М. Стельмах "Гуси-лебеді летять"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Повість М.Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі, самий її характер пов'язаний з рідною природою, з піснею і казкою. Юрій Лукін (критик)
Казка вкладає в мої уста ото слово, до якого дослуховуються земля і вода, птиця в небі й саме небо… М. Стельмах
Автобіографічна повість Автобіографі чна повість — жанровий різновид повісті, в якій головним персонажем виступає сам автор, а події, вміщені у творі, — достеменні події з його життя. Як образ головного персонажа, так і його сюжет — це художня обробка фактів, пережитих автором. Жанр твору:
Дилогія - два самостійних твори одного автора, що мають різні назви й власні сюжети, але пов'язні між собою єдиним ідейним задумом та головними персонажами. Дилогія М. Стельмаха :«Гуси-лебеді летять»(1964), «Щедрий вечір»(1966)
Лебеді, які щороку відлітають на зиму в теплі краї, а потім повертаються, символізують плин життя — пройшов ще один рік. Вони також означають щасливе дитинство, чистоту, відродження. Си мвол (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття. Тлумачення назви повісті:
Гуси-лебеді – символ дитинства. Зорі – символ космічних таїн. Млин – символ єднання епох. Вітряки – символ кругообігу в природі. Образи-символи повісті:
Зображення життєвої долі українського села першої половини ХХ століття, епізодів з власного дитинства М. Стельмаха, коли він був дев’яти-десятирічним хлопчиком. Тема повісті:
Заклик не бути «холоднооким», уміти бачити красу, любити рідну землю, що «така свіжа, така м’яка, мов колиска», «щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились». Ідея повісті:
Розповідь від першої особи. Автобіографічність. Символічний образ гусей-лебедів. Зв’язок з народознавством. Наявність ліричних відступів (роздуми хлопчика над власними вчинками, поведінкою інших людей,сприйняття ним оточуючого світу, розповідь про минуле життя інших героїв). Особливості твору:
Полюс добра: Михайлик, його мати та батько, дід та баба, попова наймичка Мар’яна, дівчина Люба. Кобзар Левко, дід Дем’ян, дядько Себастіян. Розподіл героїв твору:
Полюс зла: Улізливий кар’єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій з «темною душею». Розподіл героїв твору:
1.Чим Михайлик відрізнявся від інших героїв твору? 2. За допомогою кого і чого формується кругозір, світогляд героя? 3. Чим захоплювався хлопчик в дитинстві? Як це вплинуло на майбутнього письменника? 4. Які книжка полюбляв читати Михайлик? 5.Як хлопчик ставився до навчання у школі?Чим це пояснити? Бесіда про Михайлика:
6. Чому герой по-різному ставиться до мешканців села? 7. У чому виявилась доброта, чемність хлопчика? 8. Чим пояснити те, що політ гусей-лебедів Михайлик сприймає по-особливому? 9. Який талант мав хлопчик? 10. Чи вдалося М. Стельмаху ретельно відобразити власне дитинство у творі? Бесіда про Михайлика:
1.Михайлик – головний герой твору, бідний сільський хлопчик. 2.Портрет і зовнішність героя. 3.Риси характеру: а) чемний; б)добрий; в) працьовитий; г) шанобливий; д) кмітливий; е) цілеспрямований; є) допитливий. 4.Прагнення героя: а) жага до навчання; б) любов до природи; в)пізнати світ; г)читання книг та написання власних творів. 5.Ставлення Михайлика до інших героїв твору. 6.Значення образу Михайлика. Характеристика Михайлика
1.Чому вчить мати сина? 2. Що свідчить про те, як мати постійно піклується про здоров’я своєї дитини? 3. Як Ганна Іванівна прищеплює синові любов до землі-годувальниці? 4.Чи була мати суворою по відношенню до свого сина? 5.Як мати поставилась до сина, коли той без дозволу взяв ночовки, насіння? 6.Яким Ганна Іванівна хотіла бачити Михайлика в майбутньому? Бесіда про матір:
