Любов Пономаренко - Новела «Гер переможений»
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Урок української літератури в 7 класі Л.П.Пономаренко. Новела “Гер Переможений”. Наскрізний гуманістичний пафос твору Автор: учитель української мови та літератури Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 64 Гордієць Інна Аліківна
Організаційний момент Працюємо з картками самооцінювання Етапи уроку, які будуть оцінені: 1. Актуалізація. Назви літературний жанр ( 4 бали). 2. Знання тексту. Тест (3 бали). 3. Робота в групах (3 бали). 4. Активна робота під час уроку ( 2 бали).
Актуалізація набутих знань Запишіть назву літературного жанру 1. Невеликий за обсягом прозовий художній твір, у якому розповідається про одну, дві або три події в житті людини або кількох людей. Оповідання 2. Невеликий ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного, героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом. Балада 3. Середній за обсягом прозовий розповідний художній твір, у якому доля однієї людини зображена більш ширше і тісно пов’язана з багатьма іншими людьми. Повість 4. Невеликий прозовий твір, який містить повчання в алегоричній формі. Притча
Мотивація навчальної діяльності Відкритий мікрофон Пригадайте, які твори про Велику Вітчизняну війну ви читали? Про що в них йшлося? А чи читали ви твір про те, що відчували переможені німецькі солдати?
Мета: ознайомитись із життям і творчістю Л.П.Пономаренко; її твором “Гер переможений”; простежити гуманістичний пафос новели; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам героїв, формувати свій світогляд, виховувати почуття гуманізму, доброти, милосердя.
Сформулюйте завдання, які ви перед собою ставите Дізнатися… Прочитати… Розвивати… Роздумувати…
Ознаки новели: побудова сюжету на основі справжньої, невигаданої події, наявний гострий конфлікт, події розвиваються напружено і динамічно, нерідкі раптові повороти дії, несподіване закінчення, посилена увага до художніх деталей, нетривалий час дії, стислість розповіді, дві-три дійових особи, невеликий обсяг, прозова форма.
Словникова робота Гуманíзм — визнання людини найвищою цінністю в світі, це ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; Синонім – людяність. Пафос - (від грецького пристрасть) емоційне ставлення письменника до того, що він зображає; емоційне звучання, настрій твору. Розрізняють пафос героїчний, піднесений, трагічний, комічний, заперечувальний та інші.
Інтерв’ю з письменником - Шановна Любов Петрівно, сьогодні ми знайомимось з Вашою творчістю вперше. Розкажіть, будь ласка, про свою сім’ю, про яскраві спогади дитинства. Я народилися 22 травня 1955 року на хуторі Сергушки Срібнянського району Чернігівської області в родині звичайних сільських вчителів. Батько мій працював вчителем математики, а мама викладала біологію та хімію. Наш хутір був невеличкий , всього лише 12 хат. З усіх боків він був оточений лісом. Ми, діти, проводили там увесь вільний час і взимку, і влітку. Одне було погано: школа була в сусідньому селі Іванівцях. І щоб добратись до неї , кожного дня і вчителі , і учні долали 7 кілометрів. А коли зима була дуже холодна та сніжна, то учні молодших класів жили при школі у маленькій хатинці, а додому повертались аж у неділю. Тому, хоч жаль було залишати хутір, але батьки змушені були переїхали до села Іванівці. Там я закінчила середню школу.
- Я закінчила Ніжинський педагогічний інститут, працювала вчителем у рідному селі. Зараз живу у містечку Гребінка Полтавської області, працюю кореспондентом газети «Зоря Полтавщини». - Розкажіть, будь ласка, історію сворення новели “Гер переможений”. А як починався Ваш творчий шлях у літературі? - Ще у школі я почала писати вірші. Батько порадив мені послати декілька до редакції районної газети. Коли мої вірші надрукували, я твердо вирішила, що буду письменником. Пізніше почала писати прозу. Де ви працюєте зараз?
- Я б хотіла, щоб ви, читаючи твір «Гер переможений», задумались над таким поняттям як гуманізм. А хто захоче поділитись враженнями від прочитаного, пишіть мені на мою сторінку в Інтернеті. - Дякуємо за цікаве інтерв’ю. - Дякую за увагу. - У 1999 році вийшла моя друга збірка прозових творів під назвою «Дерево облич». Туди і увійшов твір «Гер переможений». Написаний він на основі справжніх фактів. У містечку Гребінка, де я зараз живу, багато будинків після війни побудували полонені німецькі солдати. Це розповідь про одного з них. - З якими б словами ви хотіли б звернутися до семикласників?
Асоціативний кущ Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “війна”? війна СМЕРТЬ ГОРЕ ГОЛОД РОЗРУХА ПОРАНЕННЯ
Асоціативний кущ Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “полонений”? полонений страх важка робота смерть сум приниження голод
Друга світова війна завдала народам світу непоправних людських і матеріальних втрат. Кількість жертв досі точно не встановлена. За приблизними підрахунками у війні загинуло понад 60 млн людей, 90 млн стали інвалідами.
