І.Малкович "Із янголом на плечі", "Свічечка букви Ї", "Музика, що пішла"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Портфоліо письменника: Дата народження:10 травня 1961 (53 роки) Місце народження:Нижній Березів, Косівський район Івано-Франківської області Мова творів:українська Рід діяльності:поет, видавець
…Він має музичну освіту, що благодатно відбивається на його творах. Літературними вчителями цього автора можна назвати Євгена Плужника та Богдана-Ігора Антонича. Але, приглянувшись уважніше до його поезії, побачимо, що в нього є третій і, можливо, найголовніший наставник - Павло Тичина. Вчитися для Івана Малковича - як, зрештою, для кожного справжнього митця - не значить наслідувати у письмі, а бути подібним лише у світовідчуванні, в жаданні певної естетичної досконалості… Д. Павличко
… Але ж це поет, цілком своєрідний, справдешній. Його варто знати вже хоч би за те, що він в жодному слові своєму не покривив почуттям, що він дуже цільний у тому настрої, котрий можемо назвати уболіванням за добротою, лагідністю життя, що він у кожному образі являє свіжість і вишуканість… Д. Павличко
Іван Малкович за своєю майстерністю найвищий серед свого покоління поетів. Він володіє досконалою чистотою слова. Його поезії за формою – довершені, за філософською думкою – глибокі, за настроєм – трагічні, але ж часто просяяні сонцем людської радості. Іван Малкович – видатне явище української культури. Д. Павличко
Вірші Івана Малковича найкраще читати вголос, у родинному колі, аби м’яке світло настінної лампи падало на сторінки поетичної книги, а дружина, тримаючи сина на руках, сиділа у м'якому кріслі в глибині кімнати, оповитої темрявою, і уважно вслухалася в слова чоловіка і батька.. Олександр Хоменко
Справжнім подарунком долі стало для мені перше знайомство з творчістю сучасного українського поета Івана Малковича. Перш за все мені зацікавила особистість самого митця - селянина за походженням, музиканта й мовознавця за фахом і поета за покликанням. Тільки небайдужа, енергійна, закохана в рідну землю людина могла в скрутний для країни година заснувати українське видавництво, аби піднести гідність рідного слова, показати маленьким українцям вроду нашої мови й навчити цінувати її як найбільшу коштовність великого народу. Поціновувач творчості
Тема: зображення ліричного героя, якого ангел на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості, лиха.
Вид лірики: філософська Жанр: старосвітська балада Віршований розмір: хорей Теорія літератури: Бала да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом.
«Із янголом на плечі» - старосвітська балада Казково-фантастичний зміст Ліро-епічний твір Мотив біблійної легенди про янгола-охоронця Драматично напружений сюжет Невеликий за обсягом твір
Твір І. Малковича «Із янголом на плечі» — балада, тому що Балада — ліро-епічний твір із драматично напруженим сюжетом (герой змушений долати перешкоди, пов’язані з руйнівними силами та небезпекою для життя). Баладі властива невелика кількість персонажів (хтось, Ірод та янгол), підкреслена узагальненість (хтось (ліричний герой), край світу), відсутність деталізації (йде в невороття), стислість у викладі матеріалу (п’ять строф), магічна музичність (використання засобів поетичної фонетики — повторення звуків «в», «р» — алітерація). Балада пов’язана з біблійною легендою (легенда зі Старого Заповіту).
Порівняння: «йде лелійно, як дитя». Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий». Метафори: «виє Ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать». Повтори: «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі». Художні засоби поезії:
Образи- символи балади «Із янголом на плечі»: Подорожній - людина самотня, довірлива, не має життєвої мети. Янгол – охоронець людини, доброта, вірність, чистота, без гріха, мужність, цілеспрямованість, чесність Маятник життя – час невблаганний, швидкоплинний.
Вітер вировий – холод, порожнеча, буря, вихор, лихо. Ірод моровий – зло, неприязнь, трагедія, страх, жорстокість. Свіча – місяць, церковна свіча, вогник надії.
Біблійна легенда стверджує, що людину супроводжують у житті янгол-охоронець та чорт, що підбиває на дурні справи. Хтось може подумати, що від людини нічого не залежить. Однак це не так: саме людина вибирає кого слухати, отже, як їй чинити, як будувати власне життя. Пройти життєвий шлях можна по-різному: обираючи тернисті стежки або пряму дорогу. Ліричний герой поезії І. Малковича «Із янголом на плечі» обрав важкий шлях. Це пошук свого призначення, долання перешкод на шляху до пізнання самого себе та сенсу життя. Пройти цей шлях людина повинна сама (бреде самотньо). Подорожній виснажений, навіть янгол «ледь живий» від утоми, а людині — ще важче. а він йде і йде, хоча вже й не дихає свіча, лиш вуста дрижать гарячі: янголе, не впадь з плеча.