1.Ганна Іванівна – мати Михайлика, берегиня родинного добробуту і злагоди. 2.Зовнішність героїні. 3.Риси характеру матері: а) щира; б) добра; в) працьовита; г) уважна; д) справедлива; е) наполеглива; є) цілеспрямована. 4.Ставлення Ганни Іванівни до природи, городини, художніх творів, Біблії. 5.Ганна Іванівна – це обрах духовно багатої, красивої, трудящої жінки-селянки. Характеристика матері
1.Яким Михайлик уявляв свого батька? Чого він очікував від нього? 2.Чому батько привчав Михайлика? 3.В чому проявляються батьківська турбота, піклування про сина? 4.Що свідчить про батьківську самовідданість синові? 5.Чи було соромно батькові за Михайлика-школяра? Бесіда про батька:
1.Панас Дем’янович – батько Михайлика, лицар-хлібороб. 2.Зовнішність і портрет героя. 3.Риси характеру Панаса Дем’яновича: а)добрий; б) працьовитий; в)відповідальний; г) чуйний. 4.Інші риси: а) авторитетний серед селян; б)шанобливий у ставленні до рідної землі, родини;в)захисник інтересів простого люду. 5.Панас Дем’янович – втілення вікової селянської мудрості. Характеристика батька
1.Яким ви уявляєте діда Дем’яна? Як його описує автор? 2.Що цікавого дід розповідав Михайлику? 3.Яким чином дідусь прищеплював онуку любов до природи,оточуючого світу? 4.За що люди поважали діда Дем’яна? 5.В чому прослідковується мудрість дідових розповідей? 6.Чи був дід для Михайлика авторитетом? 7.Які особливості мови діда Дем’яна? Бесіда про діда Дем’яна:
1.Дід Дем’ян – представник старшого покоління Стельмахів. 2. Портрет і зовнішність героя. 3. Риси характеру героя: а) добрий; б) розумний; в) працьовитий; г)веселий; д) відчайдушний. 4. Роль діда у вихованні Михайлика? Характеристика діда Дем’яна
1. Коли ви вперше у творі знайомитесь з бабусею? 2. Чим найбільше полюбляла займатися бабуся? Про що це свідчить? 3. До чого бабуся намагалася привчити Михайлика? 4. Як бабуся ставиться до пестощів онука? 5. Що, на ваш погляд, Михайлик цінував у бабусі? Бесіда про бабусю:
1. Бабуся – проста селянська трудівниця. 2. Зовнішність героїні. 3. Риси характеру: а) добра; б) щира; в) працьовита; г) чуйна; д)богобояз- лива. 4. Любов бабусі до саду. 5. Ставлення дідуся до бабусі. 6. Значення бабусі у формуванні Михайлика. Характеристика бабусі
1. За що люди поважають дядька Себастіяна? 2. Як голова комнезаму ставився до бандитів? Через що справа з Порфирієм була винятком? 3. Чим пояснюється непорозуміння голови комнезаму з Юхримом Бабенком? 4. Чому Михайлик вважав дядька Себастіяна своїм першим учителем і наставником? 5. Про яке майбутнє життя мріє голова комнезаму? Бесіда про дядька Себастіяна:
1.Дядько Себастіян – голова комнезаму, другий батько Михайлика. 2. Зовнішність і портрет героя. 3. Риси характеру: а) відповідальний; б) добрий; в) справедливий; г)правдивий; д) чесний; е) турботливий; є) щедрий. 4.Прагнення героя: а) допомогти бідному люду; б) захистити інтереси працюючих; в) поширити освіту серед простих людей; г)позбутися бандитизму. 5.Голова комбіду – борець за соціальну справедливість. Характеристика дядька Себастіяна
1. Де вперше Михайлик зустрічається з Любою? 2. Як Люба ставиться до Михайлика? 3. Про що свідчить обізнаність Люби в природному середовищі? 4. За що героїня поважає і любить Михайлика? 5.Чому Люба дорожить дружбою з Михайликом? 6. Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в Михайлика? Бесіда про Любу:
1.Люба – подружка Михайлика. 2.Портрет і зовнішність героїні. 3. Риси характеру Люби: а) щедра; б) добра; в) чуйна; г) лагідна; д) працьовита; е) турботлива. 4.Любов героїні до природи. 5. Люба – гарна співачка. 6. Значення образу подружки Люби. Характеристика Люби
Екранізація повісті М.Стельмаха Український режисер Олександр Муратов 1974 року створив кінострічку за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
Підготуватися до диспуту на тему: «Яке значення для тебе мають національні звичаї й традиції?» Домашнє завдання:
Схожі презентації
Категорії