Презентація на тему: Цікаві факти із життя Т.Г.Шевченка
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Вінницький регіональний центр оцінювання якості освіти Зовнішнє незалежне оцінювання з української мови і літератури
Вибір предметів для проходження ДПА Кожен зареєстрований учасник ЗНО має право скласти тести НЕ більш як із 4 навчальних предметів
Реєстрація на ЗНО – 2019 Для кожного учасника ЗНО на веб-сайті Українського ЦОЯО створюється інформаційна сторінка, доступ до якої здійснюється за номером Сертифіката та PIN-кодом, указаним у ньому
Сертифікаційна робота з української мови і літератури Кожен учасник отримає бланки відповідей А та Б: бланк А – для зазначення відповідей на завдання Частини 1 і Частини 2 зошита; бланк Б – для виконання завдання з розгорнутою відповіддю. Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання, – 104 (переводять у шкалу 100-200-балів).
ДПА з української мови у формі ЗНО Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання з української мови, – 68 (переведені у 12-бальну шкалу).
Зміст сертифікаційної роботи Розподіл завдань відповідно до розділів програми (2018 рік) № з/п Розділи програми Кількість завдань 1 Фонетика. Графіка 1 2 Лексикологія. Фразеологія 5 3 Будова слова. Словотвір 1 4 Морфологія 6 5 Синтаксис 10 6 Стилістика 1 7 Орфоепія 1 8 Орфографія 5 9 Розвиток мовлення 4 Усього 34 № з/п Розділи програми Кількість завдань 1 Усна народна творчість 1 2 Давня українська література 1 3 Література кінця XVIII – початку XX століття 10 4 Література XX століття 10 5 Творчість українських письменників-емігрантів 1 6 Сучасний літературний процес 1 Усього 24
Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка А доріжка, миєшся, широкий Б шістсот, Тбілісі, метелиця В свято, осінній, просьба Г Великдень, аякже, ґрунт Д будинок, бджола, Дніпро Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка А слов’янський, маслюк, джазист Б осяяння, юнацький, беззастережний В блищить, каяття, європейський Г колючий, в’юнище, їжджений Д йодований, дзюркотіти, травиця Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова) Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка А зіставити, просьба, зябра Б усмішці, смієшся, посмішка В несеться, тюльпан, тьмяно Г перифраз, фонетика, любов Д край, вокзал, закріплення
На перший склад падає наголос у слові А цінник Б течія В русло Г випадок Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова) Перший склад наголошений у слові А дочка Б дрова В жалюзі Г жаркий На другий склад падає наголос у слові А позначка Б центнер В довідник Г каталог
Фразеологізм через пень-колоду має антонім А комар носа не підточить Б далеко куцому до зайця В і кіт не валявся Г як курка лапою Д мухи не зобидить А Б В Г Д Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова)
Увідповідніть значення фразеологізму з його назвою 1 штучна мірка, формальний шаблон, під який силоміць підганяють реальне життя 2 небезпека або неприємність, що постійно загрожує комусь 3 бруд, велике безладдя, занедбані справи 4 спосіб, що допомагає розв’язати якесь важке питання 5 слабке, вразливе місце в людини
Лексичну помилку допущено в рядку А освітлювальний прилад Б освітній заклад В освічене перехрестя Г освітянська спільнота Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова) Лексичну помилку допущено в рядку А являється прикладом Б скасувати конференцію В непридатний до вжитку Г зважати на правила Лексичну помилку допущено в рядку А о сьомій годині ранку Б на наступній неділі В властивий учневі Г прийшов у справах
Типові помилки в мовленні учнів Треба приймати участь у різних міроприємствах Самий важливий день Моя власна думка У творі мова йдеться Я рахую, що… Я прийняв вірне рішення
НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в рядку А «Митець не може відвернутися від своєї сучасності, – говорив Альбер Камю і далі пояснював: «Якби він відвернувся від неї, то промовляв би в порожнечу». Б Український письменник В. Винниченко якось сказав: «Як нудно, сіро проходить життя людей неталановитих, так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті». В «Суспільність, – говорив М. Грушевський, – що має віру в себе, мусить мати й відвагу глянути на правду свого минулого, щоб зачерпнути в ній не зневіру, а силу». Г Мати Тереза знала силу посмішки, тож усім, хто зневірився, радила: «Отримавши від життя чергового удару, скажіть собі: «Усе могло бути набагато гірше» і посміхніться». Д «Слово – найтонше доторкання до серця, – був переконаний В. Сухомлинський, – воно може стати і запашною квіткою, і живою водою, і розжареним залізом». Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова) НЕПРАВИЛЬНО розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні А «Саме щоденні звички роблять вас успішними людьми або невдахами», – стверджує Томас Корлі в книзі «Зміни свої звички – зміни своє життя». Б Автор зазначає: «Близько 90 % багатіїв читають щодня бодай 30 хвилин. Це зазвичай три типи видань: біографії успішних людей, книги із саморозвитку та історичні розвідки». В «Хочеш бути успішним – спілкуйся з успішними людьми, – наголошують фахівці та додають: – Краще мати справу із цілеспрямованими оптимістами, аніж із негативно налаштованими заздрісниками». Г «Тривалий успіх можливий лише за умови позитивного ставлення до життя», – підбадьорює читачів автор книги. – Усі лідери вміють радіти кожному дню, будь-якій дрібниці». Д «А от що вам може бути не до вподоби, – інтригує Томас Корлі, – то це те, що багатії прокидаються за три години до початку свого робочого дня, бо мають устигнути залагодити дві-три особисті справи».
Психометричні характеристики завдань тесту (українська мова) Під час вивчення синтаксису варто розвивати вміння трансформувати прості речення у складні
Загальні висновки щодо результатів виконання завдань сертифікаційної роботи Статистика виконання завдань з української літератури дає змогу констатувати, що учасники тестування продемонстрували переважно середній і достатній рівні володіння матеріалом, визначеним Програмою зовнішнього незалежного оцінювання. Виконання завдання за розділом «Усна народна творчість» у половини учасників не викликало труднощів, і 48 % тестованих дали правильну відповідь. Завдання 35 з розділу «Давня українська література» виконали правильно 58 % учасників. Переважна більшість тестованих успішно впоралася із завданнями блоку «Література кінця XVIII – початку XX століть». Варто зазначити, що традиційно складними для учасників зовнішнього незалежного оцінювання є завдання теоретико-літературного спрямування. Із завданнями за розділом «Література XX століття» тестовані впоралися переважно успішно. Тексти сучасних авторів («Сучасний літературний процес») для більшості випускників є невідомими через незацікавленість молоддю літературою взагалі, тож розпізнати постмодерні риси в уривкові, очевидно, не кожному до снаги.
Психометричні характеристики завдань тесту (українська література) Пряме звертання до видатного українського полководця й державного діяча, пам’ятник якому ви бачите на фото, є у творі А «De libertate» Б «Contra spem spero!» В «Intermezzo» Г «Засвіт встали козаченьки» Д «Україна в огні» На репродукції зображено урочище, згадане у творі А Івана Котляревського Б Григорія Сковороди В Олександра Довженка Г Павла Тичини Д Миколи Хвильового На рисунку представлено основну проблему твору А «Три зозулі з поклоном» Б «Тіні забутих предків» В «Маруся Чурай» Г «Лісова пісня» Д «Земля»
Виконання завдання за розділом «Усна народна творчість» у 2017 році в більшості учасників викликало труднощі, хоча запропонована родинно-побутова пісня «В кінці греблі шумлять верби…» у підручниках розглядається як пісня про кохання, тобто родинно-побутова, а не суспільно-побутова. Психометричні характеристики завдань тесту (українська література) Рядки В кінці греблі шумлять верби, Що я насадила... Нема того козаченька, Що я полюбила… є в А календарно-обрядовій пісні Б суспільно-побутовій пісні В родинно-побутовій пісні Г історичній пісні Д народній думі У 2018 році виконання завдання за розділом «Усна народна творчість» у половини учасників не викликало труднощі. Рядки Ця дівчина не просто так, Маруся. Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа характеризують автора твору А «Ой летіла стріла» Б «Зáсвіт встали козаченьки» В «Чи не той то хміль» Г «Ой Морозе, Морозенку» Д «Чого являєшся мені у сні?..»
