Думи – перлини усної народної творчості
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дивовижні скарби зберіг український народ протягом століть. Думи стали духовним надбанням української нації та всього людства. Думи унікальний жанр української на родної творчості, з яким пов'язане неповторне кобзарське мистецтво, славні імена лірників і бандуристів. Це - народна історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу...
Думи - ліро-епічні твори героїч ного і соціально-побутового зміс ту, які виконувалися народними співцями речитативом (співом-декламацією) у супроводі кобзи, бандури чи ліри.
зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб; певне дотримання правдивості життєвих фактів; докладність поетичної розповіді; висока поетичність мови; невелика кількість основних дійових осіб (дві-три); великий обсяг (як для фольклорних творів); своєрідність побудови (зачин, основна частина, повтори, кінцівка); віршована форма (нерівноскладовість рядків, довільна специфіка риму вання, монорими); виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри; усне поширення і зберігання; варіантність тексту.
Зачин - вступ, початок, який наявний також і в билинах, історичних піснях. Зачин найчастіше починається вигуком «ой», вказує на місце, час дії, готує читачів до подальшої історії. Кінцівка ж думи, в якій уславлюються герої, змальовані в ній істо ричні події, називається славословієм.
Найдавніша згадка про думи є в хроніці («Аннали», 1587) польського історика С. Сарницького. Перший відомий запис думи датується 10 січня 1684 р. Це — твір «Козак Голота». В рукописному збірнику Кондрацького, віднайденому в архіві Ягеллонського університету в Кракові, зафіксовано чотири зразки дум з Волині. Цей збірник був виявлений і опублікований академіком Возняком у 1928 році. У теперішній час збереглися лише згадки про думи XVI століття в різних письмових джерелах, але жодного повного тексту на сьогодні немає. З анналів Сарницького довідуємося, що українці співали думи вже на початку XVI ст. думи про героїчну смерть братів Струсів, однак, на превеликий жаль, цей літописець не вніс до анналів жодного рядка цієї думи.
Тематика дум пов'язана з подіями, що стосуються всього народу, його ідеалів і прагнень. страждання невільників у турецькій неволі («Невільницький плач», «Маруся Богуславка», «Про втечу трьох братів з Азова, з турецької не волі»); оспівування боротьби українського народу за визволення з-під гніту екс плуататорів у XVII ст. («Іван Богун»...); відображення класових суперечностей між козацькою старшиною та про стим рядовим козацтвом, виступи проти «своїх» панів («Дума про козака Ганжу Андибера»); розповідь про діяльність історичних героїв, що стали на чолі визвольної боротьби — Богдана Хмельницького і його сподвижників — Максима Кривоноса, Івана Богуна, Нечая Морозенка; показ проблем моралі, людських взаємин («Бідна вдова і три сини», «Сестра і брат»...)
Історичною основою дум є довготривала, виснажлива й затята, зви тяжна і героїчна війна, яку впродовж століть вів український народ проти загарбників і поневолювачів . багато славних синів України наклали головами, боронячи свою землю. А народ зберіг їхні імена в думах. Самійла Кішки («Дума про Самійла Кішку») козака Голоти («Дума про козака Голоту»), про славні діла гетьмана Богдана Хмельницького («Хмельницький і Барабаш»), про те, як тікали козаки зі страшної турецької неволі («Втеча трьох братів із город а Азова, з турецької неволі») Маруся Богуславка (“дума про Марусю Богуславку”)
І. Головна героїня “Думи про Марусю Богуславку” . ІІ. Турецька бранка Маруся Богуславка. Туга за рідним краєм Внутрішня боротьба між любов’ю до Вітчизни та коханням чоловіка. Героїчний подвиг в ім'я Батьківщини Маруся Богуславка уособлення високих патріотичних почуттів. ІІІ. Моє ставлення до героїні.
епітети : віра бусурменська, тяжка неволя, голубонько сивий. метафори: сльозами проливали гіперболи: У тихий Дунай занокало риторичні питальні та окличні речення: Як голубонько сивий! повтори: піший-пішаниця, чужий-чужениця.
Кобзарі чи бандуристи — це народні митці. Хоча деякі з них не тільки виконавці, а й автори дум (їхнє авторство пізніше було закріплене у друкові), поширюються усно, передаючись з покоління в покоління і піддаючись певному варіюванню. Виконавці дум повинні були володіти гучним, приємного тембру голосом, бо ж співалося «на розпуттях велелюдних», на майданах, на ярмарках. Необхідним був і музичний хист для майстерного акомпанування чи й виконання самостійних музичних творів (напр., знаменитого козацького маршу Є. Адамцевича).
