Національне дослідження стану корупції у сфері регуляторної політики: митні процедури
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Національне дослідження стану корупції у сфері регуляторної політики: митні процедури Квітень 2008 Цей інформаційний продукт став можливим завдяки підтримці американського народу через United States Agency for International Development (USAID) та Millennium Challenge Corporation (MCC). Зміст цього продукту є відповідальністю Management Systems International (MSI) та компанії InMind і не обов'язково відображує погляди USAID, MCC чи уряду Сполучених Штатів Америки.
Порогова програма корпорації “Виклики тисячоліття”(MCC) Цілі та методи дослідження Основні митні процедури Ставлення до корупції під час проходження митних процедур Досвід корупції Ставлення до урядових антикорупційних заходів Наступні кроки Зміст
* Компонентами програми є: Зміцнення спроможності громадянського суспільства здійснювати моніторинг та виявлення корупції - Проект «Гідна Україна” РАСЕ / MSI – незалежний від українського уряду компонент Реформа судової системи Контроль в органах влади та впровадження етичних і адміністративних стандартів Спрощення та виконання регуляторних процедур Боротьба з корупцією в системі вищої освіти Володимир Макуха (ліворуч) та Дрю Лютен (праворуч) підписують договір, 4 грудня 2006 року Порогова програма для України
Основні цілі дослідження 1. Оцінити сприйняття та досвід корупції українських імпортерів та експортерів в митній сфері: процедури розмитнення процедури оформлення товарів для експорту/імпорту 2. Забезпечення базових показників для оцінки можливого впливу нових урядових заходів за участю MCC
Терміни та територія дослідження Дослідження відбувалось в усіх 24 регіонах України та в Автономній Республіці Крим Період проведення польового етапу дослідження: листопад-грудень 2007 року
Методи дослідження Інтерв’ю з керівниками компаній, що безпосередньо взаємодіють з митними органами Експертні інтерв’ю з працівниками митних органів та брокерами Кількісне дослідження: Репрезентативне опитування 414 керівників компаній, що взаємодіють з митними органами 2 типи якісних досліджень
Визначення корупції Корупцію в даному дослідженні ми визначали як зловживання своїми повноваженнями з боку органів влади, у тому числі співробітниками митних служб для одержання особистої вигоди. Корупція проявляється в тому, що посадові особи вимагають або беруть хабар, подарунок або послугу; використовують свій вплив для власної вигоди; зловживають родинними зв'язками або особистими контактами.
Форми митного контролю Митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом: 1) перевірки документів та відомостей, необхідних для такого контролю; 2) митного огляду (огляду та переогляду товарів і транспортних засобів, особистого огляду громадян); 3) обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України; 4) усного опитування громадян та посадових осіб підприємств; 5) перевірки системи звітності та обліку товарів, що переміщуються через митний кордон України, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, які відповідно до законів справляються при переміщенні товарів через митний кордон України; 6) огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних ліцензійних складів, спеціальних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи законом; 7) використання інших форм, передбачених цим Кодексом та іншими законами України з питань митної справи. МИТНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ, ст.41 Форми митного контролю
У більшості випадків митні процедури займають більше 6 годин Кількість годин при перетині кордону Кількість годин розмитнення/замитнення Скільки часу на кордоні та в митній зоні займає оформлення вантажів і товарів? 41% компаній витрачають менше 6 годин на прикордонному митному контролі. Більше 60% цих компаній транспортують товари через кордон більше 10 разів на рік. Але у більшості випадків митні процедури займають більше 6 годин.
Основні проблеми: велика кількість формальних процедур, завантаженість співробітників митних органів та довгі черги З якими основними недоліками в роботі митних органів Ви стикалися ? N=375 Респонденти найчастіше відмічали велику кількості формальних процедур, завантаженість працівників митних органів та наявність великих черг - 47%.