Традиційно складними для учасників ЗНО є завдання теоретико-літературного спрямування, зокрема на знання композиції художнього твору. Так, завдання 42 успішно виконали лише 34,5 % тестованих: Зав’язкою твору «Мартин Боруля» є А Омелько розповідає про свою пригоду в місті Б Мартин Боруля вирішує подати апеляцію до суду В Степана виряджають у місто на службу Г Гервасій пропонує Мартину одружити їхніх дітей Д Націєвський приїжджає до Мартина Борулі У повісті «Маруся» кохання з першого погляду Василя й Марусі є А експозицією Б зав’язкою В розвитком дії Г кульмінацією Д розв’язкою
Тексти сучасних авторів («Сучасний літературний процес») для більшості випускників є невідомими через незацікавленість молоддю літературою взагалі, тож розпізнати постмодерні риси в уривкові, очевидно, не кожному до снаги. Так, у завданні 53 правильну відповідь вибрали 21,2 % тестованих. Також показовим є той факт, що інші варіанти відповідей учасники вибирали приблизно рівномірно (16,1%, 18,1%, 17,1%, 19,2%). Ознаки постмодернізму мають рядки А «Я знаю, дід та баба – це коли є онуки, а в них сусідські діти шовковицю їдять…» Б «Для нас вона в світі єдина, одна / в просторів солодкому чарі... Вона у зірках, і у вербах вона, / і в кожному серця ударі…» В «О слово рідне! Орле скутий! / Чужинцям кинуте на сміх! Співочий грім батьків моїх…» Г «Народе мій, до тебе я ще верну, / як в смерті обернуся до життя своїм стражденним і незлим обличчям…» Д «Німець каже: Ви слов’яне? – Слов’яне! Слов’яне! / Наше слово полум’яне / Повік не зов’яне!..» Рядки Юрія Іздрика ніч така місячна зоряна ясная видно хоч голки збирай зоряні війни здаються невчасними вчасним здається рай ілюструють пародійну гру з чужими текстами, характерну для А романтизму Б неоромантизму В імпресіонізму Г неокласицизму Д постмодернізму
Психометричні характеристики завдань тесту (власне висловлення) Розподіл учасників (%) за кількістю набраних балів Критерії 2018 2017 2018 2017 2018 2017 0 балів 1 бал 2 бали Теза 24,3 17,4 40,8 46,2 34,9 36,4 Аргументи 28,4 20,3 42,8 47,5 28,8 32,2 Приклад із літератури 52,3 46,2 28,1 30,9 19,6 22,9 Приклад з історії 41,5 41,4 33,5 34,7 25,0 23,9 Логічність і послідовність 23,7 16,2 41,5 47,0 34,8 36,8 Висновок 30,8 25,0 42,1 47,9 27,1 27,1 Розподіл учасників (%) за кількістю набраних балів 2018 2017 2018 2017 2018 2017 2018 2017 2018 2017 Критерії 0 балів 1 бал 2 бали 3 бали 4 бали Орфографія та пунктуація 35,5 29,4 14,5 15,3 23,7 25,1 23,5 26,4 2,8 3,7 Лексика, грама- тика, стилістика 59,9 57,5 17,2 18,8 14,9 15,6 7,3 7,3 0,7 0,7
Структура власного висловлення 2. Аргументи (не менше двох) 1. Теза 4. Висновок 3. Приклади (не менше двох) Чому? Наприклад… Тому що…
Теза Теза – це думка, припущення, правдивість якого треба довести. Основні вимоги до формулювання тези: 1. Формулюється чітко і однозначно. 2. Не змінюється в процесі обґрунтування. 3. Тезу потрібно довести незаперечними доказами. Я вважаю, що… На мою думку… На моє глибоке переконання… Переконаний, що важко не погодитися з тим, що… Цілком справедливим буде твердження, що… Істинним можна вважати позицію про те, що… Багато хто вважає, що… . Не можу не приєднатися до такого погляду. Уважаю, що не може бути піддана сумніву позиція, згідно з якою… . Адже вона, ця позиція, ґрунтована на досвіді багатьох поколінь. Низка кліше, якими можна ввести тезу