І. Перші кобзарські братства виникли наприкінці ХVІІ ст. Вони мали статут, касу, хоругви, суд, таємничу мову. ІІ. У 1874 році відбувся концерт у Києві, українського Гомера Остапа Вересая. На концерті були присутні видатні іноземні гості. Вони були під великим враженням, виконання мелосу кобзаря. ІІІ. 1918р. була заснована київська капела бандуристів під проводом Василя Ємця. Після концерту присвяченого Т.Шевченку, колектив припинив своє існування 1919р. У 1923 році колектив був відновлений під керівництвом Г.Копана, потім в 1925-му році – Михайла Полотая. Розширив свою діяльність численними концертами.
4 1937 капела М. Михайлова записала чимало платівок, колектив був розформований (декого арештували) 5 1946 капелу знов відновили під керівництвом О.З. Міньківського.
Думи зазвичай виховують у людині почуття любові до Батьківщини, почуття гордості та поваги до звитяжців героїв. Анкета. - Які почуття виховують думи? А. Почуття патріотизму. Б. Працелюбність. В. Мужності.
СПІЛЬНЕ ВІДМІННЕ ВИСОКА ПОЕТИЧНІСТЬ МОВИ, ВІРШОВАНА ФОРМА, ДІЄСЛІВНЕ РИМУВАННЯ, УСНЕ ПОШИРЕННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ, ВАРІАНТНІСТЬ ТЕКСТУ ДОТРИМАННЯ ПРАВДИВОСТІ ЖИТТЄВИХ ФАКТІВ ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ СТАВЛЕННЯ АВТОРА ДО ПОДІЙ ТА ГЕРОЇВ ВЕЛИКІ ЗА ОБСЯГОМ НЕВЕЛИКИЙ ПІСЕННИЙ ТВІР ВИКОНУЄТЬСЯ РЕЧИТАТИВОМ ПІД СУПРОВІД КОБЗИ, БАНДУРИ,ЛІРИ СПІВАЄТЬСЯ ЧІТКА БУДОВА: ЗАЧИН, ОСНОВНА ЧАСТИНА, СЛАВОСЛАВІЄ ЕКСПОЗИЦІЯ, ЗАВ'ЯЗКА, КУЛЬМІНАЦІЯ, РОЗВ'ЯЗКА
1.Маруся була родом з…? а)Києва б) Боричева в) Богуслава. 2. Кількість ув'язнених козаків? а) сто б)сімсот в) шістсот. 3. Коли було створено капелу бандуристів? а) 1918р. б)1991р. в)1919р. г) 1933р. 4. Марусю називають бранкою, тому що … а) потрапила в полон б) поїхала відпочивати до Туреччини в) працює за кордоном. 5. Де народилася Маруся Чурай? а)на Полтавщині б)на Галичині в)на Черкащині
6. Чиє ім'я носить Національна капела бандуристів? а) П. Майбороди б) Г.Майбороди в) М.Лисенка г) Л.Ревуцького. 7. Думи бувають… а) соціально – побутові б)історико – героїчні в) коломийки г) чумацькі д) жартівливі. 8. Маруся прийшла до темниці… 9. Що називаємо думою… 10.Назвіть ідею “Думи про Марусю Богуславку. 11.Що саме в українських думах справляє найбільше враження на людей інших національностей? 12. Напишіть твір-роздум на тему “ Моє ставлення до Марусі Богуславки ”
Значним впливом народної думової творчості позначений поетичний доробок Т. Шевченка, драма М. Стартщького «Маруся Богуславка», опера М. Лисенка «Тарас Бульба», романи радянських письменників П. Панча «Гомоніла Україна», Н. Рибака «Переяславська рада», М. Стельмаха «Кров людська — не водиця», п'єса Ю. Яновського «Дума про Британку».
ДУМИ- ЦЕ ДОРОГОЦІННА СПАДЩИНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ, СТВОРЕНІ В НИХ ХУДОЖНІ ПРИВАБЛИВІ ОБРАЗИ ЗАХИСНИКІВ ВІТЧИЗНИ МАЮТЬ ВЕЛИКЕ ВИХОВНЕ ЗНАЧЕННЯ. ВОНИ ВЧАТЬ ПО- СПРАВЖНЬОМУ ЛЮБИТИ СВОЮ ВІТЧИЗНУ, ПОВАЖАТИ ІСТРИЧНЕ МИНУЛЕ, ЗАХОПЛЮВАТИСЯ ПОДВИГАМИ НАРОДНИХ ГЕРОЇВ. І ТОМУ СЛАВА ЇХ НЕ ВМРЕ, НЕ ПОЛЯЖЕ.
Схожі презентації
Категорії