Тендеції розвитку видавничої справи на сучасному етапі в Україні
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Динаміку випуску друкованої продукції в Україні на душу населення за останнє десятиліття, щойно минулого ХХ віку. 1990 3.2 1991 2.6 1992 2.4 1993 1.7 1994 1.01 1995 1.33 1996 1.01 1997 1.1 1998 0.88 1999 0.36 2000 0.89
Від початку третього тисячоліття (період від 2001 до 2005 років) цей показник коливався в межах однієї книги на душу населення. Для порівняння: у царській Росії (за даними статистики 1913 року) на душу населення що року виходило друком дві книги, за роки існування Радянського Союзу – 4. У розвинутих країнах Заходу цей показник сягає 14-16 назв.
Якщо 1999 року у вільний продаж надійшло (без урахування видань за держзамовленням та відомчих для службового користування) близько 9 млн примірників книг, то 2000 року – на мільйон менше. Для порівняння варто навести показників сусідів: у Польщі – 150, у Росії – 300 млн примірників книг за один рік
Щорічно з України відпливає майже 130 млн доларів у кишені передусім російських видавців і поліграфістів. Існує стара податкова система яка не дає можливості національному книговиробнику конкурувати із зарубіжними, передусім російськими, виданням.
Введений українським урядом так званий податок на читання (податок на додану вартість) виявилися чи не найбільшими не лише в Європі, а і у світі. Натомість у переважній більшості країн віддавна створилося пільгове оподаткування видавничої справи як свідченням визнання з боку їхніх урядів особливої місії друкованого слова.
Країна Податок на друковану продукцію, % Стандартний податок для інших галузей Країни з нульовою ставкою податку на друковану продукцію Аргентина 0 21 Бразилія 0 20 Велика Британія 0 17.5 Ірландія 0 21 Кенія 0 18 Латвія 0 18 Литва 0 18 Норвегія 0 23 Польща 0 22 Росія 0 21.5 США 0 – 0.85 (залежно від виду літератури) 17
Країна Податок на друковану продукцію, % Стандартний податок для інших галузей Країни з низькою ставкою податку на друковану продукцію Туреччина 1 21 Швейцарія 2 6.5 Люксембург 3 12-13 Японія 3 3 Греція 4 18 Іспанія 4 16 Словенія 5 15-20 Франція 5.5 20.6 Бельгія 6 21 Словаччина 6 25 Канада 7 15
Країна Податок на друковану продукцію, % Стандартний податок для інших галузей Країни з високою ставкою податку на друковану продукцію Ізраїль 17 17 Чилі 18 18 Україна 20 20 Болгарія 22 22 Данія 25 25 Швеція 25 25
Отже, якщо не брати до уваги Швецію та Данію, де валовий національний дохід на душу населення є досить високим і, відповідно, ціна друкованої продукції не є проблемою для покупців, то Україна, разом із Болгарією, замикає список тих країн, де законодавство не протегує розвиток національної видавничої справи.
Події, що розвивалися у векторі “влада і видавнича справа” і визначали стан української видавничої галузі за останні півтора десятиліття державотворення, хронологічно можна описати так.
1990 рік. У відповідь на проголошення Україною державного суверенітету, Росія в односторонньому порядку скоротило постачання в республіку товарів, визначених нею як стратегічна сировина. Передусім це стосувалося паперу. Через це призупинилася діяльність цілого ряду видавництв. Саме тоді творча, наукова і видавнича еліта, згуртувавшись, своїм відкритим зверненням вирішила привернути увагу державних мужів і громадськості до можливої катастрофи національної книговидання.
1991. Президія Верховної Ради України прийняла постанову що до державного книговидання та преси України в умовах переходу до ринкової економіки, згідно з якою Кабінету Міністрів України було доручено передбачити пільгове оподаткування видавництв та торгівельних організацій, які видають і реалізують літературу, що виходить українською мовою.
Як результат – із січня 1992 від сплати податку звільнялися ті видавництва, котрі здійснювали випуск літератури мовою та мова національних меншин,якщо ця література становила не менше 70% їхнього виробництва.
сексуально-еротична література і видання історичної тематики (розвивалися паралельно); твори класиків детективного жанру (А.Крісті, Ж. Сіменон, А. Чейз); романи жахів; література легкого жанру; кримінально-бандитська тематика сучасної історії; видання творів, за якими демонструвалися поточні телевізійні “мильні” серіали; Тематичний аспект
ділова література ринкової тематики (право, економіка, менеджмент, маркетинг); література з вивчення іноземних мов; комп'ютерні видання; словникові, довідкові видання; видання краєзнавчо-туристичного характеру.
Схожі презентації
Категорії