2 бали Учасник ЗНО формулює тезу, яка презентує його позицію щодо порушеної в завданні проблеми, стверджуючи, що в житті варто дослухатися до розуму 1 бал У роботі немає вправного формулювання тези, але є ключові слова, що доносять власний погляд учасника на обговорювану проблему 0 балів Учасник переписав умову завдання дослівно. Зміст висловлення свідчить про відсутність власної позиції щодо порушеної проблеми
Аргументація Аргументація – це наведення доказів, підстав для обґрунтування, підтвердження висловленої тези. Аргументація має бути переконливою і спиратися на такі рівні: логічність доказів та послідовність їх мовної презентації, доречність аргументів, їх життєвість (конкретність, а не абстрактність) та різноманітність. Від тези до аргументів можна поставити запитання: “Чому?”, а аргументи відповідають: “Тому що…” Аргументи потрібно наводити в системі (радимо розміщувати аргументи таким чином, щоб їх доказова сила зростала). Потрібно навести принаймні два доречних докази. Необхідно, щоб аргументи не суперечили один одному; у сукупності аргументи повинні бути достатніми для обґрунтування наведеної тези.
По-перше, власне відчуття ніколи не зрадить, бо народжується в тобі. На світі величезна кількість зовнішніх факторів, які можуть навіяти сумніви, підірвати віру в себе. Та тільки прислухавшись до власного серця, ти зробиш правильний вибір, знайдеш вірний шлях. По-друге, хоч розум і допомагає раціонально вирішувати ситуації, та все ж таки ми не машини. У соціумі верх беруть почуття, які не піддаються жодним законам і обмеженням. Коли негаразди чи проблеми, то звертаються до власного «я». Хто допоможе краще, ніж серце, яке знає все про тебе, адже воно всередині тебе. Недарма говорять, що під час складнощів варто вимкнути мозок і довіритися серцю, власній інтуїції. Аргументи З одного боку, дуже важливо довіряти своїм почуттям та інтуїції. Це допоможе правильно визначити життєвий шлях відповідно до твоїх уподобань, не суперечити своїй природі. З іншого боку, у сучасному світі необхідно бути розумною та поміркованою людиною. Такі якості, як логічність та виваженість допоможуть досягти успіхів у кар'єрі. Більшості людей, які займають високі посади, притаманні стриманість та ясний розум.
Приклад з літератури чи інших видів мистецтва Приклад може бути або з української літератури, або із зарубіжної літератури, або з інших видів мистецтва. Приклад з історії або власного досвіду Учасник наводить доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя. Приклади Достатньо навести такий приклад… Це можна довести таким чином… Підтвердженням цього може бути… Наведу ще один приклад, що підтверджує мій погляд… У цьому легко переконатися, якщо звернутися до… Наприклад... Прикладом може слугувати... Не можна не згадати... Словесний вияв прикладів
Приклад із мистецтва У творі Івана Багряного «Тигролови» головний герой, вистрибуючи з потяга, який везе його на вірну смерть, розумів наслідки своїх дій. Григорій – сильна духом людина, яка зуміла цим вчинком дати виклик тоталітарній системі, показав світові нащо здатна вільна людина заради волі, але не треба забувати, що своїми діями він капітально підставив родину Сірків.