За сприйняттям корупція найбільш поширена на етапі перетину кордону та перевірки документації під час розмитнення Сприйняття поширеності корупції на різних етапах митного контролю Наскільки корупція поширена на наступних етапах експорту/імпорту товарів/вантажів? На думку респондентів корупція найбільш поширена на етапі перетину кордону та під час перевірки документації (декларації, дозвільні документи) при розмитненні/підготовці товарів до експорту. Відділ тарифів та оплата офіційного мита є найменш корумпованими. Проте малий та середній бізнес частіше сприймає ці етапи як корумповані, ніж представники великого бізнесу. 61% 52% 44% 43% 39% 38% 39%
31% компаній стикалися з корупцією Чи стикалася Ваша компанія, її брокери (або інші посередники від Вашої компанії) при взаємодії з митницею з наступними ситуаціями? 106 компаній з 340 визнали, що стикались з корупцією. Досвід корупції Мали досвід корупції Вимагання та пропозиція неофіційного платежу є найбільш поширеними корупційними практиками. Типи корупційних практик N=106
Найчастіше корупційні практики виникають на етапі перевірки документів Скажіть, на яких з етапів митної процедури Ваша компанія здійснила або від Вас вимагали здійснити «неофіційний» платіж (у вигляді подарунка, послуги або грошей)? Найбільш корумпованим етапом митного контролю є перевірки документації (декларації, дозвільні документи) при розмитненні/підготовці товарів до експорту. Етап сплати офіційного мита та податків оцінений як найменш корумпований. На основі відповідей 79 компаній про 169 випадків
Митні інспектори задіяні в корупції найчастіше Хто був залучений до «угоди»? N=88 Митні інспектори частіше за всіх були залучені до неофіційних домовленостей, за ними називалися керівники митних відділів.
Використання зв'язків вищого рівня відбувається рідко і головним чином для вирішення серйозних проблем Чи використовували Ви зв'язки або особисті контакти у владних структурах для “спрощення” проходження митних процедур? N=377 Компанії використовують вищий рівень впливових урядових зв'язків зазвичай лише для вирішення серйозних проблем із конкретним вантажем.
Наскільки легко ухилитися від таких митних процедури, як..? Скажіть, наскільки легко …? Результати дослідження вказують на те, що дуже складно домогтися від інспектора “закрити очі” на порушення. Проте, компанії, які використовували особисті зв'язки для полегшення проходження митних процедур, вважають більш легким уникнення огляду вантажу, ніж інші компанії. Отже, видається що корпупційні дії можуть змусити інспектора “закрити очі” на порушення.
Небагато компаній скаржиться на корупцію у митних органах–,,це не допоможе” Причини неподання скарги Потреба у поданні скарги N=395 N=125 Подавали скаргу N=125 30% компаній стверджують, що вони мали підстави та потреби у поданні скарги на роботу митних органів. Проте лише 16% з цих компаній подавали скаргу. Чому? В цьому не було необхідності або не принесло б бажаних результатів.
34% компаній вважають урядові антикорупційні заходи ефективними. Абсолютна більшість вважає, що досягти зниження рівня корупції можна, знизивши офіційні платежі на 25% Більшість компаній вважає, що урядові антикорупційні заходи є неефективними. Наскільки ефективні антикорупційні міри українського уряду в митній сфері? N=333 N=128 Очікування щодо можливих наслідків зменшення офіційних зборів 88% вважають, що хабарництво припиниться, якщо зменшити офіційні платежі на 25%.
Основні рекомендації представників бізнесу: спрощення процедур при перетині кордону, спрощення транзитних процедур та зменшення кількості документів Які дії уряду проти корупції можуть послужити для Вас переконливим прикладом того, що влада дійсно вирішила боротися з корупцією? N=387 Більше половини компаній вважає спрощення митних процедур проходження кордону найкращим заходом. Важливим кроком буде також: спрощення транзиту та експортно-імпортних процедур, зменшення кількості документів, необхідних на різних етапах експортно-імпортних операцій.
Впровадження Єдиної митної декларації сприймається оптимістично щодо зменшення рівня корупції Введення єдиної митної декларації буде сприяти зниженню корупції на митниці? Обізнаність про Єдину митну декларацію N=400 N=290 Ставлення до Єдиної митної декларації Очікуваний вплив на рівень корупції N=269 70.3% компаній вважають, що корупція в митній сфері зменшиться разі впровадження Єдиної митної декларації.
Впровадження нової комп'ютеризованої системи транзиту вантажів (NCTS) сприймається оптимістично щодо зменшення рівня корупції Введення NCTS зменшить рівень корупції? Обізнаність щодо інтеграції до NCTS N=393 N=302 Ставлення до NCTS Очікуваний вплив на рівень корупції Чи знаєте Ви про прагнення Державної митної служби приєднатися до NCTS ? N=289 73% вважають, що нова система зменшить рівень корупції.
Наступні кроки Розповсюдження результатів на національному рівні через національні та регіональні презентації у ЗМІ Проведення через рік повторного дослідження для оцінки впливу урядових заходів
Схожі презентації
Категорії