Картини українського степу. Їхній зв’язок з головною думкою та подіями в повісті. Розділ ІІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема Картини українського степу. Їхній зв’язок з головною думкою та подіями в повісті. Розділ ІІ.
Епіграф уроку Степ що далі, то ставав прекрасніший. Тоді увесь південь, увесь той простір, що становить теперішню Новоросію, до самого Чорного моря, був зеленою незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по незмірних хвилях диких рослин. Самі тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, толочили їх. Нічого в природі не могло бути кращого… Степи… які ж бо ви в біса гарні! М. Гоголь “Тарас Бульба”
Актуалізація опорних знань Запитання і завдання для учнів Пояснюючи риси характеру Тараса Бульби впливом історичних обставин, автор використовує приказку. Знайди її в тексті й, виходячи змісту, проаналізуй авторове уявлення про дух українського народу. М. Гоголь має особливий талант живої оповіді. Доведи це, проаналізувавши епізод прощання матері із синами. Прослухавши, як М. Гоголь читав перший розділ повісті “Тарас Бульба”, О. Пушкін визнав її справжнім шедевром. Які саме особливості повісті, на твою думку, високо оцінив великий російський поет? Аргументуй свою думку, спираючись на текст твору.
Текстологічний аналіз повісті Бліц-опитування В якому віці Бульба віддав дітей у бурсу? В якому місті вони вчилися? Чи можна знання, отримані в бурсі, практично застосовувати в житті? Як бурса впливає на формування характеру вихованців? Якими були початкові успіхи Остапа? Що змусило його вийти в найкращі учні? У чому Остап був першим? Які риси характеру вирізняють Андрія? Якою була поведінка братів у бурсі? Кого з них частіше карали і чому?
Робота над ілюстраціями Запитання та завдання для учнів Які рядки із повісті можуть слугувати підписом до цієї ілюстрації? Про що міг думати і згадувати старий Тарас? Які почуття, на вашу думку, переповнюють Остапа і Андрія? Чи бажаною була для них ця поїздка? Хто із братів згадав про домівку і матір? Кого ще згадував Андрій? Як він познайомився з прекрасною полячкою? Чому Андрій не міг забути панночку-полячку, вирвати із серця почуття до неї?
“Надзвичайно дзвінкий і гармонійний сміх розлігся над ним. Андрій підвів очі і побачив коло вікна красуню, якої ще не бачив зроду: чорнооку і білу, як сніг, осяяний вранішнім рум’янцем сонця.”
Словникова робота Пейзаж (фр. paysage від peys – країна, місцевість) – один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу. Існують статичні пейзажі (спокійне, врівноважене зображення природи) і динамічні (під час вирування стихійних сил). За тематикою пейзажі поділяються на: степовий; лісовий; гірський; морський; урбаністичний (опис міста); індустріальний (опис заводів, фабрик, шахт тощо); сільський та інші.
Робота з текстом Запитання та завдання для учнів Виразно прочитайте опис степу. Яким чином письменник досягає яскравості опису? Чому Гоголь створює такий незвичайний пейзаж? Що символізує безкрайній степ?
Майстерність художнього опису Які почуття викликала картина степу в душах козаків? З допомогою якого порівняння автор показує пробудження їхніх сердець? Про що свідчить це порівняння? За допомогою яких епітетів автор показує красу степу? Як змальовується простір степу, його широчінь? Як автор підкреслює первозданність природи, її первісну принадність? Які рослини і тварини називаються в цьому уривку? Чому письменник з усього тваринного світу віддає перевагу птахам? Яким? Знайдіть метафори, які “оживляють” картину степу. Як Гоголю вдається показати, що тут все живе, дихає, рухається, звучить на різні голоси?
Фонові знання Робота з картиною К. Трутовського “Козаки в степу” Як зображує степ художник? Яку гаму кольорів використовує? Що створює динамізм картини? За допомогою яких художніх засобів художник створює яскраві, колоритні образи козаків? Який настрій викликає у вас це полотно?
Фонові знання Робота з репродукціями картин К. Білокур, де зображуються степові квіти Які характерні для української природи степові квіти зображує художниця? Які кольори переважають в її палітрі? Як підкреслюється принадність простих квітів? Які почуття викликають у вас картини К. Білокур?
Усне малювання Усний опис картини українського степу за складеним планом (близько до тексту) План Козаки в степу. Краса і простір степу. Килим із квітів. Птахи на землі й у небі. Захоплення степом.
Роль пейзажу у творі Запитання та завдання для учнів Як козаки відчули близькість Дніпра? Як автор підкреслює чарівну красу Дніпра, його таємничість? Які кольори використовуються у описі Дніпра? Знайдіть приклади гіпербол у даному уривку. Яку роль вони відіграють? Які дієслова використовуються для зображення Дніпра? З’ясуйте їх значення у тексті. Які ідеї допомагають утвердити авторові образ Дніпра? Як він пов’язаний з образом Запорозької Січі?
“У повітрі раптом похолодало; вони відчули близькість Дніпра. Ось він сяє вдалині і темною смугою відділяється від горизонту.”
Усне малювання Усний опис Дніпра за складеним планом (близько до тексту повісті) План Близькість Дніпра. Широта й велич ріки. Вихід Дніпра з-за порогів. Через Дніпро – на Січ.
Знайомство із Запорозькою Січчю Бесіда з елементами текстологічного аналізу Якою побачили Січ Остап і Андрій? Якими були перші враження юнаків? Що шукав на Січі і про що замислювався Тарас Бульба? Знайдіть у тексті повісті слова про значення Запорозької Січі в житті козаків.
Підсумки уроку Бесіда з учнями Чому Тарас так поспішав відправити синів на Січ? Що зрозуміли юнаки під час мандрівки степом? Чи усвідомили вони мету цієї подорожі? В чому втілюється для молодих козаків почуття патріотизму, любові до батьківщини?
Домашнє завдання Читати розділи ІІІ-V, скласти до них план. Звернути увагу на закони і звичаї на Січі. Виписати цитати про оволодіння військовою наукою Остапа і Андрія.
Схожі презентації
Категорії