2 бали Учасник наводить приклад з української літератури. Указано проблему, порушену у творі, художній образ, через який проблему розкрито, жанр, назву й автора твору. 2 бали Навіть якщо учасник навів два приклади з художньої літератури або інших видів мистецтва, більше 2 балів він НЕ отримає. Приклад із мистецтва
Змістові помилки Твір Тараса Григоровича Шевченка “Кайдашева сім’я”, де відображаються злидні, схожі з життям Шевченка. Коли Рим вів національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького, саме тоді і з'явилася Римська імперія. На мою думку, у розповіді Терентія Пузиря “Хазяїн” герой не цінував нічого, окрім багатства. Ця проблема наявна також у п'єсі Миколи Куліша “Хазяїн”. З майстерністю ювеліра цю проблему викрив у творі “Кайдашева сім’я” геніальний мислитель та чудовий драматург - Іван Карпенко-Карий. Мені дуже подобається твір Тараса Григоровича Шевченка “Тарас Бульба”. Наталка була згодна одружитися на ворогах народу. Прикладом з літератури є дуже знайомий всьому світові чоловік – Тарас Григорійович Шевченко.
Святослав Вакарчук завжди мріяв співати чи бути артистом, натомість його бабуся вибрала для юнака інший шлях, зовсім відмінний від сцени. Старенька хотіла, щоб внук був впливовою людиною у діловому світі. Святослав створив свою групу та виступав на вуличних концертах. Він знав, що сім’я поганого не порадить, проте серце тяглося до музики. Зараз співак не жаліє про свої вчинки, адже саме музика стала єдиною дорогою в його житті. Емоційні люди мені завжди подобались, вони вміють прикрасити сіру буденність, уміють перетворити сірий день на казку, яку інші ще довго згадуватимуть. Був випадок, коли знайомий нашої родини зізнався своїй дівчині в коханні, запропонував одружитися. Вона погодилася, але наш герой переосмисливши скоєне, оцінивши готовність до виконання родинних обов’язків, передумав та втік. Дівчина ще довго переймався, але згадати було що… Приклад із життя
Приклади з життя Султан Сулейман говорив: «Люби ближнього свого як самого себе». «Моя хата скраю - я нічого не знаю» - цей вислів треба виключити з нашого лексікону. Колись жила така жінка – Мать Тереза. Мені аж дурнувато стало… Жінка – як подушка безпеки в автомобілі. Почніть допомагати всім своїм оточувачам. Прислів'я можна прочитати на обличчях… Коли німці напали ще на молодий Радянський Союз. Я теж допомагаю людям. Допомагаю встати п'яним з асфальту. Я щасливий, бо я маю кохану дівчину і тому моя хата не скраю.
Логічність і послідовність У висновку резюмується чітка позиція автора, що є наслідком усього міркування, пошуку потрібної мисленнєвої константи, яка й конкретизується висновком. Допомагають оформити висновок такі слова і вирази: отже; тож; що ж; як бачимо; підбиваючи підсумки; з огляду на сказане; обміркувавши проблему тощо. Зверніть увагу на те, що кожен висновок чітко акцентує позицію автора, навіть якщо проблема неоднозначна і знайти її розв'язання складно. Висновок
Узагальнюємо … Основні етапи написання власного висловлення Прочитайте умову завдання. Визначте свій погляд на порушену в умові проблему. Сформулюйте тезу. Наведіть два-три аргументи. Проілюструйте думки посиланнями на приклади з худ. літератури, історичними фактами або випадками з життя. Сформулюйте висновки. Працюючи з чернеткою, продумайте логічні зв'язки між частинами. Перевірте правильність членування на абзаци. Переписуючи текст у бланк відповіді, будьте уважні. Перечитайте власне висловлення з метою виправлення допущених помилок.
Підготовка до ЗНО з української мови і літератури Українська мова Посібник для підготовки до ЗНО Українська мова Морфологія Фонетика. Лексика Власне висловлення
Схожі презентації
Категорії