Мова потік звуків
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ФОНЕТИКА Звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки. Приголосні тверді і м’які. Дзвінкі і глухі приголосні.
фонетика орфографія синтаксис морфологія словотвір Звуки мови Будова словосполучень і речень Способи творення слів Частини мови Правопис, правила написання слів
Коли народжується дитина, вона вітає наш світ криком і плачем. Це її мова. Маля чує голос мами. Мамина мова – теж звуки. Згодом дитина впізнає шум вітру, шарудіння листя, цвірінькання пташок, гуркотіння грому.
Чим відрізняються звуки людського мовлення від інших звуків довкілля? Мова – потік звуків. Кожен звук, узятий окремо, нічого не означає. Але зі звуків складаються слова. А слова утворюють речення, за допомогою яких ми висловлюємо свої думки.
ЗВУК →СЛОВО →МОВА →ДУМКИ ЗВУКИ: [а],[и],[а],[к],[л],[н] СЛОВО: калина МОВА (РЕЧЕННЯ) : Калина хвалилась, що медом солодка. ДУМКИ: У вінку зеленолистім, У червоному намисті Вдивляється у воду На свою хорошу вроду.
Як утворюються звуки людського мовлення? Звук – найменша одиниця мови, яку ми вимовляємо і чуємо. Звуки людської мови, як і будь-які інші звуки, є результатом коливання повітря. Саме ці коливання сприймає наше вухо. Звуки мови творяться мовними органами людини, до яких належать: зуби, язик, губи, піднебіння, гортань, голосові зв’язки.
Звуки мовлення 38 6 32 Звуки записуємо у квадратних дужках: [н] [и][в] [а] Голосні Приголосні
Гра “Хто швидше й охайніше” Запишіть назви зображених продуктів харчування у дві колонки: 1) ті, що починаються на голосний звук; 2) ті, що починаються на приголосний звук.
Творче завдання За даним початком закінчіть твір-мініатюру про тваринку. ЇЖАЧОК Через пеньки і колоди чимчикує їжак. Тягне він у нору запашне листя… Випишіть слова, які відповідають схемам: Г+П+Г П+Г+П+П+Г П+Г+П+Г УМОВНІ ПОЗНАЧКИ: П- приголосний Г - голосний
Гра “Найкмітливіший” Вставте голосні на місці крапок, прочитайте і відгадайте загадку В..н із казк.., в..н із п..сн.., В нь..г.. з..бк.., як з..л..зн.. К..п..ст..н.. в..н гр..з.. Зв..ться зв..р н.. б..кв..“зе”
ГРА-ЕКСПЕРИМЕНТ Якого кольору голосні звуки? Які емоції викликають у вас голосні звуки? [а] [о] [у] [и] [е] [і]
А чи знаєте ви, що… [о] – спів, радість, відвага, сила духу. [а] – голосний крик, радість, страх, білий колір. [і] - ніжність, кохання, спокій, краса, молитва, синій колір, захоплення, подив, переляк. [у] – сум, страх, біль, жаль, жах. [г] – битва, грім, гамір, натовп. [л] – любов, ласка, ніжність, м’якість, лагідність. [р] – рішучість, суворість, героїзм, рух. [ж],[ч],[ш],[дж],[з],[ц],[с],[дз] – вітер, шелест листя чи очерету, брязкіт зброї, сум.
Пограйся з голосними З і – лежу я на дивані, З и – пливу я в океані. З і – усі мене торкають, З и – в хліві мене тримають. Мене ти здавна звик любити І завжди ситий ти за це. А тільки у на і змінити – Стрибну я вмить на деревце.
Народознавчий довідник Калина – найулюбленіша рослина українців. Вона широко використовується у народній обрядовості, особливо на весіллі. Вона – незамінний рослинний лікар. На нашій планеті росте 200 видів калини, а в Україні найбільш поширені два види: звичайна і ціаниста. Понад 100 населених пунктів у нашій державі названо на честь цієї рослини. Оспівана калина в піснях, хороводах, легендах. Випишіть по три слова з одним, двома, трьома, чотирма голосними.
Приголосні звуки ТВЕРДІ М’ЯКІ ТВЕРДІ, ЩО НЕ МАЮТЬ ПАРНИХ М’ЯКИХ [Д] [Д’] [В] [Т] [Т’] [М] [З] [З’] [П] [С] [С’] [Б] [Ц] [Ц’] [Ф] [Л] [Л’] [Г] [Н] [Н’] [Ґ] [ДЗ] [ДЗ’] [Х] [Р] [Р’] [К] - [Й] [Ж] [Ч] [Ш] [ДЖ]
Лінгвістична казка “Розмова м’яких та твердих приголосних” Хизувалася група Твердих Приголосних перед М’якими. - Ми завжди зберігаємо свою форму, - гордо заявив [Г]. - Ми ніколи не піддаємося ніяким впливам, - прохрипів [Х]. - І завжди ми у всьому впевнені, - додав [К]. Губні [Б], [П], [В], [М], [Ф] усі разом закопилили губи і запишалися у своїй твердості й непохитності. Навіть Шиплячі [Ж],[Ч],[Ш],[ДЖ] також щось шепотіли про свою цілеспрямованість і твердість. - Я теж з вами, панове, - гаркнув [Р], правда, тільки в кінці складу. А м’які скромно мовчали, адже вони мали надто м’який характер, щоб дорікати хвалькам за їхню твердоголовість. І тільки найм’якший [Й] у якого ніколи не було твердої пари, тихенько промовив, звертаючись до Твердих: - А може, ви хоч іноді пом’якшуєтесь? - Іноді ми можемо трохи поступитися з поваги до сусіда [І] та ще деяких сусідів і пом’якшитись, але щоб стати М’якими (!!!) – ні, цього ніколи не буде ! – дружно ствердили Тверді Приголосні.
