Олександр Твардовський. “Я був убитий під Ржевом…”, “На карб не ставте відтепер мені…” Поетизація подвигу простих солдатів у Великій Вітчизняній війні
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема Олександр Твардовський. “Я був убитий під Ржевом…”, “На карб не ставте відтепер мені…” Поетизація подвигу простих солдатів у Великій Вітчизняній війні.
Епіграф уроку Но о тех, кто уже не придёт никогда, заклинаю: помните! Р. Рождественський “Реквієм”
От героев былых времён Не осталось порой имён. Те, кто приняли смертный бой, Стали просто землёй, травой. Только грозная доблесть их Поселилась в сердцах живых. Этот вечный огонь, Нам завещанный от них, Мы в груди храним. Погляди на моих бойцов – Целый свет помнит их лицо. Вот застыл батальон в строю Снова старых друзей узнаю. Хоть им нет двадцати пяти – Трудный путь им пришлось пройти. Это те, что в штыки Поднимался, как один. Те, кто брал Берлин. Нет в России семьи такой, Где б не памятен был свой герой, И глаза молодых солдат С фотографий увядших глядят. Этот взгляд – словно высший суд Для ребят, что сейчас растут. И мальчишкам нельзя Ни солгать, ни обмануть, Ни с пути свернуть. (пісня з к/ф “Офіцери”)
Слово вчителя Війна… Це страшне слово, що обпалило долю цілого покоління, пронеслося чорним птахом над світом, забрало життя мільйонів людей, принесло горе, біль і страждання. Темі війни присвячено багато творів літератури, кіно, живопису. Значне місце займає вона й у творчості відомого російського поета Олександра Твардовського. Повернувшись з фронту він писав: “… Я жив, я прийшов з війни живий та здоровий. Але скількох я не долічився… скільки людей встигли мене прочитати й, можливо, полюбити. А їх немає в живих. Це була частинка мене… І з ними щось я втратив…”
Актуалізація опорних знань Бліц-перекличка по результатам домашнього завдання Які з віршів, пісень, кінофільмів про Велику Вітчизняну війну найчастіше згадують у вашій сім’ї? Якщо можете, поясніть чому.
Слово про письменника Олександр Трифонович Твардовський (1910-19710) – відомий російський поет. Народився в с. Загор’ї Смоленської області у селянській родині. Освіту здобував у Смоленському педагогічному інституті та у Московській вищій школі філології, літератури та історії. Ще під час навчання розпочав літературну та журналістську діяльність. У роки Великої Вітчизняної війни він був військовим кореспондентом. Писав вірші про солдат, які захищали свою Батьківщину, працював над поемою “Василь Тьоркін”, у якій створив образ радянського бійця-визволителя. Після війни Твардовський й працював головним редактором часопису “Новый мир”. Він продовжував звертатися до теми війни. Митця турбувала історична пам’ять про тих, хто віддав своє життя заради миру на землі. Твардовський відомий також як перекладач творів Т. Шевченка, І. Франка, українських народних дум. Письменника не стало в 1971 р.
Словникова робота Трагічне – переживання людини, що глибоко сприймає страждання й несправедливість загибелі інших, а інколи й відчуття розпачу, безнадійності боротьби. Пафос – натхнення, піднесене почуття у відповідь на якусь подію, що відбувається у світі. Гуманізм – це визнання людини найвищою цінністю в світі, повага до гідності та розуму людини, право на щастя в житті, і вільний вияв природних почуттів і здібностей; ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.
Робота з підручником Виразне читання Виразне читання вчителем вірша О. Твардовського “Я був вбитий під Ржевом…” (Вірш читається мовою оригіналу, а потім у перекладі) Читання вірша учнями з одночасною роботою над виразним читанням. Запитання для учнів Що ви помітили незвичайного на початку вірша? Які художні засоби використовує автор? Яку роль має звертання, що повторюється в тексті? На які слова слід звернути особливу увагу?
Бесіда з елементами текстологічного аналізу Запитання і завдання для учнів Визначте тему та ідею вірша. Хто, на вашу думку, є ліричним героєм твору? Яке значення має прийом розповіді від першої особи для розкриття ідеї твору? Яким зображений герой? Що його хвилює? У яких словах солдата виражається оцінка своєї ролі у війні? Який заповіт залишає солдат нащадкам? Яке значення має цей заповіт для розкриття теми та ідеї вірша?
Головна думка вірша Запитання та завдання для учнів Визначте головну думку вірша. Що відбувається з образом “конкретного солдата”? Яке головне питання задано від імені вбитого бійця? Які слова символізують подальший хід війни? Які рядки вірша найяскравіше це показують? Що є головним у заповіті солдата нащадкам? Чому поет говорить про війну від імені вбитих солдат, які не повернулися з бою? Чи можна сказати, що звертання до потомків від імені вбитого солдата є фантастикою, вигадкою, що не має нічого спільного з реальністю?
Літературознавчий коментар У 50-і роки О. Твардовський продовжує звертатися до теми війни. Його турбує історична пам’ять про тих, хто загинув, пропав безвісти, про кого не написали віршів і романів, чий подвиг залишився невідомим. Вони живі, бо живе пам’ять про них у серцях людей, які їх знали і любили. Поет створює серію віршів від імені звичайного солдата-піхотинця. Так з’являється вірш “Я знаю, никакой моей вины…” Я знаю, никакой моей вины В том, что другие не пришли с войны, В том, что они – кто старше, кто моложе – Остались там, и не о том же речь, Что я их мог, но не сумел сберечь, – Речь не о том, но всё же, всё же, всё же…
Аналіз вірша “На карб не ставте дотепер мені…” Запитання та завдання для учнів Визначте тему та ідею вірша. Хто є ліричним героєм твору? Яка форма поезії? Про що цей вірш? У яких рядках викладена основна думка? Знайдіть у вірші повтор. Яка його роль у творі? Чи потрібно, на вашу думку, повертатися до теми війни через багато мирних років? Чому?
Проблемне запитання А як, на вашу думку, звучали б у наші дні слова учасника війни, що залишився в живих? Про які почуття свідчили б його спогади? (Для відповіді на запитання можна використовувати рядки із віршів та пісень воєнних років)
И повсюду клубится за нами, Поколеньям другим не видна, Как мираж, как проклятье, как знамя, Мировая вторая война.
Мне часто снятся те ребята – Друзья моих военных дней, Землянка наша в три наката, Сосна сгоревшая над ней, Как будто вновь я вместе с ними Стою на огненной черте У незнакомого посёлка На безымянной высоте…
От Курска и Орла Война нас довела До самых вражеских ворот – Такие, брат, дела. Когда-нибудь мы вспомним это И не поверится самим. А нынче нам нужна одна Победа, Одна на всех, мы за ценой не постоим!
Об огнях-пожарищах, О друзьях-товарищах Где-нибудь, когда-нибудь Мы будем говорить. Вспомню я пехоту И родную роту…
День Победы, как он был от нас далёк. Как в костре потухшем таял уголёк. Были вёрсты, обгорелые в пыли, Этот день мы приближали как могли. Этот День Победы порохом пропах. Это праздник с сединою на висках. Это радость со слезами на глазах. День Победы, День Победы, День Победы!
Підсумки уроку Запитання для учнів Що спільного і що відмінного у проаналізованих віршах? Яку проблему порушує автор у цих поезіях? Яке ваше враження від прочитаних творів?
Домашнє завдання Прочитати оповідання Г. Белля “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Підготувати повідомлення про життя і творчість письменника.
Схожі презентації
Категорії