Інформаційне ґроно до слова «янгол» : Янгол Вірність і відповідальність Щирість і доброта Оберіг Вміння долати труднощі Цілеспрямованість і мужність Чесність і порядність Стабільність
На слова Івана Малковича композитор Тарас Чубай написав пісню «Із янголом на плечі». Виконавці цієї пісні: Тарас Чубай Марія Бурмака
Тестові завдання: 1. За жанром, як визначив сам письменник, даний твір: а) елегія; б) ода; в) старосвітська балада; г) філософський трактат. 2. Хтось самотньо йшов: а) по лісовій стежці; б) уночі; в) вздовж берега річки; г) по широкому шляху 3. Свічу у творі І. Малкович називає: а) Всевишньою; б) Святою; в) Господньою; г) Чарівною
4. Герой поезії рухався: а) на північ; б) додому; в) до озера; г) в невороття. 5. Хода невідомого нагадує рух: а) старця; б) молодої людини; в) дитини; г) юнака. 6. Колір маятника життя: а) сірий; б) блідо-рожевий; в) білосніжний; г) голубий. 7. Автор твору дорікає невідомому за те, що він: а) тиняється по світу; б) не поважає людей похилого віку; в) прагне збагатитися за рахунок інших; г) не бажає дотримуватися християнських законів.
8. І. Малкович, характеризуючи вітер, зазначає, що він: а) поривчастий; б) південно-східний; в) розбещений; г) вировий. 9. Янгол, перебуваючи у героя твору на плечі: а) стогне ледь живий; б) тремтить і дрижить; в) намагається довести свою зверхність над людиною; г) обливається сльозами. 10. Кого стосується фраза «виє… моровий»? а) Янгола; б) ченця; в) Ірода; г) Господа. 11. Після тривалої ходи свіча невідомого: а) погасла; б) не дихає; в) почала коптіти; г) розгорілася, наче полум’я.
12. Невідомий, уже тривалий час рухаючись, звернувся до янгола з проханням: а) «Захисти мене від лиха»; б) «Дай сили і збережи мене»; в) «Не впадь з плеча»; г) «Підтримай вогник свічі». 13. Маятник життя при ході невідомого все дужче: а) коливається; б) бухка; в) скреготить; г) дзеленчить. 14. «Із янголом на плечі», за визначенням І. Малковича, — це балада: а) староруська; б) старосвітська; в) сучасна; г) старогрецька. 15. Вуста невідомого «задрижали гарячі», коли він: а) відчув небезпеку; б) звернувся до янгола; в) побачив Ірода; г) заблукав.
«Свічечка букви ї» Напучування сільського вчителя Тема: звернення до дитини — майбутнього країни, яка повинна плекати і оберігати свічечку букви «Ї» і серпик букви «Є».
Ідея: увіковічення рідної мови і бережливе ставлення до неї. Основна думка: доки є мова, доти існує нація. «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову». Л. Костенко
Вид лірики : громадянська Римування: верлібр (білий вірш) Зміст поезії: • Кожна дитина покликана захищати національну святиню. Зараз свічечку букви «ї», місячний серпик букви «є», а потім мову — культурну спадщину народу. • Возвеличення нашої мови. • Застереження дитини, щоб вона особисто прагнула зберігати мову, не покладаючись на будь-кого.
Художні особливості твору: • Пестливі слова: свічечка, серпик, пальчики, ниточка, долоньки. • Епітети: «місячний серпик», «мова солов'їна». • Метафора: «місячний серпик зрізаний з неба». • Повтори: Дитино.
1. Покликання захищати букву «ї», на думку автора поезії, є завданням: А) глобальним; б) не найсуттєвішим, В) відповідальним; г) першочергової важливості. 2. Буква «є» нагадує: А) свічечку; б) півколо; в) місячний серпик; Г) окраєць хліба. 3. Мова у творі названа: А) ліричною; б) милозвучною; в) мелодійною; г) солов'їною. Тестові завдання:
4. Свічечку букви «ї» дитина покликана захищати: а) своїми долоньками; Б) власними мріями; В) розумними вчинками; г) хусткою і рушником. 5. На думку автора, може статися так, що українську рідну мову не буде пам'ятати навіть: А) вчитель-словесник; б) дитина дошкільного віку; в) найменший соловейко; Г) той, хто за неї боровся. 6. Місячний серпик букви «є» зрізаний з неба разом із: а) хмаринкою; б) зіркою; в) сонцем; г) ниткою.
«Музика, що пішла» Тема: відтворення призначення музики в житті людини, зображення її подорожі у «звабній ночі».
Ідея: возвеличення єдності людини і музики. Основна думка: звучання музики залежить від інструмента та натхнення її виконавця.
Віршований розмір: ямб. Римування: перехресне. Художні особливості поезії: Метафори: «вона (музика) плелася в коси», «скрипка відвернулась пріч, сивина спадає з пліч», «вітер завиває». Епітети: «музика боса»; «непевна звабна ніч», «розхристані сліди». Повтори: «...в таку непевну, звабну ніч». Риторичні запитання: «Чом, скрипко, відвернулась пріч?», «Як музику пустила босу В таку непевну, звабну ніч?»
Тестові завдання: 1. Музику в творі названо: А) босою; Б) гучною; в) відомою; г) популярною. 2. З пліч ліричного героя спадає: А) втома; б) важкий тягар; в) сивина; Г) піднесення і втома. 3. Перед тим як вирушити у подорож, герой поезії: А) отримує благословення у батьків; Б) візьме із собою окраєць землі; В) відвідає церковний храм; г) прочитає молитву.
4. Художній засіб, який використав І. Малкович у рядку поезії «Хай тільки вітер завиває»: А) порівняння; б) гіпербола; в) епітет; г) метафора. 5. До кого звертається ліричний герой наприкінці твору? А) до батьків; Б) кобзарів; в) творців музичного мистецтва; Г) всіх, хто закоханий. 6. Герой твору намагається музику: А) розповсюдити; б) розшукати; В) написати; г) осмислити.
Схожі презентації
Категорії