Орфоепічна хвилинка Змініть твердий приголосний на м’який. Чи змінилося значення слова? Рад, сад, вив, синив, сіл, перелаз, рис, мала, бура, лан, зораний, лада, син.
Приголосні звуки 32 Парні Не мають пари Дзвінкі Глухі Сонорні Глухий [б] [п] [р] [ф] [д] [т] [р] [д’] [т’] [л] [ж] [ш] [л] [з] [с] [н] [з’] [с’] [н] [дж] [ч] [м] [дз] [ц] [й] [дз’] [ц’] [в] [г] [х] [ґ] [к]
Це цікаво! Мови деяких народів справді бувають бідні на звуки. Тубільці Австралії, напри-клад, знають тільки 8 приголосних у своїй мові, полінезійці – 10. Не дивно, що для українця, який звик уживати 32 при-голосні звуки, мова тих далеких племен може здаватися чудною.
Тренувальна вправа Записати подані слова у два стовпчики: у перший – ті, що починаються на дзвінкий приголосний, у другий – на глухий. Два слова введіть у речення.
Лінгвістична гра “Промінчик” Усі слова, що є назвами рослин, закінчуються на голосний [а]. Складіть якомога більше слів. [к] [м] [г] [р] [с] [в] [т] [л]
Лінгвістична гра “Овочі, фрукти” Продовжте ланцюжок назв овочів та фруктів таким чином, щоб кожне наступне слово починалося кінцевим звуком попереднього слова.
Орфоепічна хвилинка “Скоромовки” Бубоніла діду баба: - Ой, не дмухай на кульбабу, Бо з кульбаби полетять Сто малих кульбабенят. Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: -Ти не вмієш так, як я. Так, як ти, не вмію я.
Гра “Швиденько міркуй” Складіть якнайбільше слів, використовуючи звуки: [л], [в], [к], [с], [й], [р], [н], [т] [е], [а], [і], [о] Простежте, щоб це були назви птахів.
Примітивне дерев’яне устаткування для ткання ручним способом полотна, килимів. Полиця для посуду, іноді для продуктів у сільській хаті Домашній верстат для ручного прядіння, який приводиться в рух ножним або ручним приводом. Високий дерев’яний стояк із зубцями, на які насаджується пряжа при ручному прядінні.
Гра “Хто більше?” Від поданих слів утворіть нові: змінюючи перший звук слова; додаючи один звук (ззаду або спереду). РІЙ, ПОРТ, МАК, ВІР, СІЧ
Логічна вправа “Знайди слово” 1. Яблуко, слива, виноград, молоко. 2. Діброва, галявина, рівчак, ущелина. 3. Запіканка, капусняк, вареник, солянка Правильні відповіді: яблуко, ущелина, запіканка. Слова за порядком Голосні Приголосні Тверді М’які Пом'якшені Дзвінкі Глухі 1 3 3 1 - 3 1 2 4 4 - - 2 2 3 4 4 - 1 2 3
Контрольні тестові завдання 1. Фонетика – це розділ мовознавства, що вивчає: а) знаки письма; б) звуки мовлення; в) правильну вимову слів.
2. Приголосні звуки поділяються на дзвінкі та глухі: а) відповідно до їх можливості поєднуватись між собою; б) відповідно до участі голосу або голосу й шуму у їхньому творенні. в) за активністю вживання в мовленні.
3. У слові дзвін: а) один голосний і три приголосні; б) один голосний і чотири приголосні; в) два голосні і три приголосні.
4. Виберіть правильну характеристику слова майбутнє: а) слово починається дзвінким приголосним; б) у слові два голосних; в) у слові два глухих приголосні; г) у слові немає пом’якшених приголосних.
5. Розташуйте назви міст у алфавітному порядку: А. Ужгород 1. Б. Чернігів 2. В. Золотоноша 3. Г. Львів 4. Д. Чернівці 5. Е. Ялта 6.
Перевір себе: 1. Б (правильна відповідь – 1 б.); 2. Б (правильна відповідь – 1 б.); 3. А (правильна відповідь – 1 б.); 4. А, Г (правильна відповідь – 2 б.); 5. 1-В; 2-Г; 3-А; 4-Д; 5-Б; 6-Е (правильна відповідь – 3 б.); 6. 1-Г; 2-А; 3-В; 4-Б (правильна відповідь – 4 б.).
Список використаних джерел: Глазова О.П., Дика Н.М. Рідна мова. 5 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2003. – 368 с. / с. 154-158, 171. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Г. Рідна мова: Підруч. для 5-го кл. – К.: Грамота, 2005.- 240 с. / с.84-93. Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. / Укладачі: В.В.Яременко, О.М.Сліпушко.- К.: “Аконіт”, 2001. / Т. І - с.171, 478, Т. ІІ – с.28, Т. ІІІ – с. 69. Пахаренко В.І. Основи теорії літератури. – К.: Генеза, 2009. – 296 с. / с.114-115. Уроки укр. мови. 5-6 класи. Учитель року. / Упоряд. Є.І.Науменко, О.М.Чхайло. – Х.: Вид. група “Основа: ПП “Тріада+”, 2007. – 160 с. / с.7-19.
Автори: Співавтори: Панченко Людмила Миколаївна Сивак Галина Михайлівна Удод Ірина Володимирівна Семенчук Тетяна Миколаївна
Схожі презентації
Категорії