“Поняття про полемічну літературу. Протікання полеміки, періодизація.».
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Презентація на тему: “Поняття про полемічну літературу. Протікання полеміки, періодизація.». Виконала: студентка 12-ї групи Факультету філології та журналістики Машковська Юлія Олександрівна Кіровоград 2012 Міністерство освіти і науки, молоді та спорту КДПУ імені Володимира Винниченка
Полемі чна літерату ра (від грец. πολεμιχός — войовничий) — підбірка текстів різних авторів, у яких обговорюються проблемні питання релігійної дискусії між католицькою та православною церквами з метою їх об'єднання.
Українська полемічна література виникла як засіб захисту православ’я від католицько-шляхетської експансії, але вийшла за межі не тільки церковних суперечок, а й широких конфесійних тем.
Вона широко охоплює суспільну тематику і, виступаючи на захист трудящих верств, починає трактувати питання власне гуманізму.
На розвиток полемічної літератури вплинули такі події як реформа календаря з наказу папи Григорія у 1581 році та офіційне оповіщення унії на Берестейському Соборі 1596 року. Особливого розвитку П. Л. набула в 16—17 ст., коли католицизм почав релігійно-ідеологічний наступ на православ'я.
Берестейська (Брестська) церковна унія 1596 р. - об'єднання православної церкви України та Білорусі з католицькою церквою в 1596 р. при підлеглості православної церкви Папі Римському , визнанні основних католицьких догматів і збереженні православної обрядності.
Поштовхом до полеміки стала книга польського пропагандиста католицизму, противника православ'я Петра Скарги "Про єдність церкви Божої" (1577), яка по суті була ідеологічною основою Брестської унії (1596).
1577 р. Петро Скарга пише трактат. Відповіді на цей трактат : 1587 - Герасим Смотрицький “Ключ царства небесного” 1588 – Василь Острозький про єдину істинну православну віру 1596 – Стефан Зизаній “Сказання” 1597 – Христофор Філарет “Апокрисиз 1610 – Мелехій Смотрицький “Тренос” 1619-1622 – Захарій Констянтинський “Палінодія”
На захист православної віри піднялися православні священики, просвітителі XVI-XVII століть, перед якими стояло завдання - у словесному поєдинку викрити й засудити церковну унію, висміяти зрадників-уніатів.
Українська полемічна література відстоювала, хоч і в релігійній формі, право народу на свою віру, на соціально-національне визволення, правдиво зображувала життя, страждання, утиски народу.
Важливе місце в системі української полемічної літератури посідає творчість М.Смотрицького, зокрема його трактат "Тренос". У "Треносі" та інших творах М.Смотрицький виявив ґрунтовні знання й вільну орієнтацію у західноєвропейських літературах, мистецтві, культурних традиціях
Твори Вишенського визначаються в українській полемічній літературі 16-17 ст. не лише винятковим літературним талантом автора, але і його своєрідною позицією. Вишенський не обмежувався боротьбою з католицизмом та унією.
Основна ідея творів Вишенського — ідея соціальної рівності. Він доводив, що люди є рівними від природи: їхні тіла складаються з єдиної субстанції, королі та царі «толко властію сродство людське превосходять, а плотію і кровію і смертію всім ровни суть». У зв'язку з цим він осуджував різні форми феодального гніту.
Висновок Українська полемічна література відстоювала, хоч і в релігійній формі, право народу на свою віру, на соціально-національне визволення, правдиво зображувала життя, страждання, утиски народу. Полемічна література викриває пригноблення народу
Джерела: http://histans.com/JournALL/journal/2007/5/12.pdf http://all-politologija.ru/ukr/brestska-uniya-i-polemichna-literatura http://eureka.ucoz.ua/publ/124-1-0-390 http://jenessi.net/filisofiya/155-polemchna-lteratura-ta-susplno.html http://referat.parta.ua/view/15845/
Схожі презентації
Категорії