У Другій світовій війні брали участь 61 країна (80 % населення Землі), військові дії відбувалися на територіях 40 країн.
Найбільших людських жертв зазнали: СРСР - до 27 млн, Китай - до 10 млн, Польща - 6 млн, Югославія - 1,7 млн чоловік.
Втрати держав-агресорів становили: Німеччини - до 13 млн, Японії - 2, 5 млн, Італії - 500 тис.
Історична довідка Зруйнований Миколаїв відбудовували від 7 до 13 тисяч полонених німецьких солдатів. Зі спогадів О. І. Волкова, сержанта Радянської армії, який супроводжував німецьких військовополонених на роботу. « Полонені вручну розбирали завали, відбирали вцілілі цеглини, пригодні для будівництва. В поганому одязі, з дерев’яними колодками на ногах, голодні, інколи наважувались просити їжу і цигарки у солдат. Але солдатам було заборонено спілкуватись з полоненими. Кожного ранку, коли відкривали барак, було декілька померлих, яких німці самі виносили і закопували в траншеї.»
Гер – пан. Фрау – пані. Кіндер – діти. Гут – добре. Шнель – швидше. Нужник – туалет. Барак – приміщення для тимчасового проживання. Словникова робота барак
Спрямоване читання Читаємо по абзацу і відповідаємо на запитання. І абзац Про що мріяли німці,коли зводили будинок? Лейпциг
ІІ абзац Для чого німець посадив клумбу? Чому він це робив з любов’ю? А як діти поставились до його благородної мети ні? Чому? нагідки
IV-V абзац Як ви ставитесь до полоненого німця? Яким чином автор викликає саме таке почуття до нього? Розкажіть про стосунки між Фрідріхом і дітьми. Як Фрідріх ставиться до дітей? Чому намагається з ними порозумітися? І як діти ставляться до нього?
VІІ абзац Що сталося з Фрідріхом? Чому він це зробив? Яка основна причина його вчинку? Як його поховали? Чому саме так?
VІІІ абзац Передайте почуття дівчинки, яка довго поневірялася, а тепер живе у власній квартирі. Передайте почуття дівчинки, яка дивиться з вікна і бачить у грудні дивну квітку. Які почуття були на душі у дівчинки, коли вона біля квітки побачила хрест?
ІХ абзац Як була знайдена фотокартка? Навіщо Фрідріх її сховав? Як розуміти закінчення твору? Чому питанням? До кого питання? Чи дізнаються діти по батька? Яку пам’ять залишив про себе полонений Фрідріх? Поясніть назву твору. Чому автор не зазначила назву міста, яке відбудовували німці?
Експрес-опитування Чи уважний ви читач? «Так. Ні». 1. Події в творі відбуваються після Другої світової війни. ТАК 2. На фотокартці Фрідріха було двоє хлопчиків. НІ 3. На грядці Фрідріх посадив жовті нагідки. ТАК 4. Діти любили слухати Фрідріхові пісеньки. ТАК 5. Вдови ставились до полонених вороже. НІ
Робота в групах №1 Уявіть Фрідріха до війни. Чим він міг займатися? Як ставився до роботи? Як ставився до дітей, дружини? Доведіть, що у німця розвинене почуття прекрасного. Відповідь обґрунтуйте. №2 Чому, на ваш погляд, вдови співчували полоненим німцям, хоча мало бути навпаки? Чому найбільше ненавиділи німців діти? Чи мали вони на це право? Відповідь обґрунтуйте.
Робота в групах №3. Над чим змушує задуматись цей твір кожного з нас? Кого і що засуджує? До чого закликати? Яка головна думка твору? Використайте допоміжні слова: війна, фашизм, страждання, німець-жертва війни, людяність, гуманізм. №4. У творі є символічні образи. Що, на вашу думку символізує квітка, яка зацвіла у зимову пору; хрест, з гілочок , зв’язаних сухою травою ; фотокартка?
Робота в групах №6 Чи актуальні проблеми, підняті у творі, у наш час? Чи варто його читати сучасним дітям? Поясніть свою думку. У поясненні використайте слова Г.С. Сковороди: "Що може бути гірше за людину, яка володіє знаннями найскладніших наук, але не має доброго серця? Вона усі свої знання застосовує для зла".
Війна - жорстока річ. Від неї постраждали мільйони людей. Причому не лише ті, що захищалися, а й ті, що нападали. Ми не можемо знати, чи усвідомив Фрідріх свою провину перед нашим народом, але напевне, що спокутував. Діти ненавиділи полонених... Л.П. Пономаренко
Підсумок Я вчився… Я розвивав.. Я роздумував… Я зрозумів… На уроці я дізнався …. Враження від уроку…
Оцінювання Домашнє завдання Опрацюйте статтю «Новела» ст.271-272. * Напишіть лист Л.П.Пономаренко . Розкажіть про свої враження від прочитаного твору.
Емоційна пляма Твір був трагічний, сумні події, тому, щоб закінчити на позитивній ноті, до вашої уваги невеличкий фільм-розрядка. Дякую за роботу на уроці!
Схожі презентації
Категорії