічного, прихована насмішка. Сарказм (від грец. sarkasmos — рву м'ясо) — це засіб комічності, в основі якого лежить гострий дошкульний глум, сповнений презирства, зла й уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії. . На відміну від іронії сарказм нічим не прикритий. Це аморальні речі, різко негативні.
Художні особливості твору Запитання та завдання для учнів Які види комічного використовує Свіфт у романі “Мандри Гулівера”? Чому письменник обрав саме сатиру як засіб боротьби з вадами суспільства? Чого він цим досягає? Свіфт використовує у романі елементи фантастики. З якою метою? Творче завдання Доведіть, що “ліліпути за внутрішньою суттю” можуть дуже принизити і навіть знищити “високу людину”.
Проблемні запитання Чи можна сказати, що оскільки негативні явища зображені у вигляді чогось малого, то їх можне не вважати небезпечними? Чи стане “ліліпут” великим, прибравши “Гулівера” зі свого шляху? Відомо, що Свіфт у одному з листів писав: “Потрібно не розважати читача, а будити в нього злість”. Як на вашу думку, в “Мандрах Гулівера” автор розважає читача чи будить злість? Що це за злість, на що вона направлена?
Актуальність роману сьогодні Роман Свіфта “Мандри Гулівера” залишається актуальним і сьогодні. Незважаючи на те, що з часу написання твору минуло більше двох століть, людство мало в чому змінилося. Книга Свіфта зовсім не проста. Вона написана не для розваги, а щоб розбудити злість. Яку? Щоб не допустити приниження, яке спотворює душу, веде до плазування, улесливості, підлабузництва. Потрібно бути сильним та стійким у цьому двобої. Свіфт, як і раніше, продовжує боротися, щоб зробити людей досконалішими. В одному зі своїх листів письменник скрушно визнавав: “Ось уже сім місяців минуло після появи моєї книги, а я не бачу кінця зловживанням і хибам”. Проте ми можемо впевнено сказати, що книга Свіфта допомагає людям духовно очищатися і не бути “ліліпутами”. Праця письменника не пропала марно.
Підсумки уроку Запитання та завдання для учнів Визначте основні проблеми твору. Які з них, на вашу думку, є найголовнішими? Чи дає Свіфт варіанти їх розв’язання? Які істини ви зрозуміли? Чому книга Свіфта цікава і читачам ХХІ століття?
Заключне слово учителя Я хочу закінчити наш урок уривком із сценарію “Дім, який побудував Свіфт” Г. Горіна: “Лікар, збираючись написати висновок про смерть Свіфта, поклав перед собою чистий аркуш паперу… і раптом побачив, що крізь чистий аркуш почав проступати силует маленького кораблика з вітрилами… На березі на нього чекав лікар Гулівер, такий, яким ми його звикли бачити на ілюстраціях відомої книги: камзол, білі панчохи, дорожній саквояж. Гулівер скинув черевики, камзол і з розбігу кинувся в море. Він підплив до корабля, йому скинули зверху мотузяний трап… Через мить мокрий, втомлений, але щасливий, він стояв уже оточений матросами…”
Домашнє завдання Читати твір Артура Конан Дойля “Собака Баскервілів”. Індивідуальне завдання: 2-3 учням- “літературознавцям” підготувати розповідь про Артура Конан Дойля.
Схожі презентації
Категорії